Μια πρόταση-«βόμβα», που μπορεί να βγάλει από το αδιέξοδο κυβέρνηση και ασφαλιστικά ταμεία και συνδέεται με το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων με τους Ευρωπαίους.

«Προτείνω να ισχύσει η κατανομή 50-25-25 που επιτεύχθηκε το καλοκαίρι, όχι μόνο για το νέο Ταμείο αλλά και για τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ και το 25% να πηγαίνει για την ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων». Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει με δήλωσή του στο «Βήμα της Κυριακής» ο πρόεδρος του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) Στέργιος Πιτσιόρλας με στόχο την ενίσχυση των Ταμείων και των έργων του ΕΣΠΑ.

Πρόκειται για τον άνθρωπο που ανέλαβε τον περασμένο Μάρτιο τα ηνία του ΤΑΙΠΕΔ και επιδιώκει να κλείσει τρεις σημαντικές αποκρατικοποιήσεις ως τις αρχές του 2016. Πεποίθησή του είναι ότι οι επενδυτικές πρωτοβουλίες από σοβαρούς διεθνείς επενδυτές θα στείλουν ένα ισχυρό σήμα εμπιστοσύνης και αντιστροφής του κλίματος για την ελληνική οικονομία.

€3-3,5 δισ. το 2016
Η πρόταση που διατυπώνει ο κ. Πιτσιόρλας στηρίζεται στην απόφαση του Eurosummit της 12ης Ιουλίου στην οποία αναφέρεται ότι μόλις 25% των εσόδων από το ταμείο των 50 δισ. ευρώ θα πηγαίνει για την αποπληρωμή του χρέους. Αντιθέτως, τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ, με βάση όσα όριζε το Μνημόνιο 2, κατατίθενται εξ ολοκλήρου σε ειδικό λογαριασμό στην Τράπεζα της Ελλάδος για την εξυπηρέτηση του χρέους.

Ο κ. Πιτσιόρλας αναμένει έσοδα 3 ως 3,5 δισ. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις το 2016, πράγμα που σημαίνει ότι το 25%, ποσό 875 εκατ. ευρώ, θα μπορούσε να κλείσει την τρύπα του Ασφαλιστικού για την επόμενη χρονιά. Οπως αναφέρεται στην απόφαση του Eurosummit για το Ταμείο των 50 δισ. ευρώ, ποσοστό 25% των εσόδων θα στηρίζει την ανάπτυξη. Η πρόταση της ελληνικής πλευράς προβλέπει ότι τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να κατευθυνθούν σε έναν ειδικό λογαριασμό ο οποίος θα τροφοδοτεί την εθνική συμμετοχή στα επενδυτικά σχέδια του ΕΣΠΑ έτσι ώστε να τρέξουν τα έργα που καθυστερούν εξαιτίας και της αδυναμίας του κράτους να συνεισφέρει το μερίδιό του.

Αεροδρόμια και λιμάνια
Ευλόγως γεννάται το ερώτημα πώς θα βρεθούν 3,5 δισ. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις ως το τέλος του 2016, με δεδομένο ότι όλες οι προβλέψεις των προκατόχων του κ. Πιτσιόρλα έπεσαν έξω. Η σύντομη απάντηση είναι από την εκμετάλλευση των λιμανιών, των αεροδρομίων και των σιδηροδρόμων και όχι βεβαίως από την πώληση αυτών καθαυτών των υποδομών.

Στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν ότι η αρχή θα γίνει με την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης και αναβάθμισης 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport μέσα στον Δεκέμβριο. Η πολύπαθη σύμβαση παραχώρησης θα φέρει 1,2 δισ. ευρώ στα Ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ. Ο κ. Πιτσιόρλας θα προτιμούσε η εκταμίευση του ποσού και η παράδοση των αεροδρομίων στον επενδυτή να γίνουν πριν από την έναρξη της επόμενης τουριστικής σεζόν καθώς αναμένεται μεγάλη αύξηση της τουριστικής κίνησης.

Σε τροχιά επιτάχυνσης βρίσκεται και η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) μετά και τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ μέσα στην εβδομάδα. Η παρέμβαση που έγινε στον εν εξελίξει διαγωνισμό με την εξαίρεση από τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ της παράκτιας έκτασης της Δραπετσώνας – πρόκειται για την περιοχή των πρώην Λιπασμάτων – οδηγεί πλέον τη διαδικασία στην τελική ευθεία ώστε να υπάρξουν μέσα στον Δεκέμβριο δεσμευτικές προσφορές για το 51% του ΟΛΠ.

Ισχυρά συμφέροντα
Το εγχείρημα για τον ΟΛΠ είναι το πιο δύσκολο καθώς αντιδράσεις για το εύρος της πώλησης σε ιδιώτες προέρχονται από τους κόλπους του κυβερνώντος κόμματος ενώ παράλληλα συγκρούονται ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα. Χαρακτηριστική είναι η παρέμβαση του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά που πιέζει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και συνδέει την εξέλιξη με την παρουσία της Cosco.

Προσδοκίες
Αναφορικά με το τίμημα που θα μπορούσε να προκύψει από την παραχώρηση του ΟΛΠ, στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν ενθαρρυντικό το γεγονός ότι τον Σεπτέμβριο κινεζικό κονσόρτσιουμ υπό την Cosco κατέβαλε 919 εκατ. δολάρια (814 εκατ. ευρώ) για την εξαγορά του 64,5% του λιμανιού Kumport Terminal στον κόλπο του Μαρμαρά στην Τουρκία. Το συγκεκριμένο λιμάνι είναι σαφώς μικρότερο από αυτό του Πειραιά και έτσι ευλόγως αναμένεται ένα τίμημα άνω του 1 δισ. ευρώ για τον ΟΛΠ. Στον νικητή του διαγωνισμού θα παραχωρηθεί το 51% και στη συνέχεια, ανάλογα με τις επενδύσεις που θα γίνουν, το υπόλοιπο 16%.

Ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελεί η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης όπου κονταροχτυπιούνται οκτώ κολοσσοί που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού: οι APM Terminals, Deutsche Invest, Duferco, ICTS, Mitsui, P&O, Russian Railways JSC/ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Yilport Holding. Οι επενδυτές θα καταθέσουν προσφορά για το 51% του ΟΛΘ ως τον Φεβρουάριο του 2016. Ταυτόχρονα όμως θα υπάρχει επιλογή και για την απόκτηση του υπόλοιπου ποσοστού 16%.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΓΑΛΛΩΝ
Ο Oλάντ πήρε από το χέρι τον μνηστήρα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Σημαντικό στοίχημα για το ΤΑΙΠΕΔ αποτελεί και η διαδικασία για την παραχώρηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco). Παράλληλα με την επίσκεψη του γάλλου προέδρου Φρανσουά Ολάντ στην Αθήνα έγινε γνωστό ότι οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF) επιστρέφουν στη διεκδίκηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έπειτα από μήνες αδράνειας. Η παρέμβαση του γάλλου προέδρου γίνεται σε μια στιγμή που η Αθήνα αναζητεί την ψήφο εμπιστοσύνης των μεγάλων επιχειρήσεων της Ευρώπης.

Την ίδια στιγμή, πέρα από το ρωσικό ενδιαφέρον για τη Rosco που εσχάτως αναθερμάνθηκε, νέος παίκτης στην κούρσα του διαγωνισμού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδέχεται να προκύψει από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Πληροφορίες από την άλλη ακτή του Ατλαντικού θέλουν τον αμερικανικό σιδηροδρομικό κολοσσό Watco Companies, στενό συνεργάτη της Hewlett Packard στις ΗΠΑ, να επεξεργάζεται το ενδεχόμενο συμμετοχής στον διαγωνισμό σε συνεργασία με τη ρουμανική Grup Ferrovia. Οι δεσμευτικές προσφορές για το 100% τόσο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και της Rosco αναμένονται το αργότερο ως τον Ιανουάριο.

Το ΒΗΜΑ

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ