Η ¶γκυρα θα απαντήσει αναλόγως στην Αθήνα μετά την κατάθεση της ρηματικής διακοίνωσης εκ μέρους της ελληνικής πλευράς στον ΟΗΕ για την προκήρυξη οικοπέδων προς έρευνα υδρογονανθράκων από την τουρκική κυβέρνηση. Δεν προτίθεται όμως να ακυρώσει τη διεξαγωγή του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας, παρά τη θέση ότι οι ελληνικοί ισχυρισμοί δεν έχουν βάση στο Διεθνές Δίκαιο.
Το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών απάντησε το απόγευμα της Παρασκευής στην ελληνική νότα που ουσιαστικά απαντά στις αποφάσεις του τουρκικού υπουργικού συμβουλίου και είχαν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 27 Απριλίου 2012. «Έγινε γνωστό ότι η Ελλάδα κατέγραψε στα Ηνωμένα Έθνη τις απόψεις της αναφορικά με την ελληνική υφαλοκρηπίδα σχετικά με τις άδειες που δόθηκαν από τη χώρα μας στον ΤΡΑΟ για την υφαλοκρηπίδα μας στην Ανατολική Μεσόγειο. Οι εν λόγω ισχυρισμοί της Ελλάδος δεν έχουν κάποια βάση στο Διεθνές Δίκαιο» σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Όπως αναφέρεται, «οι ισχυρισμοί αυτοί βασικά εκφράζονταν κατά τις ενέργειες της Ελλάδος σε διμερές επίπεδο και δίδονταν από τη χώρα μας οι απαιτούμενες απαντήσεις. Αυτή τη φορά θα πραγματοποιηθούν ανάλογα βήματα από πλευράς μας και στο επίπεδο των Ηνωμένων Εθνών».
Το υπουργείο Εξωτερικών της γειτονικής χώρας τονίζει ότι οι άδειες που έδωσε η Τουρκία από το 2007 μέχρι τώρα στην κρατική εταιρεία πετρελαίου (ΤΡΑΟ) είναι «εντός των ορίων της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην Ανατολική Μεσόγειο και υπάρχουν κυριαρχικά δικαιώματα της Τουρκίας για έρευνα και εξόρυξη φυσικών πηγών στους τομείς αυτούς». Η Τουρκία θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί τα δικαιώματά της αυτά που πηγάζουν από το Διεθνές Δίκαιο.
Ωστόσο, η ¶γκυρα αποφεύγει να τραβήξει το πράγμα στα άκρα ενόψει του Ανωτάτου Συμβουλίου. «Ενώ γίνονται τα απαιτούμενα βήματα για την προστασία των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων θα συνεχιστεί η συμπεριφορά μας για τη συνέχιση της ανάπτυξης των σχέσεών μας με την Ελλάδα και το να επωφελούμαστε από τους διαύλους διαλόγου που δημιουργήθηκαν με σκοπό την επίλυση των προβλημάτων» καταλήγει η ανακοίνωση του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών.
Κόντρα ΣΥΡΙΖΑ-ΥπΕξ
για την διακοίνωση
Σε ό,τι αφορά την επίδοση της ρηματικής διακοίνωσης, ο ΣΥΡΙΖΑ καταλογίζει στην κυβέρνηση μεγάλη καθυστέρηση «αφού έχουν περάσει επτά μήνες σχεδόν από την πρώτη τουρκική δήλωση που έθετε σε αμφισβήτηση ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα στα οικόπεδα 5033,34,35 και 5028 και αναμφισβήτητα αποτελούν μέρος της ελληνικής υφαλοκρηπίδας στη βάση του διεθνούς δικαίου».
Ακόμη επισημαίνεται ότι «σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν για τη γενικότερη στρατηγική της ελληνικής κυβέρνησης. Γιατί η αξιωματική αντιπολίτευση αλλά και κόμματα της Βουλής αγνοούσαν τη χθεσινή ενέργεια της ελληνικής κυβέρνησης [δηλ. την επίδοση] , όπου η καθυστέρηση της ρηματικής διακοίνωσης επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες που μπορούν να αξιοποιηθούν σε βάρος των συμφερόντων της χώρας;
»Το βασικό ερώτημα είναι κατά πόσο η σημερινή ελληνική κυβέρνηση μπορεί να διαθέτει αποθέματα ανεξάρτητης πολιτικής βούλησης, όταν οι τροϊκανές πολιτικές έχουν μετατρέψει την πατρίδα μας σε «αποικία χρέους»;
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ θεωρεί ότι η διεθνής σύμβαση της θάλασσας του ΟΗΕ του 1982, αποτελεί τη βάση διαλόγου με όλες τις όμορες χώρες συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας σε όλα τα θέματα που σχετίζονται με την αξιοποίηση του θαλάσσιου και υποθαλάσσιου πλούτου.
Παράλληλα, όπως επισημαίνει στην ανακοίνωση, «υπερασπίζεται σθεναρά και αδιαπραγμάτευτα τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας στη βάση μιας ανεξάρτητης και πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής που είναι όμως ασύμβατη με τις πολιτικές εξάρτησης των μνημονίων».
Σε απάντησή του το υπουργείο Εξωτερικών σημειώνει ότι «ευαίσθητα θέματα εξωτερικής πολιτικής, όπως η προάσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας στη θάλασσα, δεν προσφέρονται για μικροκομματική εκμετάλλευση και απαιτούν το μεγαλύτερο δυνατό βαθμό συναίνεσης.
» Ο χρόνος και ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση εξυπηρετεί τους στρατηγικούς στόχους της ελληνικής διπλωματίας, στους οποίους οι περισσότεροι συμφωνούμε, αποφασίζεται με γνώμονα, και μόνον, την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων».
Αιφνιδιασμός σε ¶γκυρα από την ελληνική κίνηση
Στη Μ.Θάλασσα στέλνουν το Polarcus Samur
Το νέο ερευνητικό πλοίο της Τουρκίας, αξίας 130 εκατ. δολαρίων, πρόκειται να κατευθυνθεί αρχικά στη Μαύρη Θάλασσα για να διεξάγει σεισμικές έρευνες και όχι στη Μεσόγειο σε μια κίνηση της Τουρκίας που δείχνει ότι έχει αιφνιδιαστεί από την ελληνική κίνηση και σε αυτή την φάση, τουλάχιστον, δεν επιθυμεί να έρθει σε σύγκρουση με την Ελλάδα.
Για κάθε ενδεχόμενο, πάντως, το ΓΕΕΘΑ παρακολουθεί πολύ στενά το όλο σκηνικό από τον Έβρο μέχρι το Καστελόριζο…
Δηλαδή η ¶γκυρα δεν θέλησε να ρισκάρει ένταση στην Α.Μεσόγειο και σίγουρα αυτό έχει σχέση με την ελληνική κίνηση οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας.
Η ¶γκυρα χρειάζεται χρόνο να μελετήσει την απάντηση στην ελληνική κίνηση. Είναι άγνωστο πόσο καιρό θα μείνει στην Μαύρη Θάλασσα, αλλά όσο περισσότερο καιρό μείνει τόσο περισσότερο δίνεται χρόνος στην Ελλάδα να οργανώσει και αυτή τις Ένοπλες Δυνάμεις της για να είναι έτοιμη για όλα.
Τη διευκρίνιση ότι θα πλεύσει μόνο στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας έκανε ο Μεχμέτ Ουισάλ, διευθυντής της κρατικής πετρελαϊκής, ΤΡΑΟ. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι το πλοίο θα αναχωρήσει για τη Μαύρη Θάλασσα στις 23 Φεβρουαρίου, ενώ την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ενέργειας, Τανέρ Γιλντίζ, είχε δηλώσει ότι το πλοίο μπορεί να πήγαινε στη Μεσόγειο και να κινηθεί στην ΑΟΖ της Κύπρου.
Τέσσερα είναι τα βασικά σημεία της ρηματικής διακοίνωσης του ελληνικού ΥΠΕΞ που απεύθυνε προς τον ΟΗΕ, ενόψει των τουρκικών ερευνών, μέρος των οποίων έχει ανακοινωθεί ότι θα γίνουν εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Ειδικότερα, τα βασικά σημεία της ρηματικής διακοίνωσης είναι τα εξής:
1. Η Ελλάδα τονίζει ότι «όλα τα ελληνικά νησιά, συμπεριλαμβανομένης της Ρόδου και του νησιωτικού συμπλέγματος του Καστελορίζου απολαμβάνουν, πέραν της αιγιαλίτιδας ζώνης τους, θαλάσσιες ζώνες όπως κάθε άλλη εδαφική περιοχή». Αυτό θεμελιώνεται στο άρθρο 121(2) της Σύμβασης του 1982 και στη διεθνή νομολογία.
2. Επομένως, ο ισχυρισμός της Τουρκίας ότι οι περιοχές που καθορίζονται στις αποφάσεις του υπουργικού συμβουλίου που δημοσιεύθηκαν στις 27 Απριλίου 2012 «βρίσκονται πλήρως εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας» είναι «απολύτως αστήρικτες».
3. Η χώρα μας «ασκεί κυριαρχικά δικαιώματα ab initio και ipso facto για την εξερεύνηση στην υφαλοκρηπίδα και για την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων. Αυτά τα δικαιώματα δεν θίγονται από μονομερείς πράξεις και δράσεις της Τουρκίας, όπως η χορήγηση αδειών στην ΤΡΑΟ, η οποία αντιβαίνει στο Διεθνές Δίκαιο και κατά συνέπεια δεν φέρουν νομικές συνέπειες».
4. Τέλος, υπογραμμίζεται ότι «τα εξωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας καθορίζονται σαφώς από το ¶ρθρο 2(1) του νόμου 2289/1995, όπως αυτός τροποποιήθηκε από τον νόμο 4001/2011».
Όπως προβλέπει ο τελευταίος στο ¶ρθρο 156(1), «ως “υποθαλάσσιες περιοχές” νοούνται ο βυθός και το υπέδαφος των εσωτερικών υδάτων, της αιγιαλίτιδας ζώνης, της υφαλοκρηπίδας και της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (αφ’ ης κηρυχθεί) μέχρι την απόσταση των 200 ν.μ από τις γραμμές βάσης από τις οποίες μετράται το εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης. Ελλείψει συμφωνίας οριοθέτησης με γειτονικά κράτη των οποίων οι ακτές είναι παρακείμενες ή αντικείμενες με τις ελληνικές ακτές, το εξωτερικό όριο της υφαλοκρηπίδας και της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (αφ’ ης κηρυχθεί) είναι η μέση γραμμή, κάθε σημείο της οποίας απέχει ίση απόσταση από τα εγγύτερα σημεία των γραμμών βάσης (τόσο ηπειρωτικών όσο και νησιωτικών) από τις οποίες μετράται το εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης».
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr













