Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αξιοποίησης των ελληνικών λιμανιών και μαρινών δρομολογεί το Υπερταμείο, με στόχο να μετατρέψει τον θαλάσσιο τουρισμό σε ισχυρό επενδυτικό πυλώνα και εργαλείο περιφερειακής ανάπτυξης. Η πρωτοβουλία εντάσσεται στη στρατηγική αναδιάρθρωσης του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου που το Ταμείο έχει αποκτήσει από το ΤΑΙΠΕΔ, και αναμένεται να λειτουργήσει ως «πυξίδα» για την επόμενη γενιά παραθαλάσσιων υποδομών της χώρας.
Από τη διαχείριση στην ενεργή αξιοποίηση
Το πρώτο βήμα περιλαμβάνει την πρόσληψη συμβούλου στρατηγικής ανάπτυξης, ο οποίος θα αναλάβει τη χαρτογράφηση της υφιστάμενης κατάστασης, την αποτίμηση της οικονομικής αξίας των υφιστάμενων μαρινών και τη διαμόρφωση προτάσεων για νέες επενδύσεις. Το έργο, διάρκειας τεσσάρων μηνών και προϋπολογισμού 400.000 ευρώ, έχει στόχο τη σύνταξη ενός πλήρους σχεδίου αξιοποίησης του «Maritime Portfolio» — του χαρτοφυλακίου που θα συγκεντρώσει τα λιμενικά και τουριστικά assets του Δημοσίου.
Η νέα στρατηγική σηματοδοτεί μια αλλαγή φιλοσοφίας: από την απλή εκμετάλλευση των υφιστάμενων μαρινών, στη στοχευμένη ανάπτυξη νέων τουριστικών λιμένων, με έμφαση στην Αττική αλλά και στα νησιά υψηλής επισκεψιμότητας. Ο σύμβουλος θα προτείνει, επίσης, νέες άδειες ίδρυσης μαρινών και καταφυγίων, καθώς και ιεράρχηση των έργων που μπορούν να προσελκύσουν άμεσα ιδιωτικά κεφάλαια.
Έλλειμμα υποδομών, πλεονέκτημα γεωγραφίας
Η Ελλάδα, με 13.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής, εξακολουθεί να υπολείπεται σημαντικά έναντι των ανταγωνιστριών χωρών της Μεσογείου. Διαθέτει μόλις 61 μαρίνες και περίπου 15.000 θέσεις ελλιμενισμού, όταν η Ιταλία προσφέρει 961 μαρίνες με 181.000 θέσεις και η Ισπανία 370 μαρίνες με πάνω από 130.000 θέσεις. Η Τουρκία, με 80 οργανωμένες μαρίνες, έχει ήδη μετατραπεί σε ισχυρό πόλο του yachting στην Ανατολική Μεσόγειο.
Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος και της ICAP, η χώρα χρειάζεται τουλάχιστον 3.000 νέες θέσεις ελλιμενισμού μέσα στην επόμενη πενταετία για να ανταποκριθεί στη ζήτηση που εκτοξεύεται. Η προσθήκη 10 νέων μαρινών έως το 2030 θα προσφέρει 2.300 επιπλέον θέσεις, χωρίς ωστόσο να καλύπτει πλήρως το υφιστάμενο έλλειμμα.
Επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας
Η δημιουργία ή αναβάθμιση μιας μαρίνας θεωρείται επένδυση υψηλής απόδοσης. Για κάθε 1 ευρώ που δαπανάται ανά θέση ελλιμενισμού, παράγονται περίπου 6 ευρώ οικονομικής δραστηριότητας, ενώ η τουριστική δαπάνη των επισκεπτών σε μαρίνες είναι πέντε φορές υψηλότερη από αυτήν των επισκεπτών παραδοσιακών ξενοδοχείων. Επιπλέον, κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούν 6 άμεσες και 100 έμμεσες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας σημαντικά την τοπική οικονομία.
Η Αττική αποτελεί τον βασικό κόμβο του θαλάσσιου τουρισμού, συγκεντρώνοντας σχεδόν το 40% της κίνησης των σκαφών αναψυχής που προσεγγίζουν τη χώρα. Εκεί βρίσκονται και οι πιο εμβληματικές μαρίνες της ελληνικής αγοράς: ο Φλοίσβος (Lamda Development) με κύκλο εργασιών άνω των 100 εκατ. ευρώ, η μαρίνα του Αστέρα και του Λαυρίου υπό τον όμιλο Προκοπίου, η Ζέα (CVC Capital), η Αλίμου (Ελλάκτωρ) και η μαρίνα Αγίου Κοσμά στο Ελληνικό (Lamda), όπου προχωρά επένδυση 25 εκατ. ευρώ.
Η ευκαιρία στα κύματα
Παράλληλα με το σχέδιο του Υπερταμείου, βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα «Αναβάθμιση Τουριστικών Λιμένων» του υπουργείου Τουρισμού, συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και αποσκοπεί στη βελτίωση υποδομών, την αναβάθμιση εγκαταστάσεων και την ενίσχυση της ενεργειακής αποδοτικότητας σε μαρίνες και καταφύγια σκαφών.
Στο επίκεντρο βρίσκονται ήδη τρία έργα-ορόσημα:
Η μαρίνα Αλίμου, που υλοποιείται από τον Ελλάκτωρα με επένδυση 100 εκατ. ευρώ και προβλέπει 1.100 θέσεις ελλιμενισμού και νέες εμπορικές υποδομές.
Η μαρίνα Ρόδου, για την οποία προχωρά σχέδιο αναβάθμισης με στόχο τη μετατροπή της σε κόμβο yachting της νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Η μαρίνα Πύλου, έργο που συνδέεται με τις τουριστικές επενδύσεις της Costa Navarino και αναβαθμίζεται σε υποδομή υψηλών προδιαγραφών για σκάφη έως 60 μέτρων.
Τα έργα αυτά λειτουργούν ως προπομποί ενός νέου κύματος ιδιωτικών επενδύσεων στον θαλάσσιο τουρισμό, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ένα πιο ανταγωνιστικό δίκτυο μαρινών που θα συνδέει την ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα.
Το νέο ναυτιλιακό «στοίχημα»
Το Υπερταμείο στοχεύει να λειτουργήσει ως θεσμικός επιταχυντής για τη μετάβαση της χώρας σε ένα πιο ώριμο, οργανωμένο και ανταγωνιστικό μοντέλο θαλάσσιου τουρισμού. Η στρατηγική αξιοποίησης των λιμανιών και μαρίνων αναμένεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τις επενδύσεις που δρομολογούνται στον τομέα των υποδομών, στα περιφερειακά αεροδρόμια και στα έργα logistics, δημιουργώντας ένα ενιαίο πλέγμα τουριστικής κινητικότητας.
Στην πράξη, το σχέδιο του Υπερταμείου φιλοδοξεί να επανατοποθετήσει την Ελλάδα στον χάρτη του yachting και του maritime real estate, αξιοποιώντας το συγκριτικό της πλεονέκτημα: τη γεωγραφία της. Με δεδομένο ότι η χώρα διαθέτει το 20% της ακτογραμμής της Μεσογείου αλλά μόλις το 2% των διαθέσιμων θέσεων ελλιμενισμού, η εξίσωση είναι σαφής — και τα περιθώρια ανάπτυξης τεράστια.
Πηγή: tornosnews.gr