Ειδήσεις

Αλκοτέστ και ποινές μείωσαν τα θανατηφόρα τροχαία

Σπάνια το καθημερινό δελτίο των τροχαίων δεν περιλαμβάνει την αναφορά ενός ή ακόμη και περισσότερων νεκρών στην ελληνική άσφαλτο. Τα στοιχεία άλλωστε είναι συντριπτικά. Περισσότεροι από 650 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο στους ελληνικούς δρόμους. Η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες που καταγράφουν τις χειρότερες επιδόσεις στους νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσον όρο, ενώ ειδικοί έχουν κατά καιρούς χτυπήσει το «καμπανάκι» για τις βασικές αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων. Τους «πέντε δολοφόνους», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν: την ταχύτητα, το κινητό, το αλκοόλ, αλλά και τη μη χρήση ζώνης και κράνους. Ωστόσο, τελευταία οι ειδικοί εμφανίζονται λίγο πιο αισιόδοξοι, καθώς διαπιστώνουν ότι η ενίσχυση της αστυνόμευσης αλλά και η πυκνότητα των ελέγχων αποδίδουν. «Παρατηρούμε τελευταία πως αρκετοί φοβούνται να βγουν, να πιουν και να πάρουν το αμάξι. Επίσης, η κακή συνήθεια της διαγραφής των προστίμων έχει αρχίσει να περιορίζεται σημαντικά», αναφέρουν στην «Κ».

Βάσει στοιχείων της αστυνομίας, το 10μηνο της τρέχουσας χρονιάς (Ιανουάριος – Οκτώβριος), οι νεκροί ανήλθαν στους 462 από 566 πέρυσι, οι βαριά τραυματίες σε 456 από 485 το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ μειώθηκαν και οι ελαφρά τραυματίες από 11.031 το 10μηνο του 2024 σε 10.728 φέτος. Σε ό,τι αφορά το σύνολο των ατυχημάτων, το δεκάμηνο του 2025 ανήλθαν σε 9.240 από 9.477 το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ τα θανατηφόρα δυστυχήματα μειώθηκαν από 532 το 10μηνο του 2024 σε 433.

Σημαντική συμμόρφωση των πολιτών στη χρήση κράνους παρατηρείται ιδιαίτερα στην Αττική, όπως επισημαίνει ο Θανάσης Τσιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.
«Η μείωση των θυμάτων είναι σημαντική. Αυτή οφείλεται στην εντατικοποίηση της αστυνόμευσης ήδη από τις αρχές της χρονιάς για παραβάσεις που αφορούν το κράνος αλλά και το αλκοόλ», αναφέρει στην «Κ» ο Γιώργος Γιαννής, καθηγητής ΕΜΠ, διευθυντής στον τομέα μεταφορών και συγκοινωνιακής υποδομής, εξηγώντας ότι όσο δεν έβγαινε η Τροχαία στους δρόμους, τόσο οι Ελληνες οδηγούσαν με λιγότερη προσοχή και υπευθυνότητα. «Βλέπουμε ότι η χρήση κράνους από 79% τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί στο 90%. Αυτό έχει φέρει αποτέλεσμα». Σύμφωνα με στοιχεία από την αστυνομία που έχει στη διάθεσή της η «Κ», το 10μηνο του 2025 διενεργήθηκαν 1.232.115 έλεγχοι μέθης, ενώ οι παραβάσεις αλκοομέτρησης ανήλθαν σε 26.174, από 26.874 το δεκάμηνο του 2024. «Η Τροχαία της Αθήνας που ελέγχει το κέντρο δυσκολεύεται πλέον να βρει παραβάτες. Στα κράνη έχει διαπιστώσει σχεδόν πλήρη συμμόρφωση, ειδικά στο λεκανοπέδιο», αναφέρουν πηγές από την Αστυνομία, ενώ ικανοποιητική σημειώνουν πως είναι η εικόνα και στην επαρχία.

Τη συμπεριφορά όμως των οδηγών φαίνεται ότι επηρέασε, σύμφωνα με τους ειδικούς, και η αυστηροποίηση των ποινών του νέου ΚΟΚ, που ψηφίστηκε τον Ιούνιο και τέθηκε σε ισχύ τον Σεπτέμβριο του 2025. «Ευαισθητοποίησε τους οδηγούς ώστε να είναι πιο προσεκτικοί», παρατηρεί ο κ. Γιαννής, αν και η μείωση του αριθμού των νεκρών έχει ξεκινήσει ήδη από τις αρχές της χρονιάς, πριν δηλαδή ψηφιστεί και εφαρμοστεί ο νέος ΚΟΚ. Οπως αναφέρουν πηγές της Αστυνομίας, το γεγονός πως αφαιρείται το δίπλωμα, τους αναγκάζει να συνετιστούν.

Οι πιο επικίνδυνες χώρες της Ευρώπης για οδήγηση – Η θέση της Ελλάδας
«Η αύξηση της αστυνόμευσης, οι παρεμβάσεις σε οδικά δίκτυα, η καλύτερη επικοινωνιακή πολιτική για θέματα που αφορούν τα τροχαία, αλλά και ο νέος ΚΟΚ, που έχει οδηγήσει σε αυστηροποίηση των ποινών, πιστεύω ότι έχουν παίξει ρόλο στη βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς», επισημαίνει από την πλευρά του ο Θανάσης Τσιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. «Παρατηρούμε σημαντική συμμόρφωση των πολιτών στη χρήση κράνους. Ενδεικτικά, οι παραβάσεις στην Αττική από τη μη χρήση κράνους ανήλθαν στο 10μηνο του 2025 στις 25.891 από 30.183 πέρυσι. Αυτό σημαίνει πως οι παραβάσεις μειώνονται, διότι οι έλεγχοι είναι περισσότεροι», προσθέτει ο ίδιος, συμπληρώνοντας ότι υπάρχει αποτέλεσμα. «Εχουν σωθεί ζωές». Κατά τον ίδιο, «είναι σημαντικό βήμα η μείωση κατά περίπου 20% στον αριθμό των νεκρών, αφού έτσι πλησιάζουμε και τον μέσο όρο της Ε.Ε. Εάν συνεχιστεί η προσπάθεια, σε συνδυασμό και με την εφαρμογή του νομοσχεδίου για τη δημιουργία νέου φορέα οδικής ασφάλειας, πιστεύω ότι θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα», εκτιμά, παρά τις ελλείψεις που εξακολουθούν να υπάρχουν στο οδικό δίκτυο αλλά και το γεγονός ότι στην Ελλάδα έχουμε από τους πιο γερασμένους στόλους οχημάτων σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Χωρίς αλκοτέστ δεν θα παίρνει μπρος το Ι.Χ. – Τι αλλάζει στον ΚΟΚ
Οι συνθήκες
Ο Αρης Ζωγράφος, πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, αναφέρει πως η καταγραφή των τροχαίων ατυχημάτων «δεν είναι δελτίο καιρού». «Η λογική να χρησιμοποιούμε στοιχεία και απόλυτους αριθμούς για τα τροχαία, από μόνο του είναι τραγικό. Γιατί πίσω από κάθε άτομο υπάρχει μια οικογένεια που θρηνεί. Εχει μεγαλύτερη αξία να ελέγξουμε τον χώρο που γίνονται οι τροχαίες συγκρούσεις και τις συνθήκες που γίνονται, είτε του οδοστρώματος είτε του οχήματος είτε του οδηγού, κάτι που δεν συμβαίνει».

Πηγή: kathimerini.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου