Τοπικές Ειδήσεις

Παραγωγή γνώσης για το σχεδιασμό οραμάτων

Η τουριστική βιομηχανία έχει πάψει να περιστρέφεται γύρω από τη φιλοξενία και την προσέλκυση επισκεπτών για να βιώσουν σ’ ένα τόπο εμπειρίες και να απολαύσουν τον ήλιο και τη θάλασσα, ή βουνά και τα χιόνια. Πλέον το τουριστικό προϊόν εμπεριέχει συνολικά τον κύκλο της επιχειρηματικότητας και ο σύγχρονος επισκέπτης δεν επιλέγει απλώς προορισμό διακοπών, αλλά ένα ολόκληρο φάσμα λειτουργιών που του διασφαλίζουν προσωποποιημένες υπηρεσίες από επιχειρήσεις με κοινωνικές ευαισθησίες, εμφανή εναγκαλισμό των αναγκών του υπαλληλικού προσωπικού, οι οποίες λειτουργούν με τη μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση και όλα αυτά του παρέχονται σ’ ένα ανταγωνιστικό οικονομικό πακέτο. Το περιεχόμενο όλου αυτού του κύκλου θα επιχειρήσει να μετατρέψει σε θεωρία, να το εργαλειοποιήσει και να το εξελίξει η Επιστημονική Ομάδα Τουρισμού (ΕΠΟΤ), που αναγεννήθηκε στη Ρόδο.
Ειδικότερα, η κρίση της πανδημίας, αλλά και η προηγηθείσα οικονομική κρίση οδήγησε το σύνολο των τουριστικών επιχειρήσεων, με πρώτες εκείνες της φιλοξενίας, στο να αναζητήσουν και να εφαρμόσουν λύσεις επιβίωσης και δεν ήταν λίγες εκείνες που επαναπροσδιόρισαν ακόμα και την ταυτότητά τους προκειμένου να επιτύχουν. Την ίδια οδό ακολούθησαν και οι επικεφαλής των τουριστικών προορισμών, με τη Ρόδο και το Νότιο Αιγαίο συνολικά να δίνουν το καλό παράδειγμα.
Όλα τα παραπάνω υλοποιήθηκαν στη Ρόδο από πρόσωπα, με μακρά εμπειρία στην παροχή τουριστικών υπηρεσιών και ως σχεδιασμοί, αποφάσεις, πρακτικές, καθυστερήσεις, σφάλματα και καλά αποτελέσματα συνιστούν πολύτιμη γνώση. Η συγκέντρωση και κεφαλαιοποίηση αυτής της γνώσης θα είναι ένας από τους στόχους της νέας ΕΠΟΤ.
Έρευνα και γνώση
Έχουν περάσει σχεδόν 20 χρόνια από τότε που για πρώτη φορά δημιουργήθηκε η εθελοντική Επιστημονική Ομάδα Τουρισμού και λειτούργησε σε συνεργασία με την τότε Δωδεκανησιακή Εταιρεία Ανάπτυξης και Προόδου (ΔΕΤΑΠ) του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου. Οι έρευνες για τον τουρισμό και τα φόρουμ όπως είχαν τότε οργανωθεί, είχαν δώσει αρκετή νέα γνώση για τις τάσεις που θα ακολουθούσε η τουριστική βιομηχανία. Τότε για πρώτη φορά ακούστηκαν οι όροι: Τουρισμός εμπειρίας, κοινωνική ευθύνη και αειφορία – sustainability. Οι τότε αναλύσεις πέτυχαν ένα σημαντικό στοιχείο: Οι ανάγκες της αειφορίας, όπως αναδύθηκαν στα τελευταία 15 χρόνια, βρήκαν πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης στο νησί της Ρόδου, καθώς ως έννοιες δεν ήταν άγνωστες στις επιχειρήσεις (κυρίως τις μεγάλες ξενοδοχειακές).
Παρά το έργο που επί σειράν ετών επιτέλεσαν τα δύο αυτά όργανα, στη συνέχεια για διάφορους λόγους ατόνησαν.
«Η οικονομική κρίση και εν συνεχεία η πανδημία μας οδήγησε στο να επαναδραστηριοποιηθούμε και το Φεβρουάριο του περασμένου έτους συγκροτήσαμε τη συντονιστική επιτροπή που οδήγησε στη δημιουργία του κοινωφελούς, μη κερδοσκοπικού σωματείου υπό την ομπρέλα του οποίου θα λειτουργεί από δω και πέρα η Επιστημονική Ομάδα Τουρισμού». Την εξήγηση αυτή έδωσε στη «δημοκρατική» ο κ. Γιώργος Τσέλιος, διευθυντής του ξενοδοχείου Sun Beach και ένας από τους συντονιστές της παλιάς και τώρα της νέας ΕΠΟΤ. «Ζητούμενό μας είναι παρέχουμε κοινωφελές έργο για τον τουρισμό, να παράξουμε τεχνογνωσία με επιστημονική αντίληψη, να παρακολουθούμε τις εξελίξεις, να ερευνούμε και να δημιουργούμε γνώση. Αυτή τη γνώση θα τη μοιραστούμε με τους δήμους, την περιφέρεια, τα πανεπιστήμια, τις οργανώσεις, τις επιχειρήσεις και γενικά με όσους την έχουν ανάγκη».
Πρόεδρος της νέας ΕΠΟΤ είναι η κα. Άντα Καραγιάννη, η οποία μιλώντας προς τη «δ» τόνισε ότι «ζητούμενό μας είναι να φανούμε χρήσιμοι και προς το σκοπό αυτό θα σχεδιάζουμε την υλοποίηση πρωτογενών ερευνών με τη χρήση επιστημονικής μεθοδολογίας, την συγκέντρωση στοιχείων ώστε να έχουμε προς κάθε ενδιαφερόμενο δείκτες για την αειφορία και την ανταγωνιστικότητα, καθώς επίσης να συνεργαστούμε με πανεπιστήμια ώστε να δώσουμε και να πάρουμε γνώση, πάντα με ζητούμενο το όφελος για το τουριστικό οικοδόμημα».
Σχεδιασμός για το Αύριο
«Η γνώση θα είναι εκείνη που θα μας βοηθήσει ώστε να καθορίσουμε τον ‘οδικό’ χάρτη της τουριστικής ανάπτυξης για την επόμενη δεκαετία και ζητούμενό μας είναι η παραγωγή γνώσης» δήλωσε προς τη ‘δ’ ο κ. Γιώργος Μπαρμπούτης, ένας από τους ιδρυτές της παλιάς επιστημονικής ομάδας τουρισμού, συντονιστής δημιουργίας της νέας ΕΠΟΤ και κορυφαίο στέλεχος του ξενοδοχείου Rodos Palace.
Προφανώς, ως μη κερδοσκοπικό σωματείο η Επιστημονική Ομάδα Τουρισμού δεν είναι πολιτικό όργανο, ούτε και τα μέλη της έχουν πολιτικές βλέψεις. Άλλωστε οι συμμετέχοντες σε αυτήν είναι φτασμένα στελέχη της βιομηχανίας του τουρισμού. Η λειτουργία της ΕΠΟΤ θα έρθει να υποστηρίξει τη χάραξη στρατηγικών για τον τουρισμό τόσο από τις επιχειρήσεις, όσο και από τους οργανωμένους φορείς και διοικήσεις σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
«Θα είναι ευχής έργο όλοι οι κοινωνικοί εταίροι να συμμετέχουν στην προσπάθεια αυτή» τόνισε προς τη ‘δ’ ο κ. Γιώργος Μπαρμπούτης
Γενικώς, η Επιστημονική Ομάδα Τουρισμού, στην παρούσα τη χρονική στιγμή έχει ως στόχο:
– Την ανάδειξη της συνεισφοράς του τουρισμού στην κοινωνική, οικονομική και βιώσιμη ανάπτυξη των τουριστικών προορισμών και της χώρας. Τη διάδοση των αρχών της υπευθυνότητας, της βιώσιμης-αειφόρου ανάπτυξης και της προόδου που διέπουν τις δραστηριότητες του τουρισμού και των επιχειρήσεων αντίστοιχα.
– Την παραγωγή αναλύσεων, μελετών, και θέσεων για τοπικά, περιφερειακά, εθνικά και διεθνή ζητήματα που σχετίζονται με τον τουρισμό, με σκοπό να συμβάλει στον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας τουριστικών προορισμών, φορέων, οργανισμών και επιχειρήσεων με έμφαση στην καινοτομία και στην βιωσιμότητα, αλλά και με προσήλωση στις αρχές και αξίες της αειφόρου ανάπτυξης.
– Τη συμβολή στην ανάπτυξη, ενθάρρυνση και προώθηση νέων τεχνοκρατικών προσεγγίσεων και καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών, αξιοποιώντας το δυναμικό της νέας γενιάς στοχεύοντας στην πρόοδο αλλά και στην ανάσχεση της τάσης φυγής στο εξωτερικό.
– Τη συμβολή με τεχνοκρατικά και διεπιστημονικά εμπεριστατωμένες θέσεις στο στρατηγικό σχεδιασμό τουριστικών προορισμών, σε σχέδια εφαρμογής, στη δημιουργία εργαλειοθηκών, και στην ανάδειξη βέλτιστων πρακτικών.
– Την παροχή συμβουλευτικής, επιστημονικής, εκπαιδευτικής, οργανωτικής, υποστήριξης σε εκδηλώσεις, συνέδρια και εν γένει σε διαφόρων ειδών πρωτοβουλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό που προάγουν την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού κλάδου, την επιχειρηματικότητα και την επαγγελματική κατάρτιση.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου