Η δύσκολη οικονομική συγκυρία δεν δημιουργεί μόνο αδιέξοδα

Με τη λαϊκή ρήση «Ουδέν κακόν αμιγές καλού», σχολιάζει ο γνωστός ξενοδόχος και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Αντώνης Καμπουράκης την οικονομική κρίση, που απειλεί ακόμη και τις τουριστικές επιχειρήσεις.
Οπαδός της θεωρίας ότι η δύσκολη οικονομική συγκυρία δεν δημιουργεί μόνο αδιέξοδα, αλλά και ευκαιρίες για δημιουργία τονίζει σε συνέντευξη του στη «δ» πως όλοι έχουν χρέος να στηρίξουν το οικοδόμημα του τουρισμού ξεχνώντας για πάντα τη μιζέρια και τη γκρίνια, χαρακτηριστικά που διώχνουν πολύ μακριά, ακόμη και τους πιο καλοπροαίρετους επισκέπτες του νησιού μας.
«Πάντως σίγουρα η φετινή τουριστική χρονιά, απέδειξε ότι με τον ένα ή τον άλλοι τρόπο, έχουμε ακόμη δύναμη και δυνατότητες να επηρεάζουμε το μέλλον μας και να κτίζουμε την αυριανή ημέρα», λέει ο κ. Καμπουράκης.
Σχετικά με την τουριστική σεζόν του 2011 όλα δείχνουν, όπως τονίζει βελτίωση της κατάστασης. «Μονάχα επικουρική και υποδεέστερη αξία, έχει το πώς αναμένεται να είναι το 2011, ενώ ουσιαστικό και καταλυτικό είναι το πόσο εμείς είμαστε αποφασισμένοι να λειτουργήσουμε κερδοφόρα, νοικοκυρεμένα και σωστά», σημειώνει.
Ο γνωστός ξενοδόχος επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον του Ομίλου Καμπουράκη για την αξιοποίηση του Γκόλφ Αφάντου, ενώ ομιλεί “έξω από τα δόντια” για το συνεδριακό τουρισμό.
«Προϋπόθεση αισιοδοξίας για το μέλλον της ειδικής αυτής μορφής τουρισμού, είναι η συμπεριφορά του καθενός από μας, που μπορεί να είναι ψεύτικη αλλά σίγουρα θα είναι επικερδής για τη τσέπη μας και για το κοινό καλό», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Αντώνη Καμπουράκη:
• Ποια προβλέπετε να είναι η εξέλιξη της φετινής τουριστικής περιόδου;
Δυστυχώς βλέπω ότι κάποια ξενοδοχεία και μάλιστα πολυτελείας θα αρχίσουν να κλείνουν, τις πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου. Αυτό είναι μια, μη αισιόδοξη εξέλιξη. Ωστόσο τα μέχρι τώρα στατιστικά στοιχεία που ανεβάζουν, την αύξηση των τουριστών στη Ρόδο σχεδόν σε διψήφιο αριθμό είναι ένα ενθαρρυντικό, εμψυχωτικό, πραγματικό γεγονός, το οποίο πρέπει, να εκτιμήσουμε και να απολαύσουμε. Γιατί οι θυσίες στοιχίζουν και όταν κατακτάς στόχους, πρέπει να επιχαίρεις. Ακόμη και όταν οι στόχοι είναι χαμηλότεροι των προσδοκιών ή και της λογικής. Πάντως σίγουρα η φετινή τουριστική χρονιά, απέδειξε ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, έχουμε ακόμη δύναμη και δυνατότητες να επηρεάζουμε το μέλλον μας και να κτίζουμε την αυριανή ημέρα.
• Θεωρείτε πως θα διατηρηθεί μέχρι το τέλος της σεζόν, η αύξηση που παρατηρήθηκε στις αφίξεις των τουριστών;
Ναι, προσωπικά το πιστεύω. Βέβαια η πίστη μου αυτή, δεν είναι αποτέλεσμα αισιοδοξίας ή ακαδημαϊκών προβλέψεων ή ευχολογίων. Πρέπει να είναι και είναι άμεσα συνδεδεμένη με συγκεκριμένες ενέργειες και προσπάθειες προς το σκοπό αυτό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση δηλαδή, της δικής μας επιχείρησης η αισιοδοξία μου αυτή, βασίζεται σε πολύ περισσότερες ώρες εργασίας, σε λιγότερη μουρμούρα και κλάψιμο και σε αριθμητικά περισσότερες και ποιοτικότερες ενέργειες μας, ως επίθεση στην αγορά, για να πείσουμε τους πελάτες να προτιμήσουν τη Ρόδο, και εμάς.
• Ποιες φαίνεται να είναι οι αγορές που πήγαν καλύτερα φέτος;
Η Γαλλία, το Ισραήλ, η Ρωσία σίγουρα, αλλά και η Αγγλία.
• Σε ποια από τις αναπτυσσόμενες αγορές θα πρέπει κατά τη δική σας άποψη να δοθεί έμφαση για την επόμενη σεζόν;
Έμφαση θα πρέπει να δοθεί σε όλες ανεξαιρέτως τις αγορές, γιατί παρά τις συντονισμένες αλλά και προσωπικές προσπάθειες, του συντοπίτη μας υφυπουργού Τουρισμού Γ. Νικητιάδη, σίγουρα υπάρχει κενό διαφήμισης, που δημιουργήθηκε φέτος, σε σχέση με την υπερβολή των χρημάτων που δαπανήθηκαν πέρσι σε διαφημιστικές και προωθητικές ενέργειες, στο εξωτερικό από τον ΕΟΤ. Φέτος δεν υπήρξε, τέτοια έντονη διαφημιστική καμπάνια της Ελλάδας και αν αυτό συνδυαστεί με την μελανή εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό, που επικοινωνήθηκε, όλο το περασμένο διάστημα, σχετικά με την οικονομική κατάσταση μας και τις κοινωνικές και εγκληματικές ενέργειες, στο κέντρο της Αθήνας, γίνεται πλήρως κατανοητό ότι τα πράγματα ήταν ιδιαίτερα δυσχερή, γεγονός που εξηγεί, την μείωση στα ξενοδοχεία της Αθήνας, που φθάνει και ξεπερνά το 20%. ¶ρα λοιπόν η Ρόδος, με τον ΠΡΟΤΟΥΡ αλλά και με τον καθένα από μας, θα πρέπει να καλύψει, το μεγάλο αυτό κενό. Όλοι μαζί πρέπει να προσπαθήσουμε, να αναστρέψουμε το κακό κλίμα για το δικό μας συμφέρον.
• Που οφείλεται η μείωση κατά 18% που παρουσιάζουν φέτος οι αφίξεις των Ελλήνων τουριστών όπως δείχνουν τα στοιχεία της υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας;
Η Ρόδος φέτος παρά τις δυσμενείς εθνικές οικονομικά συγκυρίες ντύθηκε στα γιορτινά της και προσπάθησε, να παρουσιάσει τον καλύτερο της εαυτό, καταπίνοντας όλες τις αυξήσεις και τις δυσμενέστερες συνθήκες, της φετινής χρονιάς. Έδωσε δε τιμές, πολύ χαμηλότερες από αυτές, που πουλούσαμε το 2002. Ωστόσο επειδή η Ελλάδα και ο κόσμος, έχουν γίνει πια πολύ μικροί, η σύγκριση ήταν εντονότερη. Όταν άλλες περιοχές της Ελλάδας ανταγωνιστικές ή μη πωλούσαν 30 και 40 ευρώ το δωμάτιο πάλι, το τουριστικό πακέτο μαζί με τη μεταφορά, παρέμεινε αποκαρδιωτικό για τον Έλληνα. Αν προσθέσουμε, την αισχρή ψυχολογική κατάσταση που καλλιεργήθηκε από τα κανάλια και το διακοσμήσαμε, με την φοβία για το μέλλον και με την αύξηση φόρων και την απειλή νέων τεκμηρίων θα έλεγα ότι δόξα το Θεό, πάλι καλά πήγαμε. Για μένα η Ρόδος, καλώς ή κακώς, απέκτησε εξαιρετικές ξενοδοχειακές μονάδες και αυτή είναι η περιουσία και η υποθήκη της. Αυτά είναι, τα όπλα μας για να πολεμήσουμε σε ένα δύσκολο στίβο, στο μέλλον.
• Μείωση παρουσιάζουν παρά την αύξηση των αφίξεων τα έσοδα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Θεωρείτε πως το φαινόμενο θα συνεχιστεί;
Προσωπικά ποτέ δεν ήμουν οπαδός, της μελέτης των εσόδων. Εμένα πάντα με απασχολούσε, η βιωσιμότητα μιας επιχείρησης και στην περίπτωση των ξενοδοχείων, η σχέση εσόδων και κόστους λειτουργίας. Αυτό για μένα είναι το καταλυτικό, γιατί με απλά λόγια μπορεί κάποιος να κερδίσει από 1500 ευρώ είσπραξη, ενώ πολύ εύκολα να μπαίνει μέσα, με τα τσαρούχια με 15.000 ευρώ έσοδα. Κρίσιμο για μένα είναι, το αν οι επιχειρήσεις λειτουργούν κερδοφόρα ή ζημιογόνα και αυτό, θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά και τους επιχειρηματίες, τους ξενοδόχους, και τους πράκτορες που τους ενδιαφέρει να μην πεθάνει η αγελάδα, γιατί μετά γάλα, δεν θα μπορεί να παραχθεί άλλο, και τους κοινωνικούς μας εταίρους- και στην περίπτωση των ξενοδοχείων τους κοινωνικούς μας συνεταίρους-, όταν στα ξενοδοχεία η μισθοδοσία είναι το 45% του τζίρου και για αυτό, θα πρέπει όλοι μαζί, με τόλμη, σύνεση, σοβαρότητα και λογική, να καταστρώσουμε ένα μέλλον, που θα είναι προδιαγεγραμμένο θετικό για όλους μας.
• Έχουν υπογραφεί σχεδόν τα συμβόλαια για τη σεζόν του 2011 αν και υπήρξαν τουρ οπερείτορς που ζήτησαν εκ των υστέρων μειώσεις των τιμών. Πόσο καταστροφικό μπορεί να είναι αυτό για τις επιχειρήσεις του κλάδου;
Πέραν από τις καθημερινές εντυπωσιακές λεπτομέρειες, για ένα δέντρο , υπάρχει πάντα και η συνολική εικόνα του δάσους. Δεν είμαι οπαδός της καταστροφολογίας, ούτε καν σαν πιθανό ενδεχόμενο. Τίποτα δεν μπορεί να είναι καταστροφικό για ανθρώπους που με μεράκι και συνείδηση, ασκούν σωστά το επάγγελμα τους. Θα υπάρξουν στιγμές ιδιαίτερα τυχερές, θα υπάρξουν και στιγμές δύσκολες ή και κακές. Φθάνει ο μέσος όρος, να είναι θετικός και βιώσιμος. Δεν είναι σωστό να μειώνονται οι τιμές, όταν το κόστος αυξάνει αλλά από την άλλη μεριά, επειδή οι ξενοδόχοι, είναι σοβαροί άνθρωποι, που έχουν μάθει να σκέφτονται με ορίζοντα μακροπρόθεσμο, πάντα στη βάση της σκέψης τους θα πρέπει να είναι το πώς ξεπερνάς ένα σκόπελο για να φθάσεις σε ένα ήρεμο λιμάνι. ¶ρα το ερώτημα δεν είναι, αν θα μειωθούν οι τιμές. Το σημαντικό είναι το κατά πόσο, στις τιμές που πουλάει κάποιος ξενοδόχος, μπορεί να «βγαίνει», να καλύπτει τις μισθοδοσίες του, τις υποχρεώσεις και τις ανάγκες του. Το έχω πει πολλές φορές και το επαναλαμβάνω, το παιχνίδι έχει γίνει ιδιαίτερα απαιτητικό, επικίνδυνο και απαιτούνται εξόχως δυνατοί παίκτες, που με νοικοκυριό, επιμονή και σοβαρότητα, μπορούν να επιβιώσουν και να μεγαλουργήσουν.
• Προσφάτως μεγάλος τουρ οπερείτορ κατέστησε σαφές πως θα κάνει παρακράτηση 5% από τους ξενοδόχους. Ποια είναι η δική σας άποψη για το θέμα αυτό;
Θα ήμουν σύμφωνος, σε παρακρατήσεις, που εξοφλούν ζημία την οποία προξένησα εγώ. Θα συζητούσα σοβαρά, το ενδεχόμενο να επενδύσω 5% σε ένα βέβαιο και καλύτερο μέλλον. Αν η παρακράτηση έχει να κάνει με επένδυση στην πελατεία μου, ακόμη και την εν δυνάμει, όλα μπορούν να συζητηθούν. Με λογική και μετροπρέπεια. Αν η παρακράτηση, αναφέρεται σε κάτι διαφορετικό, νιώθω ότι θα έπρεπε να είχε προσυμφωνηθεί και από τις δύο πλευρές. Βέβαια το δίκιο είναι που κάτι α) πρέπει να το έχεις β) πρέπει να το βρεις. Πάντως γενικά δεν είμαι οπαδός της θεωρίας του εκ των υστέρων προστίμου.
• Μπορούν κατά τη δική σας άποψη να αντέξουν τα ξενοδοχεία την αύξηση του ΦΠΑ που ετοιμάζει η κυβέρνηση;
Δια στόματος πρωθυπουργού στην τηλεόραση, Reuters Insider αποκλείεται το ενδεχόμενο νέων αυξήσεων. Η μείωση των τουριστικών εισπράξεων κατά 10%, στο διάστημα Ιανουάριος – Ιούλιος 2010, απαντά από μόνη της, στο κατά πόσο η Ελλάδα, μπορεί να αντλεί κεφάλαιο, από έναν φόρο 15 και 20%, όταν η Ισπανία έχει 8%, η Πορτογαλία 5%, η Κύπρος 5% και η Γαλλία 5.5%. Εξάλλου η δήλωση του αδελφού του πρωθυπουργού ότι το 45% φόρος, του μηδέν ευρώ, δεν είναι μεγαλύτερος φόρος, από το 35% του μηδέν ευρώ. Και τα δυο αναφέρονται σε μηδενικό φόρο, όταν έχεις εξαντλήσει την αγορά, και την έχεις καταδικάσει σε βέβαιο θάνατο. Νιώθω ότι η κυβέρνηση όπως και κάθε σωστός κυβερνήτης αγωνιά, να θεραπεύσει μια αρρώστια, φροντίζοντας όμως τις αντενδείξεις και παρενέργειες των φαρμάκων που αποφασίζει να χρησιμοποιήσει για θεραπεία.
• Ποιά τα μηνύματα που έχετε εσείς για τη σεζόν του 2011;
Θετικότερα φαίνεται ότι θα εξελιχθεί η παγκόσμια τουριστική αγορά, βελτίωση υπόσχεται, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, αύξηση των τουριστικών εσόδων, προβλέπουν και υπόσχονται οι περισσότερες μελέτες σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Το ζητούμενο είναι, κατά πόσο εμείς είμαστε ικανοί, να ακολουθούμε τις παγκόσμιες τάσεις ή και να τις ξεπερνάμε .Γιατί φέτος που όλη η Ελλάδα κλαίει, η Ρόδος καταφέρνει με θυσίες και προσπάθειες, να χαμογελά. Και κατ εμέ μονάχα επικουρική και υποδεέστερη αξία, έχει το πώς αναμένεται να είναι το 2011, ενώ ουσιαστικό και καταλυτικό είναι το πόσο εμείς είμαστε αποφασισμένοι να λειτουργήσουμε κερδοφόρα νοικοκυρεμένα και σωστά.
• Με δεδομένο το γεγονός ότι ήσασταν παρών στις συναντήσεις που είχε η ΕΞΡ με τους υποψηφίους ποια είναι τα ζητούμενα των ξενοδόχων του νησιού μας από τον νέο δήμαρχο του ενιαίο δήμου;
Δυστυχώς η σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα είναι μια απίστευτη περίπτωση, όπου καλούμεθα, εδώ και τώρα να αντικαταστήσουμε θεμέλια, να αποκαταστήσουμε θεσμούς και να επανέλθουμε σε τάξη. Εάν δε ανατρέξουμε, στη λαϊκή ρήση «η ημιμάθεια χείριστη της αμάθειας», ή στο κοινά αποδεκτό «ευκολότερο το να κτίσεις από το να ανακαινίσεις» , βλέπετε λοιπόν ότι τα πράγματα είναι εξαιρετικά δυσχερή και απαιτητικά. Όταν δε ο ανταγωνισμός μας, και αυτός που ονειρευόμαστε και ο πραγματικός, κάνει γοργά βήματα προόδου και βελτίωσης, τα πράγματα για μας, γίνονται ακόμη πιο αρνητικά. Επειδή λοιπόν ο εχθρός του καλού είναι το τέλειο, πάντα όμως, υπό το πρίσμα των οικονομικών δυνατοτήτων του καθενός και επειδή σίγουρα η “Ferrari” είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο, αλλά τα οικονομικά μας επιτρέπουν να πάρουμε μόνο ποδήλατο, ιδού πεδίο δόξης λαμπρότερο, από το να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε υπό συνθήκες δύσκολες και προκλητικές. Από τη μια δηλαδή απαιτούμε, κατά την προσωπική μου γνώμη αμετροεπρεπώς «πολυτελείς συγκοινωνίες ανά δεκάλεπτο», συχνότερες δηλαδή και από αυτές στο Μαϊάμι της Φλώριντα που συγκεντρώνει, το 70% των πολυεκατομμυριούχων της Αμερικής, από τη άλλη ουδόλως προτιθέμεθα να τις χρησιμοποιήσουμε, για τον εαυτό μας και το κυριότερο η οικονομική μας εικόνα, δεν μας επιτρέπει να πληρώσουμε ούτε καν τους μισθούς και συζητούμε, το ενδεχόμενο πτώχευσης. Αυτά είναι τα πραγματικά στοιχεία, της οικονομίας μας και σε αυτό το πρίσμα καλούμεθα να λειτουργήσουμε. ¶ρα λοιπόν ο νέος δήμαρχος στο νησί οφείλει και πρέπει να είναι ένας καλός κυβερνήτης σε ένα καράβι, που οικονομικά τουλάχιστον βρίσκεται σε μεγάλη φουρτούνα. Και αυτό που η Ένωση Ξενοδόχων και ο πρόεδρος της Β Μηναίδης, ζήτησε από όλους τους υποψηφίους, είναι να έχουν λογική και να κάνουν διάλογο, με όλους τους παραγωγικούς φορείς, με στόχο να διασφαλιστεί η κατά το δυνατό, ορθότερη εκτέλεσης των καθηκόντων του. Σε πολλά θα διαφωνήσουμε σε άλλα τόσα, θα συμφωνήσουμε αλλά αναγκαίο είναι να υπάρχει σεβασμός στην πιο δυνατή φωνή της πιο ισχυρής μερίδας στην οποία στηρίζεται η τοπική οικονομία. Όλοι ανεξαιρέτως οι υποψήφιοι υποσχέθηκαν, ότι με την ΕΞΡ, θα προσπαθήσουν από κοινού να σπρώξουν τα πράγματα, προς τα εμπρός βοηθώντας τον τόπο, να προχωρήσει για το καλό της οικονομίας και των πολιτών του νησιού μας. Πολλά είναι αυτά που έχουν να γίνουν, αλλά για μένα το πιο σημαντικό όλων, είναι η καλή επικοινωνία, του νέου δημάρχου με τους προβληματισμούς και τις προτάσεις, που με τυπικότητα σοβαρότητα και συνέχεια η ΕΞΡ εκφράζει πάντα για το συμφέρον του ροδιακού τουρισμού.
• Ποια πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι η λειτουργία του νέου δημάρχου Ρόδου σε σχέση με τον τουρισμό και τους επιχειρηματίες του κλάδου;
Ενίσχυση της διαφήμισης γιατί τώρα πια αυτή αρχίζει να εξαρτάται καταλυτικά, από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, μέσω του ΠΡΟΤΟΥΡ δεύτερον εντατικοποίηση, της προστασίας και ανάδειξης του περιβάλλοντος, μέσω δράσεων, ενεργειών, αλλά και εκπαίδευσης των πολιτών, από το νέο δήμο. Ζητούμενο, δεν είναι να υπάρξει ένας σκουπιδιάρης όποτε αποφασίσω να πετάξω τα απορρίμματα μου, χωρίς λογική και σοβαρότητα. Ζητούμενο είναι και ο καθένας προσωπικά, να προστατεύει το περιβάλλον, που ενδιαφέρει πρωταρχικώς τον επισκέπτη μας αλλά και κινδυνεύει από τις απερισκεψίες και την ελαφρότητα μας. Ζητούμενο είναι η ολοκλήρωση των έργων και η ανάδειξη των πολιτιστικών ισχυρών χαρτιών, του νησιού ήταν λίγα από τα θέματα, που κατά την άποψη της ΕΞΡ θα πρέπει να αποτελούν τον κορμό της τουριστικής πολιτικής, του νέου ενιαίου δήμου της Ρόδου.
• Θα συνεχίσετε να διεκδικείτε το έργο της αξιοποίησης του Γκολφ Αφάντου. Πως σκέπτεστε να αξιοποιήσετε ένα τόσο σημαντικό ακίνητο;
Οπωσδήποτε και μας ενδιαφέρει η επένδυση αυτή. Εξάλλου το ύψος το οικονομικό, αυτού του έργου απαιτεί πρώτα από όλα, σοβαρότητα, συνέχεια και ανυπαρξία, ενδοιασμών. Είναι καλή η συγκυρία, ότι το κράτος και έχει αποφασίσει αλλά και έχει ανάγκη άμεσης εκτέλεσης τέτοιων μεγαλόπνοων έργων τα οποία και από μόνα τους, θα αποτελέσουν σοβαρή εισροή χρημάτων, στον εθνικό κορβανά αλλά και από την υπεραξία της σύντομης λειτουργίας τους θα προσφέρουν πολλά θετικά ως κίνητρο στον προορισμό Ρόδος. Είμαι βέβαιος ότι η σοβαρότητα και η αποφασιστικότητα, της ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου και της κυβέρνησης, είναι ικανά να αποδώσουν καρπούς στο Ροδιακό τουρισμό πολύ σύντομα για το έργο αυτό.
• Λόγος γίνεται τελευταία για την ίδρυση συνεδριακού γραφείου. Γνωρίζετε καλά την ειδική αυτή μορφή τουρισμού καθώς στο δικό σας ξενοδοχείο έχουν πραγματοποιηθεί πλήθος συνεδρίων. Τι χρειάζεται η Ρόδος για να προχωρήσει περισσότερο στον τομέα αυτό;
Η Ένωση Ξενοδόχων και ο πρόεδρος της δημιουργός και εφευρέτης και δημιουργός του ΠΡΟΤΟΥΡ, ενός άριστου παραδείγματος, όπου η τοπική κοινωνία, υποκατέστησε τα κενά της κεντρικής εξουσίας κάλυψε και προώθησε το νησί, ενδυνάμωσε το τουριστικό όνομα Ρόδος και με σοβαρότητα τάξη και συνέχεια, επικοινώνησε τα καλώς κείμενα της Ρόδου στον εν δυνάμει πελάτη της. Μετά από αυτό το δοκιμασμένο βήμα έχει αποφασίσει, την δημιουργία ενός “Convention Bearau” με σκοπό να προφέρει θετικές υπηρεσίες, στη συνεδριακή δυναμική της Ρόδου στα ξενοδοχεία, μα και σε όλους τους ενασχολούμενους, με αυτό που ονομάζουμε, “Confidents Conventions Insedive” τουρισμός. Θα είναι μια δουλειά, αντίστοιχα πρωτοπόρος με τον ΠΡΟΤΟΥΡ στην εποχή του, με στόχο την παροχή συντονισμένων και μεθοδικών, στρατηγικών προώθησης, του συνεδριακού τουρισμού, στην ξενοδοχειακή υποδομή του νησιού. Δυστυχώς η άποψη μου, για το τι χρειάζεται η Ρόδος για να προχωρήσει περισσότερο στον συνεδριακό τουρισμό, είναι λίγο στενάχωρη εάν όχι εριστική. Ο συνεδριακός τουρισμός, ιδιαίτερα στις αναβαθμισμένες οικονομικές του μορφές απευθύνεται σε τόπους που έχουν να επιδείξουν υψηλά επίπεδα σοβαρότητας και επαγγελματισμού. Το νησί, δεν πάσχει από υποδομές ούτε από αναδομές, κατά τη γνώμη μου. Πάντα υπάρχουν πολλά που μπορούν να γίνουν, αλλά το πρόβλημα του συνεδριακού τουρισμού δεν είναι μόνο τα πεζοδρόμια, τα αεροδρόμια και τα λιμάνια. Ο συνεδριακός τουρίστας, επισκέπτεται το νησί για 3 με 4 ημέρες και έχει πολύ βραχυπρόθεσμο χρόνο για κριτική με απαιτήσεις στην ανταπόκριση και στη συμπεριφορά των εργαζομένων μα και των κατοίκων. Το έχω πει πολλές φορές και ίσως να κουράζω, αλλά αυτό που θα πρέπει οι Ροδίτες, να διαχειριστούν με περισσότερο ενδιαφέρον, αν τους συμφέρει πραγματικά, η ειδική αυτή μορφή τουρισμού, μέσω της δικής τους επώνυμα προσωπικής συμπεριφοράς, θα ήταν η εικόνα που ο καθένας από μας εκπέμπει, στον σύνεδρο κατά την επίσκεψη του. Αναφέρομαι σε μια Ρόδο κλειστή, νεκρή, μουρμούρα, και μίζερη. Αυτή είναι η εικόνα που εισπράττει ο συνεδριακός επισκέπτης τον Δεκέμβριο όταν επιχειρούμε τη διοργάνωση συνεδρίων, σε ένα τόπο, μοναδικό ασύγκριτα και αντικειμενικά. Ξέρετε, ο Κινέζος Πρωθυπουργός που έρχεται στη Ρόδο με αεροσκάφος τζάμπο και 100μελή συνοδεία αυτό, που έχει ανάγκη από το νησί την πρώτη Δεκεμβρίου, είναι αυτό ακριβώς που εμείς δεν του δίνουμε, όταν επισκέπτεται μια Λίνδο, από άκρη σε άκρη κλειστή. Και μπορεί στην περίπτωση ενός πρωθυπουργού η τοπική ηγεσία, δήμαρχος και οι πολίτες της Λίνδου, να παρουσίασαν τον καλύτερο τους εαυτό κατά τρόπο, εξαιρετικό και ζηλευτό αλλά, δυστυχώς, στην περίπτωση ενός κατά τα άλλα εξαιρετικού συνεδρίου 1500 δωματίων, όπου δεν είναι αυτονόητη η επιστράτευση ειδικών διαδικασιών, ο μέσος σύνεδρος θα επισκεφτεί μαγαζιά που κατά κύριο λόγο θα παραπονιούνται εξομολογούμενοι, μιζέρια, κακοτυχία και απογοήτευση, για το παρόν και το μέλλον των οικονομικών μας κάτι που όμως δεν θα συναντήσει, με εξαίρεση την αποκλειστικότητα του τόπου μας, σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου όπου στο σημείο που χθες εκρύγνηντο βόμβα, σήμερα θεατρικά ειλικρινώς, ή μη, οι εκεί επιχειρηματίες θα χασκογελούσαν εκπέμποντας αισιοδοξία και ικανοποίηση, στον επισκέπτη. Σ ε κάθε μέρος του κόσμου, υπάρχουν πολύ χειρότερα και πραγματικά ελαττώματα και προβλήματα, από ΅ότι στη Ρόδο . Εκεί όμως ο κόσμος ο επαγγελματικός, παραπονιέται λιγότερο και εξομολογείται λιγότερο αυτόβουλα ή υποχρεωτικά. Αλλά ο συνεδριακός τουρισμός για μένα, απαιτεί μια ομάδα διαβασμένη οργανωμένη και προπονημένη, με κοινή στολή, εμφάνιση και συμπεριφορά. Και επειδή πολλοί, θα με κατηγορήσουν, για αυτά που λέω δεν αναφέρομαι στη στολή, που εισηγούμαι τάχα, να φορέσει η Ρόδος για να υποδεχθεί, συνέδρια μεγάλα και σοβαρά και να εισπράξει από αυτά. Είμαι γνώστης, της υπερηφάνειας και της αξιοπρέπειας του τόπου μου και των συμπολιτών μου. Αναφέρομαι όμως στη στολή-μάσκα- προσωπείο, που αναμένει ο κάθε πελάτης μου, να φορώ εγώ όταν μου εμπιστεύεται, το γάμο ή τη βάπτιση του και ενδιαφέρεται μόνο, για αυτό που εγώ του δείχνω, όταν τον εξυπηρετώ αδιαφορώντας, για το αν πραγματικά, το αισθάνομαι ή το πρεσβεύω. Ο συνεδριακός επισκέπτης θα έπρεπε να εισπράττει από το νησί χαμόγελο, αγκαλιά, αισιοδοξία και ικανοποίηση, είτε αυτά είναι αληθινά συναισθήματα μας είτε όχι. Ο διευθυντής για παράδειγμα της «Nike» Tαιλάνδης, θα δει λίγο, το ελάττωμα στο δρόμο ή στο πεζοδρόμιο, αλλά πολύ, θα εισπράξει το πόσο καλά, πάνε τα πράγματα στο εστιατόριο, γιατί όλοι επιθυμούμε ερημικούς παράδεισους, αλλά πάντοτε προτιμούμε, τον συρφετό και την κατάμεστη πληρότητα της φουλ σεζόν. Γιατί αυτή σου εμπνέει κατάκτηση, της μοναδικής τελευταίας ελεύθερης κενής θέσης. Όταν δηλαδή, τον μήνα Μάρτιο ένα συνέδριο 1000 ανθρώπων επισκέπτεται το νησί, προϋπόθεση αισιοδοξίας για το μέλλον του Ροδιακού συνεδριακού τουρισμού είναι η συμπεριφορά του καθενός από μας, που μπορεί να είναι ψεύτικη αλλά σίγουρα θα είναι επικερδής για τη τσέπη μας και για το κοινό καλό.