Ατάκτως Ερριμμένα

Οι «αχρείοι»

Το τεράστιο ποσοστό της αποχής είναι μακράν το σημαντικότερο αυτών των εκλογών.
Που κάποιους δυστυχώς τους αποσχολεί σε επίπεδο… Θουκυδίδη.
«Τόν τε μηδὲν τῶνδε μετέχοντα οὐκ ἀπράγμονα, ἀλλ᾽ ἀχρεῖον νομίζομεν». Η πασίγνωστη άποψη που εκφράζει ο Θουκυδίδης μέσω του Περικλή στον «Επιτάφιο» : «όσοι δεν μετέχουν στα κοινά της πόλης δεν θεωρούνται απλώς απράγμονες αλλά άχρηστοι» ,είναι η φαεινή ατάκα, όλων όσων θέλουν να καταδικάσουν , όσους απείχαν της εκλογικής διαδικασίας.
Η οποία αποχή σε ύψη ρεκόρ, δεν φαίνεται πέραν τούτου να απασχολεί κανέναν στην ουσία της. Το εκπληκτικότερο είναι πως συμπληρώνουν τον Θουκιδίδη, συνεχίζοντας : όλοι αυτοί δεν έχουν δικαίωμα να μιλούν(!) ‘ Οσοι βέβαια γνωρίζουν λίγα έστω πράγματα γύρω από τον «Επιτάφιο» και την πολιτική ιστορία της κλασικής Αθήνας, μένουν εμβρόντητοι από την αυθαιρεσία που διακρίνει τον παραπάνω παραλληλισμό. Εμβρόντητοι μένουν και με την άγνοια πολλών, οι οποίοι στην προσπάθειά τους να κάνουν εντύπωση, αποδίδουν την φράση στον …Αριστοτέλη.
Οι πολίτες της κλασικής Αθήνας, μαθαίνουμε από τον Θουκιδίδη πάλι στον «Επιτάφιο», είχαν το σπάνιο προνόμιο να μετέχουν ενεργά και απόλυτα ισότιμα στη διακυβέρνηση της πόλης τους, με τρόπο απόλυτα άμεσο. Όλοι μπορούσαν, ανεξάρτητα από την κοινωνική τους θέση, την οικονομική τους κατάσταση και την καταγωγή τους να συμμετάσχουν στις διοικητικές ή νομοθετικές διαδικασίες της πόλης και να εκφέρουν ελεύθερα την προσωπική τους γνώμη πάνω σε καίρια ζητήματα.
Ήταν απόλυτα εύλογο, λοιπόν, να θεωρούνται από τον Θουκυδίδη ως άχρηστοι, εκείνοι που ενώ είχαν τέτοιου είδους δικαιώματα, ενδιαφέρονταν αποκλειστικά για την ιδιωτική τους ζωή, ευτυχία και πλουτισμό.
Αλήθεια, πόσο δίκαιος, εύστοχος και κυρίως πόσο κυριολεκτικός και σημερινός μπορεί να είναι αυτός ο κατά Θουκιδίδη χαρακτηρισμός «αχρείος» για τον πολίτη που δεν ψήφισε, όταν είναι γνωστό τοις πάσει ότι η μόνη χρησιμότητα του πολίτη περιορίζεται σε κάθε εκλογική διαδικασία και στο ότι αποτελεί ένα φορολογητέο «κομμάτι» για το κράτος; Ρητορικό το ερώτημα… Εύκολη η καπηλεία μνημειακών φράσεων για ψευδεπίγραφα μαθήματα δημοκρατικής συνείδησης σε κάποιους «αχρείους» και μάλιστα απαγορεύοντάς τους να μιλούν από δω και πέρα. Είναι η κατηγορία των Ελλήνων που κάτι έχουν ακουστά για την κληρονομιά μας και δεν παραλείπουν να επαίρονται γι’ αυτήν όταν μιλούν σε τρίτους. Με την διαφορά όμως, πως η αξία δεν κληρονομείται ούτε μεταφέρεται. Παρεπιπτόντως ,είπε κι άλλο ο Θουκιδίδης, πάλι στον «Επιτάφιο»: «Φιλοκαλοῦμέν τε γὰρ μετ’ εὐτελείας καὶ φιλοσοφοῦμεν ἄνευ μαλακίας»

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • Επισκέπτης    16.11.2023 13:36

    Έγραψα ένα σχόλιο, αλλά δεν το βλέπω.

  • Επισκέπτης    16.11.2023 13:22

    Το άρθρο είναι σωστό. Εδώ δεν καλείσαι να εκφέρεις γνώμη σου, όπως στην αρχαία Αθήνα, αλλά να επιλέξεις (κάθε 3-4 χρόνια, παρακαλώ!) μεταξύ αυτών που σού προτείνει αυθαιρέτως ο Α ή Β κομματάρχης.

Σχολιασμός άρθρου