Σε καταγγελίες για τον τρόπο που αντιµετωπίζονται σοβαρά διµερή ζητήµατα Ελλάδας – Τουρκίας στον πολύ ευαίσθητο χώρο της µικρής ακτοπλοΐας από Τούρκο διπλωµάτη καριέρας και συγκεκριμένα από τον Γενικό Πρόξενο της Τουρκίας στη Ρόδο προέβη με αναφορά του προς τον Υπουργό Εξωτερικών ο δικηγόρος κ. Ευθ. Μπόνης.
Όπως έγραψε η “δ” η υπόθεση των παράνομων περιηγητικών πλόων μεταξύ Ρόδου και Μαρμαρίς έχει πλέον προσλάβει διπλωματική διάσταση μετά και από παρεμβάσεις σε πολλά επίπεδα του Γενικού Πρόξενου της Τουρκίας στη Ρόδο.
Η ναυτιλιακή εταιρεία “Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή” έχει καταγγείλει µεταξύ άλλων παραβάσεις της Συνθήκης Σένγκεν σε ό,τι αφορά τη διαχείριση της εξαίρεσης από την έκδοση visa των επιβατών των τουρκικών πλοίων αφού τα τουρκικά πλοία µε τη συνδροµή των εδώ πρακτόρων έχουν µεθοδεύσει τη διενέργεια απλών µεταβάσεων των επιβατών (one way) από τη Ρόδο στην Τουρκία χωρίς να εκδίδουν visa και χωρίς να σφραγίζονται τα διαβατήρια τους. Καταγγέλθηκε συγκεκριµένα ότι παρουσιάζουν τα ταξίδια που πραγµατοποιούν ως περιηγητικούς πλόες προκειµένου να κάνουν χρήση της δωρεάν υπηρεσίας εξαίρεσης από τη visa µε τη χρήση λίστας επιβατών.
Ο νόµος παρέχει το δικαίωµα εκτέλεσης περιηγητικών πλόων στα πλοία µε σηµαία τρίτων χωρών υπό προϋποθέσεις. Συγκεκριµένα, τα εν λόγω πλοία πρέπει να έχουν µεταφορική ικανότητα µεγαλύτερη των 49 επιβατών, να εκτελούν κυκλικό περιηγητικό ταξίδι µε αποκλειστικό σκοπό την θαλάσσια αναψυχή και περιήγηση των επιβατών έναντι ενιαίου εισιτηρίου (ναύλου) υπό τον όρο ότι εφόσον ο λιµένας της οριστικής αποβίβασης των επιβατών είναι ελληνικός, αυτός είναι ο λιµένας επιβίβασής τους και η διάρκεια του ταξιδιού από τον λιµένα επιβίβασης των επιβατών έως και τον λιµένα αποβίβασής τους, να είναι κατ’ελάχιστον 48 ώρες.
Το θέμα απασχολεί εξάλλου και την ποινική δικαιοσύνη μετά από παρέμβαση του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Κ. Μπούτσικου, ο οποίος σε έκθεση έφεσής του τονίζει ότι στόχος του σχεδίου είναι να μην υπάρξουν στη γραμμή ελληνικά πλοία, ώστε να µονοπωλήσουν οι Τούρκοι τις γραµµές στη σύνδεση των ελληνικών νησιών µε τις απέναντι ακτές, µε παράνοµο τρόπο!
Η “δ” φέρνει σήμερα στο φως της δημοσιότητας την αναφορά επί του θέματος και των παρεμβάσεων που φέρεται να έγιναν, του δικηγόρου κ. Ευθ. Μπόνη, πληρεξουσίου της «Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή»:
“Κύριοι,
Θεωρώ καθήκον και υποχρέωσή μου να σας αναφέρω και να σας ενημερώσω για τα παρακάτω, τα οποία είναι κατά την άποψή μου πολύ σοβαρά και για τις δικές σας ενέργειες.
Α.- Είμαι πληρεξούσιος Δικηγόρος του κυρίου Γεωργίου Σπανού, ιδιοκτήτη της ναυτιλιακής εταιρείας ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ Ν.Ε., που εδρεύει στην Ρόδο, οδός Αυστραλίας 3, η οποία έχει στην ιδιοκτησία και εκμετάλλευσή της τα ταχύπλοα καταμαράν DODEKANISOS EXPRESS και DODEKANISOS PRIDE, καθώς και το Ε/Γ – Ο/Γ «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ».
Ο Γενικός Διευθυντής της παραπάνω εταιρείας, υπέβαλε στην Εισαγγελία Ρόδου την από 9-5-2013 μηνυτήρια αναφορά του, με την οποία κατήγγειλε τον πλοίαρχο του υπό Τουρκική Σημαία πλοίου MARMARIS EXPRESS, καθώς και τον εδώ ναυτικό του πράκτορα (…) για την παράνομη εκτέλεση δρομολογίων των πλοίων που διαθέτει η ιδιοκτήτρια τουρκική εταιρεία, με παραλαβή επιβατών από την Ρόδο (αφετήριος λιμένας), με προορισμό το τουρκικό λιμάνι Μαρμαρίς και επιστροφή αυθημερόν στον λιμένα της Ρόδου, κατά παράβαση του άρθρου 165 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, όπως ισχύει με το ΠΔ 344/2003, άρθρο 1ο, παρ. 3α και το άρθρο 222 του Ν. 4072/2012 και το άρθρο 54 του Ν. 4150/2013 (ΦΕΚ Α’ 102).
Εναντίον των παραπάνω μηνυομένων, ασκήθηκε αυθημερόν ποινική δίωξη και διετάχθη, μετά από αίτημα του μηνυτή, από τον κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου η τήρηση της αυτόφωρης διαδικασίας, που είχε ως συνέπεια την σύλληψη στη Ρόδο, κατά την άφιξή του, του πλοιάρχου του πλοίου AEGEAN CAT και του εδώ πράκτορά του (…).
Κατά την δικάσιμο της 10-5-2013, αμφότεροι οι κατηγορούμενοι ζήτησαν και έλαβαν προθεσμία από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Ρόδου και έτσι η δίκη αναβλήθηκε για την 13-5-2013 και ώρα 13:00, αφού προηγουμένως το Δικαστήριο, με απόφασή του άφησε ελεύθερους τους κατηγορουμένους, μέχρι την δίκη.
Την 13-5-2013, ημέρα Δευτέρα και περί ώρα 11:30 π.μ. ο Γεώργιος Σπανός δέχθηκε τηλεφώνημα από τον εδώ υπηρετούντα Τούρκο Πρόξενο Hakan Aytek, ο οποίος του ζήτησε να συναντηθούν πριν την δίκη.
Ο κύριος Σπανός, μου τηλεφώνησε και μου ανέφερε το παραπάνω τηλεφώνημα ρωτώντας με τι θα έπρεπε να πράξει και εγώ του απάντησα να δεχθεί την συνάντηση, αλλά να μην πάει μόνος και να συνοδεύεται και από άλλα άτομα.
Αυτός μου πρότεινε να πάω κι εγώ μαζί του και κάλεσε να τον συνοδεύσουν ο Μιχαήλ Μιχαήλ, Γενικός Διευθυντής της εταιρείας και ο δημοσιογράφος και συνεργάτης της εταιρείας Κώστας Λαμπριανός.
Την 11:55 π.μ. όλοι μαζί ήρθαμε στο Τουρκικό Προξενείο, που βρίσκεται επί της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου και αφού τηρήθηκε η διαδικασία της γνωστοποίησης των στοιχείων μας, στο προσωπικό του Προξενείου, που βρίσκεται στο ισόγειο, μας οδήγησαν στον πρώτο όροφο του κτηρίου που βρίσκεται το γραφείο του Προξένου της Τουρκίας.
Αφού καθίσαμε, όπως μας τοποθέτησε ο Τούρκος Πρόξενος, αμέσως άρχισε να μας μιλά και να μας αναφέρει, παρουσία του διερμηνέα του: “ότι την προηγούμενη Παρασκευή 10-5-2013, ευρίσκετο στο Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας στην ¶γκυρα και μετείχε σε ειδική σύσκεψη – συνεδρίαση, που έγινε με τον Τούρκο Υπουργό Εξωτερικών και άλλων αξιωματούχων και ότι προσκλήθηκε και ο Έλληνας πρεσβευτής στην ¶γκυρα, στον οποίο έγινε διάβημα για το γεγονός ότι συλλαμβάνονται στην Ελλάδα και κρατούνται Τούρκοι υπήκοοι, πλοίαρχοι των Τουρκικών πλοίων που μεταφέρουν τουρίστες.
Ότι στην συνεδρίαση αυτή, αποφασίστηκε να ληφθούν, εναντίον του Έλληνα πλοιάρχου και των πλοίων της εταιρείας του κυρίου Σπανού που εκτελούν δρομολόγια από Ρόδο προς Μαρμαρίς Τουρκίας, αντίστοιχα με αυτά που συμβαίνουν στην Ελλάδα, καθώς και κάθε άλλο μέτρο που αποφασίστηκε στην παραπάνω συνάντησή μας στην Τουρκία εναντίον της εταιρείας σας και των πλοίων της και κάθε άλλη συνέπεια για σας”.
Στο σημείο αυτό, και αφού πλέον αντιληφθήκαμε ότι ευθέως απειλούμεθα, εκλαμβάνοντες μάλιστα ως ωμό εκβιασμό τα όσα ο Τούρκος Πρόξενος, σε αυστηρό τόνο μας έλεγε, προς στιγμήν, αφού δείξαμε ότι δυσανασχετούμε για την στάση του και την συμπεριφορά του απέναντί μας, σκεφθήκαμε να σηκωθούμε και να φύγουμε. Ακριβώς σε εκείνο το σημείο, απευθυνόμενος προς τον παριστάμενο διερμηνέα, υπάλληλο του Τουρκικού Προξενείου, του ζήτησα να πει στον Τούρκο Πρόξενο: “ότι αυτά που μας λέει, τα εκλαμβάνουμε ως απειλή και εκβιασμό, πράγμα που το θεωρούμε και ανεπίτρεπτο και απαράδεκτο για έναν διπλωμάτη, όταν απευθύνεται σε απλούς Έλληνες πολίτες και σε Έλληνα επιχειρηματία”. Εκείνος με τρόπο αυστηρό, δεν δέχθηκε την παραπάνω θέση μας. Ταυτόχρονα και πάλι απευθυνόμενος προς τον διερμηνέα, ρώτησα: “εάν στην Τουρκία ισχύει και εφαρμόζεται ο νόμος στη συγκεκριμένη περίπτωση”. Η απάντηση του Προξένου, απευθυνομένου προς εμένα, ήταν : “ότι για μας δεν τίθεται θέμα εφαρμογής νόμου, όταν έχει ληφθεί στην σύσκεψή μας πολιτική απόφαση για την επιβολή μέτρων (αντιποίνων) εναντίον σας, πράγμα που υπερισχύει έναντι πάντων και των νόμων”!!!
Στη συνέχεια, ο παριστάμενος Κώστας Λαμπριανός, κρατώντας την Εγκύκλιο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και απευθυνόμενος προς τον Τούρκο Πρόξενο, του ανέφερε ότι καθορίζεται επακριβώς το καθεστώς, με το οποίο μπορούν τα Τουρκικά πλοία να εκτελούν πλόες προς τα Ελληνικά νησιά και τι ακριβώς επιτρέπεται και τι απαγορεύεται, επικαλούμενος ταυτόχρονα και το νόμο 2900/2001, που επικυρώνει την Ελληνοτουρκική συμφωνία για θαλάσσιες μεταφορές. Ο Τούρκος Πρόξενος, απαντώντας σ’ αυτό το ερώτημα και πάλι σε έντονο ύφος, μας είπε ότι : “για την Τουρκία το μόνο που αναγνωρίζεται είναι το Υπουργείο Μεταφορών της Ελλάδος, το οποίο σ’ αυτά τα ζητήματα, μπορεί με το αντίστοιχο Τουρκικό Υπουργείο Μεταφορών, να καθορίζει τις σχέσεις, χωρίς να δέχεται την ύπαρξη του Ελληνικού Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο θεωρεί ότι δεν υφίσταται και ως εκ τούτου, είναι αναρμόδιο για τα ζητήματα αυτά”.
Όταν ρωτήθηκε στο τέλος της συνάντησης αυτής από τον κύριο Σπανό, ποιος ήταν ο σκοπός που τον κάλεσε σε συνάντηση, ο Τούρκος Πρόξενος απάντησε ότι : “προτείνει να ανακαλέσει και να πάρει πίσω η εταιρεία όλες τις καταγγελίες που έκανε μέχρι τώρα και ότι θα προσπαθήσει να καθορίσει συνάντηση με τον ιδιοκτήτη των Τούρκικων πλοίων και τον κύριο Σπανό, προκειμένου να συζητήσουν”.
Όπως αντιλαμβάνεστε, όλα τα παραπάνω, μας προκάλεσαν πραγματικό σοκ και μας δημιούργησαν εντονότατο προβληματισμό για την λογική και με τον τρόπο, με τον οποίο αντιμετωπίζονται σοβαρά διμερή ζητήματα Ελλάδος – Τουρκίας στον πολύ ευαίσθητο χώρο της μικρής ακτοπλοΐας από Τούρκο διπλωμάτη καριέρας, όπως είναι οι εκάστοτε υπηρετούντες στη Ρόδο Τούρκοι Πρόξενοι.
Β.- Οφείλω επίσης να σας αναφέρω ότι ήδη από 10ημέρου ο ιδιοκτήτης των Τουρκικών πλοίων, που εκτελούν τα παράνομα δρομολόγια από την Ελλάδα, ο οποίος ταυτόχρονα είναι και αυτός που έχει στην εκμετάλλευσή του το λιμάνι του Μαρμαρίς, εκδηλώνει με κάθε τρόπο την προς την εταιρεία και εχθρότητά του, με διάφορα περιστατικά, όπως η απότομη αύξηση των τελών που του πληρώνουμε για κάθε ταξίδι προς Μαρμαρίς Τουρκίας, με αποκορύφωμα το γεγονός ότι μετά τον απόπλου του Ε/Γ – Ο/Γ «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ» στις 16:00 από το λιμάνι του Μαρμαρίς προς Ρόδο την 2-5-2013, υποχρέωσε τον πλοίαρχο να επιστρέψει στο λιμάνι του Μαρμαρίς και να προβούν όργανα του Λιμεναρχείου Μαρμαρίς σε διάφορους ελέγχους, με αποτέλεσμα να αναχωρήσει τελικώς την 17:30 και με μεγάλη καθυστέρηση του πλοίου στο λιμάνι του Μαρμαρίς και την ταλαιπωρία των επιβαινόντων, κυρίως αλλοδαπών τουριστών και περαιτέρω συνέπεια την επί μακρόν καθυστέρηση εκτέλεσης του προγραμματισμένου δρομολογίου (ανταπόκριση) του ίδιου πλοίου από Ρόδο προς Σύμη την ίδια μέρα. Επίσης μας επέβαλε και την υποχρέωση πληρωμής πιλότου σε αμφότερα τα πλοία της εταιρείας μας, που έχουν προορισμό το Μαρμαρίς Τουρκίας, τόσο κατά την άφιξη, όσο και κατά την αναχώρησή τους.
Στο δε πρόσφατο ταξίδι του ταχύπλοου καταμαράν της εταιρείας μας DODEKANISOS EXPRESS την Κυριακή 12-5-2013, υποχρεώθηκε αυτό, τόσο κατά την άφιξή του, όσο και κατά την αναχώρησή του από το Μαρμαρίς, να διακόψει τον πλου και όταν το προσέγγισε το κατά πολύ μεγαλύτερο και ακατάλληλο για τον συγκεκριμένο σκοπό Τούρκικο ρυμουλκό, διότι ενώ υπάρχει πλοηγίδα για τα σκάφη μας, που είναι ελαφρύ σκάφος, σκόπιμα βάζουν το βαρύ από ατσάλι ρυμουλκό – από τύχη δεν προξενήθηκε σοβαρή ζημιά στο πλοίο μας, όταν το ρυμουλκό αυτό στις προσεγγίσεις του κατά τις αφιξοαναχωρήσεις του καταμαράν μας, προκειμένου να αποβιβάσει τον πιλότο στο καταμαράν, ακουμπά σ’ αυτό και αν δεν υπήρχαν τα πλαϊνά προστατευτικά, επειδή το μεν ρυμουλκό είναι κατασκευασμένο από ατσάλι, το δε καταμαράν από αλουμίνιο, αντιλαμβάνεται κανείς τι ατύχημα μπορεί να συμβεί και τι ζημιά. Όλα τα περιστατικά των αντιποίνων που σας αναφέρω παραπάνω, είναι καταχωρημένα στα αντίστοιχα ημερολόγια κάθε πλοίου.
Αυτά τα αναφέρω για να καταδείξω συμπεριφορές της Τουρκικής πλευράς, που όχι μόνο δεν προάγουν την πολυπόθητη και πολυδιαφημισμένη, κατά την ταπεινή μου άποψη, Ελληνοτουρκική προσέγγιση και φιλία, αλλά αντίθετα μας καθιστούν έτι περαιτέρω υποτακτικούς, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για μας.
Είμαι στην διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω πληροφορία και διευκρίνιση.
Διατελώ με την τιμή
Ευθύμιος Ι. Μπόνης”.















