Τοπικές Ειδήσεις

ΑΔΜΗΕ: Τα επόμενα βήματα μετά τη διασύνδεση της Κρήτης – Ο σχεδιασμός για Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Β. Αιγαίο

Στις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο στρέφει πλέον την προσοχή του ο ΑΔΜΗΕ, στο πεδίο των εγχώριων ηλεκτρικών διασυνδέσεων, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, ενός έργου-ορόσημου για το ελληνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Την Παρασκευή, ο Διαχειριστής ανακοίνωσε ότι από την Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου η συνολική κατανάλωση της Κρήτης καλύπτεται πλέον από ηλεκτρική ενέργεια που μεταφέρεται από το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω των δύο διασυνδέσεων με την Αττική και την Πελοπόννησο. «Είναι αξιοσημείωτο», ανέφερε ο ΑΔΜΗΕ, «ότι με τον συνδυασμό λειτουργίας των συστημάτων αυτομάτου ελέγχου του ΑΔΜΗΕ, η μεταβολή του φορτίου της Κρήτης καλύπτεται από τη μεταφορά ενέργειας μέσω της νέας διασυνδετικής γραμμής Κρήτης-Αττικής ενώ η ροή της ενέργειας στη διασυνδετική γραμμή με την Πελοπόννησο διατηρείται σταθερή ώστε να διατίθεται για άμεση παροχή εφεδρικής ισχύος, εφόσον κριθεί απαραίτητη».

Σύμφωνα δε με υπολογισμούς του Διαχειριστή, το «σβήσιμο των φουγάρων» των τοπικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούσαν με ορυκτά καύσιμα επιτρέπει καθαρή εξοικονόμηση 400 έως 600 εκατ. ευρώ ετησίως σε ορίζοντα δεκαετίας για το σύνολο των καταναλωτών, όφελος που προκύπτει από τη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τα κόστη διατήρησης των μονάδων σε ψυχρή εφεδρεία όσο και τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος που συνδέονται με τη λειτουργία των διασυνδέσεων.

Από τη διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο άλλωστε, η οποία λειτουργεί από το 2021, το οικονομικό όφελος υπολογίζεται από τον ΑΔΜΗΕ σε 700 εκατ. ευρώ, ενώ λειτουργία της δεύτερης διασύνδεσης αναμένεται να προσφέρει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη λόγω της μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 500.000 τόνους κάθε χρόνο.

Τα επόμενα projects

Με την Κρήτη «στην πρίζα», στην εσωτερική αγορά ο ΑΔΜΗΕ αναμένεται εντός του 2026 να επικεντρωθεί στις μεγάλες νησιωτικές διασυνδέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Βορειανατολικό Αιγαίο. Βάσει όσων ανακοινώθηκαν στα οικονομικά αποτελέσματα Εννεαμήνου της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, που ανακοινώθηκαν στις 10 Δεκεμβρίου, ο σχεδιασμός εξελίσσεται ως εξής:

Κυκλάδες
Στις Κυκλάδες, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026 αναμένεται να ολοκληρωθεί η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών, η οποία αφορά τη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου, ενσωματώνοντας το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης Σαντορίνη – Νάξος βρίσκεται σε φάση κατασκευής, με ορίζοντα ολοκλήρωσης επίσης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026, ενώ παράλληλα προχωρούν οι εργασίες για την ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στη Σαντορίνη.

Το χρονικό της εν λόγω διασύνδεσης έχει ως εξής:

Το καλοκαίρι του 2022 ολοκληρώθηκε η πόντιση του καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης Σαντορίνη – Νάξος.
Τον Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία και τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων για τα υπόλοιπα τρία νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος).
Τον Σεπτέμβριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τους Υποσταθμούς Υψηλής Τάσης στη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο, θέτοντας το σύνολο του έργου σε φάση κατασκευής.
Τον Φεβρουάριο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης Λαύριο – Σέριφος, ενώ τον Μάιο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση της διασύνδεσης Σέριφος – Μήλος. Η προστασία και των δύο υποβρυχίων διασυνδέσεων ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2024.
Τον Φεβρουάριο του 2025 ολοκληρώθηκαν οι ποντίσεις των υποβρυχίων καλωδίων υψηλής τάσης των διασυνδέσεων Μήλος – Φολέγανδρος και Φολέγανδρος – Θήρα, ενώ η προστασία και των δύο υποβρυχίων καλωδίων ολοκληρώθηκε εντός του Ιουνίου του 2025.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα επιτρέψει την εγκατάσταση μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, «επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα».

Δωδεκάνησα
Εξελίξεις αναμένονται το 2026 και στο μέτωπο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων, με έμφαση στις διαδικασίες αδειοδότησης και στις διαγωνιστικές διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται τα έργα που αφορούν τους Σταθμούς Μετατροπής Κορίνθου και Κω, καθώς και την καλωδιακή διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος – Κως, η οποία κηρύχθηκε άγονη λόγω μη υποβολής προσφορών και θα επαναπροκηρυχθεί.

Σημειώνεται ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων υποβλήθηκε στο ΥΠΕΝ τον Δεκέμβριο του 2023 και αναμένεται η έκδοση της ΑΕΠΟ, ενώ παράλληλα έχει εκκινήσει και βρίσκεται σε εξέλιξη η συλλογή των απαιτούμενων κτηματολογικών στοιχείων των εκτάσεων που θα απαλλοτριωθούν για τις ανάγκες κατασκευής του έργου.

Ως προς το χρονικό των επιμέρους διαδικασιών, τον Απρίλιο του 2024 αναρτήθηκε η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος της Α’ Φάσης της Συμφωνίας-Πλαίσιο, που αφορά στην υποβολή αιτήσεων συμμετοχής για τις καλωδιακές διασυνδέσεις, διαδικασία η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2024.

Η Β’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, που αφορά στην υποβολή των τεχνικών και οικονομικών προσφορών από τους υποψηφίους αναδόχους που εγκρίθηκαν κατά την Α’ Φάση, αναρτήθηκε τον Οκτώβριο του 2024 και βρίσκεται σε εξέλιξη.

Οι θαλάσσιες έρευνες για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων ολοκληρώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2024.

Ο διαγωνισμός για το τμήμα του έργου που αφορά στους Σταθμούς Μετατροπής Κορίνθου και Κω, καθώς και στην καλωδιακή διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος – Κως, δημοσιεύτηκε στο τέλος του 2024.

Το Βορειοανατολικό Αιγαίο
Οσον αφορά τη διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, το πρώτο εξάμηνο του 2026 αναμένεται η υποβολή της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την εναέρια γραμμή εντός της Λέσβου, η οποία περιλαμβάνει και τον Υ/Σ Μυτιλήνης.

Το χρονικό του πρότζεκτ έχει ως εξής: 

Τον Απρίλιο του 2024 αναρτήθηκε η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος της Α’ Φάσης της Συμφωνίας-Πλαίσιο, που αφορά στις καλωδιακές διασυνδέσεις του έργου, διαδικασία η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2024.
Η Β’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, που αφορά στην υποβολή των τεχνικών και οικονομικών προσφορών, αναρτήθηκε τον Οκτώβριο του 2024 και βρίσκεται σε εξέλιξη.
Οι θαλάσσιες έρευνες για τη διασύνδεση του Βορειοανατολικού Αιγαίου ολοκληρώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2024.
Σε επίπεδο αδειοδότησης, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα ΚΥΤ Νέας Σάντας – Υ/Σ Δυτικής Λέσβου αναρτήθηκε προς διαβούλευση στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) τον Δεκέμβριο του 2024.
Παράλληλα με τη διαδικασία αδειοδότησης βρίσκεται σε εξέλιξη η συλλογή των απαιτούμενων κτηματολογικών στοιχείων των εκτάσεων που πρόκειται να απαλλοτριωθούν για τις ανάγκες κατασκευής των έργων.

Τα υπόλοιπα έργα
Πέραν των νησιωτικών διασυνδέσεων, εξελίξεις αναμένονται και σε εν εξελίξει έργα του ΑΔΜΗΕ στο ηπειρωτικό δίκτυο. Συγκεκριμένα, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026 αναμένεται η ολοκλήρωση του υποέργου της νέας Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, ολοκληρώνοντας το δεύτερο τμήμα του συνολικού έργου.

Το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2022. Τον Δεκέμβριο του 2023 υπογράφηκε η σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση κατασκευής.

Εντός του πρώτου εξαμήνου του νέου έτους αναμένεται και η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), έργο που θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων της (κυρίως) Δυτικής Αττικής, ολοκληρώνοντας τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου και αποτελώντας το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα. Η πλευρά των 400 kV (Φάση Α) του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2024, ενώ η δοκιμαστική ηλέκτριση επιτεύχθηκε τον Αύγουστο του 2024.

→ Διαβάστε επίσης: Ρεύμα: Ανοδος 8,3% στις τιμές χονδρικής τον Δεκέμβριο – Εκτοξεύτηκαν λιγνίτης και φυσικό αέριο
Τέλος εξελίξεις αναμένονται και όσον αφορά το νέο ΚΥΤ Ρουφ, που ως στόχο έχει την ενίσχυση της τροφοδότησης του λεκανοπεδίου Αττικής. Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η ανάπτυξη του νέου ΚΥΤ Ρουφ στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα συμβάλει αποφασιστικά στην ασφαλή και αξιόπιστη τροφοδότηση της Αττικής. Το νέο ΚΥΤ προβλέπεται να συνδεθεί με το Σύστημα 400 kV με τα ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Αχαρνών, μέσω υπόγειων καλωδίων.

Για τη σύνδεση στο Σύστημα 150 kV, προβλέπεται ότι όλες οι υπόγειες γραμμές 150 kV που συνδέονται έως και σήμερα στον υφιστάμενο Υ/Σ Ρουφ θα συνδεθούν στην πλευρά 150 kV του ΚΥΤ Ρουφ μετά την ολοκλήρωσή του.

Ο τρόπος σύνδεσης του ΚΥΤ Ρουφ θα επιτρέψει την αποξήλωση των εναέριων Γραμμών Μεταφοράς 150 kV από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το Ρουφ (τρία διπλά κυκλώματα), καθώς και την εκτροπή της εναέριας Γραμμής Μεταφοράς διπλού κυκλώματος 150 kV Ρουφ – Σχηματάρι προς το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, με ταυτόχρονη αποξήλωση τμήματος της υφιστάμενης Γραμμής Μεταφοράς.

Ως τις αρχές Δεκεμβρίου, σε εξέλιξη βρίσκονταν οι τεχνικές μελέτες των υπογείων γραμμών, σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους Δήμους και λοιπούς φορείς. Παράλληλα, βρίσκονταν επίσης σε εξέλιξη η εκκένωση των κτηρίων στον περιβάλλοντα χώρο του υφιστάμενου Υ/Σ, καθώς και οι απαραίτητες κατεδαφίσεις.

Πηγή: imerisia.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου