Ηλεκτρονική χαρτογράφηση του γιότινγκ

Το πέρασμα από την εποχή της γραφειοκρατίας, με τα ατελείωτα δικαιολογητικά και έγγραφα και τη σπατάλη χρόνου, στην ηλεκτρονική εποχή και τη μηχανογράφηση αποτελεί το «κλειδί» για την επιτυχία του νέου νόμου «τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» που έχει έτοιμο προς κατάθεση στη Βουλή το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Σύμφωνα με το τελευταίο και όπως φαίνεται τελικό κείμενο του σχεδίου νόμου, ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα του επαγγελματικού σκάφους. Επίσης υλοποιείται υπό προϋποθέσεις και η άρση του καμποτάζ για σκάφη που φιλοξενούν άνω των 12 επιβατών, τόσο για τα επαγγελματικά όσο και για τα ιδιωτικά.
Για να πετύχει το εγχείρημα και να γεμίσουν οι υπάρχουσες ελληνικές μαρίνες αλλά και να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερες, ώστε και η ελληνική οικονομία να ενισχυθεί σημαντικά αλλά και το ΤΑΙΠ ΕΔ να καταφέρει να προσελκύσει ικανοποιητικές προσφορές για την παραχώρηση των μαρινών σε ιδιώτες, σύμφωνα με όσα περιγράφονται στο σχέδιο νόμου, η πολιτεία θα πρέπει να έχει σε ετοιμότητα το μηχανογραφικό της σύστημα.
Το μητρώο
Σύμφωνα με όσα προβλέπονται, δημιουργείται ηλεκτρονική εφαρμογή ως υποσύστημα του TAXIS η οποία αποτελεί το μητρώο τουριστικών πλοίων και μικρών σκαφών, όπου θα έχουν δικαίωμα πρόσβασης για πληροφόρηση και καταχώρηση στοιχείων οι αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου. Στο μητρώο, με μέριμνα του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή ή του ιδιοκτήτη ή του χρήστη, θα εγγράφονται υποχρεωτικά:
• Ολα τα ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία αναψυχής υπό ελληνική σημαία.
• Τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής σημαίας άλλου κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Ε.Ε.) ή σημαίας κράτους εκτός της Ε Ε., τα οποία εκναυλώνονται μεταξύ ελληνικών λιμένων.
• Τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια.
• Τα λοιπά πλοία αναψυχής και μικρά σκάφη τα οποία είναι υπόχρεα για την πληρωμή του Τέλους Παραμονής και Πλόων (ΤΠΠ).
Επίσης, για τα πλοία αναψυχής, τα οποία ναυλώνονται χωρίς να υπηρετεί σε αυτά πλοίαρχος και πλήρωμα, δεν θα απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου ή η δήλωση κατάπλου σε οποιοδήποτε λιμάνι, εφόσον η ναύλωση αρχίζει από την Ελλάδα.
Στην περίπτωση αυτή, το ναυλοσύμφωνο θα υποβάλλεται για θεώρηση στη Λιμενική Αρχή, μέσα σε 48 ώρες πριν από την έναρξη της ναύλωσης, από τον πλοίαρχο ή τον κυβερνήτη ή τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή ή τον πράκτορα του πλοίου ή νόμιμα εξουσιοδοτημένο από αυτούς πρόσωπο. Για τα πλοία αναψυχής τα οποία ναυλώνονται με πλοίαρχο και πλήρωμα θα απαιτείται η θεώρηση του ναυλοσύμφωνου από τη Λιμενική Αρχή καθώς και η λήψη άδειας απόπλου πριν από την έναρξη της ναύλωσης, εφόσον αυτή θα αρχίζει από ελληνικό λιμάνι ή στο πρώτο ελληνικό λιμάνι κατάπλου, εφόσον η ναύλωση θα αρχίζει στο εξωτερικό.
Δεν θα απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου από τα υπόλοιπα λιμάνια, ούτε η δήλωση κατάπλου. Αν η ναύλωση αρχίζει από ελληνικό λιμάνι, η θεώρηση των προαναφερθέντων εγγράφων και η λήψη άδειας απόπλου θα πραγματοποιείται μέσα σε 48 ώρες πριν από την έναρξη της ναύλωσης.
Οσον αφορά το καμποτάζ, θα επιτρέπεται πλέον η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης, στην οποία ο τόπος παράδοσης καθώς και ο τόπος επαναπαράδοσης του πλοίου αναψυχής βρίσκονται μέσα στην ελληνική επικράτεια, σε σκάφη υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους-μέλους της Ε.Ε. ή του ΕΟΧ καθώς και υπό σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε. ή του ΕΟΧ. Τα σκάφη αυτά όμως θα πρέπει να έχουν ολικό μήκος άνω των 35 μέτρων, να είναι κατασκευασμένα κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από μέταλλο ή πλαστικό και να έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των 12 επιβατών, είτε πρόκειται για επαγγελματικά είτε για ιδιωτικά σκάφη.

Τα επαγγελματικά
Τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής πρέπει να συμπληρώνουν ελάχιστο ανά τριετία αριθμό ημερών ναύλωσης ο οποίος ορίζεται σε 80 ημέρες όταν εκναυλώνονται χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα, σε 60 ημέρες όταν εκναυλώνονται με πλοίαρχο και πλήρωμα και σε 10 ημέρες όταν πρόκειται για χαρακτηρισμένα ως παραδοσιακά-επαγγελματικά πλοία αναψυχής, ανεξάρτητα αν εκναυλώνονται με ή χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα.
Ο ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης μειώνεται για τα πλοία που έχουν συμπληρώσει ηλικία πέντε ετών κατά 5%, 10 ετών κατά 10%, 15 ετών κατά 15% και για όσα υπερβαίνουν τα 20 έτη κατά 20%. Για τη συμπλήρωση του ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης από τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής συνυπολογίζονται οι ημέρες που πραγματοποιούνται εντός καθώς και εκτός της ελληνικής επικράτειας, όπως προκύπτουν από τα αντίστοιχα ναυλοσύμφωνα που έχουν υποβληθεί από τον εκναυλωτή ή και τον ναυλωτή.