Συνεντεύξεις

Θ. Kαστανίδης: «Το ταξί βρίσκεται ένα βήμα από την χρεωκοπία και την απόλυτη απαξίωση»

Την δική του απόγνωση και των συναδέλφων του, για τον κλάδο των οδηγών ταξί στην Ρόδο, τον οποίο χτύπησε η πανδημία του κορωνοϊού, εκφράζει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ταξί Ρόδου κ. Θεοδόσης Καστανίδης.
Όπως αναφέρει, φέτος «ήταν μια πολύ άσχημη σεζόν» και οι οδηγοί ταξί εργάστηκαν μόλις ενάμιση μήνα και έλαβαν μόλις ένα επίδομα και δύο επιστρεπτέες προκαταβολές ενώ οι εργαζόμενοι δεν μπόρεσαν να μπουν στο καθεστώς της αναστολής.
Όπως ανέφερε, πρόσφατα οι αυτοκινητιστές ζήτησαν συνάντηση με τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο ώστε να διερευνηθεί το ενδεχόμενο να ενταχθούν στην χρηματοδότηση του προγράμματος ‘Νησίδα’ ενώ στην Ρόδο, δεν κυκλοφορούν πια παρά μόνον δύο ή τρία ταξί για να εξυπηρετούν τα έκτακτα περιστατικά.
• Κύριε Καστανίδη, βρισκόμαστε στο δεύτερο lockdown. Πώς βρήκε τον δικό σας κλάδο;
Ήταν μια πολύ άσχημη σεζόν. Ξεκινήσαμε τον Ιούλιο με ένα άτομο στο ταξί και στην συνέχεια, αυξήθηκαν σε τρία άτομα –για κάποιο διάστημα. Βεβαίως, αυτό δεν ήταν λειτουργικό αφού έρχονταν παρέες ή οικογένειες, οπότε επέλεγαν τα λεωφορεία. Δουλέψαμε πολύ λίγο τον Οκτώβριο, αλλά δυστυχώς δεν φτάνει ένας μήνας για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε τους μήνες που έρχονται. Στον δικό μας κλάδο δεν έγιναν διευκολύνσεις όπως οι εισφορές του ΕΦΚΑ κ.λπ. Όσον αφορά στα άλλα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση, πέραν του επιδόματος των 800 ευρώ τον περασμένο Απρίλιο, μας δόθηκαν δύο επιστρεπτέες προκαταβολές των 2.000 ευρώ –ως δάνεια, φυσικά. Μόνον το 15% των ταξί έχουν πρόσβαση στα ευεργετικά μέτρα της κυβέρνησης –δηλαδή, στα 32.000 ταξί ανά την Ελλάδα, μόλις 4.600 άτομα θα λάβουν οικονομική ενίσχυση. Κι αυτό επειδή υπάρχουν αυστηροί όροι και προϋποθέσεις για τον κλάδο.
Όσον αφορά στις επόμενες επιστρεπτέες προκαταβολές, δεν θα μπορέσουμε να τις λάβουμε για διάφορους λόγους. Είναι αδιανόητο να εργάζονται για λίγους μήνες και να μην μπορούν να συμπληρώσουν τα απαραίτητα ένσημα για να καταφέρουν να πάρουν επίδομα ανεργίας. Ουσιαστικά είναι εποχιακοί εργαζόμενοι. Με αυτή την προϋπόθεση και με την βοήθεια των κοινοβουλευτικών μας, προχωρήσαμε στην προσπάθεια να ενταχθούν στην επιδότηση εργασίας με 50 ένσημα. Μέχρι σήμερα, όμως, δεν έχει γίνει κάτι. Πιστεύω ότι θα γίνει κάτι γιατί ούτως ή άλλως, είναι εποχιακώς απασχολούμενοι.
Ποιες είναι οι θέσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας σας; Πρόσφατα στείλατε σχετική επιστολή στον αναπληρωτή υπουργό οικονομικών κ. Σκυλακάκη.
Πράγματι, εκφράσαμε την κατεπείγουσα ανάγκη στήριξης των επαγγελματιών αυτοκινητιστών Ταξί. Η παρούσα επιστολή ήταν μια ακόμη γραπτή υπενθύμιση της απαξίωσης που τυγχάνει ο κλάδος των Ταξί από την κυβέρνηση. Από την αρχή της πανδημίας μέχρι και σήμερα, χιλιάδες αυτοκινητιστές αντιμετωπίζουν εντελώς μόνοι τους τον κορωνοϊο και τις επιπτώσεις του. Σε αντίθεση με άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας για τους οποίους έδειξαν ιδιαίτερη σπουδή, το Ταξί είναι έξω από την σφαίρα του ενδιαφέροντος και της προσοχής τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Το Πρόγραμμα Ενίσχυσης Μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων όπως είναι σχεδιασμένο αφήνει εκτός το 90% των αυτοαπασχολούμενων ιδιοκτητών Ταξί. Εισηγηθήκαμε την τροποποίηση – βελτίωση των προϋποθέσεων ένταξης, αλλά το πρόγραμμα τρέχει και το Ταξί είναι εκτός πλάνων.
Ακόμη και το πρόγραμμα επιστρεπτέας προκαταβολής αφήνει τους μισούς σχεδόν συναδέλφους εκτός οικονομικής στήριξης.
Ζητήσαμε την αναγνώριση του ταξί ως πληττόμενη επιχείρηση και την ένταξή του στα οικονομικά μέτρα στήριξης που είναι σε ισχύ και από τα οποία έχουν επωφεληθεί άλλοι κλάδοι, αλλά όχι εμείς.
Ακόμη και σε θεσμικά ζητήματα για τα οποία δεν επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός, το Ταξί αντιμετωπίζεται με εμπάθεια και αρνητισμό. Εδώ και ένα χρόνο ζητάμε κάτι αυτονόητο. Την δυνατότητα του ταξιτζή να επιλέγει με ποιο εργαλείο (αυτοκίνητο) θα κάνει την δουλειά του. Ζητήσαμε να δίδεται η δυνατότητα στους κατόχους Ε.Δ.Χ. να ταξινομούν σε αντικατάσταση των οχημάτων τους, αυτοκίνητα ως 9 θέσεων με ταμειακή μηχανή και ταξίμετρο. Αυτή τη δυνατότητα την έχουν οι συνάδελφοί μας σε όλο τον κόσμο. Εμείς παρακαλάμε για το αυτονόητο.
Τον Μάρτιο του 2021 λήγει το όριο ηλικίας χιλιάδων αυτοκινήτων και πρέπει να αντικατασταθούν. Το 2020 είναι μια καταστροφική χρονιά για το Ταξί. Πως θα μπορέσουν αυτοί οι άνθρωποι να αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο; Ζητήσαμε επιδότηση για αυτοκίνητα που κινούνται με όλους τους τύπους των καυσίμων. Επιδοτούνται μόνο τα ηλεκτρικά, αλλά είναι πανάκριβα για τις σημερινές δυνατότητες του επαγγελματία αυτοκινητιστή. Άρα δεν μας άφησε άλλο δρόμο η κυβέρνηση από το να ζητήσουμε παράταση στην απόσυρση αυτών των οχημάτων. Και γι’ αυτό δεν έχουμε ξεκάθαρη και οριστική απάντηση.
Ζητήσαμε επιδότηση για την αγορά όσων ταξιμέτρων και ταμειακών μηχανών πρέπει να αντικατασταθούν κατά το διάστημα που ισχύουν οι περιορισμοί λόγω πανδημίας.
Ακόμα και στα πιο απλά ζητήματα το ταξί είναι εκτός πλάνων. Για παράδειγμα όλα τα αυτοκίνητα Δημοσίας Χρήσεως απολυμαίνονται με φροντίδα των περιφερειακών και δημοτικών υπηρεσιών. Όλα. Εκτός από τα Ταξί.
Επίσης, ενώ στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς η πληρότητα αγγίζει το 65 %, στα Ταξί περιορίστηκε στο 25%. Ένα μόνο άτομο στο Ταξί. Εξαίρεση ούτε για τα μέλη της ίδιας οικογένειας που ζει κάτω από την ίδια στέγη. Η απόλυτη παράνοια.
Εμείς, στοχεύουμε μόνο στην σωτηρία του κλάδου μας και όχι στην δημιουργία εντυπώσεων.
Το ταξί βρίσκεται ένα βήμα από την χρεωκοπία και την απόλυτη απαξίωση. Όλος ο κλάδος των Ταξί είναι ένα καζάνι που βράζει και είναι έτοιμο να εκραγεί. Οικονομικά, θεσμικά, ασφαλιστικά, εργασιακά ζητήματα παραμένουν άλυτα. Και πρέπει να λυθούν τώρα. Γι αυτό ζητήσαμε συνάντηση με όλους τους συναρμόδιους υπουργούς.
• Σε τοπικό επίπεδο, δηλώσατε ότι θα ζητήσετε συνάντηση με τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο ώστε να διερευνηθεί το ενδεχόμενο να ενταχθούν στην χρηματοδότηση του προγράμματος ‘Νησίδα’.
Πράγματι, αναμένουμε να δούμε τον κ. Χατζημάρκο για να του ζητήσουμε την παρέμβασή του. Όπως έβγαλε ένα ποσό για την εστίαση, να κάνει το ίδιο και για τον δικό μας κλάδο ώστε να καταφέρουμε να περάσουμε τον χειμώνα. Τα ταξί δεν είναι όλα σε κυκλοφορία. Αναγκάστηκαν όλοι να κλείσουν τα ταξί και παραμένουν 2 – 3 ταξί να μένουν από τις 10 το βράδυ έως τις 6 το πρωί για να εξυπηρετούν τα έκτακτα περιστατικά. Είμαστε ο πλέον αδικημένος κλάδος από το κράτος και ο πλέον πληττόμενος. Ελπίζουμε ότι θα βρούμε, τελικά, ευήκοα ώτα.
Ευτυχώς, τόσο με την περιφερειακή αρχή όσο και από την νέα δημοτική αρχή Ρόδου, έχουμε πολύ καλή συνεργασία και οφείλω να ευχαριστήσω και τις δύο πλευρές, που ακούν τα αιτήματά μας.
• Προβλέπεται δύσκολος χειμώνας…
Για τον δικό μας κλάδο, ο χειμώνας δεν θα είναι απλά δύσκολος, αλλά δραματικός διότι θα μπορέσουμε να δουλέψουμε ξανά μέχρι το άνοιγμα της επόμενης σεζόν. Καταλαβαίνετε ότι ουσιαστικά δεν εργαζόμαστε από το πρώτο lockdown, μέχρι και την επόμενη σεζόν –σχεδόν δηλαδή ένας χρόνος. Ελπίζουμε ότι τουλάχιστον θα βρεθεί λύση με την κυβέρνηση να μας ενισχύσει, αφού όλα τα μέτρα που έχει εξαγγείλει, δεν αρκούν ειδικά για τον δικό μας κλάδο σε πανελλήνιο επίπεδο και ειδικότερα, εδώ στην Ρόδο που είναι τουριστικός προορισμός.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου