Ρεπορτάζ

Πώς θα κινηθούν τα μόρια εισαγωγής ανά Πεδίο

Οι αριστούχοι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα θα είναι κυρίως οι κερδισμένοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς θα έχουν στη διάθεσή τους περισσότερες θέσεις.

Κατά τα λοιπά, η επαναφορά των υποψηφίων ειδικών κατηγοριών (πολύτεκνων, τρίτεκνων και κοινωνικών κριτηρίων) στη γενική σειρά εισακτέων είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει «καραμπόλες» και στις βάσεις εισαγωγής, αλλά αυτή τη στιγμή κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την έκτασή τους.

Επίσης ακόμη και οι υποψήφιοι των ειδικών κατηγοριών δεν θα πρέπει να είναι σίγουροι ότι η αναγκαστική αλλαγή, που έγινε (λόγω της απόφασης του ΣτΕ) στον τρόπο εισαγωγής τους, θα λειτουργήσει υπέρ τους, παρά το δικαίωμα της ελεύθερης μετεγγραφής.

Επιδόσεις
Η ανακοίνωση του αριθμού των εισακτέων στα ΑΕΙ ανά σχολή σηματοδοτεί επί της ουσίας τον αγώνα δρόμου των Πανελλαδικών και καθορίζει βέβαια και την πορεία των βάσεων. Ομως λείπουν βασικοί παράγοντες αυτή τη στιγμή, όπως ο βαθμός δυσκολίας ή ευκολίας των φετινών θεμάτων και φυσικά οι επιδόσεις των παιδιών.

Επίσης ο συνολικός αριθμός των υποψήφιων που θα λάβουν μέρος στις εξετάσεις.
Βέβαια αυτό, όπως δείχνουν τα στατιστικά, δεν λειτουργεί κατά των υποψηφίων με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια όλο και λιγοστεύει ο αριθμός των υποψηφίων λόγω της υπογεννητικότητας αλλά και γιατί πολλοί προτιμούν πλέον να ακολουθούν άλλες μορφές εκπαίδευσης εκτός των ΑΕΙ.

Τέλος, σημαντικός παράγονται καθορισμού της πορείας των βάσεων εισαγωγής είναι οι προτιμήσεις που θα δείξουν οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια συμπλήρωσης του μηχανογραφικού μετά τη λήξη των εξετάσεων, κάτι που επίσης δεν αλλάζει εντυπωσιακά από χρονιά σε χρονιά.

Κατόπιν αυτών θα μπορούσε κάποιος να εκτιμήσει ότι στο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών) οι υποψήφιοι κυρίως των μεσαίων βαθμολογίων θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην εισαγωγη τους και πιθανή άνοδο των βάσεων με δεδομένο ότι οι θέσεις τους για φέτος ψαλιδίστηκαν αρκετά από το υπουργείο Παιδείας.

Δυστυχώς, αυτό αφορά ακόμη και τις Νομικές σχολές, οι οποίες εξακολουθούν να έχουν τεράστια ζήτηση από την πλευρά των νέων, πάρα την αντίθετη άποψη των αρχών της Πολιτείας, που κρίνουν ότι η χώρα δεν χρειάζεται πλέον τόσους νομικούς.

Το ίδιο θα συμβεί και με όλες τις ξενόγλωσσες φιλoλoγίες, τα τμήματα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, Πολιτικής Επιστήμης, Ιστορίας και Αρχαιολογίας κ.α. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι και η μείωση των εισακτέων σε όλες τις σχολές Θεολογίας, Κοινωνιολογίας, Βαλκανικών και Ανατολικών Σπουδών κ.ο.

Στο 2ο, 4ο και 5ο Πεδίο οι υποψήφιοι μπορούν να ελπίζουν σε μια περισσότερο εύκολη πρόσβαση λόγω περισσότερων θέσεων εισαγωγής και πιθανής πτώσης των βάσεων.

Στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο, ούτως ή άλλως, η κατάσταση δεν αλλάζει και πολύ τα τελευταία χρόνια και οι υποψήφιοι προετοιμάζονται πάντα για τα δύσκολα και για βαθμολογίες στο άριστα, αφού οι βάσεις εισαγωγής και κυρίως στις περιζήτητες ιατρικές σχολές παραμένουν στα ύψη, κάτι που αναμένεται και για φέτος.

Στοιχεία
Γενικότερα οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν θα πρέπει να έχουν υψηλές προσδοκίες σε σχέση με την πορεία των βάσεων για τη φετινή χρονιά συγκριτικά πάντα με το 2013.

Αλλωστε και ο αριθμός των φετινών εισακτέων δεν άλλαξε. Επί της ουσίας η αύξηση είναι εξαιρετικά μικρή, αφού από τους 69.398 το 2013, φέτος πήγαμε στους 70.305, αύξηση 1,50%.

Αναλυτικά: Στα Πανεπιστήμια θα εισαχθούν 46.735 από 46.394 πέρυσι και στα TΕI θα εισαχθούν 23.570 από 22.904 που εισήχθησαν πέρυσι.

Αλλωστε και ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας τους έδωσε το «στίγμα» για το μέλλον λέγοντας ότι σχεδιάζοντας την Ελλάδα του 2020, ενισχύουμε τις θετικές επιστήμες και τις παραγωγικές σχολές, για να μπορέσει αυτή η χώρα να σταματήσει να «παράγει» άνεργους πτυχιούχους, ή πτυχιούχους χωρίς δεξιότητες και επάρκεια.

Τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας
Η εισαγωγή στις Σχολές και στα Τμήματα, τα οποία είναι ενταγμένα στο σύστημα, γίνεται με βάση τα μόρια που προκύπτουν από το άθροισμα των γινομένων του Γενικού Βαθμού Πρόσβασης και των Βαθμών Πρόσβασης των δύο μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας, όπως αυτοί αναγράφονται στη σχετική «ΒΕΒΑΙΩΣΗ», καθώς και του βαθμού του τυχόν απαιτούμενου ειδικού μαθήματος με τους αντίστοιχους συντελεστές.

Αν προβλέπεται εξέταση σε δύο ειδικά μαθήματα, βαθμός ειδικού μαθήματος είναι ο μέσος όρος των βαθμών που σημείωσε ο υποψήφιος στα δυο ειδικά μαθήματα. Τονίζεται ιδιαίτερα ότι για να είναι κάποιος υποψήφιος Σχολής ή Τμήματος για το οποίο απαιτείται εξέταση σε ειδικό μάθημα, είναι απαραίτητη προϋπόθεση να έχει εξεταστεί στο απαιτούμενο ειδικό μάθημα και να έχει επιτύχει σ’ αυτό βαθμό τουλάχιστον ίσο με τη βάση, δηλαδή τουλάχιστον δέκα (10) στην κλίμακα 0-20.

Αν απαιτείται εξέταση σε δύο ειδικά μαθήματα, είναι απαραίτητο ο υποψήφιος να έχει επιτύχει χωριστά στο καθένα από τα μαθήματα αυτά το παραπάνω ελάχιστο όριο βαθμολογίας και βαθμός ειδικού μαθήματος για τον υπολογισμό των μορίων, είναι ο μέσος όρος των βαθμών των δύο αυτών ειδικών μαθημάτων. Ειδικότερα, οι συντελεστές είναι.

• 8 για το Γενικό Βαθμό Πρόσβασης,
• 1,3 για το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας ή ή 0,9 στην περίπτωση αντικατάστασής του από μάθημα γενικής παιδείας σύμφωνα με τα παρακάτω,

• 0,7 για το δεύτερο μάθημα αυξημένης βαρύτητας ή 0,4 στην περίπτωση αντικατάστασής του από μάθημα γενικής παιδείας σύμφωνα με τα παρακάτω.
Οι συντελεστές βαρύτητας για τα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες ανάλογα με το τμήμα είναι:

• 2 για τα Τμήματα και τις κατευθύνσεις ξένων φιλολογιών (Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής, Ιταλικής, Ισπανικής), της ειδίκευσης Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού του τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Παν/μίου και της ειδίκευσης Μεταφραστή ή Διερμηνείας του τμήματος Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας του ίδιου Παν/μίου,

• 2 για τα Τμήματα που απαιτούνται τα ειδικά μαθήματα Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο ή Αρμονία και Ελεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων,

• 1 για τα λοιπά Τμήματα που απαιτείται ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας, όπως αυτά των ΜΜΕ, Ναυτιλιακών Σπουδών, Διεθνών Σπουδών κλπ. ή Ελεύθερο Σχέδιο όπως το τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης και 2 για τα TΕΦΑΑ.
4Τα μαθήματα της τελευταίας τάξης του Γενικού Λυκείου, τα οποία έχουν ορισθεί ως μαθήματα αυξημένης βαρύτητας κατά επιστημονικό πεδίο είναι:
Ι. Επιστημονικό πεδίο «Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών» α) Αρχαία Ελληνικά (υποχρεωτικό μάθημα Θεωρητικής κατεύθυνσης) β) Ιστορία (υποχρεωτικό μάθημα θεωρητικής κατεύθυνσης)

II. Επιστημονικό πεδίο «Θετικών Επιστημών»
α) Μαθηματικά (υποχρεωτικό μάθημα θετικής κατεύθυνσης και των δύο κύκλων τεχνολογικής κατεύθυνσης β) Φυσική (υποχρεωτικό μάθημα θετικής κατεύθυνσης και των δύο κύκλων της τεχνολογικής κατεύθυνσης).
III. Επιστημονικό πεδίο «Επιστημών Υγείας»
α) Βιολογία (υποχρεωτικό μάθημα θετικής κατεύθυνσης) β) Χημεία (υποχρεωτικό μάθημα θετικής κατεύθυνσης).

IV. Επιστημονικό πεδίο «Τεχνολογικών Επιστημών»
α) Μαθηματικά (υποχρεωτικό μάθημα θετικής κατεύθυνσης και των δυο κύκλων τεχνολογικής κατεύθυνσης) β) Φυσική (υποχρεωτικό μάθημα θετικής κατεύθυνσης και των δύο κύκλων της τεχνολογικής κατεύθυνσης).
V. Επιστημονικό πεδίο «Επιστημών Οικονομίας και Διοίκησης»
α) Αρχές Οικονομικής θεωρίας (μάθημα επιλογής για όλες τις κατευθύνσεις β) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (μάθημα γενικής παιδείας).

• Αντικατάσταση μαθήματος αυξημένης βαρύτητας επιτρέπεται μόνο για όσους υποψηφίους προέρχονται από κατευθύνσεις διαφορετικές από αυτές στις οποίες ανήκουν τα παραπάνω μαθήματα αυξημένης βαρύτητας. Tα μαθήματα γενικής παιδείας της Γ’ Λυκείου που αντικαθιστούν τα παραπάνω μαθήματα αυξημένης βαρύτητας αντίστοιχα κατά επιστημονικό πεδίο είναι:

Ι. Επιστημονικό πεδίο «Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών»
α) Νεοελληνική Γλώσσα
β) Ιστορία του Νεότερου και του Σύγχρονου Κόσμου
II. Επιστημονικό πεδίο «Θετικών Επιστημών»
α) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής
β) Νεοελληνική Γλώσσα
IIΙ. Επιστημονικό πεδίο «Επιστημών Υγείας»
α) Βιολογία
β) Νεοελληνική Γλώσσα
IV. Επιστημονικό πεδίο «Τεχνολογικών Επιστημών»
α) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής
β) Νεοελληνική Γλώσσα

Για το επιστημονικό πεδίο «Επιστημών Οικονομίας και Διοίκησης» δεν προβλέπεται αντικατάσταση των μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας, γιατί το ένα είναι μάθημα επιλογής για όλες τις κατευθύνσεις και το άλλο είναι γενικής παιδείας. Οσοι υποψήφιοι έχουν δηλώσει ότι θα εξεταστούν σε εθνικό επίπεδο στο μάθημα επιλογής «Αρχές Οικονομικής θεωρίας» και δεν πάρουν μέρος στην εξέταση του μαθήματος αυτού, τότε θεωρείται ότι εξετάστηκαν στο συγκεκριμένο μάθημα και πήραν γραπτό βαθμό μηδέν (0).

ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΚΤΟΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
Από το ενιαίο σύστημα εισαγωγής εξαιρούνται το Τμήμα ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣ.Κ.Τ.), το Τμήμα ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ της σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης και το Τμήμα ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα).

Η εισαγωγή στα τμήματα αυτά γίνεται κατ’ εξαίρεση του γενικού συστήματος με βάση τον βαθμό που επιτυγχάνουν οι υποψήφιοι στις ειδικές εισαγωγικές εξετάσεις που διενεργεί χωριστά η καθεμιά από τις Σχολές αυτές, στις οποίες κατατίθενται μαζί με τη σχετική αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου