Γράφει
ο Νεκτάριος Καλογήρου

Σε πλήρη αναδιάρθρωση των δρομολογίων της προχωρά η ΔΕΣ ΡΟΔΑ προκειμένου να εξυπηρετηθούν καλύτερα όλες οι συνοικίες της πόλεως Ρόδου, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών «Δασκάλων» (παρυφές Ανάληψης) και «Αυτοστέγασης» (λεωφόρος Ρόδου – Καλλιθέας). Την ίδια στιγμή αναμένεται από μέρα σε μέρα η έγκριση από το ΑΣΕΠ για τη νέα προκήρυξη πρόσληψης προσωπικού οκτάμηνης σύμβασης. Η δημοτική επιχείρηση αστικών συγκοινωνιών ετοιμάζεται πυρετωδώς για μια αποδοτική χρονιά, με καινούργιες στάσεις λεωφορείων και εφαρμογές που θα διευκολύνουν σημαντικά την κίνηση του κοινού.
Πιο συγκεκριμένα, από μέρα σε μέρα αναμένεται η έγκριση από το ΑΣΕΠ για την προκήρυξη 20 θέσεων εποχικού προσωπικού στη ΔΕΣ ΡΟΔΑ. Πρόκειται για 15 θέσεις οδηγών, δύο θέσεις μηχανικών και τρεις θέσεις εκδοτών εισιτηρίων. Το σχετικό αίτημα είχε υποβληθεί από τον περασμένο μήνα προς το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού και πλέον έχουν ολοκληρωθεί όλες απαιτούμενες γραφειοκρατικές διαδικασίες για να ξεκινήσουν οι προσλήψεις.
Ο διευθυντής της ΔΕΣ ΡΟΔΑ Φώτης Καραμανώλης, μιλώντας προς τη «δημοκρατική», εξήγησε ότι «μόλις μας δοθεί το πράσινο φως από το ΑΣΕΠ, τότε αμέσως θα δώσουμε στη δημοσιότητα τη σχετική προκήρυξη. Η όλη διαδικασία επιλογής του προσωπικού θα είναι απολύτως διαφανής και θα τηρηθούν όλα τα αξιοκρατικά κριτήρια που τίθενται κάθε φορά. Η τελική λίστα των επιτυχόντων θα αποσταλεί ξανά στο ΑΣΕΠ για οριστική έγκριση». Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που έχουν γίνει, η προκήρυξη των θέσεων θα γίνει την επόμενη εβδομάδα. Ο χρόνος ολοκλήρωσης της διαδικασίας επιλογής του προσωπικού θα είναι ανάλογος με το πλήθος των αιτήσεων που θα υποβληθούν. Το σίγουρο είναι πως θα απαιτηθεί η παρέλευση τουλάχιστον ενός μήνα μέχρις ότου οριστικοποιηθεί η τελική λίστα με τους προσληφθέντες.
Σημειώνεται ότι από την διαδικασία υποβολής αιτήσεων πρόσληψης θα αποκλειστούν όσοι, κατά το τελευταίο τρίμηνο, είχαν σύμβαση εργασίας στη ΔΕΣ ΡΟΔΑ.

Αναδιάρθρωση
των δρομολογίων
Η ανάγκη αναδιάρθρωσης των δρομολογίων για την κάλυψη των αναγκών αστικής συγκοινωνίας είναι πια επιτακτική. Οι ανάγκες του κοινού έχουν αυξηθεί και επιπρόσθετα ακόμα και σήμερα εξακολουθούν να υπάρχουν περιοχές που δεν εξυπηρετούνται από τα λεωφορεία. Η διεύθυνση και η διοίκηση της ΡΟΔΑ γνωρίζουν επακριβώς όλες αυτές τις ελλείψεις, ωστόσο από την άλλη είναι δύσκολο να προχωρήσουν σε μεγάλες τομές, καθώς το μόνιμο προσωπικό είναι πια ελάχιστο.
«Σήμερα έχουμε 15 μόνιμους οδηγούς και με αυτούς πρέπει να καλύψουμε έξι δρομολόγια πόλεως, σε δύο βάρδιες, και την ίδια στιγμή να εξυπηρετήσουμε περίπου 2000 μαθητές που κινούνται κάθε μέρα, όπως και να καλύψουμε τις ανάγκες των χωριών. Αντιλαμβάνεστε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολη δουλειά» εξήγησε ο κ. Φώτης Καραμανώλης. Απαντώντας ο ίδιος στο σχετικό ερώτημα για την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών συγκεκριμένων περιοχών της πόλεως Ρόδου, παραδέχθηκε ότι «υπάρχουν περιοχές όπως οι Δασκάλοι και οι νέες συνοικίες Αυτοστέγαση, Θεοτόκος, Αγία Σκέπη της λεωφόρου Ρόδου – Καλλιθέας που δεν εξυπηρετούνται. Αυτό είναι ένα θέμα που μας απασχολεί έντονα και το συζητήσαμε στην επιχείρηση. Θέλουμε να έχουμε όλο τον κόσμο ευχαριστημένο, όμως υπάρχει το θέμα της υποστελέχωσης και αυτό είναι δύσκολο. Εχουμε αποφασίσει να προχωρήσουμε σε αναδιάρθρωση των δρομολογίων, προκειμένου να συμπεριλάβουμε και τις περιοχές αυτές στην αστική κάλυψη».
Τα νέα δρομολόγια θα καθοριστούν άμεσα και θα τεθούν σε εφαρμογή από τον επόμενο ή τον μεθεπόμενο μήνα. Αυτό βρίσκεται σε άμεση εξάρτηση από το χρόνο που θα χρειαστεί το ΑΣΕΠ για να εγκρίνει τη λίστα με τους νέους οδηγούς οκτάμηνης σύμβασης.
Δρομολόγια που δεν
θα διαρκούν… αιώνες
Το κοινό που διακινείται καθημερινά με την αστική συγκοινωνία έχει αυξηθεί και στη διάρκεια του καλοκαιριού πολλαπλασιάζεται. Οι πληθωρικές τουριστικές σεζόν των τελευταίων ετών είχαν θετική επίπτωση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα ταμεία των οποίων θα μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν αποφάσεις που θα ανατρέψουν το υφιστάμενο πρόγραμμα τήρησης δρομολογίων.
Ετσι, στόχος των ανθρώπων της ΔΕΣ ΡΟΔΑ είναι να ξεκινήσουν την εφαρμογή ακτινωτών δρομολογίων, αντί για κυκλικών που ισχύουν σήμερα. Για παράδειγμα, το δρομολόγιο Μαντράκι – Νοσοκομείο – Μαντράκι (κυκλική διαδρομή), να μετατραπεί σε διπλής αφετηρίας· μία αφετηρία σε Μαντράκι και μία ακόμα στο νοσοκομείο. Ετσι, όταν το ένα λεωφορείο θα ανεβαίνει προς το νοσηλευτικό ίδρυμα, ένα άλλο ήδη θα βρίσκεται καθοδόν για το κέντρο. Με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί στο μισό η διάρκεια της διαδρομής και αντιστοίχως θα μειωθεί ο χρόνος αναμονής στις στάσεις των λεωφορείων. Παράλληλα, υπάρχει ανάδοχος και ήδη σχεδιάζεται η εφαρμογή στο κινητό, ώστε οι κάτοχοι σύγχρονων κινητών τηλεφώνων, να μπορούν ανά πάσα στιγμή να γνωρίζουν που βρίσκονται τα λεωφορεία της γραμμής (θα λειτουργήσει συνδυαστικά με τις «έξυπνες στάσεις» που περιγράφονται πιο κάτω). Με τη σειρά τους, τα πλεονεκτήματα αυτά θα δημιουργήσουν προτροπή για μεγαλύτερη μερίδα του επιβατικού κοινού στο να εμπιστευτεί την αστική συγκοινωνία.
Ωστόσο, τα παραπάνω αποτελούν το στόχο. Για την επίτευξή του χρειάζονται, συν τοις άλλοις, πολιτικές αποφάσεις που θα δώσουν προς τη διοίκηση Δημοτικής Επιχείρησης ευελιξία που απαιτείται. Προς την κατεύθυνση αυτή ήδη γίνεται δουλειά, μιας και είναι θέμα ζωτικής σημασίας και επιβίωσης για τη ΡΟΔΑ.

Πιέζουν όλοι
για τις 80 έξυπνες
στάσεις στη Ρόδο
Οι «έξυπνες στάσεις» σύντομα θα κάνουν την παρθενική τους εμφάνιση στη Ρόδο και πέραν της προστασίας από τον ήλιο και τη βροχή, θα παρέχουν προς το κοινό πληροφορίες σχετικά με την κίνηση των λεωφορείων. Η πρώτη από τις πληροφορίες που θα δίδεται θα απαντά στο ερώτημα «πόσος χρόνος χρειάζεται ακόμα μέχρις ότου περάσει το επόμενο λεωφορείο;». Η πληροφορία δεν θα αποτελεί εκτίμηση, αλλά θα είναι το αποτέλεσμα υπολογισμού που θα γίνεται αυτόματα, καθώς το μέσο μεταφοράς θα είναι ηλεκτρονικά διασυνδεδεμένο με το στέγαστρο. Ετσι, ανά πάσα στιγμή οι ψηφιακές πληροφορίες θα είναι ενημερωμένες.
Συνολικά, θα τοποθετηθούν 80 έξυπνα στέγαστρα σε ισάριθμες στάσεις λεωφορείων εντός της πόλεως Ρόδου και στον οδικό άξονα Ρόδου – Αεροδρομίου. Ο σχετικός διαγωνισμός προμήθειας είχε διενεργηθεί πέρυσι και η ανάδοχος εταιρεία είχε αναλάβει δέσμευση ώστε να δημιουργήσει και να τοποθετήσει τα στέγαστρα μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2017. Η ανάδοχος εταιρεία ζήτησε και πήρε δίμηνη παράταση, μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2018, ώστε να τηρήσει τη συμβατική της υποχρέωση.
Στην πράξη, από την μεθεπόμενη εβδομάδα θα πρέπει να ξεκινήσει η τοποθέτηση των νέων στεγάστρων, καθώς απαιτείται χρόνος μέχρις ότου ολοκληρωθεί ολόκληρο το έργο, πριν την έξοδο του «κουτσοφλέβαρου».
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ανάδοχος εταιρεία έχει ήδη έρθει σε συμφωνία με το Καζίνο Ρόδου, ώστε σε 60 από αυτές να προβάλλεται η διαφήμισή του. Η συμφωνία αυτή αποτελεί ένα πρόσθετο μέσο πίεσης ώστε να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.
Νέα εποχή συγκοινωνιών
Σε όλες τις μεγάλες πόλεις του κόσμου οι αστικές συγκοινωνίες αποτελούν το πιο σημαντικό και σίγουρο μέσο μαζικής μεταφοράς κοινού. Η Ρόδος, είχε και έχει πολλές ιδιαιτερότητες. Τα χωριά που, πραγματικά χάριν της ΡΟΔΑ δεν αποξενώθηκαν, μαθητές των ίδιων χωριών που μορφώθηκαν από τη συνέπεια της συγκοινωνίας που τους οδηγούσε στα γυμνάσια και τα λύκεια, το εισιτήριο που παρέμεινε σε λογικά επίπεδα, η καθημερινή εξυπηρέτηση χιλιάδων κόσμου στην πόλη της Ρόδου αποτελούσαν και αποτελούν τα πιο θετικά χαρακτηριστικά της δημοτικής επιχείρησης (ιδιωτικού δικαίου). Ωστόσο, δεν είναι δυνατόν να ξεχαστούν και όλοι εκείνοι οι βουλευτές που επί χρόνια πίεζαν (ίσως και εκβίαζαν) τις διοικήσεις επιχειρήσεων σαν τη ΡΟΔΑ, την ΕΑΣΔ κλπ, για να προσλάβουν προσωπικό ώστε να εξυπηρετηθούν μικροκομματικά συμφέροντα. Ο μεγάλος αριθμός προσωπικού λειτουργούσε ως βαρίδιο που δεν άφηνε περιθώρια για σοβαρή και υγιή επιχειρηματική ανάπτυξη. Σιγά – σιγά αυτό άλλαξε και τα βαρίδια ελαφρύνθηκαν από τις εξελίξεις.
Σήμερα πια, τα πάντα λειτουργούν υπό καινούργιες συνθήκες κι αν τελικά συνεχιστεί η πολιτική ορθής ανάπτυξης της ΡΟΔΑ, χωρίς παρεμβάσεις από τρίτους, τότε στα σίγουρα για τη Ρόδο θα ξημερώσει μια καλή εποχή. Μια εποχή με σοβαρές συγκοινωνίες που με τη σειρά τους θα οδηγήσουν σε λιγότερα αυτοκίνητα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ανθρώπους, τον τουρισμό και την αγορά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ