Αθλητικά

ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Δωδεκανήσου: Ένας χρόνος Αριστερά στον Ελληνικό Αθλητισμό

Στις 27 Ιανουαρίου συμπληρώνεται ένας χρόνος από την ανάληψη της ευθύνης διοίκησης του ελληνικού αθλητισμού από την πρώτη κυβέρνηση της Αριστεράς.
Κεντρικό στοίχημα για την πολιτική ηγεσία του αθλητισμού ήταν η θεσμική παρέμβαση στις υπάρχουσες δομές, επαγγελματικές κι ερασιτεχνικές, ο εκδημοκρατισμός και η εξυγίανση τους, η εμπέδωση διαφάνειας, ισονομίας και μαζικότητας στο αθλητικό κίνημα και επιπλέον ο εξορθολογισμός όλων των οικονομικών στοιχείων του.
Ως προτεραιότητα ωστόσο προέκυψε αίφνης η καταπολέμηση της βίας στους αγωνιστικούς χώρους, πρόβλημα άλυτο για σειρά δεκαετιών, που υπονομεύει την κοινωνική ειρήνη, δηλητηριάζει την ελληνική νεολαία και αφήνει ατιμώρητη την καταστροφή της δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας.
Τα διαρκή κρούσματα παρατατικών συμπεριφορών στα γήπεδα όλης της χώρας προκάλεσαν την άμεση κυβερνητική παρέμβαση και τη λήψη νομοθετικών πρωτοβουλιών.
Ήδη άλλωστε, από το ξεκίνημα της θητείας της κυβέρνησης, ο Υφυπουργός Σταύρος Κοντονής είχε ξεκαθαρίσει: «Τον αγώνα κατά της βίας και της διαπλοκής η κυβέρνηση επιθυμεί να τον δώσει μαζί με όλους τους εμπλεκομένους φορείς. Θα πρέπει όμως να τονίσω, ότι είναι αποφασισμένη να πατάξει τα φαινόμενα που δηλητηριάζουν την ελληνική νεολαία, φτάνοντας ακόμη και σε μέτρα που εφαρμόστηκαν στο εξωτερικό και απέδωσαν τα μέγιστα». (12.02.2015).
Αλλεπάλληλα κρούσματα οπαδικής βίας, σε συνδυασμό με το αναχρονιστικό κι ελλιπές νομικό οπλοστάσιο της Πολιτείας, οδήγησαν στην ψήφιση του νόμου 4326/2015: «Επείγοντα Μέτρα Για Την Αντιμετώπιση Της Βίας Στον Αθλητισμό Και Άλλες Διατάξεις», στις 7 Μαΐου 2015.
Στην προσπάθεια της αυτή, να βάλει τάξη στον χώρο του επαγγελματικού ποδοσφαίρου και να συνεισφέρει αποτελεσματικά στην καταπολέμηση της βίας, η Κυβέρνηση αντιμετώπισε τεράστια αντίδραση από το κατεστημένο του ποδοσφαίρου, τη διαπλοκή των φορέων του και το ιδιότυπο καθεστώς που διέπει την ΕΠΟ, σε σχέση τόσο με τη διακυβέρνηση των ομοσπονδιών στο εσωτερικό, όσο και με τις καταστατικές εμπλοκές της με την UEFA και τη FIFA.
Σε κάθε περίπτωση, ο νόμος 4326 ανέτρεψε πλήρως το καθεστώς αυτονομίας της ΕΠΟ, που χρονολογείται από το 2006 και τον νόμο Ορφανού, και επέβαλε συγχρόνως καταλυτικές αλλαγές στον τρόπο απονομής της Δικαιοσύνης στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο.
Τεκμηριώθηκε έτσι και στην πράξη η Αιτιολογική Έκθεση του Σχεδίου Νόμου στην οποία αναφερόταν ρητά: «Η άτεγκτη και προσηλωμένη αυστηρά στις αρχές της νομιμότητας στάση της πολιτείας και η αμερόληπτη, έγκαιρη και ορθή απονομή δικαιοσύνης θα συμβάλλουν αποφασιστικά, τόσο στην ενίσχυση του αισθήματος δικαίου και της εμπιστοσύνης της κοινωνίας προς τους φορείς του αθλητισμού, που βάναυσα έχει τρωθεί από την ανάδειξη και την αυξανόμενη ένταση φαινομένων ευνοιοκρατίας και αναξιοκρατίας, διαφθοράς και διαπλοκής, αθέμιτου ανταγωνισμού και παραγοντισμού, όσο και
στην αποτροπή κρουσμάτων εξόφθαλμης παρανομίας και ενίοτε προκλητικής ατιμωρησίας, τα οποία, καθένα από αυτά και όλα μαζί συνολικά, έχουν εμπεδώσει κλίμα καχυποψίας και απαρέσκειας και έχουν οδηγήσει στην πλήρη απαξίωση και ανυποληψία σημαντικό κομμάτι του αθλητικού γίγνεσθαι και κυρίως του ποδοσφαίρου. Η σταθερή και αδιαπραγμάτευτη στόχευση της πολιτείας για την αντιμετώπιση και εκρίζωση των εκδηλώσεων βίας αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα και συγχρόνως ικανή αλλά και αναγκαία συνθήκη για τη στέρεα λειτουργία του ευ αγωνίζεσθαι και για την εγκαθίδρυση όρων και κανόνων που θα προστατεύουν και θα προάγουν τον αθλητισμό».

Για την εφαρμογή των πιο πάνω κρίθηκε από την Ελληνική Βουλή απαραίτητη η δυνατότητα παρέμβασης ακόμη και του Υφυπουργού Αθλητισμού: «Πιο συγκεκριμένα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, αναβαθμίζεται ο ρόλος του αρμοδίου για τον αθλητισμό Υπουργού, ο οποίος, σε περιπτώσεις τέλεσης επεισοδίων και εν γένει φαινομένων βίας, θα δύναται να επιβάλλει στους εμπλεκόμενους, πάντοτε με αιτιολογημένες αποφάσεις του, χρηματικά πρόστιμα ενώ σε ιδιαίτερα σοβαρές περιπτώσεις θα επιβάλλεται συμπληρωματικά και ανάκληση της υφιστάμενης ειδικής αθλητικής αναγνώρισης.
Ο αρμόδιος για τον αθλητισμό Υπουργός θα μπορεί να επιβάλει και μέτρα προληπτικού χαρακτήρα για την αποτροπή επανάληψης φαινομένων βίας. Προβλέπεται επίσης η συνεργασία, όπως και οι κυρώσεις σε περίπτωση
άρνησης συνεργασίας, των αθλητικών σωματείων, Τμημάτων Αμειβομένων Αθλητών (Τ.Α.Α.), Αθλητικών Ανώνυμων Εταιριών (Α.Α.Ε.), αθλητικών ομοσπονδιών ή επαγγελματικών συνδέσμων με τους θεσμοθετημένους φορείς, προκειμένου να αποτραπεί η επανάληψη γεγονότων και συμπεριφορών βίας».

Εκείνο που είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε σχέση με τον νόμο 4326/2015, είναι ότι σε αντίθεση με προηγούμενους νόμους που αφορούσαν στο ίδιο ζήτημα, εφαρμόζεται καθημερινά με απόλυτη ισονομία και πνεύμα δικαίου.

Οι αποφάσεις που έχουν εκδοθεί σε σχέση με τον νόμο αυτό είναι οι εξής:

1. 19/5/2015: Τιμωρία ΚΑΕ Άρη με πρόστιμο 10.000 ευρώ για τον αγώνα της Basket League, Άρη – ΑΕΚ.
2. 29/8/2015: Τιμωρία Ολυμπιακού με πρόστιμο 40.000 ευρώ για τον αγώνα της Super League, Λεβαδειακού-Ολυμπιακού.
3. 23/9/2015: Τιμωρία ΠΑΟΚ με πρόστιμο 10.000 ευρώ για τον αγώνα της Super League ΠΑΟΚ-ΑΕΚ
4. 1/10/2015: Τιμωρία ΠΑΟΚ με πρόστιμο 40.000 ευρώ για τον αγώνα του Europa League ΠΑΟΚ-Dortmund.
5. 31/10/2015: Τιμωρία Ολυμπιακού με πρόστιμο 40.000 ευρώ για τον αγώνα της Super League Βέροια-Ολυμπιακός.
6. 21/11/2015: Τιμωρία Παναθηναϊκού με πρόστιμο 90.000 ευρώ και απαγόρευση διάθεσης εισιτηρίων και τη χρήση καθ’ οιονδήποτε τρόπο σε όλες τις ζώνες και τα τμήματα των θυρών 13 & 14 στο γήπεδο «Απόστολος Νικολαΐδης» για τους αγώνες που ακολουθούν μέχρι το τέλος του πρωταθλήματος.

Αντίθετα, εξεδόθη απόφαση μη επιβολής ποινής για τον αγώνα της Super League Παναιτωλικός-Βέροια (22/9/2015)

Με εντολή του Υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Σταύρου Κοντονή διερευνώνται ήδη από την αρμόδια Διεύθυνση Επαγγελματικού Αθλητισμού, τα τεκταινόμενα στους αγώνες της Σούπερ Λίγκας Ατρόμητος-Πανιώνιος και Πλατανιάς – Ολυμπιακός, προκειμένου να διαπιστωθεί αν συντρέχουν λόγοι εφαρμογής των διατάξεων του Νόμου 4326/2015.

Πέραν των όσων προαναφέρθηκαν, το Υφυπουργείο Αθλητισμού έχει λάβει κι άλλες πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες για την άσκηση της κυβερνητικής πολιτικής στον Αθλητισμό:

Ένας απ τους κυρίαρχους στόχους του Υπουργείου Πολιτισμού-Αθλητισμού είναι η καταπολέμηση του ντόπινγκ. Έτσι από τις βασικές προτεραιότητες αποτέλεσε ο εναρμονισμός της ελληνικής νομοθεσίας με το υφιστάμενο πλαίσιο της Παγκόσμιας Οργάνωσης Αντιντόπινγκ (WADA).Το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, που εκσυγχρονίζει και ενισχύει την μάχη κατά του ντόπινγκ, πρόκειται σύντομα να κυρωθεί από την Ελληνική Βουλή και θα αποτελέσει μοναδικό «οπλοστάσιο» στην αδιάκοπη μάχη κατά της νόθευσης του αθλητικού αποτελέσματος.

Στη συνέχεια τετραπλασιάστηκε ο ετήσιος προϋπολογισμός του Εθνικού Συμβουλίου Καταπολέμησης Ντόπινγκ (ΕΣΚΑΝ), με στόχο την ραγδαία αύξηση του αριθμού των ελέγχων, ιδιαίτερα κατά τη φετινή, ολυμπιακή χρονιά.

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού είναι αποφασισμένο να επιδείξει μηδενική ανοχή σε φαινόμενα ντόπινγκ. Έχει στόχο αθλητές-πρότυπα, και «καθαρούς» αγώνες, που θα φέρουν στους αθλητικούς χώρους όσο το δυνατόν περισσότερους νέους ανθρώπους. Ο πόλεμος ενάντια στο ντόπινγκ είναι βασικός πυλώνας υπεράσπισης του αθλητισμού ως κοινωνικό αγαθό, του αθλητισμού με κοινωνικό πρόσημο.

Ανάμεσα στις πιο σημαντικές παρεμβάσεις του Υφυπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εντάσσονται και οι εξής:

• Θεσμοθέτηση Τακτικών Δικαστών στα Δικαιοδοτικά Όργανα του ποδοσφαίρου και το Διαιτητικό Δικαστήριο της ΕΠΟ.
• Εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος εισόδου σε όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις.
• Μετατροπή των Συνδέσμων Οπαδών σε Λέσχες Φιλάθλων που θα λειτουργούν με ευθύνη των Αθλητικών Ανωνύμων Εταιρειών.
• Εφαρμογή της Κάρτας Φιλάθλου, η οποία στο αμέσως επόμενο διάστημα θα λειτουργεί πλήρως.
• Συντήρηση και αναβάθμιση των αθλητικών εγκαταστάσεων που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο.
• Η επιπλέον χρηματοδότηση των αθλητικών ομοσπονδιών με 2,5 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που προήλθε από πόρους του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
• Η πλήρης λειτουργία του Ελεγκτικού Συμβουλίου της ΓΓΑ για διαρκείς ελέγχους στους αθλητικούς φορείς.
• Ο διπλασιασμός πόρων στα Προγράμματα Άθλησης Για Όλους.
• Η σύσταση και η λειτουργία της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής που προετοιμάζει το νομικό πλαίσιο της πλήρους νομοθετικής παρέμβασης της κυβέρνησης της Αριστεράς στον Αθλητισμό.

Στις 6 Οκτωβρίου 2015, ο Υφυπουργός Πολιτισμού-Αθλητισμού, στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης σημείωσε: «Για πρώτη φορά λοιπόν εφαρμόζει νόμο που επιβάλει την πλήρη λειτουργία ηλεκτρονικού εισιτηρίου, της ηλεκτρονικής εποπτείας των αθλητικών εγκαταστάσεων, με στόχο την πάταξη της βίας και της φοροδιαφυγής. Η κυβέρνηση της αριστεράς πέτυχε μέσα σε διάστημα επτά μηνών να εφαρμόσει πλήρως το ηλεκτρονικό εισιτήριο, να λειτουργήσει το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης, με τις ανώνυμες εταιρείες να αναλαμβάνουν πλήρως το κόστος λειτουργίας και συντήρησης σε όλους τους αθλητικούς χώρους, σύστημα που σημειωτέον στο παρελθόν είχε κοστίσει στο ελληνικό κράτος 14 εκατ. ευρώ. Η αριστερή Κυβέρνηση ψήφισε έναν νόμο και αυτός ο νόμος εφαρμόζεται. Αν μερικοί νόμιζαν ότι θα κάνουμε πίσω τους λέμε για μία άλλη φορά ότι αυτή η κυβέρνηση ούτε χρηματίζεται, ούτε εκβιάζεται ούτε φοβάται. Ας το λάβουν σοβαρά υπόψη και ας το βάλουν στο μυαλό τους».

Η πορεία προς τον εκδημοκρατισμό και τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού αθλητισμού θα συνεχιστεί χωρίς εκπτώσεις σε θέματα διαφάνειας, δημοκρατικής λειτουργίας, νομιμότητας, ελέγχου και εμπέδωσης ενός δίκαιου κοινωνικού και αθλητικού συστήματος.

Νομαρχιακή Επιτροπή
Ν. Δωδεκανήσου
Τμήμα Αθλητισμού

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου