Ρεπορτάζ

Κυκλοφόρησαν οι πρώτες πληροφορίες για το πως βλέπει η νέα δημοτική αρχή την αναμόρφωση του τουρισμού

Την πλήρη αναμόρφωση του τρόπου λειτουργίας της Μεσαιωνικής Πόλης άρχισε να εξετάζει η νέα δημοτική αρχή Ρόδου και σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, το αρμόδιο γραφείο προτίθεται να προχωρήσει στην υλοποίηση σχετικής μελέτης, που είχε γίνει επί δημαρχίας Γιώργου Γιαννόπουλου, η οποία όμως δεν εφαρμόσθηκε ποτέ λόγω συγκεκριμένων προβλημάτων. Η μελέτη, μεταξύ των άλλων προβλέπει την ανακατασκευή της κεντρικής εισόδου της μεσαιωνικής πόλης (θαλασσινή πύλη) και κατάργηση της πιάτσας των ταξί που υπάρχουν μπροστά από αυτήν (μέσα στο παρκάκι).
Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη που είχε εκπονηθεί πριν από περίπου 14 χρόνια, προέβλεπε την δημιουργία αναβαθμίδων (στα πρότυπα αρχαίου θεάτρου), μπροστά από την θαλασσινή πύλη (πύλη Αγίου Ιωάννου, στην Κολόνα) της Μεσαιωνικής Πόλης. Παράλληλα με τις αναβαθμίδες η μελέτη προέβλεπε γενική, αισθητική αναβάθμιση της εισόδου, με παρτέρια, σιντριβάνια και διάφορες άλλες παρεμβάσεις. Ο απαιτούμενος χώρος για την υλοποίηση όλων αυτών των παρεμβάσεων θα εξασφαλιζόταν με τον περιορισμό των θέσεων στάθμευσης οχημάτων, και με την αξιοποίηση του χώρου, όπου σήμερα βρίσκεται η πιάτσα των ταξί (στο παρκάκι).
Η ίδια μελέτη προέβλεπε τότε την κατασκευή οργανωμένου χώρου στάθμευσης οχημάτων δίπλα στα παλιά σφαγεία και την δρομολόγηση μικρών λεωφορείων για την δωρεάν μεταφορά Ροδιτών και τουριστών από και προς την Κολόνα και γενικότερα προς το κέντρο της πόλης.
Όλες αυτές οι παρεμβάσεις εντάσσονταν σ’ ένα γενικότερο σχεδιασμό που αποτελούσε και το όραμα του τότε δημάρχου Γιώργου Γιαννόπουλου, για μια πόλη ευρωπαϊκών προδιαγραφών, χωρίς πολλά αυτοκίνητα.
Τα προβλήματα στην εφαρμογή του σχεδίου αυτού ξεκίνησαν πολύ γρήγορα. Πρώτο πρόβλημα, που είχε προκληθεί, ήταν η άρνηση του Γραφείου Συγκοινωνιών να δώσει άδεια ώστε τα μικρά λεωφορεία να κινούνται από τα σφαγεία με κατεύθυνση προς την Κολόνα και το Μανδράκι. «Υπάρχει απαγόρευση στα δημόσιας χρήσεως οχήματα και στα οχήματα αστικής συγκοινωνίας να στρίβουν δεξιά από το λιμάνι τη Ακαντιάς προς το κέντρο της Ρόδου». Ετσι, με το δεδομένο αυτό, όλα τα μικρά λεωφορεία για να φτάσουν μέχρι την Κολόνα και την κεντρική είσοδο της μεσαιωνικής πόλης, έπρεπε από τα σφαγεία να κινηθούν αριστερά προς το Σαν Φραγκίσκο, ακολούθως προς το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Μανδράκι και μετά κυκλικά να φτάσουν μέχρι την Κολόνα. Ετσι, για μια απόσταση τριών λεπτών, οι τουρίστες θα ταξίδευαν μισή ώρα.
Η άρνηση του Γραφείου Συγκοινωνιών ήταν κάθετη ως προς το αίτημα για την πραγματοποίηση στροφής δεξιά, μόνο των συγκεκριμένων οχημάτων. «Ο Νόμος πρέπει να εφαρμόζεται για όλους». Μόνη εξαίρεση στον Νόμο αυτό αποτελούν τα τουριστικά λεωφορεία των πρακτορείων, που ως ιδιωτικής χρήσης μπορούν ελεύθερα να κινούνται από το λιμάνι με κατεύθυνση την Κολόνα και το Μανδράκι. Για εκείνα δεν υπάρχει περιορισμός μέχρι και σήμερα.
Εξίσου μεγάλο πρόβλημα, απετέλεσε τότε η παύση των δρομολογίων στις 11.00 το βράδυ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, οι χιλιάδες τουρίστες (και εργαζόμενοι) που βρισκόντουσαν στα εστιατόρια, τα μπαρ και στα στενά της Μεσαιωνικής Πόλης, να πρέπει να περπατούν μέχρι τα σφαγεία για να παραλάβουν τα αυτοκίνητά τους και να φύγουν.
Μετά από λίγο χρονικό διάστημα εφαρμογής του συγκεκριμένου συστήματος, τελικώς αποφασίσθηκε από την τότε δημοτική αρχή να μην προχωρήσει το υπόλοιπο της μελέτης αναμόρφωσης της ζώνης από το λιμάνι της Ακαντιάς μέχρι το Μανδράκι. Τμήμα της τότε μελέτης αποτελούσε και ο ξύλινος πεζόδρομος που ξεκίνησε να κατασκευάζεται πέρυσι και παραδόθηκε φέτος προς χρήση.

Να φύγουν τα ταξί
Εάν τελικώς οι προθέσεις της νέας δημοτικής αρχής γίνουν πράξη και εφαρμοσθεί ο παλαιός σχεδιασμός (με κάποιες βελτιώσεις), τότε αυτό σημαίνει στην πράξη ότι η πιάτσα των ταξί έξω από την θαλασσινή πύλη θα πρέπει να καταργηθεί. Οι πληροφορίες της «δημοκρατικής» θέλουν τα στελέχη της δημοτικής αρχής να εκτιμούν ότι στο συγκεκριμένο χώρο θα πρέπει να σταθμεύουν μόνο οκτώ ταξί. Τα υπόλοιπα θα πρέπει να σταθμεύουν στο Μανδράκι, ή όπου αλλού υπάρχει οργανωμένη πιάτσα.
Τη θέλησή τους αυτή τα στελέχη της δημοτικής αρχής τη στηρίζουν στο γεγονός ότι η συγκεκριμένη πιάτσα έχει άδεια μόνο για οκτώ ταξί, συνεπώς όλα τα υπόλοιπα παραμένουν στο χώρο παράνομα.
Μια τέτοια εξέλιξη είναι σίγουρο ότι θα προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις όχι μόνο από τους ιδιοκτήτες των ταξί, αλλά και από τους ίδιους τους επιχειρηματίες της Μεσαιωνικής Πόλης. Αρκετοί από τους επιχειρηματίες και τους εμπόρους της Παλιάς Πόλης με τους οποίους συνομίλησε η «δημοκρατική», τονίζουν ότι «επί χρόνια, στη συγκεκριμένη πύλη επικρατούσε το αδιαχώρητο. Αυτοκίνητα και ταξί συμπιεζόντουσαν σε περιορισμένο χώρο, οι τουρίστες στεκόντουσαν στον ήλιο επί ώρες περιμένοντας να μετακινηθούν, διότι η μεγάλη πλειοψηφία των ταξί ξεκινούσε από την πιάτσα στο Μανδράκι και κανένας δεν σταματούσε στην Κολόνα για να πάρει κόσμο».

Εν τέλει, η πρώτη λύση για τα ταξί, βρέθηκε στην τελευταία τετραετία της δημαρχίας του Γιώργου Γιαννόπουλου, όταν τα συγκεκριμένα οχήματα πέρασαν μέσα από το παρκάκι, το οποίο διαμορφώθηκε κατάλληλα για τον σκοπό αυτό. Στο πέρασμα των χρόνων, η πιάτσα των ταξί βελτιώθηκε γι’ αυτό και οι επόμενοι δήμαρχοι (κ.κ. Χ. Χατζηευθυμίου και Στ. Κουσουρνάς) διατήρησαν το συγκεκριμένο καθεστώς.
Σήμερα, στην πιάτσα των ταξί έξω από τη θαλασσινή πύλη παραμένουν επί μονίμου βάσεως περίπου 40 οχήματα, έτοιμα να μεταφέρουν κόσμο. Μάλιστα, η συγκεκριμένη θέση, επειδή βρίσκεται ανάμεσα σε θάμνους, δεν προσβάλλει τη γενικότερη αισθητική του μνημείου. Επιπρόσθετα, οι οδηγοί των ταξί είναι ικανοποιημένοι, καθώς υπάρχει πάντα συγκεκριμένη σειρά προτεραιότητας (λόγω διαμόρφωσης του χώρου) και οι τουρίστες εάν πρόκειται να περιμένουν, η αναμονή τους γίνεται κάτω από τα δέντρα, σε χώρο δροσερό και κυρίως ασφαλή.
«Εάν αφήσουν μόνο οκτώ ταξί στην πιάτσα της Κολόνας, τότε τα προβλήματα που θα προκληθούν θα είναι τεράστια» δήλωσαν προς τη «δημοκρατική» οδηγοί και από τους δύο συλλόγους ραδιοταξί που λειτουργούν στο νησί. Και οι δύο πλευρές ομιλούν ξεκάθαρα για έκτακτες συνελεύσεις με σκοπό τις κινητοποιήσεις, εάν τελικά θιγούν τα συμφέροντά τους.
Ναι στις αλλαγές,
όμως με ρεαλισμό
Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι έμποροι, οι εστιάτορες της τουριστικής αγοράς της Ρόδου (μεσαιωνική πόλη, νέα αγορά), καθώς και οι οδηγοί των ταξί είναι η τεράστια μείωση των εισπράξεών τους.
Οι αιτίες της μείωσης αυτής είναι γνωστές, ωστόσο πρέπει ξανά να σημειωθούν διότι ως αιτίες εξακολουθούν να υπάρχουν:
– Καταβαράθρωση των προσεγγίσεων της κρουαζιέρας. Φέτος όλη τη σεζόν προσέγγισαν τόσα κρουαζιερόπλοια, όσα προσέγγιζαν μόνο κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο έως και πέντε χρόνια πριν.
– Η μονοκαλλιέργεια του all inclusive έφερε στο νησί τουρίστες, οι οποίοι άφησαν τα πορτοφόλια τους στο σπίτι (αυτό είναι και το σλόγκαν του συστήματος all inclusive. Ελάτε και αφήστε το πορτοφόλι στο σπίτι). Ετσι, δούλεψαν μόνο τα ξενοδοχεία και τίποτε άλλο.
– Η τεράστια ανάπτυξη του κατευθυνόμενου εμπορίου. Η έλλειψη ελεγκτικού μηχανισμού έχει προκαλέσει στη Ρόδο έξαρση της “συλλογής” των τουριστών από συγκεκριμένα μέρη και καθοδήγησής τους προς συγκεκριμένες επιχειρήσεις – καταστήματα, όπου τους στραγγίζουν οικονομικά
– Οι καινούργιοι Νόμοι που έδωσαν την ευκαιρία σε πρακτορεία και καταλύματα να παρέχουν και υπηρεσίες ταξί, γεγονός που με τη σειρά του γιγάντωσε το κατευθυνόμενο εμπόριο, ενώ οδηγεί σε μαρασμό τον κλάδο των ταξιτζήδων
– Τα άλλα προβλήματα του τουρισμού, όπως η κρίση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, ο περιορισμός της εμπιστοσύνης στην κρουαζιέρα (λόγω των ατυχημάτων που έγιναν στα δύο τελευταία χρόνια). Αν και είναι προβλήματα που αφορούν γενικότερα το παγκόσμιο τουριστικό προϊόν και θα αντιμετωπιστούν με την πάροδο του χρόνου, εν τούτοις έχουν επηρεάσει και αυτά την τοπική οικονομία.
Υπό το πρίσμα όλων αυτών των δεδομένων, οι επιχειρηματίες, οι έμποροι, οι εστιάτορες, οι ταξιτζήδες και γενικά όλοι όσοι ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό, είναι έτοιμοι να συμφωνήσουν με τις όποιες αλλαγές μπορεί να σχεδιαστούν και να έχουν ως στόχο τη βελτίωση της εικόνας του τόπου. Ωστόσο, για όλους αυτούς τους επιτηδευματίες, αποτελεί προϋπόθεση να λυθούν όλα τα παραπάνω προβλήματα. Αυτά αποτελούν το πιο κρίσιμο ζητούμενο για ολόκληρη την τοπική οικονομία, η οποία πρώτα θα πρέπει να ανθίσει ξανά και μετά όλοι μαζί να δουλέψουν προκειμένου να βελτιωθεί και η γενικότερη εικόνα. Μάλιστα, αυτή η βελτίωση θα πρέπει να γίνει μέσα από συντονισμένη μελέτη την οποία θα δεσμεύονται ότι θα ακολουθήσουν και οι επόμενες δημοτικές αρχές κι όχι να αποτελεί απλώς ένα σύνολο από αποσπασματικές δράσεις, αμφίβολου αποτελέσματος.

Φάνηκε η απουσία
της δημοτικής αστυνομίας
Η φετινή σεζόν ήταν η μοναδική από την οποία απουσίαζαν οι δημοτικοί αστυνομικοί από τα κεντρικά τουριστικά σημεία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να επικρατεί παντού το αδιαχώρητο. Τα εμπορεύματα των καταστημάτων βγήκαν παντού μέχρι τη μέση των δρόμων, οι κράχτες έστηναν καθημερινά «τρελό χορό» προσέλκυσης πελατών στα μαγαζιά που εργαζόντουσαν και από ένα σημείο και έπειτα χρειάσθηκε και η συνδρομή της Ελληνικής Αστυνομίας προκειμένου να περιοριστεί κάπως η συνεχής παρανομία.
Επειδή δεν είναι αρμοδιότητα της ΕΛ.ΑΣ να κυνηγάει εμπόρους και νόμιμα εμπορεύματα, προκλήθηκε φέτος το καλοκαίρι το απίστευτο φαινόμενο να υπάρχουν μεν αστυνομικές δυνάμεις σε κεντρικά τουριστικά σημεία, όμως περιμετρικά όλοι οι δρόμοι να είναι σχεδόν κλειστοί από πάγκους, βιτρίνες και ό,τι άλλο μπορεί να υπάρχει σε μια περιοχή που μοιάζει με παζάρι. Στο πέρασμα, δε, των μηνών, οι αστυνομικοί συνειδητοποίησαν ότι και οι «κράχτες» δουλεύουν για να ζήσουν μια κάποια οικογένεια κι έτσι έγιναν πιο ελαστικοί στις παρεμβάσεις τους. Αυτό σημαίνει, ότι οι άνθρωποι της Ελληνικής Αστυνομίας, που εργάσθηκαν με στολές μέσα στη ζέστη, που ταλαιπωρήθηκαν, που δεν είχαν καμιά δουλειά να καλύψουν το κενό της πολιτείας, στο τέλος νομιμοποίησαν το φαινόμενο των “κραχτών”, με τη δραστηριότητα των εν λόγω υπαλλήλων να συνεχίζεται φανερά και μπροστά τους.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου