Συνεντεύξεις

Ε. Βακάλη: «Ανεβαίνει κατακόρυφα η ζήτηση από Ρώσους τουρίστες»

Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου

Η κυρία Ελένη Βακάλη, είναι η Γενική Πρόξενος της Ελλάδας στην Μόσχα. Έχει ένα πλούσιο βιογραφικό και έχει θητεύσει στο Υπουργείο Εξωτερικών, Αθήνα, Διεύθυνση Ελληνοτουρκικών Σχέσεων, στην Πρεσβεία της Ελλάδος στα Τίρανα, διετέλεσε στην Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδος στο ΝΑΤΟ, Βρυξέλλες, στο Υπουργείο Εξωτερικών, Αθήνα, Διεύθυνση Κοινή Εξωτερικής Πολιτικής & Πολιτικής Ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Γραφείο Συνδέσμου της Ελλάδας στα Σκόπια, Αναπληρώτρια Επικεφαλής, στην Υπηρεσία Διεθνών Σχέσεων, Θεσσαλονίκη, στην Πρεσβεία της Ελλάδος στην Κύπρο, στην Διεύθυνση του ΥΠΕΞ Αραβικών Χωρών & Μέσης Ανατολής καθώς και στην Διεύθυνση Δικαιοσύνης, Εσωτερικών Υποθέσεων, Μετανάστευσής & Schengen.
Συναντήσαμε την κα Βακάλη στο γραφείο της στην Μόσχα, όπου μίλησε στην «δ» για τις ετοιμασίες του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στην ρωσική πρωτεύουσα, καθώς πρέπει να είναι όλα έτοιμα για την έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου, που ταξιδεύουν οι Ρώσοι πολίτες, την άνοιξη. Ακόμη, στέλνοντας ένα μήνυμα προς τους ανθρώπους, που ασχολούνται με τον Τουρισμό στην Ρόδο, διαβεβαιώνει πως φέτος δεν θα σημειωθούν προβλήματα στις θεωρήσεις βίζας καθώς η ζήτηση από Ρώσους πολίτες για να επισκεφθούν την χώρα μας, παρουσιάζει αυξητικές τάσεις για το 2017.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κυρία Βακάλη πόσο καιρό βρίσκεστε στο Προξενείο της Ελλάδας στην Μόσχα;
Έχω έρθει στην Μόσχα από τις 28 Σεπτεμβρίου του περασμένου έτους, του 2016. Είμαι σχεδόν 4,5 μήνες.
 • Είναι γεγονός πως κατά το προηγούμενο έτος, είχαν σημειωθεί πολλά προβλήματα περισσότερο κατά την έναρξη της τουριστικής περιόδου, την άνοιξη, οπότε και σημειώθηκε «έκρηξη» της ζήτησης από τους Ρώσους, για  να επισκεφθούν την χώρα μας.
Αυτά που είχαν προκύψει τον Μάιο του 2016 θα πρέπει σίγουρα να τα χαρακτηρίσουμε ως ένα απολύτως μεμονωμένο και σαφέστατα περιορισμένο από χρονικής πλευράς περιστατικό. Με την έννοια ότι αυτό αποδείχθηκε και από την εξέλιξη της υπόλοιπης τουριστικής περιόδου. Τα όποια ζητήματα είχαν τότε προκύψει πρέπει να σας διαβεβαιώσω ότι έχουν επιλυθεί οριστικά και σε μεγάλο βαθμό οφείλονταν στο –θετικό κατά τα άλλα- γεγονός της απότομης κορύφωσης στην ζήτηση των θεωρήσεων εισόδου (βίζες) την οποία δέχτηκε το Προξενείο μας την συγκεκριμένη εποχή, σε συνδυασμό βεβαίως και με το γεγονός ότι υπήρχε ένα καινούργιο σύστημα που είχε εισαχθεί από τον Σεπτέμβριο του 2015 και το οποίο για πρώτη φορά και εντελώς απότομα, εκλήθη να δοκιμαστεί σε πολύ υψηλούς αριθμούς. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, και αυτά τα προβλήματα περιορίστηκαν σημαντικά χρονικά, δεν επαναλήφθηκαν και βεβαίως έχουν επιλυθεί οριστικά.
 • Μιλήστε μας για το σύστημα αυτό διότι έγινε πολύς λόγος πέρσι.
Έχουμε ένα σύστημα το οποίο έχει αφενός δοκιμαστεί σε υψηλούς αριθμούς αιτήσεων και αφετέρου έχει αναβαθμιστεί από κάθε άποψη. Έχουν γίνει όλες οι ενέργειες τόσο εδώ στην Μόσχα όσο και στην Αθήνα ώστε με την έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου που θα ξεκινήσουν να ταξιδεύουν οι Ρώσοι πολίτες να είμαστε έτοιμοι για όλα. Θα έρθει και το απαραίτητο ενισχυτικό προσωπικό ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε εγκαίρως την κορύφωση που παρατηρείται την συγκεκριμένη χρονική περίοδο της άνοιξης στην ζήτηση των θεωρήσεων εισόδου (βίζες) από Ρώσους πολίτες που θέλουν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα. Επομένως έχουν γίνει όλες οι ενέργειες και οι σχεδιασμοί ώστε να είμαστε απολύτως έτοιμοι και από πλευράς λογισμικού, και από πλευράς συστήματος και από πλευράς τεχνικών υποδομών και φυσικά, προσωπικού.
Είναι, άλλωστε, γεγονός πως η πολιτική βούληση της ελληνικής κυβέρνησης εστιάζει στην ενίσχυση και αύξηση του τουριστικού ρεύματος από την Ρωσική Ομοσπονδία προς την Ελλάδα. Σε εφαρμογή και σε υλοποίηση αυτής της πολιτικής βούλησης, το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Μόσχα, εφαρμόζει μια συγκεκριμένη πρακτική, η οποία κινείται –αφενός- στην βάση των γενικών προβλέψεων που απορρέει από τον κώδικα θεωρήσεων Σένγκεν και –αφετέρου- από την συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Ρωσική Ομοσπονδία, για την διευκόλυνση όσο τον δυνατόν της διακίνησης των Ρώσων πολιτών στις χώρες που ανήκουν στην ζώνη. Εμείς θα κάνουμε χρήση όλων εκείνων των εργαλείων που έχουμε ώστε να διευκολύνουμε τους Ρώσους πολίτες να επισκέπτονται την Ελλάδα. Και αυτό σημαίνει βεβαίως ότι το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Μόσχα χορηγεί στην συντριπτική πλειονότητα των θεωρήσεων που χορηγήσαμε και χορηγούμε, θεωρήσεις πολλαπλών εισόδων και μακράς διάρκειας.
•  Μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένη, όταν λέτε πολλαπλών εισόδων και μακράς διάρκειας;
Αντιλαμβάνεστε ότι οι Ρώσοι πολίτες που ενδιαφέρονται να επισκεφθούν την Ελλάδα έρχονται με ποικίλα αιτήματα, που μπορεί να αφορούν μια περίοδο από δέκα έως δεκαπέντε ημέρες (10 – 15) μέχρι ένα, δύο ή και τρία (1, 2 ή και 3) ακόμη έτη, δική μας πρακτική είναι πως, όταν βλέπουμε ότι υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις σε ένα αίτημα, να το εγκρίνουμε. Δηλαδή, όταν ένας Ρώσος επισκέπτης, έχει ένα καλό προφίλ, έχει πραγματοποιήσει προηγούμενες επισκέψεις σε χώρες που ανήκουν στην ζώνη της Σένγκεν, έχει επισκεφθεί ξανά την Ελλάδα και έχει κάνει καλή χρήση της προηγούμενης μικρότερης συνήθως διάρκειας θεωρήσεως εισόδου του, του χορηγούμε μεγαλύτερης διάρκειας βίζα –πάντα στο πλαίσιο των προβλέψεων και προϋποθέσεων που υπάρχουν. Επιθυμούμε να γίνεται μια καλή χρήση του κώδικα θεωρήσεων πάντοτε προς διευκόλυνση του Ρώσου επισκέπτη μας. Και νομίζω ότι αυτό το έχουμε πετύχει.
Αυτό πάντως ήταν το ζητούμενο για πολλά χρόνια τόσο από την ελληνική όσο και από την ρωσική πλευρά. Η διευκόλυνση και η χορήγηση βίζας πολλαπλών εισόδων και μακράς διάρκειας ήταν ένα αίτημα του τουριστικού κόσμου στην Ελλάδα και φυσικά της πλευράς των Ρώσων που θέλουν να έρχονται πιο συχνά.
• Συνεπώς, βρισκόμαστε σε καλό… δρόμο.
Ασφαλώς και βρισκόμαστε σε καλό δρόμο. Βεβαίως προσδοκούμε να αναβαθμίζουμε διαρκώς τις υπηρεσίες μας προς τους πολίτες (εννοείται και τους Ρώσους και τους Έλληνες) θεωρώντας ότι αυτό εξυπηρετεί και διευκολύνει με θετικό τρόπο και τις δύο πλευρές. Ελπίζουμε ότι οι Ρώσοι οι οποίοι ενδιαφέρονται να επισκεφθούν την Ελλάδα θα το κάνουν και φέτος και τα επόμενα χρόνια –ιδιαίτερα εκείνοι που έχουν λάβει τις εγκρίσεις για τις θεωρήσεις πολλαπλών εισόδων.
 • Όσον αφορά τα τεχνικά ζητήματα, όπως είπατε κι εσείς, έχει αλλάξει το σύστημα κα απαιτούνται βιομετρικά στοιχεία.
Ναι, είναι τα δαχτυλικά αποτυπώματα που πρέπει να δίνει ο καθένας που ζητάει βίζα. Το σύστημα αυτό, όπως είπαμε, έχει εισαχθεί από τον Σεπτέμβριο του 2015, έχει δοκιμαστεί και δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα μέχρι σήμερα.
 • Υπάρχουν επαρκή κέντρα θεωρήσεων βίζας (visa centres);
Η Ελλάδα συνεργάζεται με ένα συγκεκριμένο πάροχο, ο οποίος σε διαρκή συνεννόηση με το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Μόσχα έχει ανοίξει τέτοια κέντρα θεωρήσεων (visa centres) σε όλη την Ρωσική Ομοσπονδία. Σε μόνιμη βάση λειτουργούν περί τα δεκαοχτώ (18) αλλά αναλόγως των αναγκών, ο πάροχος αυτός μπορεί να ανοίγει και τα λεγόμενα μίνι – κέντρα θεωρήσεων (μίνι visa centres) για την διευκόλυνση των αιτούντων, ενώ με κάποιο μικρό κόστος για τον ενδιαφερόμενο, μπορεί να λειτουργήσει και την λεγόμενη «κινητή βιομετρία». Δηλαδή εάν κάποιος ενδιαφερόμενος δεν μπορεί να μεταβεί στο κέντρο θεωρήσεων (visa centre) έχει την δυνατότητα να καλέσει τον εξωτερικό πάροχο, να πάει εκείνος στο χώρο του και να λάβει τα βιομετρικά στοιχεία του και την αίτηση.
 • Αυτό δείχνει ότι υπάρχει ενδιαφέρον από πολλές πόλεις της Ρωσικής Ομοσπονδίας –πέραν των γνωστών κέντρων, όπως η Μόσχα και η Αγία Πετρούπολη. Μαθαίνουμε ότι μπαίνουν και πτήσεις από άλλες πόλεις προς την Ελλάδα.  
Είναι γεγονός πως αυτό που παρατηρούμε αφορά σε μια αυξητική τάση στις αιτήσεις από όλο το εύρος της γεωγραφίας των πόλεων που βρίσκονται στην Ρωσική Ομοσπονδία. Και γι αυτό τον σκοπό έχουν ανοίξει αυτά τα κέντρα θεωρήσεων σε όλη την επικράτεια.
 • Πώς προετοιμάζεστε τώρα ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου και της ζήτησης από τους Ρώσους πολίτες;
Βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με την Αθήνα προκειμένου να σχεδιάσουμε ακριβώς το πώς θα αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά την έναρξη της τουριστικής περιόδου για τους Ρώσους πολίτες, η οποία ανεβαίνει κατακόρυφα. Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Μπορεί π.χ. να έχουμε μια ροή στις αιτήσεις έως 6.000 αιτήσεις έναν μήνα όπως ο Μάρτιος και να φτάσουμε τις…. 33.000 τον Απρίλιο! Είναι μια «έκρηξη» στην ζήτηση. Αυτό αποτελεί μια τεράστια δοκιμασία τόσο για τα συστήματα, όσο και για το προσωπικό, όπως καταλαβαίνετε.
 • Θα θέλατε να δώσετε ένα μήνυμα στην Ρόδο και ιδικότερα στους ανθρώπους που ασχολούνται με τον Τουρισμό;
Ναι, το μήνυμα είναι ότι αυτή την στιγμή, το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Μόσχα βρίσκεται σε διαρκή προετοιμασία ώστε να μην αντιμετωπίζουμε κανένα πρόβλημα με την έναρξη της τουριστικής σεζόν για τους Ρώσους που είναι η άνοιξη. Τόσο από την πλευρά του ενισχυτικού προσωπικού που θα πρέπει να έρθει και πριν από την έναρξη της σεζόν –ώστε να έχει καταφέρει να εγκλιματιστεί- όσο και από τα ίδια τα συστήματα τα οποία έχουμε αναβαθμίσει. Το προσωπικό έρχεται από διάφορες υπηρεσίες από την Αθήνα είτε με αποσπάσεις είτε όχι, αλλά προσλαμβάνουμε και επιτόπιο προσωπικό για 3μηνα και 6μηνα, καθώς είναι αδύνατο να αντιμετωπιστεί η κατάσταση με το μόνιμο προσωπικό που έχει το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Μόσχα. Άλλωστε μετά την άνοιξη που είναι η έναρξη της σεζόν και η κορύφωση της ζήτησης σε θεωρήσεις βίζας, συνεχίζεται το ενδιαφέρον και η ζήτηση παρατηρείται όλους τους μήνες μέχρι και τον Σεπτέμβριο.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου