«Η ασκούμενη μέχρι σήμερα φορολογική πολιτική είναι κοινωνικά άδικη και έχει σημαντικές ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση.Όσο δεν αλλάζει αυτή η πολιτική δεν μπορεί να ληφθεί καμία ουσιαστική πρωτοβουλία με συνέπεια να μην αποκτά η χώρα ένα νέο ευέλικτο και προσαρμοζόμενο στα νέα δεδομένα, συνεπώς αναπτυξιακό και κοινωνικά δίκαιο φορολογικό σύστημα».
Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του Οικονομικού και Φορολογικού Ινστιτούτου Αθηνών κ. Γιώργος Κορομηλάς με αφορμή τις αλλαγές που αναμένεται να γίνουν στο φορολογικό σύστημα.
«Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, στη νεότερη ιστορία της χώρας, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη για τη διαμόρφωση ενός νέου φορολογικού συστήματος το οποίο θα έχει απλούς στη διατύπωση και στην εφαρμογή κανόνες, με στόχο να καταστεί, όπως πολλές φορές έχω επισημάνει, το κύριο εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής», τονίζει ο κ. Κορομηλάς και προσθέτει πως «οι αλλαγές παρά τα όσα αναφέρονται, δεν έχουν «κλειδώσει».
«Οι διαρροές διατάξεων που έχουν γίνει, πιστεύω ακράδαντα ότι εξυπηρετούν κύκλους οι οποίοι όλα αυτά τα χρόνια έχουν «βολευτεί». Κάποιοι διακαώς επιθυμούν να παραμείνουμε στο παρελθόν, ελπίζω ότι δεν θα τους «περάσει» και η χώρα θα αποκτήσει επιτέλους ένα μοντέρνο φορολογικό σύστημα ικανό να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις των καιρών», τονίζει ο πρόεδρος του Οικονομικού και Φορολογικού Ινστιτούτου. Ο κ. Κορομηλάς αναφέρεται μεταξύ άλλων και στο αμερικανικό σύστημα ελέγχου που επιχειρεί να εφαρμόσει η κυβέρνηση.
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Κορομηλά, αναλυτικά:
• Έχουν «κλειδώσει» οι αλλαγές στο νέο φορολογικό σύστημα και πότε θα γίνουν γνωστές όλες οι λεπτομέρειες για αυτό;
Όπως γνωρίζετε, η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει τη δημιουργία εξ’ αρχής ενός νέου εθνικού φορολογικού συστήματος. Η επιτροπή που έχει συσταθεί για αυτό το λόγο, από όσα γνωρίζω, έχει σχεδόν ολοκληρώσει το έργο της, οπότε αναμένεται να παραδώσει το πόρισμά της στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα το θέσει σε δημόσια διαβούλευση και θα προχωρήσει στην κατάθεσή του στη Βουλή των Ελλήνων. Σίγουρα, είναι ένα δύσκολο τόλμημα αλλά πρέπει σε κάθε περίπτωση να πετύχει. Το υφιστάμενο φορολογικό σύστημα είναι πολύπλοκο, δυσνόητο και αντιαναπτυξιακό. Η πολυπλοκότητα του φορολογικού συστήματος της χώρας μας οφείλεται κατά κύριο λόγο στο δυσνόητο της υφιστάμενης φορολογικής νομοθεσίας είτε αφορά τις διατάξεις ουσίας είτε τις διατάξεις διαδικασίας. Ο λόγος είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των φόρων και τελών επιβλήθηκαν σταδιακά από τη δεκαετία του 1950 και μετά κάτω από την πίεση για νέα φορολογικά έσοδα. Όμως η επιβολή των φόρων έγινε χωρίς ποτέ να γίνει μια ολοκληρωμένη και σε βάθος μελέτη, ειδικά σε ό,τι αφορά τη φορολογία εισοδήματος, τη φορολογία της περιουσίας και φυσικά τις φορολογικές υποχρεώσεις, με αποτέλεσμα η χώρα να έχει ένα κακότεχνο, κατ’ ευφημισμό, φορολογικό σύστημα. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ στη νεώτερη ιστορία της χώρας, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη για τη διαμόρφωση ενός νέου φορολογικού συστήματος το οποίο θα έχει απλούς στη διατύπωση και στην εφαρμογή κανόνες με στόχο να καταστεί, όπως πολλές φορές έχω επισημάνει, το κύριο εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής. Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές, σίγουρα δεν έχουν κλειδώσει. Οι διαρροές διατάξεων που έχουν γίνει πιστεύω ακράδαντα ότι εξυπηρετούν κύκλους οι οποίοι όλα αυτά τα χρόνια έχουν «βολευτεί» με την υπάρχουσα κατάσταση και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα για αυτό μάλιστα διαψεύστηκαν δύο φορές από το Υπουργείο Οικονομικών. Κάποιοι διακαώς επιθυμούν να παραμείνουμε στο παρελθόν, ελπίζω ότι δεν θα τους «περάσει» και η χώρα θα αποκτήσει επιτέλους ένα μοντέρνο φορολογικό σύστημα ικανό να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις των καιρών.
• Έγινε γνωστό πρόσφατα πως οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι από την επόμενη χρονιά δεν θα υποβάλλουν δηλώσεις. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό καθώς εικάζεται πως οι κρατήσεις φόρου θα γίνονται απευθείας από τις αποδοχές τους;
Πάντα η παρακράτηση φόρου εισοδήματος σε μισθωτούς και συνταξιούχους γίνεται κατά την καταβολή των αποδοχών τους. Αν, λοιπόν, ο μισθωτός ή ο συνταξιούχος δεν έχει εισοδήματα από άλλες πηγές, τα οποία θα πρέπει να δηλώσει π.χ. ενοίκια, τότε αφού θα έχει παρακρατηθεί ο φόρος εισοδήματος για ποιο λόγο να τον υποχρεώνεις να υποβάλλει δήλωση; Η δήλωση «θα έχει υποβληθεί» μέσω της αποστολής των στοιχείων ηλεκτρονικά στη Γ.Γ.Π.Σ. από τους εργοδότες ή τα ταμεία και μόνο αν συντρέχει λόγος να προστεθούν κάποια άλλα στοιχεία, τότε τα δηλώνει.
• Θα επιβαρύνονται με τις αλλαγές που δρομολογούνται οι έχοντες ή θα έχουμε μια από τα ίδια καθώς δεν φαίνεται εύκολο να αλλάζει η ελληνική νοοτροπία;
Η ασκούμενη μέχρι σήμερα φορολογική πολιτική είναι κοινωνικά άδικη και έχει σημαντικές ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση οι οποίες εντοπίζονται κατά κύριο λόγο στην επιδίωξη ανέφικτων στόχων εσόδων υιοθετώντας «λύσεις», υπό μορφή αλλεπάλληλων φορολογικών επιδρομών, με αποτέλεσμα η χώρα να βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στην ύφεση και παράλληλα να πληρώνουν το μάρμαρο οι συνήθεις ύποπτοι δηλαδή οι μισθωτοί, συνταξιούχοι και οι συνεπείς επιχειρηματίες. Όσο δεν αλλάζει αυτή η πολιτική δεν μπορεί να ληφθεί καμία ουσιαστική πρωτοβουλία με συνέπεια να μην αποκτά η χώρα ένα νέο ευέλικτο και προσαρμοζόμενο στα νέα δεδομένα, συνεπώς αναπτυξιακό και κοινωνικά δίκαιο φορολογικό σύστημα.
• Ποιοι θα πρέπει να αναγράψουν από φέτος τα στοιχεία των τραπεζικών τους καταθέσεων για να φανεί το ύψος των τόκων που λαμβάνουν; Θα πληρώσουν λιγότερο φόρο οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, όπως εικάζει το υπουργείο Οικονομικών;
Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας όλοι όσοι έχουν εισόδημα από τόκους καταθέσεων που αποκτήθηκαν το 2012 είναι υποχρεωμένοι να τους δηλώσουν στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος την οποία θα υποβάλουν φέτος. Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων εσόδων κ. Χάρης Θεοχάρης έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να εξαιρεθεί ποσό ύψους 250 ευρώ, δηλαδή αν οι τόκοι είναι μέχρι 250 ευρώ να μην δηλώνονται. Αυτό όμως πρέπει να το δούμε με Απόφαση, συνεπώς αναμένουμε. Επίσης ο κ. Θεοχάρης δήλωσε στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ ότι τα στοιχεία των τόκων του έτους 2012 θα δοθούν από τις τράπεζες στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.). Ακόμα όμως δεν έχει οριστικοποιηθεί η διαδικασία και μέχρι να μεταφερθούν τα δεδομένα που θα στείλουν οι τράπεζες, οι φορολογούμενοι πρέπει να περιμένουν και να μην υποβάλουν τις δηλώσεις τους. Επισημαίνεται ότι αν τα στοιχεία αυτά δεν ενσωματωθούν στην εφαρμογή της υποβολής της δήλωσης, τότε οι φορολογούμενοι θα αναζητήσουν βεβαιώσεις από τις τράπεζες. Επισημαίνεται ότι οι τράπεζες έχουν υποχρέωση να τις χορηγήσουν τις βεβαιώσεις αυτές, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 83 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, επίσης δε οι βεβαιώσεις αυτές χορηγούνται χωρίς καμία χρέωση.
Τώρα σε ό,τι αφορά τις επιβαρύνσεις των μισθωτών και συνταξιούχων αυτές θα είναι ακριβώς οι ίδιες. Η έκτακτη ειδική εισφορά αλληλεγγύης, για όσους έχουν εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ ετησίως, μπορεί να έχει παρακρατηθεί από τις μηνιαίες αποδοχές του 2012 αλλά δεν παύει να αποτελεί επιβάρυνση και να συναθροίζεται με τις λοιπές φορολογικές επιβαρύνσεις. Αυτό που ανακοίνωσε ότι θα πληρωθεί λιγότερος φόρος μάλλον κάνει λάθος εκτός αν εννοεί ότι μετά από τις συνεχείς μειώσεις στους μισθούς και στις συντάξεις απέμεινε μικρότερο εισόδημα οπότε φυσικό είναι να μειωθεί και η φορολογική επιβάρυνση.
• Τι είναι το αμερικανικό σύστημα ελέγχου; Μπορεί πραγματικά να εφαρμοσθεί στην Ελλάδα και ποια θα είναι τα οφέλη του;
Οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου, αυτό που έχει κυκλοφορήσει ως «Αμερικάνικο Σύστημα», είναι μια διαδικασία η οποία εφόσον εφαρμοσθεί σωστά θα οδηγήσει στη σύλληψη εισοδημάτων τα οποία σήμερα διαφεύγουν της φορολογίας. Θεωρώ, όπως χαρακτηριστικά ανέφερα και στην τοποθέτησή μου στην ημερίδα που διοργανώθηκε στις 24.5.2013 στη Ρόδο, ότι μπορεί να εφαρμοσθεί και να αποδώσει με την προϋπόθεση ότι θα ξεκινήσει παράλληλα με την εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Περιουσιολογίου και θα αφορά χρήσεις από το 2012 και μετά. Τυχόν εφαρμογή σε παλαιότερες ανέλεγκτες χρήσεις θα δημιουργήσει αξεπέραστα προβλήματα.
• Εκτός από τις τράπεζες τώρα υπάρχει αίτημα και για την ανακεφαλαιοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων. Πρέπει να γίνει κάτι τέτοιο;
Γιατί ο Έλληνας φορολογούμενος να χρεωθεί με ένα μεγάλο ποσό για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών; Γιατί όταν άλλες επιχειρήσεις οι οποίες δεν πουλάνε χρήμα αλλά πουλάνε άλλα αγαθά και υπηρεσίες, όταν έχουν προβλήματα βρίσκουν μόνες τους τις λύσεις ή κλείνουν; Γιατί ο φορολογούμενος πολίτης αυτής της χώρας να φορτώνεται δημόσιο χρέος και να μην έχει τις αρμόζουσες κοινωνικές παροχές στους φόρους που καταβάλλει; Γιατί τα ασφαλιστικά ταμεία να έχουν προβλήματα σήμερα όταν μπορούσαν να έχουν συνετή δηλαδή καλύτερη διαχείριση όλα αυτά τα χρόνια και να είναι εύρωστα; Όποιος απαντήσει σε αυτά τα γιατί απαντάει στην ερώτησή σας.
• Σε όλη τη χώρα και στα Δωδεκάνησα συγχωνεύονται τα δικαστικά τμήματα και τα τμήματα ελέγχου των εφοριών. Πόσο θετικά θα λειτουργήσει αυτό;
Στη νησιωτική Ελλάδα γενικά οι καταργήσεις Δ.Ο.Υ. και οι συγχωνεύσεις τμημάτων θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα. Φρονώ ότι, στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης της φορολογικής διοίκησης, πρέπει να εκτιμηθούν στοιχεία τα οποία δεν είχαν εκτιμηθεί, ως φαίνεται, και να γίνουν οι αλλαγές εκείνες που θα είναι επ’ ωφελεία των εσόδων και των φορολογουμένων.
• Σε επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου θα συζητηθεί το θέμα της επικείμενης αύξησης των αντικειμενικών αξιών. Ποιες θα είναι οι παρενέργειες από αυτό το μέτρο;
Θεωρώ ότι η αύξηση, τη δεδομένη χρονική περίοδο, των αντικειμενικών αξιών μόνο επιβαρύνσεις θα φέρει κατά κύριο λόγο σε αυτούς που όλα αυτά τα χρόνια έχουν επωμισθεί το μεγαλύτερο βάρος εν όψει δε και του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων ο οποίος αναμένεται να μεγαλώσει τα βάρη για κάποιους που έχουν την τύχη ή την ατυχία να διαθέτουν ένα σπίτι ή/και ένα χωράφι. Σίγουρα σε κάποιες λίγες περιοχές της Ελλάδας οι αντικειμενικές τιμές υπολείπονται των αγοραίων όμως στην πλειοψηφία της χώρας οι αγοραίες έχουν κατακρημνισθεί με αποτέλεσμα να υπερτερούν οι αντικειμενικές με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επιβαρύνσεις. Οποιαδήποτε αύξηση σήμερα θεωρώ ότι δεν είναι σοφή πράξη.
• Ποιες είναι οι δράσεις του Ι.Ο.Φο.Μ. αυτή την περίοδο;
Το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.Φο.Μ), ολοκληρώνει τα ακόλουθα :
α) Προτεινόμενο Σχέδιο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος στα πλαίσια του διαλόγου που θα ξεκινήσει. Επισημαίνεται ότι οι ερευνητές, όλοι εθελοντές, του Ινστιτούτου ολοκληρώνουν παράλληλα και μια μελέτη (συγκριτική) των φορολογικών συστημάτων των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης.
β) Προτάσεις για τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών. Εδώ θα ήθελα να επισημάνω ότι από το 2009 το Ι.Ο.Φο.Μ. έχει προτείνει τη δημιουργία του Κώδικα αυτού, μάλιστα τον είχαμε ονομάσει Κώδικα Φορολογικών Υποχρεώσεων, Ελέγχου και Κυρώσεων και χαιρόμαστε που εισακουσθήκαμε επιτέλους και ο Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών θα περιλαμβάνει τις φορολογικές υποχρεώσεις (σήμερα δηλωτικές υποχρεώσεις του Κ.Φ.Ε., του Φ.Π.Α. και των λοιπών φορολογικών αντικειμένων αλλά και του Κ.Φ.Α.Σ.), τον έλεγχο των υποχρεώσεων αυτών (σήμερα διάσπαρτες διατάξεις σε σχεδόν όλα τα φορολογικά αντικείμενα) και τις Κυρώσεις (σήμερα Κώδικας Φορολογικών Κυρώσεων).
γ) Ετοιμάζεται ολοκληρωμένη πρόταση συνοδευόμενη από Πρόταση Νόμου για τη διασφάλιση της απόδοσης του Φ.Π.Α. από την επιστημονική μας ομάδα στην οποία συμμετέχει και ο Ροδίτης καλός φίλος και εξαίρετος συνάδελφος κ. Νίκος Παπαγρηγορίου, μέλος πλέον της επιστημονικής μας ομάδας.
δ) Ετοιμάζεται το 2ο επιστημονικό συνέδριο στα τέλη Οκτωβρίου στην Αθήνα με συμμετοχή πολλών Ελλήνων και ξένων διακεκριμένων συνέδρων στα πλαίσια του οποίου θα διοργανωθεί ειδική ημερίδα στη Ρόδο γύρω στις αρχές Σεπτεμβρίου, πάντα σε συνεργασία με το 12ο περιφερειακό τμήμα Δωδεκανήσου του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας.