Ειδήσεις

Σχέδιο για «λιτό» ΝΟΚ

Eναν καινούργιο οικοδομικό κανονισμό μόλις 20 άρθρων σκοπεύει να παρουσιάσει μέσα στην επόμενη χρονιά το υπουργείο Περιβάλλοντος. Το κύριο χαρακτηριστικό του είναι ότι θα αφορά το «κέλυφος» του κτιρίου και τον τρόπο οργάνωσης των χώρων στο εσωτερικό του, καθώς οι όροι δόμησης (όπως ο συντελεστής δόμησης, το ανώτατο ύψος, η κάλυψη του κτιρίου στο έδαφος) θα καθορίζονται από τα πολεοδομικά σχέδια. Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται και η πρόταση του υπουργείου για την εκτός σχεδίου δόμηση.

«Πρόκειται ουσιαστικά για απλοποίηση του ισχύοντος κανονισμού», εξηγεί στην «Κ» ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Ταγαράς. «Eχοντας ως μηχανικός ζήσει στην πράξη διαφορετικούς οικοδομικούς κανονισμούς, συμπεραίνω ότι έχουμε καταλήξει σε μια υπερανάλυση εννοιών και περιπτώσεων, η οποία με τη σειρά της μας κάνει να χάνουμε “τη μεγάλη εικόνα”. Χρειαζόμαστε λοιπόν μια απλούστευση, ώστε να μη δημιουργούνται πλέον παρενέργειες όπως αυτή των κινήτρων του ΝΟΚ».

Αλλαγή φιλοσοφίας
Οπως εξηγεί ο κ. Ταγαράς, ο καινούργιος οικοδομικός κανονισμός θα προσδιορίζει το κέλυφος του κτιρίου, αλλά και τον τρόπο που θα διαμορφώνεται το εσωτερικό του. «Προχωρούμε σε μια αλλαγή φιλοσοφίας. Σήμερα ο ΝΟΚ έχει οριζόντιες διατάξεις, που μπορεί να είναι άδικες ή λανθασμένες ή να μην ταιριάζουν το ίδιο με όλες τις περιοχές. Αυτό ήταν απόρροια της έλλειψης πολεοδομικού σχεδιασμού, αλλά και της αλληλεπικάλυψης των επιπέδων του πολεοδομικού σχεδιασμού, εκεί όπου υπήρχε. Σήμερα τα τοπικά και ειδικά πολεοδομικά σχέδια θα προσδιορίζουν σε κάθε τόπο όχι μόνο τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης, αλλά και τους όρους δόμησης. Για παράδειγμα, το πόσο ψηλά ή μεγάλα θα είναι τα κτίρια σε μια περιοχή, αυτό θα το ορίζει το πολεοδομικό σχέδιο και όχι ο οικοδομικός κανονισμός. Αντίθετα, ο οικοδομικός κανονισμός θα προσδιορίζει τον συντελεστή όγκου, ώστε να δίνει περιθώριο ευελιξίας στους μηχανικούς για τον σχεδιασμό του κτιρίου. Ο συντελεστής όγκου θα είναι διαφορετικός σε κάθε περιοχή, καθώς θα εξαρτάται από τους ισχύοντες εκεί όρους δόμησης (όπως η κάλυψη και το ύψος). Ο καινούργιος κανονισμός λοιπόν θα θέτει τις γενικές παραμέτρους ώστε να καθορίσουμε το “κέλυφος” του κτιρίου, πάντα σε σχέση με τις τοπικές παραμέτρους. Επιπλέον, ο οικοδομικός κανονισμός θα ορίζει τι θα υπάρχει μέσα στο κτίριο: Πώς θα υπολογίζονται οι χώροι κύριας χρήσης, πώς θα υπολογίζονται οι βοηθητικοί χώροι, ποιοι κανόνες θα υπάρχουν για την προσβασιμότητα κ.ο.κ.». Στο ερώτημα αν ο καινούργιος οικοδομικός κανονισμός θα έρθει μετά την ολοκλήρωση των πολεοδομικών σχεδίων, ο κ. Ταγαράς απαντά αρνητικά. «Σήμερα εκπονούνται πολεοδομικά σχέδια για το 80% της χώρας. Σίγουρα οι ταχύτητες δεν είναι ίδιες, σίγουρα δεν θα τελειώσει μέσα στο 2026. Ομως η οργάνωση του χώρου είναι ένα εθνικό στοίχημα και θα προχωρήσει. Ο καινούργιος οικοδομικός κανονισμός θα αναφέρεται σε όλα, απλά η εξίσωση θα είναι πιο απλοποιημένη».

ΣτΕ για ΝΟΚ: Ποιες οικοδομικές άδειες «ξεπαγώνουν» και πώς – Το σκεπτικό της απόφασης
Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος εκτιμά ότι ο καινούργιος κανονισμός θα οριστικοποιηθεί στις αρχές του επόμενου έτους. «Αναμένουμε ακόμα κάποιες σημαντικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, για τα υπόσκαφα κτίρια, τα υπόγεια, τις σοφίτες και άλλα ζητήματα. Θέλουμε να δούμε πώς τοποθετείται στα ζητήματα αυτά το ΣτΕ και μετά θα προχωρήσουμε».

Εκτός σχεδίου δόμηση
Ο κ. Ταγαράς εκτιμά ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς θα κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας για έλεγχο το σχέδιο προεδρικού διατάγματος, για τη δόμηση στις εκτός σχεδίου περιοχές. «Οπως εξηγήσαμε, τα ειδικά και τοπικά πολεοδομικά σχέδια θέτουν χρήσεις γης, όρους δόμησης, αλλά δεν θα καθορίζουν ποιες οδοί θεωρούνται “αναγνωρισμένες”, ώστε να παράγουν δικαίωμα οικοδομησιμότητας (σ.σ. για να μπορεί κάποιος να χτίσει σε ένα οικόπεδο, δεν αρκεί αυτό να έχει την ελάχιστη αρτιότητα, αλλά πρέπει να έχει και συγκεκριμένο «πρόσωπο» σε αναγνωρισμένο δρόμο). Το νέο πλαίσιο προκύπτει μέσα από τις δύο μεγάλες μελέτες τις οποίες έχει αναθέσει το υπουργείο Περιβάλλοντος: η πρώτη για τους δρόμους στα νησιά, που ολοκληρώθηκε και η δεύτερη για τους δρόμους στην ηπειρωτική Ελλάδα, που δεν έχει ακόμα ανατεθεί», αναφέρει.

Οπως αποκαλύπτει ο κ. Ταγαράς, η πρόταση του υπουργείου δεν θα είναι να αναγνωριστεί το δίκτυο που υπήρχε το 1977, όπως ήταν η αρχική σκέψη, αλλά θα μπορούν να αναγνωριστούν και νεότεροι δρόμοι. «Βασική προϋπόθεση για τους δρόμους που διανοίχτηκαν μετά το 1977 θα είναι να έχουν διανοιχτεί από κρατικούς φορείς και να πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια. Δεν μας αρκεί μια βεβαίωση δημάρχου ή δημοτικού συμβουλίου. Επιπλέον, θα πρέπει να έχει καταγραφεί και στο κτηματολόγιο και να είναι κοινόχρηστος, όχι με την έννοια που μπορεί να εννοεί ένας ιδιώτης, αλλά με την ερμηνεία που έχει δώσει το ΣτΕ. Σε κάθε περίπτωση το Συμβούλιο της Επικρατείας θα αξιολογήσει την πρότασή μας».

Πάντως, η κύρωση του Περιφερειακού Χωροταξικού του Νοτίου Αιγαίου έχει καθυστερήσει πάνω από τρία χρόνια, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια για τον Τουρισμό και τις ΑΠΕ, που επίσης έχουν παραδοθεί στο υπουργείο προ διετίας. «Κάθε περιφερειακό χωροταξικό έχει τις ιδιαιτερότητές του, φανερές ή μη. Μια τέτοια έχει και το χωροταξικό του Νοτίου Αιγαίου. Θεωρώ ότι το ζήτημα έχει ξεπεραστεί και το πλαίσιο θα εγκριθεί μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Οσον αφορά τα ειδικά χωροταξικά, μέχρι το τέλος του έτους θα δοθεί σε διαβούλευση το πλαίσιο για τη βιομηχανία, ενώ με το νέο έτος θα ακολουθήσει η κύρωση των πλαισίων για τον τουρισμό και τις ΑΠΕ».

Πηγή: kathimerini.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου