Δόθηκαν λύσεις σε πολύ «καυτά» θέματα

Την δια τροπολογίας οριστική επίλυση του ζητήματος της λειτουργίας της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ ανακοίνωσε χθες, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Εσωτερικών, ο υπουργός κ. Γιάννης Μιχελάκης.
Στη σύσκεψη μετείχαν οι βουλευτές Δωδεκανήσου κ.κ. Β. Υψηλάντης, Μ. Κόνσολας και Δημ. Γάκης, ο δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς, ο κ. Χαρ. Κόκκινος, ο δικηγόρος κ. Μ. Κόκκινος, ο πρόεδρος των εργαζομένων της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ κ. Νίκος Ρεσβάνης και ο διευθυντής του γραφείου του Υπουργού κ. Κωνσταντίνος Πηνιώτης.
Δεν μετείχαν στη σύσκεψη για λόγους που δεν έγιναν γνωστοί, αν και προσκλήθηκαν, οι βουλευτές κ.κ. Δημ. Κρεμαστινός και Μ. Ιατρίδη και ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Μαχαιρίδης.
Ο υπουργός δεσμεύτηκε συγκεκριμένα ότι στο νομοσχέδιο που θα έλθει προς ψήφιση στη Βουλή, τον Οκτώβριο και θα αφορά τροποποιήσεις στο σχέδιο «Καλλικράτη» και γενικώς στην αυτοδιοίκηση αλλά και στον τρόπο διενέργειας των δημοτικών εκλογών, θα συμπεριλάβει αυτούσια την τροπολογία για την επίλυση του ζητήματος της χρηματοδότησης της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ. Στόχος είναι, όπως τόνισε, η χρηματοδότηση όλων των μη κερδοσκοπικών εταιρειών, που θα συστήνονται για την προστασία του δασικού πλούτου, από τους ΟΤΑ.
Η συγκεκριμένη λύση υπαγορεύθηκε από την ίδια την απόφαση της διευρυμένης επταμελούς σύνθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που δημοσιεύθηκε στις 14-11-2012, η οποία ουσιαστικά καταδεικνύει τους επιτρεπόμενους τρόπους χρηματοδότησης της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ, σύμφωνα με τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις.
Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας θα αναφέρονται τα εξής:
“Κατά το παρελθόν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να πετύχουν τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, συνέστησαν αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες, σύμφωνα με τα άρθρα 741 επ.και 784 του Α.Κ αλλά και σύμφωνα με την υπ’αριθ.238/1995 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου του Κράτους. Οι εταιρείες αυτές προώθησαν δράσεις, ιδιαίτερα πετυχημένες, που αφορούσαν κοινωφελείς σκοπούς, όπως η προστασία του περιβάλλοντος, υγεία, πρόνοια, αθλητισμός κ.λ.π.
Σήμερα, όσες από αυτές τις εταιρείες έχουν παραμείνει ενεργές, προωθώντας με αποτελεσματικότητα τους σκοπούς της σύστασής τους και διευκολύνοντας όχι μόνο τους Ο.Τ.Α αλλά και το κεντρικό Κράτος να είναι αποτελεσματικοί σε τομείς που σήμερα αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα, κυρίως λόγω της έλλειψης προσωπικού, τεχνογνωσίας αλλά και εξοπλισμού, όπως για παράδειγμα η δασοπυρόσβεση και η προστασία από τις πλημμύρες, αδυνατούν ουσιαστικά να λειτουργήσουν λόγω της ανυπαρξίας στη νομοθεσία καθαρής πρόβλεψης, που να ξεκαθαρίζει τον τρόπο χρηματοδότησής τους, καθιστώντας τες ουσιαστικά αδρανείς. Συνακόλουθα, προκειμένου να ξεκαθαρίσει το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις εταιρείες αυτές, ούτως ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν τις επιτυχημένες δράσεις προς όφελος των πολιτών, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ των Ο.Τ.Α και των εταιρειών αυτών.
Για το σκοπό αυτό, επιπλέον των Δημοτικών Επιχειρήσεων κ.α., των κοινωφελών ιδρυμάτων και κληροδοτημάτων που επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς, θα πρέπει να είναι δυνατή και η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ των αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών που επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς και το μεγαλύτερο ποσοστό του εταιρικού κεφαλαίου τους κατέχει ένας εκ των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των Δήμων, των Περιφερειών, των Συνδέσμων των Δήμων, των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, της Ένωσης Περιφερειών κ.α. και των φορέων αυτών, προκειμένου να επιτευχθούν οι κοινωφελείς σκοποί”
Το περιεχόμενο της τροπολογίας θα έχει ως εξής:
“Η παράγραφος 1γ΄του άρθρου 100 του Νόμου 3852/2010, όπως ισχύει, να αντικατασταθεί ως εξής :
«γ. Είναι επιτρεπτή η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ των φορέων της περίπτωσης α’ και κοινωφελών ιδρυμάτων, κληροδοτημάτων που επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς, καθώς και αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών, υπό την προϋπόθεση ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του εταιρικού κεφαλαίου τους κατέχει ένας από τους φορείς της περίπτωσης α. Κατά την εκτέλεση των προγραμματικών συμβάσεων που συνάπτουν , θεωρούνται φορείς κατασκευής του έργου κατά την έννοια του άρθρου 3 του Ν.1418/19849(ΦΕΚ 23Α΄) όπως ισχύει, και εκτελούν τις συμβάσεις αυτές με τα προβλεπόμενα στις περιπτώσεις ε΄, στ’, και ζ’ του ιδίου άρθρου όργανα και υπηρεσίες που συνιστούν με αποφάσεις των Διοικητικών τους Συμβουλίων.»
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΤΟΥΡ
Ο υπουργός δεσμεύτηκε στην ίδια σύσκεψη και για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση του ΠΡΟΤΟΥΡ με επέκταση διάταξης στο άρθρο του νόμου που προβλέπει την επιχορήγηση δράσεων από τους ΟΤΑ μετά τη λήψη απόφασης με αυξημένη πλειοψηφία (2/3) των δημοτικών συμβουλίων. Πιο συγκεκριμένα θα εισάγει νέο άρθρο στο νόμο που θα επιτρέπει τη χρηματοδότηση δομών για την τουριστική διαφήμιση και την προβολή των ΟΤΑ.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 94 παραγρ. 4, εδάφιο 30 του Ν. 3852/2010 που προστέθηκε στις διατάξεις του άρθρου 75 παρ. Ι εδαφ. στ’ του Ν. 3463/2006, ορίζονται τα εξής:
«Η επιχορήγηση φορέων που αναπτύσσουν πολιτιστικού χαρακτήρα δραστηριότητες στη χωρική αρμοδιότητα του δήμου, καθώς και όσων συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη και προβολή του, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που λαμβάνεται με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) των μελών του».
Είναι σαφές ότι με την παραπάνω διάταξη ο νομοθέτης θέλησε, χωρίς τα όρια των επιχορηγήσεων του άρθρου 202 του Ν. 3463/2006 (1,5% τακτικών εσόδων) να μπορεί το δημοτικό συμβούλιο με την λίαν αυξημένη πλειοψηφία των 2/3 των μελών του να επιχορηγεί φορείς που αναπτύσσουν παραπάνω δραστηριότητες.
Ωστόσο από πλευράς Ελεγκτικού Συνεδρίου δημιουργείται θέμα παράλληλης εφαρμογής και του άρθρου 202 ως προς το παραπάνω όριο, με συνέπεια η διάταξη να καθίσταται ατελής ιδιαίτερα σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι για τους τουριστικούς δήμους η τουριστική ανάπτυξη και προβολή και στην προκειμένη περίπτωση στην προβλεπόμενη από τους πόρους του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ πλήρη επιχορήγηση προς τον Οργανισμό Προώθησης Τουρισμού (ΠΡΟ.ΤΟΥΡ) που προβάλλει τον ροδιακό τουρισμό σε όλες τις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις.
Για την επίλυση του ζητήματος αποφασίστηκε η προσθήκη β’ εδαφίου στο άρθρο 94 παραγρ. 4, εδάφιο 30 του Ν. 3852/2010 ως εξής:
«Για την επιχορήγηση που περιγράφεται στο προηγούμενο εδάφιο, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις και τα όρια του άρθρου 202 του Ν.3463/2006 εφόσον η επιχορήγηση προέρχεται από ίδιους τοπικούς φόρους».
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
ΣΤΟΝ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ
Μεταξύ “τυριού και αχλαδιού” εξελίχθηκε η συζήτηση για τις επικείμενες τροποποιήσεις στον Καλλικράτη.
Ο υπουργός κατέστησε σαφές ότι θα προχωρήσει σε τροποποιήσεις στο χωροταξικό νησιωτικών δήμων επισημαίνοντας ότι προς τούτο δέχεται εισηγήσεις και πιέσεις από τη Μυτιλήνη ενώ ανάλογες κινήσεις γίνονται και στην Κέρκυρα. Δεν άνοιξε τα χαρτιά του και δεν απεκάλυψε τις προθέσεις του για τη Ρόδο, τονίζοντας, ωστόσο, ότι είναι σε γνώση του ότι οι απόψεις διίστανται. Εκτίμησε μάλιστα ότι οι μισοί επιθυμούν να παραμείνει ένας δήμος όλο το νησί και οι άλλοι μισοί τον χωρισμό του σε τρεις δήμους.
Ο κ. Υψηλάντης ξάφνιασε διότι εξέφρασε την άποψη ότι θα πρέπει να παραμείνει ένας δήμος όλο το νησί αλλά να αποκεντρωθούν αρμοδιότητες στις τοπικές κοινότητες.
Ο κ. Κόνσολας επιφυλάχθηκε να εκφράσει τις απόψεις του όταν ανοίξει η διαβούλευση για το θέμα, ενώ ο κ. Γάκης επέμεινε ότι θα πρέπει να μην υπάρξει καμία τροποποίηση στο χωροταξικό πράγμα για το οποίο συμφώνησε και ο δήμαρχος Ρόδου.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι παρά τις ενστάσεις που διατυπώθηκαν, κυρίως από τον κ. Γάκη, ο κ. Μιχελάκης επέμεινε στις αλλαγές που προτείνει στο εκλογικό σύστημα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Βασικό συστατικό των αλλαγών είναι η ενιαία λίστα υποψηφίων δημοτικών συμβούλων.
Ο Υπουργός Εσωτερικών εμφανίστηκε αποφασισμένος να προχωρήσει στις αλλαγές, καθώς προβλέπεται εκλογή δημοτικών συμβούλων με απλή αναλογική και δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να ψηφίσουν όποιους δημοτικούς συμβούλους θεωρούν ικανότερους, ανεξαρτήτως συνδυασμού.
Ο δήμαρχος θα εκλέγεται με 42% και όλοι οι δήμαρχοι θα είναι σε ενιαία λίστα υποψηφίων από την οποία ο πολίτης θα μπορεί να επιλέξει εκείνον το δήμαρχο που επιθυμεί.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, ο υποψήφιος δήμαρχος θα καταρτίζει τον εκλογικό συνδυασμό του, τον οποίο θα ανακοινώνει με κάθε πρόσφορο μέσο. Τα ονόματα των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων από όλους τους συνδυασμούς θα μπουν σε ένα ενιαίο ψηφοδέλτιο, με αλφαβητική σειρά, χωρίς ένδειξη για το εκλογικό συνδυασμό στον οποίο ανήκουν.
Από τους δημοτικούς συμβούλους θα εκλέγονται οι πρώτοι σε σταυρούς, ανεξαρτήτως εκλογικού ποσοστού του συνδυασμού στον οποίο ανήκουν.
Ο κ. Μιχελάκης σημείωσε ακόμη ότι υπάρχει σκέψη για ένα πλαφόν, κατά το πρότυπο των βουλευτικών εκλογών, δηλαδή να εκλέγονται δημοτικοί σύμβουλοι από τους συνδυασμούς που έχουν συγκεντρώσει τουλάχιστον 3%.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ
Μετά το πέρας της σύσκεψης ο δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς δήλωσε στη “δ” τα εξής:
“Για το χωροταξικό των ΟΤΑ κληθήκαμε να καταθέσουμε τις απόψεις μας καθώς το θέμα έχει ανοίξει μετά το αίτημα που κατατέθηκε από τη Μυτιλήνη. Επανέλαβα την άποψή μου πως θα πρέπει στο νησί μας να υπάρχει ένας και μόνο δήμος».
Σε ό,τι αφορά την αλλαγή του εκλογικού συστήματος ο κ. Κουσουρνάς δήλωσε:
“Ο υπουργός Εσωτερικών μας ενημέρωσε για τις αλλαγές που θα γίνουν. Θα υπάρχουν στην ουσία ξεχωριστά ψηφοδέλτια για τους δημάρχους και τους δημοτικούς συμβούλους”.
Την ικανοποίησή του για την διασφάλιση της λειτουργίας της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ με το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη βουλή εξέφρασε ο δήμαρχος…
“Ουσιαστικά το υπουργείο Εσωτερικών ενέκρινε την τροπολογία που είχε περάσει πριν από λίγο καιρό από το δημοτικό συμβούλιο Ρόδου. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η λειτουργία της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ. Με το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή δίνεται η δυνατότητα στο Δήμο Ρόδου να χρηματοδοτεί δράσεις προβολής. Αυτό σημαίνει πως ο ΠΡΟΤΟΥΡ θα έχει μεγαλύτερη ευχέρεια”, δήλωσε ο κ. Κουσουρνάς.
Για το χωροταξικό των ΟΤΑ ο κ. Κόνσολας δήλωσε πως η συζήτηση διεξήχθη ουσιαστικά στο περιθώριο της συνάντησης.
“Ο υπουργός Εσωτερικών θέλησε να συγκεντρώσει τις απόψεις όσων μετείχαν στην σύσκεψη που έγινε στο γραφείο του. Τόνισε πως το θέμα άνοιξε με αίτημα που κατατέθηκε από τη Μυτιλήνη. Τώρα που ανοίγει πλέον το θέμα εκτιμώ πως για να έχει νομιμοποιητική βάση η συζήτηση για το νέο Καλλικράτη θα πρέπει να γίνει διάλογος με τους πολίτες”, δήλωσε ο κ. Κόνσολας.
«Με νομοθετική ρύθμιση δίνεται οριστική λύση για την λειτουργία της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ. Αφορμή ίσως ήταν οι πυρκαγιές που ξέσπασαν στο νησί μας. Τώρα θα δοθεί μεγαλύτερη δυνατότητα στους ΟΤΑ να διαχειριστούν κονδύλια για την προβολή», δήλωσε ο βουλευτής της ΝΔ.
Για το χωροταξικό των ΟΤΑ ο κ. Βασ. Υψηλάντης δήλωσε:
“Είναι φανερό πως ο υπουργός Εσωτερικών τη στιγμή που τέθηκε το θέμα θέλησε να βολιδοσκοπήσει τις απόψεις των τοπικών παραγόντων για τον αριθμό των ΟΤΑ που μπορούν να λειτουργήσουν στη Ρόδο. Πρέπει να τονίσω πως η συζήτηση έγινε στο περιθώριο της συνάντησης. Στην τοποθέτησή μου τάχθηκα υπέρ της λειτουργίας ενός Δήμου”.
Ο κ. Υψηλάντης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την επίλυση του προβλήματος που ανέκυψε με την ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ.
«Θα κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση που θα διασφαλίζει τη λειτουργία δομών όπως η ΕΤΑΙ ΠΡΟΦΥΚΑ. Αυτό είναι μεγάλη επιτυχία. Ανοίγει ο δρόμος και για την χρηματοδότηση των τουριστικών δραστηριοτήτων των ΟΤΑ», δήλωσε ο κ. Υψηλάντης.
Ο κ. Υψηλάντης δήλωσε πως έγινε συζήτηση και για τη ρύθμιση οφειλών των επιχειρηματιών στην υπηρεσία του Δημοτικού Φόρου.