Οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου θα διδαχθούν τελικά το μάθημα της Οικονομίας, που εισάγεται από το επόμενο σχολικό έτος 2025-2026 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η απόφαση άλλαξε στο… παρά πέντε, καθώς ο αρχικός προγραμματισμός ήταν το νέο μάθημα να εισαχθεί στην Α΄ Λυκείου.
Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, χθες δημοσιοποιήθηκε η υπουργική απόφαση για το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ΄ Γυμνασίου, στο οποίο έχει προστεθεί η μία ώρα την εβδομάδα του νέου μαθήματος των Οικονομικών. Επίσης, δημοσιοποιήθηκε η αντίστοιχη απόφαση για τη Γ΄ Τάξη των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Γυμνασίων, με την οποία εισάγονται τα Οικονομικά που θα διδάσκονται για μία ώρα στο δεύτερο τετράμηνο. Ωστόσο, για να «χωρέσουν» τα Οικονομικά στο πρόγραμμα της Γ΄ Τάξης, η διδασκαλία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής –επίσης μία ώρα την εβδομάδα– περιορίζεται στο πρώτο τετράμηνο, και το δεύτερο τετράμηνο η ώρα θα δοθεί στα Οικονομικά.
Ως προς το βιβλίο των Οικονομικών, θα αξιοποιηθεί το αντίστοιχο το οποίο σήμερα διδάσκεται στους μαθητές της Α΄ Λυκείου της Κύπρου.
Αλλαγή σχεδίου
Υπήρξε αλλαγή στον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας για την τάξη στην οποία θα ενταχθεί το μάθημα των Οικονομικών αλλά και στις ώρες διδασκαλίας του μαθήματος.
Συγκεκριμένα, το αρχικό σχέδιο ήταν να εισαχθεί στην Α΄ Λυκείου ένα μάθημα για τα βασικά οικονομικά μεγέθη και εργαλεία, στο πλαίσιο αντιμετώπισης του οικονομικού αναλφαβητισμού.
Η ένταξη του μαθήματος στην Α΄ Λυκείου βασίστηκε και στο γεγονός ότι στην Οικονομία εξετάζεται η πολυπληθέστερη ομάδα υποψηφίων (Οικονομίας-πληροφορικής) στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Μάλιστα, υπήρξε σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Η ένταξη ωστόσο του μαθήματος τελικά στη Γ΄ Γυμνασίου τεκμηριώνεται, όπως ανέφεραν χθες στην «Κ» στελέχη του υπουργείου Παιδείας, στο γεγονός ότι είναι καλύτερο να εισάγονται έννοιες του οικονομικού εγγραμματισμού σε μικρότερη τάξη, σε σχέση με το Λύκειο στο οποίο οι μαθητές αρχίζουν να δίνουν βάρος στην προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Ετσι εκτιμήθηκε ότι το μάθημα των Οικονομικών θα ενδιέφερε κατά κύριο λόγο τους μαθητές που προσανατολίζονται να διεκδικήσουν μία θέση σε σχολές του επιστημονικού πεδίου Οικονομίας-πληροφορικής.
Από την άλλη, υπήρξε ισχυρή αντίδραση από τους φιλολόγους να κοπεί μία ώρα από τη διδασκαλία των Αρχαίων, εάν προχωρούσε το αρχικό σενάριο και το μάθημα εντασσόταν στην Α΄ Λυκείου. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν πιέσεις προς το υπ. Παιδείας υπέρ της μη περικοπής των Αρχαίων.
Ενδεικτική είναι η επιστολή που έστειλαν προ ημερών οι πρόεδροι των πανεπιστημιακών τμημάτων Φιλολογίας στην υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη. Οι πρόεδροι απηύθυναν έκκληση «να διαμορφωθεί η κατανομή των ωρών των μαθημάτων της Α΄ Λυκείου με όραμα υπέρ της ισόρροπης ανάπτυξης όλων των επιστημονικών πεδίων». «Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνουν και συνάδελφοι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε αντίστοιχες επιστολές τους, επιβάλλεται να ληφθεί υπόψη ότι τα Αρχαία Ελληνικά διδάσκονται με εκτενή ύλη που απαιτεί συστηματική εμβάθυνση για την κατανόηση αφενός των γραμματικοσυντακτικών φαινομένων και αφετέρου της λογοτεχνικής, ιδεολογικής και πολιτισμικής ερμηνείας των κειμένων.
Επιπλέον, το μάθημα εξετάζεται με Τράπεζα Θεμάτων, γεγονός που επιβάλλει την επαρκή διδασκαλία του, προκειμένου να διασφαλιστεί η επιτυχία των μαθητών στις τελικές εξετάσεις του έτους. Ακόμη κρισιμότερο είναι το γεγονός ότι αποτελεί το κύριο μάθημα κατεύθυνσης στη Β΄ Λυκείου για τον προσανατολισμό των Θεωρητικών Σπουδών.
Η υποβάθμισή του στην Α΄ Λυκείου θα οδηγήσει αναπόφευκτα στην αποδυνάμωση της Θεωρητικής Κατεύθυνσης και στην ελλιπή προετοιμασία των μαθητών στο Λύκειο – κάτι που αντιβαίνει στη στρατηγική της Πολιτείας να ενδυναμώσει τον ρόλο του Λυκείου», ανέφεραν οι πρόεδροι των τμημάτων Φιλολογίας.
Ως προς την αλλαγή του αρχικού προγραμματισμού για τις ώρες διδασκαλίας του μαθήματος την εβδομάδα –από δίωρο σε μονόωρο–, αυτή αποφασίστηκε για να «χωρέσει» το μάθημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, χωρίς να υπάρξουν αντιδράσεις καθηγητικών ειδικοτήτων.
Πηγή: moneyreview.gr