Στρατηγική διεθνούς ανάδειξης της σημασίας του ελληνικού τουρισμού στο νέο παραγωγικό μοντέλο που θα πρέπει να υιοθετήσει η χώρα υλοποιεί ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Στο φόντο αυτό η διοίκηση του ΣΕΤΕ και ο πρόεδρός του Γιάννης Ρέτσος έχουν σχεδιάσει μια σειρά από ενέργειες ώστε η φωνή του Ελληνικού τουρισμού που στηρίζει περίπου το 25% του ΑΕΠ της χώρας, να γίνει πιο ισχυρή διεθνώς και ειδικά στα κέντρα λήψης αποφάσεων και δη στις Βρυξέλλες.

Έτσι, από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων της η νέα διοίκηση έθεσε ως στόχο την ισχυροποίηση της παρουσίας του κλάδου, εν συνόλω, στις Βρυξέλλες. Ήδη χτες ο κ. Ρέτσος έθεσε επί τάπητος τα κεντρικά ζητήματα, που απασχολούν τον κλάδο στον Επίτροπο Νομισματικών και Οικονομικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά τη συνάντησή τους στην Αθήνα, που ήταν και η πρώτη τέτοιας μορφής για το Σύνδεσμο.

Η συνάντηση αυτή έρχεται μετά από μια σκληρή προσπάθεια ετών που στόχο είχε να αναδειχθεί η σημασία του κλάδου ως κοινωνικού  εταίρου και  του βασικότερου εργοδότη στην Ελλάδα. Είναι, δε, μια απτή απόδειξη ότι ο τουρισμός είναι η λοκομοτίβα ανάπτυξης της χώρας, κάτι που θα πρέπει και οι Βρυξέλλες να καταλάβουν, όπως αναφέρουν παράγοντες του χώρου, ειδικά σε μια περίοδο που βοήθησε ώστε να κρατηθεί η κοινωνία μακριά από την πλήρη φτωχοποίηση.

Γι’ αυτό άλλωστε ο κ. Ρέτσος ζήτησε από ένα από τους θεσμούς του κουαρτέτου, την Κομισιόν να εξετάσει ξανά αντιαναπτυξιακές πολιτικές που ακολουθούνται στον κλάδο, κάτι που ο Π. Μοσχοβισί άκουσε προσεκτικά.

«Αυτή τη στιγμή, οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις επιβαρύνονται με τους υψηλότερους συντελεστές στον ΦΠΑ σε σχέση με τις αντίστοιχες επιχειρήσεις των άμεσα ανταγωνιστικών χωρών», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ και σημείωσε ότι «για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τομέα θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις στην κατεύθυνση της μείωσης της φορολογίας, για το σύνολο των κλάδων της τουριστικής οικονομίας».

Ισχυρή φωνή στις Βρυξέλλες

Ο επόμενος σταθμός αυτής της προσπάθειάς είναι στις 20 και 21 Φεβρουαρίου, στις Βρυξέλλες, όπου ο πρόεδρος και το διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου θα έχουν διαδοχικές συναντήσεις με τον κ. Γίρκι Κάταϊνεν, αντιπρόεδρο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιο για την απασχόληση, την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα, τον κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις, αντιπρόεδρο της Επιτροπής, υπεύθυνο για το ευρώ, και τον κοινωνικό διάλογο, τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και την ένωση κεφαλαιαγορών, τον κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο, επίτροπο Μετανάστευσης, Εσωτερικών Υποθέσεων και Ιθαγένειας, τον κ.Χρήστο Στυλιανίδη, επίτροπο Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διαχείρισης Κρίσεων, την κα.Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα, επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, καθώς και με τον επικεφαλής εκπρόσωπο τύπου, κ. Μαργαρίτη Σχοινά.

Επιπρόσθετα, στις 20 Φεβρουαρίου, σε ειδική εκδήλωση που διοργανώνεται με πρωτοβουλία των Ελλήνων ευρωβουλευτών, κ.κ. Ελίζας Βόζεμπεργκ και Μίλτου Κύρκου στους χώρους του Ευρωκοινοβουλίου, θα παρουσιαστούν οι δράσεις του ΣΕΤΕ, του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ και της Marketing Greece.

Το βάρος των φόρων και ο ανταγωνισμός

Στο μεταξύ χτες και εν όψει της παρουσίας του στις Βρυξέλλες ο κ. Ρέτσος έθεσε πέρα από την υπερβολική φορολογία, το  θέμα του μη μισθολογικού κόστους  αλλά και του συνολικού πλαισίου επιχειρηματικής δράσης που συνιστούν σημαντικά εμπόδια στην ανταγωνιστικότητά του ελληνικού τουρισμού.

Όπως τονίστηκε οι επιχειρήσεις λειτουργούν κατά κύριο λόγο για την καταβολή χρημάτων στο κράτος και όχι προς όφελος εργαζομένων και επιχειρηματιών: η συμμετοχή των επιχειρήσεων στο κράτος για τους φόρους και την κοινωνική ασφάλιση είναι σχεδόν ίση με το άθροισμα των καθαρών μισθών των εργαζομένων και του EBITDA (δείκτη κερδών  προ φόρων και αποσβέσεων) (33,4% και 37,6% αντίστοιχα ). Σε όλες τις άλλες χώρες, σύμφωνα με το ΣΕΤΕ,  οι καθαρές αποδοχές συν το EBITDA κυμαίνονται μεταξύ 1,5 Χ (Ιταλία και Κροατία) σε πάνω από 3 Χ (Κύπρος) η εισφορά για τους φόρους και την κοινωνική ασφάλιση.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται η υψηλή φορολογία οδηγεί σε συντομότερη περίοδο, δεδομένου ότι η λειτουργική κερδοφορία μπορεί να επιτευχθεί μόνο με υψηλότερες τιμές. Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι επενδύσεις καθίστανται πολύ πιο δύσκολο να αποσβεστούν. Επιπλέον, η έλλειψη σταθερού φορολογικού καθεστώτος, σαφών ρυθμίσεων και διαδικασιών χωροταξικού σχεδιασμού και η μακρά περίοδος αναμονής για την απονομή δικαιοσύνης αποθαρρύνουν τους επενδυτές ως προς την υλοποίηση έργων παρά το έντονο ενδιαφέρον τους για την ελληνική αγορά.

Στη δεύτερη ταχύτητα

Όλα τούτα βάζουν τη χώρα σε μια δεύτερη ταχύτητα σε σχέση με άλλες χώρες σε έναν κλάδο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό.  Έτσι, όπως αναφέρθηκε στη συνάντηση, η χώρα λόγω αυτών των πολιτικών βρίσκεται σε δυσμενή θέση σε σχέση άλλες ανταγωνίστριες χώρες, τόσο της ΕΕ όσο κι εκτός.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κ. Ρέτσος επικαλέστηκε ενώπιον  του Επιτρόπου πρόσφατη μελέτη σχετικά με τους φορολογικούς συντελεστές στην Ελλάδα και 5 ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ισπανία, Ιταλία, Κροατία, Κύπρος, Τουρκία). Η μελέτη κατέδειξε ότι η Ελλάδα έχει το πιο δυσμενές φορολογικό καθεστώς, όσον αφορά στους φόρους που επιβάλλονται στις επενδύσεις και στις επιχειρήσεις.

Επιπλέον, η εν λόγω υπερβολική φορολογία είναι ιδιαίτερα δυσμενής, καθώς επιβάλλεται ως φόρος επί της ίδιας της ανταγωνιστικότητας: οι συντελεστές ΦΠΑ αυξήθηκαν αρκετές φορές κατά τα τελευταία έτη στις μεταφορές, τη διαμονή, τα τρόφιμα και τα ποτά. Κατά συνέπεια, ο συντελεστής ΦΠΑ που χρεώνεται στους τουρίστες στην Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο 5 έως 6 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερος από τις περισσότερες ανταγωνιστικές χώρες.

Σύμφωνα με το ΣΕΤΕ μάλιστα, η αυξημένη φορολογική επιβάρυνση του τουριστικού πακέτου έχει υποβαθμίσει το 50% των κερδών από την ανταγωνιστικότητα που προέκυψε από την εσωτερική υποτίμηση των Προγραμμάτων Προσαρμογής για την Ελλάδα.

Όπως τονίστηκε από τον κ. Ρέτσο, από την 1η Ιανουαρίου, επιβλήθηκε άλλος ένας φόρος στον κλάδο, ο φόρος διαμονής, που μπαίνει πλέον του δημοτικού φόρου. Μάλιστα στάθηκε στο πώς πλήττονται συνδυαστικά ι επιχειρήσεις λόγω και της ανάπτυξης της οικονομίας του διαμοιρασμού. «Τα αναποτελεσματικά φορολογικά καθεστώτα στην οικονομία του διαμοιρασμού δημιουργούν ένα άδικο επιχειρηματικό περιβάλλον, ιδίως όσον αφορά τη διαμονή. Η απώλεια του ελληνικού κράτους στα φορολογικά έσοδα από βραχυπρόθεσμες μισθώσεις εκτιμάται σε 340 εκατ. ευρώ» ανέφερε ο κ. Ρέτσος.

Λογική στη φορολογία

«Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Ελλάδα έχει επιτύχει σημαντικά πρωτογενή πλεονάσματα στον κρατικό προϋπολογισμό τα τελευταία χρόνια, τα οποία αναμένεται να συνεχιστούν τουλάχιστον μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2020, είναι πλέον καιρός να μειώσουμε ή τουλάχιστον να εξορθολογήσουμε το ελληνικό φορολογικό καθεστώς» συμπλήρωσε και ζήτησε να προχωρήσουν δράσεις  υπέρ μιας σταθερής και φορολογικής διοίκησης, υπέρ της ανάπτυξης, υπέρ της ανταγωνιστικότητας, σε εθνικό επίπεδο, με βάση τη διαφάνεια, την ικανότητα πληρωμής, την παραγωγικότητα και την αρχή της δίκαιης φορολογίας σε συνεννόηση με τους βασικούς ενδιαφερόμενους.

Ο Σύνδεσμος μάλιστα εξέφρασε την άποψη ότι είναι δυνατή η αποκατάσταση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας με:

– υιοθέτηση ανταγωνιστικών συντελεστών ΦΠΑ

– Μείωση του φόρου εισοδήματος

– Μείωση ή κατάργηση άλλων φόρων που σχετίζονται με τον τουρισμό, όπως ο πρόσφατα εισαγόμενος φόρος διαμονής.

Γιώργος Αλεξάκης

Πηγή: reporter.gr

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ