• Αποκαλυπτική αλληλογραφία για τις δυσκολίες του εγχειρήματος της κοινωνικής ένταξης των Ρομά
Ιδιαίτερα επιφυλακτικοί ως προς το φιλόδοξο σχέδιο της δημοτικής αρχής να επιχειρήσει την κοινωνική ένταξη των Ρομά είναι οι κάτοικοι της περιοχής στο Κορακόνερο, με αφορμή την «έκρηξη» του επί δεκαετίες άλυτου προβλήματος που ταλανίζει τον τόπο.
Ο Δήμος Ρόδου παρουσιάζει ένα νέο σχέδιο δράσης με στόχο όχι απλώς τη μετεγκατάσταση, αλλά την ουσιαστική ενσωμάτωση των οικογενειών που διαμένουν στον καταυλισμό του Κορακόνερου. Πρόκειται για μια προσπάθεια, που συνοδεύεται από αυξημένες επιδοτήσεις ενοικίου, κοινωνική στήριξη και δέσμευση για τερματισμό των παράνομων καύσεων που απειλούν την υγεία και το περιβάλλον.
«Θεωρώ ότι δεν πρόκειται να πέτυχει διότι δεν αφορά μόνο τον Δήμο, αλλά και τους ιδίους», υποστηρίζει ο γιατρός Γιώργος Τριάντος, που με τη θεσμική ιδιότητα του αρμοδίου αντιδημάρχου είχε διαχειρισθεί το ζήτημα επί δημαρχίας Αντώνη Καμπουράκη.
Αντίστοιχο προβληματισμό εξέφρασε και ο νυν αντιδήμαρχος Θωμάς Σωτρίλλης, όπως και οι εκπρόσωποι κατοίκων της περιοχής που ήδη κάνουν λόγο για παραπομπή στις καλένδες, καθώς δεν είναι εύκολο λόγω της αύξησης της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά και του κόστους ενοικίασης να βρεθούν διαθέσιμα σπίτια για τους Ρομά.
«Aυτή η συνταγή της κοινωνικής ένταξης -που βεβαίως είναι ορθή- είχε ακολουθηθεί και από όλες τις προηγούμενες δημοτικές αρχές χωρίς αποτέλεσμα. Άρα τώρα τι θα αλλάξει», διερωτάται η ψυχολόγος και κάτοικος της περιοχής Ηρα Λουτσιού.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι και η πολυπληθής αλληλογραφία που έχει αναπτυχθεί τα προηγούμενα χρόνια μεταξύ του γενικού γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της φτώχειας Γιώργου Σταμάτη με τον Δήμο Ρόδου και τους εκπροσώπους των Ρομά που οδήγησε σε αναθεώρηση του Τοπικού Σχεδίου 2017, μετά την απόφαση του Δήμου να εγκαταλείψει την μετεγκατάσταση μέρους του πρόχειρου καταυλισμού σε πρότυπο οικισμό στην περιοχή Ασγούρου. Με το υπ. αριθμ. έγγραφο Αρ. Πρωτ. 1021 στις 28.06.2021, ζητά να πληροφορηθεί για τη συνέχιση της δράσης για τη μετεγκατάσταση πληθυσμών Ρομά και αναζήτηση προτάσεων νέου σχεδιασμού. «Αξιότιμε κ. Γενικέ, σας ενημερώνουμε ότι ως Δημοτική Αρχή, με σεβασμό στις ανθρώπινες αξίες και αρχές και προτάσσοντας τις κοινωνικές επιταγές για εύρυθμη και μακροπρόθεσμη σταθερότητα της κοινωνικής συνοχής, δεν επιθυμούμε τη συνέχιση της αίτησης χρηματοδότησης του άρθρου 159 του Ν.4483/2017, που αφορά στην προσωρινή μετεγκατάσταση του πληθυσμού Ρομά στον καταυλισμό Κορακόνερου.
Υπαναχώρηση από τις διαδικασίες μετεγκατάστασης
Σημειώνεται ότι ακολούθησε απάντηση της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της φτώχειας στον εκπρόσωπο των Ρομά κ. Ευριπίδη Στηροκλέα, με το υπ.αρ.Πρωτ 30082 στις 29.03.2022 από την εκπόνηση του Τοπικού Σχεδίου 2017 μέχρι την υπ’ αρ. πρωτ. 14/10406/26-2-2019, αίτηση για ένταξη στις διατάξεις του άρθρου 159 του Ν. 4483/2016 για την προσωρινή μετεγκατάσταση πληθυσμών Ρομά που διαβιούν στον Δήμο, στη θέση Κ.Μ. 297Α Ασγούρου. Στο έγγραφο αναφέρονται οι επισημάνσεις που έχριζαν διευθέτησης από τον Δήμο. Εξ όσων προκύπτει από το σχετικό έγγραφο δεν ήταν ιδιαίτερα ουσιώδεις. Στην απάντηση του κ. Σταμάτη ωστόσο, επισημαίνεται ότι ο Δήμος Ρόδου (αρ.πρωτ. 2/31613/13.07.2021) ενημέρωσε τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της φτώχειας ότι υπαναχωρεί από τη δράση προσωρινής μετεγκατάστασης του πληθυσμού Ρομά που διαβιούν εντός των διοικητικών του ορίων, προωθώντας τη λύση της επιδότησης ενοικίου (Συνοπτικά τα σημαντικά στοιχεία του απαντητικού εγγράφου).
«Σε απάντηση της ανωτέρω σχετικής επιστολής σας και στο πλαίσιο αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της φτώχειας για τον συντονισμό και την παρακολούθηση των δράσεων και των πολιτικών που αφορούν στην κοινωνική ενσωμάτωση των Ρομά, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Ο Δήμος Ρόδου με την υπ’ αρ. πρωτ. 14/10406/26-2-2019 αίτηση είχε αιτηθεί την ένταξη στις διατάξεις του άρθρου 159 του Ν. 4483/2016 για την προσωρινή μετεγκατάσταση πληθυσμών Ρομά που διαβιούν στον Δήμο, στη θέση Κ.Μ. 297Α Ασγούρου. Η εν λόγω δράση αποσκοπούσε στην κάλυψη των στεγαστικών αναγκών είκοσι δύο (22) οικογενειών (εκ των ογδόντα πέντε (85) στο σύνολο), σύμφωνα με την υπ. αρ. πρωτ.: 14/10103/25-2-2019 αιτιολογική έκθεση.
Προς την υλοποίηση της δράσης, η Τεχνική Ομάδα Υποστήριξης της Επιτροπής Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων συνεδρίασε τη Δευτέρα 22/2/2021, όπου σημειώθηκαν οι κατωτέρω επισημάνσεις που χρήζουν διευθέτησης πριν την εισήγηση στην Επιτροπή Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων:
1.Αναθεώρηση της Αιτιολογικής Έκθεσης ώστε η εμβαδομέτρηση της προτεινόμενης έκτασης να συμφωνεί με την Τοπογραφική αποτύπωση. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το Τοπογραφικό Διάγραμμα της θέσης Κ.Μ. 297Α Ασγούρου, η προς παραχώρηση προτεινόμενη έκταση ανέρχεται σε 23.347 τ.μ., με την παρέμβαση ωστόσο να χωροθετείται σε έκταση 7,967τ.μ. δεδομένου ότι η υπόλοιπη έκταση χαρακτηρίζεται ως δασική ή αναδασωτέα (έκταση προς αναδάσωση).
2.Αναθεώρηση της Τεχνικής Έκθεσης να συνοδεύεται από αναθεώρηση της μελέτης ΔΕΥΑΡ και αναδιαμόρφωση του σχετικού προϋπολογισμού. Ενσωμάτωση των παραγράφων προπαρασκευαστικών εγκαταστάσεων και υποδομών, που έχουν κατατεθεί με ξεχωριστό αρχείο, εντός της Τεχνικής Έκθεσης. Απαλοιφή του ενδεικτικού προϋπολογισμού από την Τεχνική Έκθεση. Πρόβλεψη επί της Τεχνικής Έκθεσης για σχεδίασμά και τοποθέτηση κατάλληλων αντιπυρικών μέτρων προστασίας για την παρακείμενη δασική έκταση.
Τέλος, εξετάστηκε η ανάγκη επανέκδοσης βεβαιώσεων που να αποδεικνύουν ότι η προτεινόμενη έκταση απέχει τουλάχιστον 500 μέτρα από αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, εγκαταστάσεις βιολογικής επεξεργασίας αποβλήτων και άλλες προστατευόμενες περιοχές, όπως αναλυτικά περιγράφονται στην υπουργική απόφαση 12707/22.4.2016 «Δικαιολογητικά και διαδικασία έκδοσης βεβαίωσης καταλληλόλητας του άρθρου 4 του ν. 4280/2014 (Β’ 1308)». Δεδομένου ότι είχε παρέλθει μόλις ένα εκ των τριών ετών (από την έκδοση των βεβαιώσεων έως την ημερομηνία κατάθεσης) δεν απαιτήθηκε η επανέκδοση των βεβαιώσεων, καθώς η πρόβλεψη τριετίας όπως προβλέπεται από άρθρο 4 του Ν. 4280/2014 ισχύει από την ημερομηνία έκδοσης της βεβαίωσης έως και την ημερομηνία κατάθεσης του φακέλου. Ωστόσο, κατόπιν των ανωτέρω, ο Δήμος Ρόδου με το με αρ.πρωτ. 2/31613/13.07.2021 ενημέρωσε τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και καταπολέμησης της φτώχειας ότι υπαναχωρεί από τη δράση προσωρινής μετεγκατάστασης του πληθυσμού Ρομά που διαβιούν εντός των διοικητικών του ορίων, προωθώντας τη λύση της επιδότησης ενοικίου. Στην παρούσα φάση, ο Δήμος Ρόδου σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της φτώχειας σχεδιάζει την υλοποίηση της δράσης επιδότησης ενοικίου με κρατικούς πόρους. Σημειώνεται, ότι ο πληθυσμός Ρομά διαβιεί σε ιδιωτική έκταση, στην οποία προβλέπεται να υλοποιηθεί σημαντική επένδυση και ως εκ τούτου η απομάκρυνση του πληθυσμού από την περιοχή κρίνεται επιτακτική. Για την επιτυχή ωστόσο κοινωνική ενσωμάτωση και την ενδυνάμωση του πληθυσμού Ρομά δια της εξασφάλισης του «κατοικείν» προτάθηκε και δρομολογείται η ως άνω δράση σε συνεργασία με τις αρμόδιες δημοτικές αρχές, υπό τον συντονισμό της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας, με πόρους ωστόσο του Υπουργείου Εσωτερικών το οποίο είναι αρμόδιο για τη χρηματοδότηση των έργων για τους Ο.Τ.Α και το οποίο προφανώς θα πρέπει να συναινέσει για την υλοποίηση της εν λόγω δράσης. Η επιδότηση ενοικίου καλείται να εξυπηρετήσει σε πρώτη φάση είκοσι δύο (22) οικογένειες (από σύνολο εξήντα επτά (67) οικογενειών), που απαριθμούν εβδομήντα πέντε (75) μέλη, οι οποίες κρίνονται ώριμες, βάσει των κριτηρίων και των παραμέτρων που τέθηκαν. Σημειώνεται ότι πέραν των είκοσι δύο (22) οικογενειών που ζήτησαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα επιδότησης ενοικίων, επιπλέον δέκα (10) οικογένειες, που απαριθμούν τριάντα οκτώ (38) μέλη, δεν κρίθηκαν ώριμες για να ενταχθούν στο πρόγραμμα επιδότησης σε αυτήν την φάση», καταλήγει ο γ.γ. κ. Γ. Σταμάτης.