Συνεντεύξεις

Βασίλης Παπαοικονόμου: «Φέτος η Ρόδος κέρδισε το στοίχημα για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας!»

Για τα πεπραγμένα της φετινής σεζόν στην κρουαζιέρα αλλά και για τα μηνύματα που έρχονται ενόψει της νέας τουριστικής περιόδου του 2023 (που για την κρουαζιέρα ανοίγει την Πρωτοχρονιά) μιλάει στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου κ. Βασίλης Παπαοικονόμου. Ο ίδιος τονίζει ότι η Ρόδος βγήκε κερδισμένη ενώ έχουν ακόμη πολλά να γίνουν, με απώτερη προοπτική το νέο Masterplan για το λιμάνι αλλά και την μετατροπή σε HOME PORT (ή INTERPORT).
• Κύριε Παπαοικονόμου, έχετε δηλώσει επανειλημμένως ότι το 2022 έκλεισε με θετικό πρόσημο για την κρουαζιέρα. Τελικά, η Ρόδος βγήκε κερδισμένη από την φετινή σεζόν (σε επισκέπτες και κέρδη);
Είμαι σε θέση να σας ενημερώσω ότι μέχρι και το τέλος του περασμένου Οκτώβρη 2022, ήρθαν στην Ρόδο μέσω κρουαζιέρας στον Τουριστικό Λιμένα Ρόδου, 333.888 επισκέπτες! Αυτό σημαίνει ότι καταγράφηκε μία αύξηση της τάξης του 28% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019 (αν και έτος πανδημίας). Επομένως, είναι προφανές ότι η Ρόδος κέρδισε το στοίχημα για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας από την οποία, επωφελούνται σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις του νησιού μας. Εξάλλου, σκοπός του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου δεν είναι τα κέρδη, αλλά μέσω των ανταποδοτικών τελών, η κατασκευή έργων υποδομής στα λιμάνια της περιοχής ευθύνης του. Ευελπιστούμε πάντως, να έχουν κέρδη οι τοπικές επιχειρήσεις και η τοπική οικονομία –γενικότερα μέσω της αύξησης της κρουαζιέρας και το 2023. Πιστεύω ότι από την φετινή σεζόν, η Ρόδος και οι επιχειρηματίες του νησιού μας, βγήκαν κερδισμένοι!
• Οι συγκρίσεις στον τουρισμό γίνονται σε σχέση με το 2019. Αν συγκρίνουμε την διετία της πανδημίας, ποια είναι τα ποσοστά ανόδου της κρουαζιέρας για την Ρόδο;
Κοιτάξτε, αν αναλογιστούμε ότι το 2020 οι προσεγγίσεις ήταν ελάχιστες λόγω των μέτρων για την πανδημία του Covid-19, το 2021 και πάλι ξεκίνησε καθυστερημένα, σίγουρα το 2022 κλείνει με πολύ μεγάλη αύξηση (ίσως και πάνω από 100%…). Πάντως, σε προσεγγίσεις η αύξηση, ήταν στο 40% ενώ σε διακίνηση επιβατών έφτασε στο 28% -κι αυτό λόγω των μειωμένων πληροτήτων που υπήρχαν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
• Βλέπουμε πάντως, ότι συνεχίζονται οι προσεγγίσεις των πλοίων και μάλιστα όπως έχετε δηλώσει, θα διαρκέσουν έως το τέλος του έτους.
Υπολογίζουμε ότι μέχρι το τέλος του 2022, λόγω των συνεχιζόμενων προσεγγίσεων, τα ποσοστά της κρουαζιέρας θα είναι αυξημένα (θα αγγίξουν και το 30%). Το τελευταίο κρουαζιερόπλοιο θα προσεγγίσει την Ρόδο, ανήμερα τα Χριστούγεννα ενώ το πρώτο που θα μας κάνει ‘ποδαρικό’ θα είναι την 1η του Γενάρη!
• Ήδη ξεκίνησαν οι διεθνείς (και ελληνικές) τουριστικές εκθέσεις στις οποίες λαμβάνει μέρος και η Ρόδος. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις και τα μηνύματα που λαμβάνετε για το 2023;
Η Ρόδος, συμμετείχε και θα συμμετέχει φέτος μέσω του ΠΡΟΤΟΥΡ και της Διεύθυνσης Τουρισμού, σε πολλές τουριστικές εκθέσεις, σε διεθνές επίπεδο. Οι πρώτες εκτιμήσεις και τα μηνύματα που λαμβάνουμε μέχρι τώρα, δείχνουν ότι και το 2023, η κρουαζιέρα θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα. Ήδη λαμβάνουμε από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα, πολλές κρατήσεις. Κι εμείς, προσπαθούμε να ρυθμίσουμε το πλάνο των προσεγγίσεων των κρουαζιερόπλοιων στον τουριστικό λιμένα της Ρόδου. Μέχρι τώρα που μιλάμε, έχουμε 428 προγραμματισμένες προσεγγίσεις. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, αναμένουμε την πρώτη προσέγγιση του πλοίου “MSC LIRICA” χωρητικότητας 2.500 επιβατών την Πρωτοχρονιά –κι έτσι ανοίγει η σεζόν για το νέο έτος. Ήδη γίνονται καθημερινά νέες κρατήσεις. Για το 2023, ήδη μέχρι και τον 6ο μήνα, συντάξαμε ένα πλάνο για το πού μπορεί να δέσει το κάθε κρουαζιερόπλοιο. Αυτό θα βοηθήσει τις εταιρείες για να γνωρίζουν πότε και πού θα υπάρχουν κενές θέσεις και να προγραμματίσουν πιθανές νέες προσεγγίσεις. Η Ρόδος, έχει την δυνατότητα να υποδεχτεί πολλά κρουαζιερόπλοια εφόσον υπάρχει ορθολογικός προγραμματισμός και γίνει σωστή κατανομή στις θέσεις. Φέτος π.χ. ήρθε μέρα που είχαμε πέντε ή και έξι κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι.
• Ο θαλάσσιος τουρισμός δεν είναι μόνον η κρουαζιέρα. Η Ρόδος έχει τις υποδομές για να αναπτύξει και τα άλλη είδη όπως το γιώτινγκ;
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου καταβάλλει κάθε χρόνο τις μέγιστες προσπάθειες για να καλύψει την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση θέσεων ελλιμενισμού για ιδιωτικά σκάφη αναψυχής. Το γιώτινγκ απευθύνεται σε τουρίστες με υψηλότερο οικονομικό επίπεδο από τον μέσο όρο των επισκεπτών μας, κι επομένως με υψηλότερες απαιτήσεις. Και φυσικά, όλα αυτά σημαίνουν ότι θα υπάρχουν και αυξημένα έσοδα. Σκοπός μας είναι να προωθήσουμε το γιώτινγκ όσο περισσότερο μπορούμε και με τον καλύτερο τρόπο. Ωστόσο, απαιτούνται υποδομές, με κατασκευή νέων λιμανιών κ.λπ. προκειμένου να αποσυμφορηθεί η κίνηση των θέσεων ελλιμενισμού στην μαρίνα Μανδρακίου Ρόδου και στο λιμάνι της Κολόνας.
• Ποιο είναι το πλάνο για το λιμάνι της Ρόδου; Ποιες παρεμβάσεις σχεδιάζονται;
Παρεμβάσεις στους υφιστάμενους λιμένες, θα γίνουν σύντομα. Αφενός με διαγραμμίσεις ώστε να βελτιωθεί η κυκλοφορία των οχημάτων και των πεζών (και να γίνεται με ασφάλεια), θα αλλάξει η είσοδος και έξοδος (από την πλευρά προς το λιμάνι της Ακκαντιάς και όχι από εκεί που γίνεται σήμερα στο εμπορικό λιμάνι).
• Κατά την εκτίμησή σας, η απόφαση της Δημοτικής Αρχής για τη μείωση της τιμής του νερού για τον ανεφοδιασμό των κρουαζιερόπλοιων και σκαφών αναψυχής, συνέβαλε τελικά, ουσιαστικά στην ενίσχυση της κρουαζιέρας, φέτος;
Πρόκειται για μία δέσμευση του ίδιου του δημάρχου, κ. Καμπουράκη. Ο ίδιος ο δήμαρχος είχε ανακοινώσει την απόφασή του σε τηλεδιάσκεψη με το προεδρείο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας Ελλάδας. Στη συνέχεια, με απόφαση του ΔΣ της ΔΕΥΑΡ, η τιμή του κυβικού μέτρου μειώθηκε στα 3 ευρώ ανά κυβικό μέτρο. Μιλάμε για μία πολύ γενναία έκπτωση που ξεπερνά ακόμη και το 70%, μία άκρως ανταγωνιστική τιμή σε όλη τη Μεσόγειο. Ασφαλώς και θα αποτελέσει κίνητρο για τις εταιρείες να επιλέγουν το λιμάνι της Ρόδου για ανεφοδιασμό. Εξ όσων γνωρίζω, ελάχιστα κρουαζιερόπλοια προμηθεύονταν νερό από τη Ρόδο. Το έκαναν μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις. Σε κάθε περίπτωση, πράκτορες και πλοιοκτήτριες εταιρείες είδαν θετικά την απόφαση αυτή και στην πράξη, είδαμε ότι συνέβαλε στην αναβάθμιση του επιπέδου των σχέσεων της Ρόδου με τις εταιρείες κρουαζιέρας και αυτό όπως αντιλαμβάνεστε, μόνο θετικό αποτέλεσμα μπορεί να έχει για τον θαλάσσιο τουρισμό και θα επιφέρει γενικότερα σημαντικά οφέλη στην τοπική οικονομία.
• Θα μπορούσε να γίνει σύντομα HOME PORT ή INTERPORT (δηλαδή να ξεκινούν κρουαζιέρες από την Ρόδο είτε με μερική εκκίνηση);
Ήδη έχουμε εξουσιοδοτήσει τον ειδικό σύμβουλο κ. Ιωάννη Μπρα για να διερευνήσει όλα τα ενδεχόμενα είτε για HOME PORT, είτε για INTERPORT. Κάποιες εταιρείες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον (όπως π.χ. η TUI που ζήτησε και πληροφορίες). Σε κάθε περίπτωση, θέλει ακόμη χρόνο και θα διερευνήσουμε πώς θα γίνει εφικτό.
• Σε ποια άλλα λιμάνια της περιοχής ευθύνης σας, σχεδιάζετε παρεμβάσεις;
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου είναι αρμόδιο για την διαχείριση των λιμένων Ρόδου, Σύμης, Χάλκης, Τήλου, Μεγίστης, Καρπάθου και Κάσου. Δεν θα αναφέρω αναλυτικά όλα τα έργα που εκτελούνται ή σχεδιάζονται σε όλα τα νησιά αλλά θα πω το εξής: για την Ρόδο, είναι σε εξέλιξη τα τεύχη δημοπράτησης για το ‘MASTERPLAN’ του λιμένα της Ακαντιάς καθώς και η μελέτη κατασκευής αποθήκης στην Ακαντιά για την εξυπηρέτηση του Τελωνείου ώστε να απομακρυνθούν τα κατασχεμένα αυτοκίνητα από το τουριστικό λιμάνι. Σε αυτό θα περιληφθεί και η κατασκευή ενός νέου μώλου (στην εξωτερική πλευρά του λιμένα Ακαντιάς, μήκου 800 μέτρων) ώστε να μπορέσει να φιλοξενεί ακόμη δύο κρουαζιερόπλοια.
• Κλείνοντας κύριε Παπαοικονόμου, ποια άλλα έργα «τρέχουν» αυτή τη στιγμή στη Ρόδο από το ΔΛΤ;
Η αποπεράτωση του ξυλοπεζόδρομου-ποδηλατόδρομου είναι το βασικό έργο που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη. Έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και περιμένουμε τον εργολάβο να προσκομίσει κάποια συμπληρωματικά έγγραφα για να προχωρήσουμε στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Αναφέρομαι στο τελευταίο τμήμα από τους σηματοδότες της οδού Καναδά μέχρι το τουριστικό λιμάνι, ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 2,9 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος έχει εξασφαλισθεί από εθνικούς πόρους, στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Προγράμματος Ειδικού Σκοπού Νοτίου Αιγαίου 2017-2020, ενώ ο Δήμος Ρόδου συμμετέχει με 750.000 ευρώ, καθώς περιλαμβάνεται στο έργο η ανάπλαση του παραλιακού τμήματος μπροστά στη Θαλασσινή Πύλη, ενώ το ΔΛΤ συμμετέχει με 450.000 ευρώ.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου