Ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Πειραιώς προσέφυγε η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού κατά του Δήμου Ροδίων και του Ελληνικού Δημοσίου, νομίμως εκπροσωπούμενου από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικών Αλλαγών ζητώντας την ακύρωση της από 19 Νοεμβρίου 2009 απόφασης της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Ροδίων με την οποία ανακλήθηκε η οικοδομική άδεια που είχε χορηγηθεί για την κατασκευή υποσταθμού υψηλής τάσεως στον Αγιο Νικόλαο, της απόφασης του Δημάρχου Ροδίων και του Δημοτικού Συμβουλίου για την ανάκληση της αδείας αλλά και κάθε άλλης συναφούς πράξης ή παράλειψης της διοίκησης.
Η ΔΕΗ αφού αναφέρεται γενικώς στη λειτουργία και την αναγκαιότητα των σταθμών υψηλής τάσεως για την ηλεκτροδότηση των αστικών πόλεων στις πρώτες σελίδες της προσφυγής της τονίζει ότι η βασική σκοπιμότητα και ο προορισμός του συγκεκριμένου σταθμού είναι «η εξασφάλιση της επάρκειας και της αξιοπιστίας ηλεκτροδότησης των πάσης φύσεως καταναλωτών» επισημαίνοντας παραπέρα ότι «υπάρχει κίνδυνος εκτεταμένων διακοπών ηλεκτροδότησης για μεγάλα χρονικά διαστήματα με ότι αυτό συνεπάγεται για την ομαλή κοινωνική και οικονομική ζωή των ηλεκτροδοτούμενων περιοχών».
Αναφερόμενη στο κτίριο της στην περιοχή του Αγίου Νικολάου τονίζει παραπέρα ότι κατήργησε τον πετρελαιοκίνητο σταθμό που λειτουργούσε εκεί συμμορφούμενη προς συναφή ρύθμιση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Ρόδου προσθέτοντας ότι η τοποθεσία αυτή είναι η πλέον κατάλληλη και ενδεδειγμένη για την κατασκευή του νέου υποσταθμού. Υποστηρίζει δε ότι αν κατασκευαστεί επί παραδείγματι ο σταθμός σε άλλο σημείο και σε απόσταση ενός χιλιομέτρου μακρία από το ακίνητο της ΔΕΗ στον Αγιο Νικόλαο θα υπάρξουν ετήσιες απώλειες ενέργειας ίσης με αυτήν που καταναλώνουν σε ετήσια βάση 200 περίπου νοικοκυριά.
Επισημαίνει ακόμη ότι η συγκεκριμένη περιοχή είναι η πλέον κατάλληλη διότι το έργο θα ολοκληρωθεί συντομότερα και εξασφαλίζεται η διασφάλιση της τροφοδοσίας της Ρόδου με ρεύμα λαμβάνοντας υπόψιν το μειούμενο επίπεδο αξιοπιστίας ηλεκτροδότησης και τη διαφαινόμενη αδυναμία επαρκούς εξυπηρέτησης του φορτίου από την υφιστάμενη υποδομή του δικτύου.
Αναφέρεται στη συνέχεια της προσφυγής στο κόστος του έργου που ανέρχεται στο ποσό των 9,7 εκατ. ευρώ ενώ τονίζει ότι έχει εγκριθεί αρμοδίως από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Δωδεκανήσου η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου. Κάνει ακόμη μνεία στην άδεια που έχει εξασφαλίσει από την αρχαιολογία αλλά και σε εκείνη που είχε εκδώσει η πολεοδομία του Δήμου Ροδίων.
Τονίζει παραπέρα ότι πληροφορήθηκε από την «δημοκρατική» τις αμφισβητήσεις σχετικά με τη νομιμότητα της οικοδομικής αδείας και του εν γένει έργου ενώ κάνει αναφορά στις διαπιστώσεις – παρατηρήσεις του προϊσταμένου του ΠΕΧΩ Δωδ/σου κ Ν. Φαρμακίδη.
Ισχυρίζεται παραπέρα ότι είναι παράνομη, ελλιπής, εσφαλμένη, αόριστη και αντιφατική η αιτιολογία με την οποία ακυρώθηκε η οικοδομική άδεια που της είχε χορηγηθεί τονίζοντας ότι η απόφαση επικαλείται «τη δήθεν κοινωνική αναταραχή που έχει προκληθεί στους κατοίκους από την ενδεχόμενη βλάβη της υγείας τους».
Η ΔΕΗ χαρακτηρίζει εξαιρετικά αμφίβολη την αρμοδιότητα του ΠΕΧΩ Δωδεκανήσου γύρω από τη νομιμότητα ή μη της οικοδομικής αδείας που έχει εκδοθεί επισημαίνοντας παραπέρα ότι οι ισχυρισμοί του κ Φαρμακίδη είναι εσφαλμένοι.
Αναφερόμενη συγκεκριμένα στις ρυθμίσεις του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Ρόδου και τις επιτρεπόμενες χρήσεις γής με ανάπτυξη σχετικής νομοθεσίας τονίζει ότι η ανάπτυξη του υποσταθμού συνάδει με τις χρήσεις που προβλέπονται για την περιοχή του Αγίου Νικολάου τονίζοντας μάλιστα ότι στις εγκαταστάσεις της υπήρχε ήδη υποσταθμός που λειτουργούσε μετά την διακοπή της λειτουργίας του εργοστασίου της.
Διαψεύδει κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς περί επικινδυνότητας για την υγεία των πολιτών από τη λειτουργία του σταθμού αναφερόμενη στη περιβαλλοντική άδεια που έχει εγκριθεί αλλά και σε σχετικές μελέτες αρμοδίων επιτροπών και πανεπιστημίων.
Πέραν των τεχνικών στοιχείων που επικαλείται αυτό που φέρεται να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην εν λόγω προσφυγή είναι το γεγονός ότι η ΔΕΗ κάνει κατ΄ επανάληψη λόγο για την την ανεπάρκεια του υποσταθμού του Ροδινιού για την ηλεκτροδότηση της πόλης της Ρόδου, γεγονός που αν συνδυαστεί με τις συνεχείς διακοπές ρεύματος το τελευταίο κυρίως διάστημα, μπορεί να οδηγήσει σε διάφορα συμπεράσματα…
Τονίζονται μεταξύ άλλων στην ίδια προσφυγή και τα εξής:
Προκειμένου να εξασφαλίζεται ικανοποιητικό επίπεδο αξιοπιστίας ηλεκτροδότησης των καταναλωτών, η ΔΕΗ επιδιώκει (και υποχρεούται από τις κείμενες διατάξεις) να ικανοποιεί κατά την ανάπτυξη του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας το κριτήριο αξιοπιστίας «ν-1». Σύμφωνα με αυτό απώλεια οποιουδήποτε στοιχείου (γραμμής, μετασχηματιστή, κ.λ.π.) πρέπει να μπορεί να αντιμετωπιστεί από την εφεδρεία ισχύος που διαθέτουν τα υπόλοιπα εν λειτουργία στοιχεία. Σε αντίθετη περίπτωση, υπάρχει κίνδυνος εκτεταμένων διακοπών ηλεκτροδότησης για μεγάλα χρονικά διαστήματα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ομαλή κοινωνική και οικονομική ζωή των ηλεκτροδοτούμενων περιοχών. Η παραπάνω ουσιαστική απαίτηση αξιοπιστίας επιβάλλει τη διατήρηση σημαντικών περιθωρίων εφεδρείας στα υφιστάμενα Κ/Δ και υποσταθμούς, οι μετασχηματιστές των οποίων δεν επιτρέπεται να φορτίζονται σε ισχύ ανώτερη του 75% της ονομαστικής τους ικανότητας. Οι δύο υποσταθμοί που τροφοδοτούν την πόλη της Ρόδου (Ροδινίου και Ιαλυσού) εξυπηρέτησαν κατά το έτος 2005 το 65% της συνολικά καταναλωθείσας ενέργειας στη νήσο Ρόδο, ενώ η μέγιστη φόρτιση του υποσταθμού Ροδινίου, ο οποίος είναι ο κύριος υποσταθμός εξυπηρέτησης της πόλης της Ρόδου, υπερβαίνει το 70% της εγκατεστημένης ισχύος του.
Σε περίπτωση σοβαρής βλάβης στον υποσταθμό Ροδινίου, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες, θα πρέπει κατ’ ανάγκην να διακοπεί η ηλεκτρική τροφοδότηση μεγάλου τμήματος της πόλης της Ρόδου, για διάστημα πολλών ωρών ή και ημερών, αφού δεν υφίσταται τεχνικά η δυνατότητα πλήρους ανάληψης του φορτίου αυτού από γειτονικούς υποσταθμούς. Επισημαίνεται συναφώς και η πρόσφατη βλάβη (6/11/2009) στον Υποσταθμό Ροδινίου από την οποία προήλθε η επί 6ωρο περίπου διακοπή ηλεκτροδότησης της πόλης της Ρόδου.