Μετέωρη και εκτεθειμένη έναντι των ελεγκτικών οργάνων του Υπουργείου Χωροταξίας και των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης εξακολουθεί να βρίσκεται η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Δωδεκανήσου σχετικά με τις διαδικασίες που ακολούθησε για την ανάθεση και εκτέλεση των αντιπλημμυρικών έργων στο νησί της Ρόδου.
Η Νομαρχιακή αρχή, που παρά τις αποκαλύψεις και τις συνεχείς επισημάνσεις για το διαβλητό των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν στην ανάθεση των αντιπλημμυρικών έργων επέλεξε τακτική παραπληροφόρησης και διάψευσης ακόμη και των καταγγελιών του Προέδρου του ΤΕΕ κ. Γιάννη Αλαβάνου σε ομιλία του σε διημερίδα για τα δημόσια έργα, με τίτλο “Ανάγκη αναμόρφωσης θεσμικού πλαισίου τεχνικών δημοσίων έργων-Διαφάνεια”, βρέθηκε αντιμέτωπη με τα εξαιρετικά δυσμενή συμπεράσματα της έκθεσης έκτακτης επιθεώρησης που διενεργήθηκε κατ΄ εντολή του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ Λέανδρου Ρακιτζή από τον Επιθεωρητή του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων κ Δημήτριο Λούρμα.
Σε μια προσπάθεια εκ των υστέρων νομιμοποίησης των παρατυπιών που διαπιστώθηκαν κατόρθωσε μόλις πρόσφατα και συγκεκριμένα την 8η Ιουνίου 2010 να εξασφαλίσει την επικύρωση των οριογραμμών των υδατορεμάτων στους χειμάρους Μεριδιάτη, Φονιά και Κηπηρίωνα με αποφάσεις που εξέδωσε ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου κ Β. Μπρακουμάτσος οι οποίες δημοσιεύθηκαν στα υπ’ αρίθμ. 290 και 292 Φύλλα του Δ’ τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως.
Με άλλα λόγια μια διαδικασία που όφειλε να είχε πραγματοποιηθεί προ διετίας και πριν να γίνει η οποιαδήποτε ανάθεση ή η οποιαδήποτε μελέτη για την κατασκευή των έργων γίνεται σήμερα αφού διαπιστώθηκαν και από επίσημα χείλη οι παρατυπίες.
Πέραν όμως τούτου εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι δεν δύναται πλέον λόγω παρέλευσης δύο ετών από την ανάθεση και την έναρξη της κατασκευής των έργων να εγκριθούν αρμοδίως και οι περιβαλλοντικές μελέτες των ίδιων έργων! Οποιαδήποτε υποβολή προς έγκριση περιβαλλοντικών μελετών μετά το πέρας ενός έτους από την έναρξη των διαδικασιών θεωρείται εκπρόθεσμη.
Παραμένει ακόμη άγνωστο αν ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας κ Μπρακουμάτσος θα επιλέξει να εκδώσει έγγραφο με το οποίο θα νομιμοποιεί τις διαδικασίες, χαρακτηρίζοντας τις ως “κατεπείγουσες” προκειμένου να είναι σύμφωνες με σχετική εγκύκλιο ΥΠΕΧΩΔΕ.
Τέτοιο έγγραφο δεν είχε εκδώσει ο πρώην Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας κ Χ. Κόκκινος επί θητείας του οποίου έγιναν οι παράτυπες αναθέσεις και σύμφωνα με τις πληροφορίες η Νομαρχιακή αρχή ζητά από τον κ Μπρακουμάτσο την έκδοση του εγγράφου.
Ο νέος Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας φέρεται ωστόσο να είναι διστακτικός για την έκδοση της βεβαίωσης λόγω της πορείας που έχουν ακολουθήσει τα έργα. Το τι θα πράξει όμως θα φανεί στην πορεία…
Σημειώνεται εξάλλου ότι ενώ ο επιθεωρητής ζήτησε με το πόρισμα του μεταξύ άλλων τον πειθαρχικό έλεγχο όλων των εμπλεκόμενων οργάνων στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών αλλα και στη Νομαρχιακή Επιτροπή τέτοια διαδικασία δεν έχει δρομολογηθεί ακόμη.
Το ιστορικό της υπόθεσης όπως αυτό περιγράφεται στο πόρισμα έχει ως εξής:
Η νήσος Ρόδος έχει υποστεί σημαντικές καταστροφές από τις πλημμύρες χειμάρρων της και ιδιαίτερα από πλημμύρες των χειμάρρων Φονιά, Μεριδιάτη και Κηπηρίωνα. Το γεγονός αυτό υπέβαλε στο (τότε αρμόδιο) ΥΠΕΧΩΔΕ την εκπόνηση σχετικής μελέτης διευθέτισής του (έτος 1997). Τα μετέπειτα χρόνια επαναλήφθηκαν πλημμύρες, παρά το γεγονός ότι τα ύψη βροχόπτωσης ήταν συνήθη. Από τα προβλεπόμενα έργα της μελέτης που εκπονήθηκε με την εποπτεία του ΥΠΕΧΩΔΕ υλοποιήθηκαν ελάχιστα, πλην ορισμένων στο χείμαρρο Μεριδιάτη και σε τμήμα της αριστερής όχθης του χειμάρρου Κηπηρίωνα.
Οι μελέτες του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν υλοποιήθηκαν, σχεδόν στο σύνολό τους, με αποτέλεσμα, μετά από παρέλευση μιας δεκαετίας, περίπου, να προκύψει και πάλι η ανάγκη κατασκευής αυτών των έργων υποδομής. Το γεγονός αυτό, δηλαδή η μη ένταξη των απαραίτητων υδραυλικών έργων υποδομής σε προγράμματα των αρμοδίων φορέων, είχε και σαν επιπρόσθετο αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους υλοποίησης των αναγκαίων έργων, αφού οι παραδοχές σχεδιασμού των έργων αυτών κατέστησαν αυστηρότερες και οι διαδικασίες υλοποίησής τους (κατακερματισμός αντικειμένου, τήρηση κλειστών διαδικασιών κλπ) δεν επέτρεψαν την αναζήτηση της οικονομικότερης λύσης (επιλογή ενός αναδόχου ενιαίου έργου που θα προέκυπτε μετά από ανοιχτές διαδικασίες).
Μετά την κήρυξη της νήσου Ρόδου σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης Πολιτικής Προστασίας (22-7-2008), την λήξη των σχετικών δυσμενών γεγονότων και την αποτίμηση των βλαβών, προκειμένου η Δ.Τ.Υ. να προβεί στον σχεδιασμό και την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων που θα προέκυπταν για την προστασία οικισμών, ιδιοκτησιών και διερχομένων πολιτών από ενδεχόμενες πλημμύρες, επέλεξε την τήρηση «κλειστών» διαδικασιών τόσο στην ανάθεση των μελετών, όσο και στην υλοποίηση των έργων.
Η Ν.Α. Δωδεκανήσου και το αρμόδιο τεχνικό όργανό της (η ΔΤΥ Δωδεκανήσου) ενήργησαν έγκαιρα στον σχεδιασμό των ενεργειών τους για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από τις εκτεταμένες πυρκαγιές του Ιουλίου 2008 και ειδικά για την αντιμετώπιση του ενδεχόμενου κινδύνου πλημμυρών.
Η ΔΤΥ ωστόσο δεν τήρησε τις προβλεπόμενες διαδικασίες του Ν 3316/05 για τη σύνταξη φακέλου του έργου, σύμφωνα με όσα ορίζουν οι διατάξεις του Ν 3316/05 (άρθρο 4 παρ. 1) που επιβάλλουν την σύνταξη και έγκριση φακέλου του έργου πριν από το διαγωνισμό.
Η ΔΤΥ όφειλε, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 3316/05 κατά σειρά:
– να συντάξει ή να αναθέσει με σύμβαση παροχής υπηρεσιών την σύνταξη των φακέλων των έργων,
– να αναθέσει τις προκαταρκτικές μελέτες των έργων,
– να προχωρήσει στη σύνταξη των συμβατικών τευχών για την ανάθεση των μελετών,
– να εγκρίνει τους φακέλους των έργων μαζί με τα συμβατικά τεύχη και την προκαρκτική μελέτη των έργων,
– και μετά να προχωρήσει στην διαδικασία ανάθεσής τους.
Αντίθετα των παραπάνω, προχώρησε σε μη προβλεπόμενες από τις ισχύουσες διατάξεις διαδικασίες διαγωνισμού αφού:
– κατάρτισε μέσω ιδιωτών μηχανικών (μελετητών) δημόσια έγγραφα προσυπογράφοντάς τα,
– προχώρησε σε διαδικασίες διαγωνισμού σε διαπραγμάτευση χωρίς την τήρηση των περισσότερων απαιτήσεων του Ν. 3316/05,
– διενέργησε διαγωνισμό κενό κανόνων, αφού δεν συμπεριέλαβε τους απαιτούμενους υποχρεωτικούς όρους,
– αποδέχτηκε συμμετοχές στο διαγωνισμό που δεν ήσαν τυπικά αποδεκτές,
– ανέθεσε τις μελέτες στους συγκεκριμένους μελετητές που ήδη είχαν εμπλακεί στις διαδικασίες κατάρτισης των όρων του διαγωνισμού στο πρωταρχικό στάδιο αυτού.
Η ΔΤΥ έπρεπε να συμπεριλάβει στο αντικείμενο της ανάθεσης των μελετών και την απαίτηση εκπόνησης προκαταρκτικών μελετών και των φακέλων ΣΑΥ – ΦΑΥ, των έργων και να υπολογίσει την πρόσθετη δαπάνη τους στα πινάκια των προεκτιμώμενων αμοιβών των μελετητών.
Η ΔΤΥ δεν συνέταξε προκήρυξη και γενικά, συμβατικά τεύχη, και δεν προσδιόρισε τους όρους νομιμοποίησης των καλουμένων, τους κανόνες της διαπραγμάτευσης και τις προϋποθέσεις επιλογής αναδόχου.
Η ΔΤΥ δεν εξασφάλισε την έκδοση απόφασης του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας προκειμένου να εκτελέσει τα επείγοντα έργα χωρίς προγενέστερη Περιβαλλοντική Αδειοδότηση.
Δεν τεκμηριώνεται το συμφέρον του δημοσίου με την διαδικασία που ακολούθησε η ΔΤΥ και ενέκρινε το Νομαρχιακό Συμβούλιο για την ανάθεση της εκτέλεσης των έργων, δηλαδή για την απ’ ευθείας ανάθεση δεκαέξι εργολαβιών με έκπτωση 1% ή και μικρότερη. Δεν τεκμαίρεται από τα σχετικά έγγραφα και τους φακέλους των έργων ότι αναζητήθηκαν στοιχεία κόστους από άλλες εργολαβίες που εκτελέστηκαν ή εκτελούνται στο νομό.
Δεν διενεργήθηκαν όλοι οι αριθμητικά απαιτούμενοι από τον κανονισμό, έλεγχοι σκυροδεμάτων.
Η ΔΤΥ Δωδεκανήσου διαθέτει πιστοποιητικό διαχειριστικής επάρκειας για την υλοποίηση έργων δημοσίου χαρακτήρα.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/epivarintiko-porisma-gia-ta-antiplimmirika-erga/