Διευκρινίσεις του ΤΑΙΠΕΔ για το Γκολφ Αφάντου

Με έγγραφό του το ΤΑΙΠΕΔ, προς το ΤΕΕ-Δωδ/νήσου, και σε απάντηση σχετικής διαμαρτυρίας του, δίνει εξηγήσεις σχετικά με τις διαδικασίες που ακολουθούνται για την αξιοποίηση του Γκολφ Αφάντου:
Θέμα: Απάντηση στη με Αριθμό Πρωτοκόλλου 350/11.3.2013 επιστολή σας με θέμα «Διαδικασία Διαγωνισμού Γκολφ Αφάντου»
Σε απάντηση της ως άνω επιστολής σας, σας γνωρίζουμε τα εξής:
1. Η διεθνής διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση του ακινήτου Αφάντου Ρόδου (Ακίνητο Golf Αφάντου και Νότιο Αφάντου) ξεκίνησε το Μάρτιο του 2012, με τη δημοσίευση σχετικής πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από επτά (7) διεθνή και εγχώρια επενδυτικά σχήματα, εκ των οποίων προεπελέγησαν τελικά έξι (6).
2. Ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του ακινήτου διεξάγεται με προσήλωση στις αρχές της διαφάνειας και της ισότιμης μεταχείρισης και κανείς διαγωνιζόμενος, ή άλλος, έχει αμφισβητήσει το κύρος και την αξιοπιστία του.
3. Όλοι οι προεπιλεγέντες επενδυτές έχουν απολύτως ισότιμη πρόσβαση στις νομικές και τεχνικές πληροφορίες, που αφορούν το ακίνητο και την αξιοποίησή του, συμπεριλαμβανόμενων, βεβαίως, της μελέτης Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), που έχουν εκπονηθεί για το ακίνητο και την ευρύτερη περιοχή αυτού αντίστοιχα.
4. Οι μελέτες ΕΣΧΑΔΑ και ΣΜΠΕ ολοκληρώθηκαν εντός έξι (6) μηνών, ήτοι σε διάστημα ικανό και επαρκές για την αποσαφήνιση του καθεστώτος θεσμικών δεσμεύσεων του ακινήτου και για την αξιολόγηση όλων των στοιχείων, που αφορούν σε περιβαλλοντικές, χωροταξικές και πολεοδομικές δεσμεύσεις και ρυθμίσεις της ευρύτερης περιοχής. Σημειώνεται ότι τόσο η μελέτη ΕΣΧΑΔΑ, όσο και η συνοδεύουσα αυτήν ΣΜΠΕ, εκπονήθηκαν σε στενή συνεργασία με τις αρμόδιες Γενικές Γραμματείες και Υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ).
5. Στο πλαίσιο αυτό, δεν αναμένονται ουσιαστικές αλλαγές στο ΕΣΧΑΔΑ και στη ΣΜΠΕ, αναφορικά με παραμέτρους καθοριστικές για τη διαμόρφωση και υποβολή προσφορών από τους προεπιλεγέντες επενδυτές. Συγκεκριμένα, δεδομένου ότι έχουν τηρηθεί απολύτως οι όροι του άρθρου 11 του Ν. 3986/2011, δεν αναμένονται τροποποιήσεις σχετικές με χρήσεις γης και συντελεστές δόμησης και κάλυψης.
6. Αλλωστε, κανείς εκ των διαγωνιζομένων δεν έθεσε θέμα σχετικά με το ότι, κατά το χρόνο υποβολής των προσφορών, δεν θα έχει δημοσιευθεί το Προεδρικό Διάταγμα θεσμοθέτησης του ΕΣΧΑΔΑ. Ούτε, βεβαίως, ετέθη ουδέποτε από κάποιον προεπιλεγέντα επενδυτή ζήτημα διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης για τον ως άνω λόγο. Σχετικά, πρέπει να ληφθεί υπόψη, πως οι προεπιλεγέντες επενδυτές είναι οργανισμοί, που διαθέτουν τους ανθρώπινους και υλικοτεχνικούς πόρους για τη σε βάθος μελέτη και ανάλυση όλων των τεχνικών και νομικών παραμέτρων της διαγωνιστικής διαδικασίας.
7. Το Νοέμβριο του 2012, κλιμάκιο του ΤΑΙΠΕΔ επισκέφτηκε τη Ρόδο και είχε την ευκαιρία ενός δημιουργικού διαλόγου σε ημερίδα διοργανωθείσα από το Δήμο Ρόδου και τους τοπικούς φορείς, μεταξύ των οποίων και το ΤΕΕ/Τμήμα Δωδεκανήσου, στο πλαίσιο του οποίου συζητήθηκε και αυτό το θέμα.
8. Πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι ο χαρακτήρας του διαγωνισμού δεν αφορά σε διαγωνισμό που κατακυρώνεται με υποκειμενικές αξιολογήσεις της αναθέτουσας αρχής. Αντίθετα, πρόκειται για διαγωνισμό, στον οποίον πρωτίστως εξετάζεται η αντικειμενική τήρηση όλων των θεσμικών δεσμεύσεων (ως προς δασικά, αρχαιολογικά, ρέματα, αιγιαλό-παραλία, κλπ.), όπως και όλων των όρων που θέτει το ΕΣΧΑΔΑ, στο πλαίσιο των σχετικών διατάξεων του Ν.3986/2011.
9. Η ακολουθούμενη διαδικασία έγκρισης του ΕΣΧΑΔΑ είναι, επί πλέον, ιδιαιτέρως ουσιαστική και ουδόλως προσχηματική, καθώς το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα (σύμφωνα με το άρθρο12 παρ. 3 του Ν. 3986/2011) εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομικών και ΠΕΚΑ, ύστερα από εισήγηση του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας και αφού, προηγουμένως, έχει γνωμοδοτήσει για τη συνοδεύουσα (το ΕΣΧΑΔΑ) ΣΜΠΕ το οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο (άρθρο12 παρ. 2β του Ν.3986/2011). Σημειώνεται ότι, κατά τη συνεδρίαση της 16ης Μαρτίου 2013, το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου γνωμοδότησε θετικά, κατά πλειοψηφία, επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που συνοδεύει το ΕΣΧΑΔΑ για το ακίνητο Αφάντου.
10. Τέλος, όσον αφορά σε θέματα αειφόρου ανάπτυξης, πρέπει να επισημανθεί ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο περί ΕΣΧΑΔΑ καθιστά τη δημόσια ακίνητη περιουσία «υλική βάση» για ήπια και βιώσιμη ανάπτυξη. Ειδικότερα, το ΕΣΧΑΔΑ Αφάντου διασφαλίζει σημαντικά ηπιότερη ανάπτυξη για τη συγκεκριμένη παράκτια ζώνη της Ρόδου, καθώς συνεπάγεται πυκνότητα κατοίκησης 26 άτομα ανά εκτάριο και μέσο συντελεστή δόμησης 0,09. Σε σύγκριση με τις προτάσεις του οικείου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) η πυκνότητα κατοίκησης είναι κατά 67% μικρότερη (65 άτομα ανά εκτάριο κατά ΓΠΣ), ενώ η δόμηση είναι κατά 72% ηπιότερη (0,32 μέσος συντελεστής κατά ΓΠΣ). Η σύγκριση αυτή αποτελεί ένα ακόμα τεκμήριο σχετικά με το γεγονός ότι το ΕΣΧΑΔΑ και η συνοδεύουσα αυτό ΣΜΠΕ διασφαλίζουν τη μετεξέλιξη της περιοχής Αφάντου σε μοχλό ανάπτυξης, πραγματικά αειφόρου και βιώσιμης.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε πρόσθετη πληροφορία ή διευκρίνιση.
Με εκτίμηση,

Ανυ Τσαλίκη
Project Manager

«Η δουλειά έγινε», επιμένει η παράταξη Χατζημάρκου
Από τη δημοτική παράταξη «Η Ρόδος Μπροστά», του κ. Γ. Χατζημάρκου εκδόθηκε χθες η ακόλουθη ανακοίνωση, σχετικά με το Γκολφ – Αφάντου:

“Η δουλειά έγινε”
Την Δευτέρα 1η Απριλίου και στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ρόδου, η δημοτική παράταξη “H Ρόδος Μπροστά” ζήτησε από την δημοτική αρχή να σταλούν στο ΥΠΕΚΑ οι προτάσεις του Δήμου Ρόδου επί της ΣΜΠΕ που το ΤΑΙΠΕΔ κατέθεσε για την σχεδιαζόμενη αξιοποίηση του Γκολφ Αφάντου.
Ο λόγος που η παράταξή μας προχώρησε στο παραπάνω αίτημα, είναι η μη αποτύπωση στην απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου των θέσεων του Δήμου Ρόδου και για την ακρίβεια η αναφορά στο πρακτικό της απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου παντελώς αντίθετης θέσης από αυτήν που ο Δήμος Ρόδου έλαβε την 15η Μαρτίου.
Τις ημέρες που μεσολάβησαν, Τρίτη και Τετάρτη, παράγοντες της Περιφέρειας με επικεφαλής τον κ. Μαχαιρίδη, αφού πρώτα μας διέψευσαν ως προς την ακρίβεια του λόγου μας, στην συνέχεια μας λοιδόρησαν και έφτασαν στο σημείο να μιλήσουν δημόσια και για σκοπιμότητες που κρύβονται πίσω από αυτό το αίτημά μας, που εν τω μεταξύ είχε γίνει αποδεκτό και από τον κ. Κουσουρνά.
Η σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζουν τα ζητήματα της Ρόδου, φάνηκε και από το γεγονός ότι προχώρησαν σε διαψεύσεις και καταγγελίες χωρίς καν να διαβάσουν πρώτα την απόφαση που οι ίδιοι είχαν δημοσιεύσει.
Μία απόφαση που είχε αναρτηθεί στoν διαδικτυακό τόπο «Διαύγεια» την 27η Μαρτίου 2013 και την οποία άμεσα αξιοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο σε έγγραφό του, με ημερομηνία την 28η Μαρτίου 2013, προβάλλει το επιχείρημα ότι η σχετική ΣΜΠΕ, που κατέθεσε, έχει εγκριτική απόφαση από το οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Αυτό που εν τέλει, σκοπίμως ή εκ παραδρομής συνέβη, από μέρους της Περιφέρειας, είχε άμεσο αποτέλεσμα: Να δώσει το “πράσινο φως” στο ΤΑΙΠΕΔ για να προχωρήσει στα αρχικά του σχέδια για το Γκολφ, χωρίς να λαμβάνει υπόψιν του τις κρίσιμες προτάσεις και τις επισημάνσεις της τοπικής κοινωνίας.
Και τι ειρωνεία!
Το ΤΑΙΠΕΔ αγνοεί την κοινωνία, με άλλοθι τη σύμφωνη γνώμη των φορέων της!
Αυτό είναι τελικά το “κατόρθωμα” του κ. Μαχαιρίδη, ο οποίος, μάλλον, αφού διάβασε μετά από τρεις ημέρες από την δημοσιοποίηση του θέματος, την απόφαση που είχε δημοσιεύσει από τις 27 Μαρτίου και σε εκπομπή τοπικού τηλεοπτικού σταθμού, ανακοίνωσε μέσω του Αντιπεριφερειάρχη κ. Χατζηιωάννου, ότι η επίμαχη απόφαση θα αντικατασταθεί με την ορθή.
Αν μετά από όλα αυτά ο κ. Μαχαιρίδης επιμένει να μιλάει για σκοπιμότητες, ας ψάξει πρώτα στο γραφείο του.

«Να σταματήσει η σύγχυση για το Γκολφ Αφάντου»
Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας στο περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου κ. Χαρ. Κόκκινος, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
Η απόφαση 23/2013 του Περιφερειακού Συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου, όπως αυτή αναρτήθηκε στο Διαύγεια, δημιουργεί σύγχυση και ερωτηματικά. Η περιφερειακή παράταξη «Νέα Εποχή για τα νησιά μας» ψήφισε θετικά για τη γνωμοδότηση της ΣΜΠΕ και στην αξιοποίηση της περιοχής του γκολφ Αφάντου θέτοντας συγκεκριμένους όρους.
Στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου στις 16/3/2013 στη Ρόδο, σεβαστήκαμε και ταυτιστήκαμε ουσιαστικά με την πρόταση που στηρίχτηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία του Δήμου Ροδίων το προηγούμενο βράδυ και το ίδιο έπραξε και η περιφερειακή αρχή η οποία δέχτηκε και τις δικές μας προτάσεις.
Με έκπληξη είδαμε ότι στην ανηρτημένη στο Διαύγεια απόφαση προτείνεται το 50% να αξιοποιηθεί για παραθεριστικές κατοικίες και real estate και μόλις το 50% για δράσεις τουρισμού – ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις. Θυμίζω και τονίζω προς όλες τις κατευθύνσεις ότι η απόφαση ήταν για 15% εξοχικές κατοικίες και real estate και 85% για δράσεις τουρισμού – ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις.
Εάν έχει γραφεί λάθος η απόφαση η περιφερειακή αρχή οφείλει να βρει τη γενναιότητα να αναγνωρίσει το λάθος της και να το διορθώσει. Εάν όμως επιμένει σε αυτή την απόφαση και επειδή εμείς θεωρούμε κομβική διαφορά τα ποσοστά που θα διατεθούν για real estate και για δράσεις τουρισμού δε συμφωνούμε και η απόφαση θα περιοριστεί μόνο με τις ψήφους της περιφερειακής αρχής.
Θυμίζουμε ότι η αξιοποίηση του γκολφ Αφάντου μεταξύ όλων των άλλων (σεβασμός στο περιβάλλον, προσβασιμότητα στην παραλία, επέκταση και αξιοποίηση του γκολφ, κλπ.) πρέπει να έχει και αντισταθμιστικά οφέλη για τους κατοίκους του νησιού της Ρόδου. Η δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων και δράσεων που προωθούν και στηρίζουν τον τουρισμό είναι προς αυτή την κατεύθυνση.
Αντίθετα το real estate ελάχιστα θα βοηθήσει την ουσιαστική στήριξη των κατοίκων της περιοχής και την ανάπτυξη του νησιού.
Εμείς με ξεκάθαρες κουβέντες ενημερώσαμε με Δελτίο Τύπου στις 19/3/2013 την κοινή γνώμη για τη στάση μας στο περιφερειακό συμβούλιο.
Το ίδιο αναμένουμε να κάνει και η περιφερειακή αρχή. Η σύγχυση και η αλλαγή στάσης μειώνει την αξιοπιστία και δημιουργεί ερωτηματικά στην κοινωνία μας.