Η«ηλεκτρονική» εκπαίδευση φαίνεται ότι ήρθε για να μείνει για τους επόμενους μήνες σε πολλά ανώτατα ιδρύματα του κόσμου, με το Κέιμπριτζ της Μεγάλης Βρετανίας να ανακοινώνει ότι δεν θα γίνει καμία «πρόσωπο με πρόσωπο» παράδοση μέχρι το καλοκαίρι του 2021 και τη χώρα μας να ετοιμάζεται για μια δύσκολη διαδικασία πανελλαδικών εξετάσεων εν μέσω εμποδίων. Από την εξέλιξη δε της πορείας της πανδημίας το φθινόπωρο αναμένεται να λάβουν σχετικές αποφάσεις και τα ελληνικά ΑΕΙ.

Εφέτος όμως τα μαθήματα στα σχολεία θα τελειώσουν την Παρασκευή 12 Ιουνίου και οι πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 15, κάτι που σημαίνει ότι οι λυκειακές επιτροπές θα έχουν «μηδέν» πρακτικό χρόνο να προετοιμάσουν τα εξεταστικά κέντρα, να οργανώσουν επιτηρητές, μέτρα προστασίας και ό,τι άλλο απαιτείται.

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι η απόφαση για να γίνουν οι πανελλαδικές εξετάσεις μέσα στο καλοκαίρι και μάλιστα στα μέσα του Ιουνίου, όταν όλοι προειδοποιούσαν ότι δεν υπάρχει χρόνος προετοιμασίας, περιείχε κινδύνους και ρίσκα.

Σε αυτό το φόντο, το υπουργείο Παιδείας καλεί αύριο τους μαθητές των νηπιαγωγείων, των δημοτικών και των ειδικών σχολείων πίσω στις τάξεις τους, με τους αριθμούς όμως των παρόντων μαθητών στα λύκεια κάτω από το 50% και πιο μεγάλη παρουσία μόνο στα γυμνάσια της χώρας.

 

«Από τα σχολικά  βιβλία τα θέματα»

Στην άλλη άκρη του εκπαιδευτικού τρένου, οι περίπου 100.000 υποψήφιοι για τα ανώτατα ιδρύματα της χώρας θα επιδοθούν σύντομα στον δικό τους «αγώνα δρόμου» προκειμένου να εξασφαλίσουν μια θέση κάτω από τον ήλιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από αυτούς, οι περίπου 80.000 τελειόφοιτοι του Λυκείου θα κληθούν σύντομα να διαγωνιστούν σε πρωτόγνωρες συνθήκες και έπειτα από περιορισμένη εκπαιδευτική προετοιμασία τριών μηνών.

Η διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων ξεκινάει στις 15 Ιουνίου, σε περισσότερα εξεταστικά κέντρα, χωρίς όμως κλιματιστικά μηχανήματα ή ανεμιστήρες, αλλά με μόνο φυσικό εξαερισμό.

«Οι εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις θα διεξαχθούν με τη μικρότερη ύλη των τελευταίων δεκαετιών που γίνεται ακόμη μικρότερη, καθώς το έτος ουσιαστικά έληξε στις 11 Μαρτίου, κάτι που θα δυσκολέψει τις εξεταστικές επιτροπές στην αναζήτηση θεμάτων» λέει σχετικά ο εκπαιδευτικός Γιώργος Χατζητέγας. «Ετσι, εικάζω ότι οι υποψήφιοι θα πρέπει να αναζητήσουν τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στην ύλη των σχολικών βιβλίων τους, στα οποία και θα πρέπει να εμβαθύνουν» αναφέρει. «Πάντως θα πρέπει να θυμούνται ότι είτε δύσκολα είναι τα θέματα εφέτος είτε εύκολα, ο αριθμός εισακτέων έχει οριστεί και δεν αλλάζει» καταλήγει.

Πώς θα γίνει η διαδικασία

Ετσι, εφέτος έχουμε στην εξεταστική διαδικασία τα εξής δεδομένα:

Σχολεία ανοικτά το μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού. Τέλος η οριζόντια κινητικότητα μεταξύ των επιστημονικών πεδίων, καθώς εφέτος οι υποψήφιοι θα επιλέξουν τις σπουδές τους από ένα επιστημονικό πεδίο. Με τις εξετάσεις για τα ειδικά μαθήματα να τελειώνουν 17 Ιουλίου, η διαδικασία αναμένεται να «τραβήξει» εφέτος και τα μηχανογραφικά δελτία να παραμένουν ανοιχτά σίγουρα ως τις 27 Ιουλίου. Τα πρώτα αποτελέσματα των πανελλαδικών από τις επιδόσεις των υποψηφίων θα πρέπει να αναμένονται μέχρι τις 10 Ιουλίου (μέχρι 22-23 του μήνα για τα ειδικά μαθήματα). Ακολούθως οι βάσεις για τα ΑΕΙ το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου.

Η Νεοελληνική Γλώσσα εφέτος συνεξετάζεται με τη Λογοτεχνία (με συμμετοχή της δεύτερης κατά 15% στη βαθμολογία), οπότε το μάθημα θα είναι πιο απαιτητικό για τους υποψηφίους. Εχουμε όμως ακόμη μείωση της εξεταστέας ύλης κατά περίπου 30% σε πολλά μαθήματα, αλλά και νέους κανόνες.

– Καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων. Μέχρι πέρυσι, σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπήρχαν δύο μαθήματα κατεύθυνσης που έδιναν περισσότερα μόρια από τα άλλα, αφού είχαν υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας. Τα μαθήματα αυτά είναι τα Αρχαία Ελληνικά και η Ιστορία Κατεύθυνσης για το 1ο Πεδίο, τα Μαθηματικά και η Φυσική για το 2ο Πεδίο, η Βιολογία και η Χημεία για το 3ο και τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και η Οικονομία για το 4ο Επιστημονικό πεδίο. Εφέτος και τα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα είναι ισοδύναμα και έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα στη διαμόρφωση της συνολικής βαθμολογίας. Η διαδικασία αυτή θα φέρει μια φαινομενική άνοδο λίγων μορίων των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ στο 1ο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών σπουδών, στο 2ο των Θετικών επιστημών και στο 4ο των επιστημών Πληροφορικής και Οικονομίας.

Οι τελικές αλλαγές στο νομοσχέδιο για την Παιδεία

«Εξαφανίστηκε» ο εκπαιδευτικός… εμπιστοσύνης από τις νομοθετικές προτάσεις του υπουργείου Παιδείας για τα σχολεία, καθώς η ηγεσία του κατάλαβε ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι στα μάτια των μαθητών τους «εμπιστοσύνης». Ετσι, ο σύμβουλος εκπαιδευτικός σε θέματα σχέσεων, κρούσματα βίας ή άλλα στα σχολεία έγινε «σχολικός σύμβουλος ζωής» στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που τίθεται σε συζήτηση στη Βουλή από την ερχόμενη εβδομάδα, ενώ αντίστοιχη θέση προβλέπεται μόνο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Με το νομοσχέδιο αυξάνονται τελικά οι αριθμοί των μαθητών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά όχι όσο είχε αρχικά ανακοινωθεί. Οι μαθητές στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά είχαν μειωθεί από την περυσινή χρονιά στους 22, με ανώτατο αριθμό τους 24, ενώ η αλλαγή αυτή θα εφαρμοζόταν σταδιακά και στις άλλες τάξεις του δημοτικού. Με την αρχική πρόταση της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας οι αριθμοί τους θα αυξάνονταν στους 24 κατ’ ανώτερο όριο, και θα έφταναν τους 26 με την προσαύξηση του 10%. Στην τελική διάταξη αναφέρεται ότι ο ανώτερος αριθμός μαθητών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα είναι έως 25 χωρίς καμία προσαύξηση

Το ίδιο νομοσχέδιο όμως φέρνει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, τίθεται «βάση μετεγγραφής», τα πρότυπα σχολεία γίνονται 28, θεσμοθετούνται αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα (με επιστροφή Λατινικών, επαναφορά συντελεστών στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας και τρεις επιστημονικές κατευθύνσεις αντί για τέσσερις), ενώ συγκεκριμενοποιείται το πώς θα εφαρμοστεί η «Τράπεζα θεμάτων» από την επόμενη σχολική χρονιά. Οπως ορίζεται λοιπόν «στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα των προαγωγικών εξετάσεων των μαθητών των Α’ και Β’ τάξεων κάθε τύπου Λυκείου, καθώς και των απολυτήριων εξετάσεων της Γ’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου, τα θέματα των εξετάσεων ορίζονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) με τυχαία επιλογή από την Τράπεζα θεμάτων» και κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες το αντίστοιχο μάθημα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους».

Η βαθμολογική βάση από την επόμενη χρονιά θα είναι το δέκα για την προαγωγή από την κάθε τάξη του Γυμνασίου και του Λυκείου στην επόμενη ενώ και στις δύο βαθμίδες αυξάνονται τα μαθήματα που εξετάζονται στο τέλος του χρόνου. Τέλος, παρατείνεται η θητεία των στελεχών της εκπαίδευσης και εισάγεται μια πρώτη ανώδυνη μορφή αυτοαξιολόγησης και εξωτερικής αξιολόγησης στα σχολεία.

Πηγή: tovima.gr

Παπαματθαίου Μάρνυ

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ