Τελικά κανένα από τα σενάρια που είχαν κυκλοφορήσει το τελευταίο διάστημα και περιέγραφαν μία πολύ μεγάλη κρατική χείρα που θα βοηθούσε την Aegean δεν επαληθεύτηκε.

Σε αυτά συγκαταλεγόταν η έκδοση μετατρέψιμων ομολογιών σε μετοχές Cocos ακόμη και σχέδιο κρατικής στήριξης με κεφάλαια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που είχε εξασφαλίσει το πράσινο φως της Κομισιόν!

Ο δανεισμός

Εν τέλει, τα μέτρα στήριξης, που είναι ύψους 115 εκατ. ευρώ, αφορούν οριζόντια τον κλάδο των αερομεταφορών και, σε πρώτη φάση, τις αεροπορικές εταιρείες.

Το μεγαλύτερο τμήμα αυτών αποσκοπούν στην ελάφρυνση του μισθολογικού κόστους, αλλά, όπως ανακοίνωσε, χθες, η αεροπορική, παρότι αυτά είναι θετικά, παραμένουν πολύ λίγα, σε σχέση με αντίστοιχες πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί για ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες.

Ως εκ τούτου, η αεροπορική θα καταφύγει στο Ταμείο Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19-όπου έχουν πρόσβαση όλες οι εγχώριες εταιρείες- υποβάλλοντας διακριτά αιτήματα προς τις τέσσερις συστημικές τράπεζες (Alpha Bank, Eurobank, Εθνική Τράπεζα και Τράπεζα Πειραιώς) με στόχο την λήψη δανεισμού 150 εκατ. ευρώ.

Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 11% του κύκλου εργασιών της εταιρείας, ενώ η εγγύηση του κράτους ορίζεται στο 80% για δάνεια διάρκειας έως 5 ετών και ύψους έως του 25% του τζίρου των επιχειρήσεων.

Η εισηγμένη θα στηριχθεί στις “δικές της δυνάμεις”, όπως αναφέρει η χθεσινή ανακοίνωσή της, δηλαδή στη χρηματοδότηση, ύψους 120 εκατ. ευρώ, που έχει εξασφαλίσει από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες και τα ταμειακά διαθέσιμά της που ανέρχονται σε περίπου 460 εκατ. ευρώ.

Τα μέτρα στήριξης

Αναφορικά με τα μέτρα στήριξης, αυτά επικεντρώνονται στον περιορισμό του μισθολογικού κόστους και γι’ αυτό:

-επεκτείνεται η προσωρινή αναστολή των συμβάσεων εργασίας για τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων, συνοδευόμενη από ειδική έκτακτη αποζημίωση, έως και τον Ιούλιο.

– Το πρόγραμμα “Συν-Εργασία” θα αφορά στην περίοδο 15 Ιουνίου έως και 31 Δεκεμβρίου 2020, ενώ θα επιδοτούνται οι ασφαλιστικές εισφορές (εργοδότη και εργαζομένου) για τον εργασιακό χρόνο που δεν απασχολούνται οι εργαζόμενοι. Η παρέμβαση αυτή έχει όφελος 50 εκατ. ευρώ για τον κλάδο. Ωστόσο, ίσως είναι μικρή, σύμφωνα με την Aegean, εάν συγκριθεί με αντίστοιχες παρεμβάσεις, ιδίως στη Βόρεια Ευρώπη, όπου προβλέπεται σημαντικά μεγαλύτερη στήριξη στο κόστος εργασίας του εργοδότη.

Δεδομένου ακόμη, ότι το πρώτο τρίμηνο του 2021 είναι, παραδοσιακά αναιμικό, η Aegean σημειώνει ότι θα πρέπει η ισχύς των μέτρων στήριξης του προσωπικού να επεκταθεί έως την αρχή της τουριστικής περιόδου.

Τα μέτρα περιλαμβάνουν την καθιέρωση ειδικού συντελεστή 15% για τον φόρο μισθωτών υπηρεσιών των πιλότων αεροσκαφών, πληρωμάτων καμπίνας και τεχνικών αεροσκαφών, όπως ισχύει για τη φορολόγηση ναυτικών. Αλλά και την αποζημίωση-με επιπλέον αντιστάθμιση 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση- των άγονων πτήσεων Απριλίου- Μαΐου.

Η εισηγμένη υπολογίζεται ότι διαθέτει προσωπικό 2.400 ατόμων (στις 31/12/2019 είχε περίπου 2.700 εργαζόμενους, αλλά συνολικά περίπου 300 συμβάσεις ορισμένου χρόνου δεν ανανεώθηκαν). Το προσωπικό δηλαδή, της Aegean αντιπροσωπεύει περίπου το 22% του συνόλου των εργαζομένων (11.000 άτομα) στον κλάδο των αερομεταφορών.

Πάντως, τα βλέμματα της αγοράς είναι στραμμένα στο εάν επαληθευθούν βραχυπρόθεσμα οι ανησυχίες της Aegean κι αν το μικρό βεληνεκές των μέτρων στήριξης, συγκριτικά με αυτά άλλων κρατών, θα μπορούσε, πράγματι, να καταστήσει την αεροπορική, λιγότερο ανταγωνιστική σε σχέση με αερομεταφορείς του εξωτερικού. Αυτό θα ήταν κακό σενάριο για τον τουρισμό, εάν ληφθεί υπόψη ότι το 95% των τουριστικών εισπράξεων προέρχονται από εισερχόμενους τουρίστες, ενώ το 48% και το 35% της επιβατικής κίνησης των αεροδρομίων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα, προέρχεται από την Aegean.

Πηγή: capital.gr

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ