Ο κορωνοϊός, έχει στείλει στην… εντατική το τοπικό επιχειρείν, το οποίο βουλιάζει μέρα με την ημέρα σε αχαρτογράφητα νερά αφού κανείς δεν είναι σε θέση να κάνει εκτιμήσεις για την επόμενη ημέρα.
Το βέβαιον είναι ότι η βαριά ασθενής τοπική οικονομία, θα χρειαστεί «παροχή οξυγόνου» για μεγάλο χρονικό διάστημα, μέχρι να καταφέρει να επανέλθει σε φυσιολογικούς ρυθμούς.
Τώρα, περισσότερο από ποτέ, διαφαίνεται η ανάγκη να περάσουν σε ψηφιακό περιβάλλον και οι τοπικές επιχειρήσεις καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «αντίδοτο» στα κλειστά φυσικά καταστήματα που δοκιμάζονται στην περίοδο του κορωνοϊού.

Την μερίδα του λέοντος από το ηλεκτρονικό εμπόριο έχουν πιστωθεί τα καταστήματα online fast food delivery, σούπερ μάρκετ (όσα παρέχουν αυτή τη δυνατότητα) και οι μεγάλες αλυσίδες. Τα τοπικά καταστήματα, παρ΄ό,τι έχουν κάνει κάποια βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, η παρουσία τους στο διαδίκτυο περιορίζεται στην παρουσίαση της ταυτότητας και των προϊόντων τους, χωρίς να παρέχεται η δυνατότητα ηλεκτρονικών αγορών -πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
Καταστηματάρχες που εγκαίρως είχαν επενδύσει στην επιλογή των ηλεκτρονικών αγορών, δήλωσαν στη «δ» ότι οι σταθεροί πελάτες τους εξυπηρετούνται από το ηλεκτρονικό κατάστημα, περιορίζοντας σε κάποιο βαθμό τις απώλειες του τζίρου.


Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, ένα από τα Επιμελητήρια με τα περισσότερα μέλη στην Ελλάδα, είχε επισημάνει εγκαίρως την ανάγκη να περάσουν τα καταστήματα στην νέα εποχή. Μάλιστα, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Γιάννης Πάππου έχει επισημάνει την ανάγκη να ακολουθήσει το εμπόριο τις τάσεις της νέας εποχής εδώ και αρκετό καιρό, ωστόσο η παρότρυνση δεν έτυχε της ανάλογης ανταπόκρισης.
«Η επόμενη ημέρα θα είναι δύσκολη για όλους. Πρόκειται για μια πρωτόγνωρη κατάσταση, η διαχείριση της οποίας θα απαιτήσει ψυχραιμία, σύνεση και σωστό σχεδιασμό ώστε να περιορίσουμε τις απώλειες στο μικρότερο δυνατό βαθμό. Η λειτουργία των καταστημάτων και σε ψηφιακό περιβάλλον, θα μπορούσε να αποτελέσει “ανάχωμα”. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εισέλθει στην καθημερινότητα των καταναλωτών και θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί ο ρόλος του φυσικού καταστήματος και του παραδοσιακού εμπορίου απέναντι στην ψηφιακή οικονομία. Το γνωρίζαμε όλοι ότι το διαδίκτυο σιγά σιγά αντικαθιστούσε την φυσική επίσκεψη σε μία επιχείρηση για την πραγματοποίηση αγορών. Οι καταναλωτές, αυτή την περίοδο, πιο συστηματικά από ποτέ αναζητούν τρόπους προμήθειας βασικών αγαθών και αγαθών πρώτης ανάγκης, είτε μέσω ηλεκτρονικών αγορών είτε μέσω τηλεφωνικών παραγγελιών. Οι Δωδεκανήσιοι είμαστε εξοικειωμένοι με τη χρήση νέων τεχνολογιών, ίντερνετ και ηλεκτρονικών αγορών. Το ηλεκτρονικό εμπόριο θα ενισχυθεί και θα δημιουργήσει νέες τάσεις στις οποίες το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου δηλώνει “παρών”», δήλωσε στη «δ» ο κ. Γιάννης Πάππου.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου, η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία είναι τα στοιχεία εκείνα που θα διασφαλίσουν την επάνοδο της κανονικότητας στην τοπική αγορά, στον συντομότερο δυνατό χρόνο, επισημαίνοντας ότι το έδαφος που κερδίζει μέρα με την ημέρα το ηλεκτρονικό εμπόριο στην περίοδο της καραντίνας, θα διαμορφώσει σημαντικά τα δεδομένα της επόμενης ημέρας. «Το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ήρθαν για να μείνουν. Με, ή χωρίς κορωνοϊό», τόνισε ο κ. Γ. Πάππου.
Μάλιστα, όπως προκύπτει από σχετικά στοιχεία του ΙΕΛΚΑ και του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Elturn) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, οι online αγοραστές από 21% του πληθυσμού που ήταν στο τέλος του 2019, κατά τη δεύτερη εβδομάδα των μέτρων περιορισμού της κίνησης ανήλθαν σε 33% (αύξηση 57%) και μια εβδομάδα μετά σε 44% (αύξηση 109%).
Το αξιοπερίεργο είναι ότι τα σούπερ μάρκετ εμφανίστηκαν λιγότερο προετοιμασμένα για αυτήν την τεράστια αλλαγή. Αντιθέτως μεγαλύτερη ετοιμότητα έδειξαν τα τοπικά καταστήματα (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία) όπως φαίνεται από την ικανοποίηση που εξέφρασαν οι καταναλωτές.
Οι επιχειρηματίες θα πρέπει πλέον να αντιληφθούν ότι στη διάθεσή τους έχουν ένα νέο εργαλείο παροχής προϊόντων και υπηρεσιών. Το σίγουρο είναι ότι η «επέλαση» του κορωνοϊού επιτάχυνε τις διαδικασίες για την μετάβαση στο ψηφιακό περιβάλλον το οποίο διασφαλίζει σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως:
Μείωση του λειτουργικού κόστους: Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για να λειτουργήσει χρειάζεται πολύ μικρότερο κόστος σε σχέση με ένα συμβατικό. Ενοίκιο, λογαριασμοί κοινής ωφέλειας, μισθοδοσία προσωπικού, κόστος συστημάτων ασφάλειας, αποτελούν διαχρονικά σημαντικές επιβαρύνσεις για την λειτουργία μιας επιχείρησης. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα μπορούν να έχουν πολύ χαμηλότερα κόστη λειτουργίας και συντήρησης.
Καλύτερη διαχείριση αποθεμάτων και διευκόλυνση προγραμματισμού: Η διατήρηση αποθεμάτων είναι ένα θέμα για όλες τις επιχειρήσεις καθώς απαιτεί την δέσμευση ενός κεφαλαίου. Με την χρήση του e-commerce, το απόθεμα αυτό ελαχιστοποιείται και συνεπακόλουθα μειώνεται και το κεφάλαιο που πρέπει να δεσμεύσει ο επιχειρηματίας.
Διεύρυνση της πελατειακής βάσης: Σε ένα δικτυακό κατάστημα δυνητικά μπορούν να έχουν πρόσβαση πελάτες από όλα τα σημεία του πλανήτη.
Μειωμένο κόστος marketing: Οι συμβατικοί τρόποι προώθησης ενός προϊόντος είναι συνήθως πιο ακριβοί σε σχέση με τους ηλεκτρονικούς. Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα λειτουργεί και αυτοτελώς ως μέσο διαφήμισης. Πόσω μάλλον, όταν συνδυαστεί με άλλα εργαλεία ηλεκτρονικής διαφήμισης (χρήση social networks, Google AdWords και άλλα)
Αποτελεσματικότερο marketing: Το marketing με την χρήση των δικτυακών εργαλείων μπορεί εκτός από φτηνότερο να είναι και αποτελεσματικότερο, με αποτελέσματα απόλυτα μετρήσιμα. Το Διαδίκτυο είναι αμφίδρομο μέσο και έτσι μπορούν να αντλούνται χρήσιμες πληροφορίες για το προφίλ των καταναλωτών, κάτι που μπορεί να κατευθύνει καλύτερα τους υπεύθυνους marketing αλλά και τους επιχειρηματίες για την προσέλκυση υποψήφιων πελατών.

Όλα αυτά τα πλεονεκτήματα συμβάλλουν στην μείωση του ρίσκου για επιχειρήσεις που βρίσκονται στο ξεκίνημά τους. Αλλά και οι περισσότερες υφιστάμενες επιχειρήσεις μπορούν δυνητικά να αναπροσαρμόσουν την στρατηγική τους όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο πωλούν ή προωθούν τα προϊόντα τους. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αναβαθμιστεί πλέον από μια καινοτόμο διαδικασία σε ένα κανάλι διανομής, τουλάχιστον ισότιμο με τα συμβατικά. Οφείλουν λοιπόν οι επιχειρηματίες να το αντιμετωπίσουν με την ανάλογη προσοχή και να διοχετεύσουν προς αυτήν την κατεύθυνση ένα σημαντικό μέρος των δραστηριοτήτων τους.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ