«Επιβάλλεται να καταβληθούν σοβαρές προσπάθειες, προκειμένου να προσελκύσουμε τουρίστες όχι μόνο από τις παραδοσιακές μας αγορές αλλά και από λοιπές διεθνείς αγορές, με έμφαση στις αγορές της Ασίας, που αποτελούν την πρώτη αναπτυσσόμενη δύναμη στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη».
Αυτό υπογραμμίζει σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος των εν Ελλάδι Τουριστικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ) κ. Γιώργος Τελώνης και προσθέτει πως μόνο με μια απόλυτα συντονισμένη πολιτική ανά αγορά και ομάδα – στόχο και στοχευμένες δράσεις- μπορούμε να ελπίζουμε στη βελτίωση της εικόνας της χώρας μας.
Σε ερώτηση σχετικά με την έκβαση της φετινής τουριστικής σεζόν ο κ. Τελώνης υπογραμμίζει πως οι μέχρι τώρα ενδείξεις είναι θετικές.
«Όμως δεν θα πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός, κάθε άλλο. Πρέπει να δουλέψουμε μεθοδικά και οι προκρατήσεις να μετατραπούν σε κρατήσεις. ¶λλοι παράγοντες που θα επηρεάσουν τα τελικά νούμερα του τουρισμού το 2013, νομίζω ότι είναι η ηρεμία στο εσωτερικό της χώρας μας που επηρεάζει την εικόνα της στο εξωτερικό, και η πολιτική των παραδοσιακών ανταγωνιστικών μας αγορών», δηλώνει ο κ. Τελώνης.
Η συνέντευξη του προέδρου της ΗΑΤΤΑ κ. Γιώργου Τελώνη, αναλυτικά:
• Ποιες είναι οι ενδείξεις που έχετε για την έκβαση της φετινής τουριστικής περιόδου;
Οι μέχρι στιγμής ενδείξεις είναι θετικές όσον αφορά την τουριστική περίοδο του 2013. Όμως δεν θα πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός, κάθε άλλο. Πρέπει να δουλέψουμε μεθοδικά και οι προκρατήσεις να μετατραπούν σε κρατήσεις.
Πέρα από τα παραπάνω, άλλοι παράγοντες που θα επηρεάσουν τα τελικά νούμερα του τουρισμού το 2013, νομίζω ότι είναι η ηρεμία στο εσωτερικό της χώρας μας, που επηρεάζει την εικόνα της στο εξωτερικό και η πολιτική των παραδοσιακών ανταγωνιστικών μας αγορών, όπως είναι η Τουρκία, η Ιταλία, η Κροατία κλπ.
Σημαντικό, καθοριστικό θα έλεγα, ρόλο επίσης θα έχουν οι προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων.
Καταλύτης θα είναι δύο παράγοντες:
Η πολιτική θεωρήσεων αδειών εισόδου στη χώρα μας.
Αναφέρομαι, βεβαίως στην έκδοση Visa Schengen από τα ελληνικά προξενεία και ειδικότερα στην εξεύρεση πρόσφορης (ταχείας και οικονομικής) λύσης για τους επιβάτες κρουαζιέρας μετά την άρση της απλουστευμένης διαδικασίας και διευκόλυνσης του ελέγχου διαβατηρίων που ίσχυε τα τελευταία χρόνια για τους τουρίστες από χώρες εκτός της ευρωπαϊκής κοινότητας.
Και βέβαια οι τιμές των πακέτων (μείωση του ΦΠΑ στο σύνολο των τουριστικών υπηρεσιών, προκειμένου να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της χώρας μας).
Όμως πρέπει να δοθεί έμφαση και στη βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό, στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, στη μείωση των αεροδρομικών τελών αλλά και των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ώστε πραγματικά ο ελληνικός τουρισμός να γίνει ανταγωνιστικός και να αποδώσει τα μέγιστα.
Τέλος θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι ο τουρισμός της Ελλάδας έχει ανάγκη από στοχευμένη προβολή, προσαρμοσμένη σε αγορές – ομάδες στόχους, η οποία δεν είναι απαραίτητα πολυδάπανη.
Όσον αφορά τα έσοδα οι παράγοντες που τα επηρεάζουν θα είναι:
– η βελτίωση της ποιότητας της τουριστικής μας προσφοράς και κατΆ επέκταση
– η προσέλκυση τουριστών υψηλού οικονομικού επιπέδου, οι οποίοι έχουν και μεγάλη αγοραστική δύναμη.
• Υπάρχουν τουριστικές αγορές που δείχνουν να πηγαίνουν καλά και ποιες είναι αυτές;
Οι χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης είναι εκείνες που τονώνουν τον ελληνικό τουρισμό και φαίνεται ότι θα κινηθούν ανοδικά και το 2013, ιδιαίτερα στη Ρόδο, Κρήτη, Κέρκυρα και Κω.
Οι ανατολικές χώρες, όπως η Πολωνία και η Τσεχία, δείχνουν να πηγαίνουν καλά, μέχρι στιγμής.
Τα νησιά της Ανατολικής Ελλάδας, αναμένουν μεγάλη αύξηση των Τούρκων τουριστών, γεγονός που αποτελεί τονωτική ένεση για τον τουρισμό και τις τοπικές κοινωνίες. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έχει παίξει και το Πιλοτικό Πρόγραμμα διευκόλυνσης της διαδικασίας χορήγησης θεωρήσεων σε υπηκόους τρίτων χωρών προερχόμενους από την Τουρκία για τουρισμό.
Στον τομέα της κρουαζιέρας, φαίνεται ότι υπάρχει άνοδος αλλά όμως αξίζει να σημειωθεί ότι ιδιαίτερα στην Αθήνα, η συμμετοχή των τουριστών στις εκδρομές είναι μειωμένες. Πληρώνουμε τα αποτελέσματα των απεργιών και της παρακώλησης που αντιμετώπισαν οι τουρίστες το προηγούμενο διάστημα.
Όσον αφορά τις παραδοσιακές μας αγορές (Γερμανία, Αγγλία, Αυστρία, Ολλανδία, Βέλγιο και Γαλλία) είμαστε σε καλύτερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, μια και έχουμε μια αντιστροφή του αρνητικού κλίματος για τη χώρα.
• Πώς κρίνετε τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι τώρα από το υπουργείο Τουρισμού για την προβολή της χώρας στο εξωτερικό;Μόνο με μια απόλυτα συντονισμένη πολιτική ανά αγορά και ομάδα – στόχο και στοχευμένες δράσεις μπορούμε να ελπίζουμε στη βελτίωση της εικόνας της χώρας μας και κατΆ επέκταση, στην τόνωση του τουρισμού της χώρας, ενός κλάδου που αποτελεί μοχλό για την ανάπτυξη της οικονομίας. Έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες, θα πρέπει όμως να εντατικοποιηθούν. Βεβαίως, πέρα από την εθνική τουριστική προβολή, κάθε περιφέρεια μπορεί και πρέπει να δώσει έμφαση στην προβολή και διαφήμισή της, συντονισμένη βεβαίως με την κεντρική εθνική πολιτική. Το παράδειγμα της περιοχής σας και της κοινής στοχευμένης προβολής Ρόδου- Κω τα τελευταία χρόνια, καθώς και τα θετικά αποτελέσματα της προβολής αυτής, είναι ένα παράδειγμα προς μίμηση.
• Ποιες είναι οι νέες αγορές που δείχνουν ότι θα πάνε καλά τα επόμενα χρόνια και πώς θα πρέπει να προσεγγιστούν;
Επιβάλλεται να καταβληθούν σοβαρές προσπάθειες, προκειμένου να προσελκύσουμε τουρίστες όχι μόνο από τις παραδοσιακές μας αγορές αλλά και από λοιπές διεθνείς αγορές με έμφαση στις αγορές της Ασίας, που αποτελούν την πρώτη αναπτυσσόμενη δύναμη στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Επιπλέον έμφαση πρέπει να δοθεί στην γειτονική Τουρκία και στη Λατινική Αμερική (Βραζιλία).
Ήδη, ο ΗΑΤΤΑ και μέλη του, συμμετέχουν στο «Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα 50.000 τουρίστες». Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Πρωτοβουλία 50.000 τουρίστες» αφορά στην προσέλκυση αρχικά 50.000 τουριστών από τις χώρες της Βραζιλίας, Χιλής και Αργεντινής στην Ευρώπη και κατ΄ επέκταση στη χώρα μας, κατά τη χαμηλή τουριστική περίοδο (Οκτώβριο- Μάρτιο) και αντίστοιχα των Ευρωπαίων τουριστών προς τις χώρες αυτές κατά τους θερινούς μήνες (Μάιο –Οκτώβριο).
Είναι μία πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε συνεργασία με τα κράτη-μέλη, την τουριστική βιομηχανία, και τις αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να αναπτύξουν τη ροή τουριστών από / προς τις χώρες της Λατινικής Αμερικής, στην εκτός αιχμής περίοδο. Όμως, θα πρέπει να γίνουν στοχευμένες δράσεις προβολής της χώρας στις παραπάνω αγορές, με βάση τις απαιτήσεις των τουριστών.
• Ειδικά για τον ΕΟΤ έχουν γίνει βήματα στήριξης ή απαξίωσης και ποια είναι τα ζητούμενα από το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του οργανισμού;
Ο εξορθολογισμός ή ανακατανομή αρμοδιοτήτων και η απάλειψη των επικαλύψεων μεταξύ Υπουργείου Τουρισμού και ΕΟΤ, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία των δύο φορέων. Παράλληλα, κεντρικός στόχος πρέπει να είναι η διατήρηση – ενίσχυση του επιτελικού (και μόνο) ρόλου του Υπουργείου, η σαφής οριοθέτηση και εκσυγχρονισμός του ρόλου του ΕΟΤ, των γραφείων ΕΟΤ εξωτερικού και των ΠΥΤ.
Δυστυχώς μέχρι τώρα δεν έχουμε δει μια ολοκληρωμένη πρόταση για αναδιάρθρωση των δύο φορέων.
• Ειδικά για τους Έλληνες τουρίστες τι θα πρέπει να γίνει;
Ο εσωτερικός και ο εξερχόμενος τουρισμός σημειώνει τις χειρότερες επιδόσεις της τελευταίας 10ετίας καθώς από τη μία μεριά τα εισοδήματα των καταναλωτών έχουν μειωθεί δραματικά και από την άλλη αυξήθηκε το κόστος μεταφοράς των τουριστών και βέβαια καταργήθηκαν τα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού.
Όμως οι διακοπές δεν είναι πολυτέλεια αλλά ανάγκη, τα τουριστικά γραφεία έχουν προσφορές για όλες τις απαιτήσεις και πιστεύουμε ότι σύντομα η αγορά θα σταθεροποιηθεί και θα επανέλθει στους ρυθμούς της.
• Ποιες είναι οι προτάσεις που έχουν γίνει στην κυβέρνηση και το υπουργείο Τουρισμού από τον ΗΑΤΤΑ σε ό,τι αφορά τη στήριξη του κλάδου;
Οι προτάσεις του ΗΑΤΤΑ, τόσο στην ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού όσο και στα αρμόδια Υπουργεία για τη στήριξη των επιχειρήσεων του κλάδου και του ελληνικού τουρισμού γενικότερα, επικεντρώνονται στα εξής:
– Ρευστότητα των επιχειρήσεων
– Φορολογικές υποχρεώσεις επιχειρήσεων (Ρυθμίσεις για οφειλέτες – Κίνητρα/εκπτώσεις για τους συνεπείς)
– Ασφαλιστικά ταμεία (Ρυθμίσεις για οφειλέτες – Κίνητρα/εκπτώσεις για τους συνεπείς)
– Αναπτυξιακά προγράμματα
– ΕΣΠΑ: Στήριξη Επιχειρηματικότητας
– Επιδότηση για διατήρηση θέσεων Εργασίας για τουριστικά γραφεία
– Επιδότηση Τουριστικών Λεωφορείων
– Αποπληρωμή οφειλών του Δημοσίου στους προμηθευτές
– Αναπτυξιακά Μέτρα
Η στήριξη του ελληνικού τουρισμού βασίζεται σε υγιείς τουριστικές επιχειρήσεις και στη μείωση του κόστους των επιμέρους υπηρεσιών.
• Πώς κρίνετε την τακτική που ακολουθεί το ΤΑΙΠΕΔ καθώς έχουν μπει στο στόχαστρο και ακίνητα φιλέτα τόσο στη κεντρική χώρα όσο και στη νησιωτική;
Η τουριστική ανάπτυξη και οι επενδύσεις αποτελούν μονόδρομο για την Ελλάδα. Οι εν λόγω ιδιωτικοποιήσεις γίνονται συνήθως με μακροχρόνιες μισθώσεις και όχι με πώληση, επομένως έμφαση πρέπει να δοθεί στους όρους παραχώρησης. Πρέπει, μεταξύ άλλων, να λαμβάνεται υπόψη ο σεβασμός στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες και να τηρούνται οι αρχές της αειφόρου ανάπτυξης, αν θέλουμε η Ελλάδα να διατηρήσει τα χαρακτηριστικά της και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα.
• Συμφωνείτε με τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων; Είναι κάτι που θα επιδράσει θετικά στον τουρισμό;
Οι ιδιωτικοποιήσεις των αεροδρομίων αποτελούν μια θετική εξέλιξη γιατί σήμερα, περισσότερο παρά ποτέ υπάρχει ανάγκη για βελτίωση των υποδομών μας, κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί στις μέρες μας, μέσω κρατικής χρηματοδότησης. Θα πρέπει, όμως παράλληλα, να διασφαλισθεί ότι δεν θα έχουμε υπερμεγέθη αύξηση των επιβαρύνσεων, όπως έγινε με το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.













