Διευκρινίσεις του υπουργού Οικονομικών κ. Γ. Στουρνάρα για τις νησιωτικές ΔΟΥ

Απαντώντας σε ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ κ.κ. Δημ. Γάκη και Νικ. Συρμαλένιου σχετικά με την «περαιτέρω υποβάθμιση των νησιωτικών ΔΟΥ», ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας, έδωσε τις ακόλουθες διευκρινίσεις, στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού ελέγχου:
Α. Στο πλαίσιο της ευρύτερης αναδιοργάνωσης των φορολογικών υπηρεσιών, με στόχο την βελτίωση της ποιότητας, την μείωση του κόστους των παρεχόμενων προς τους πολίτες υπηρεσιών, την δημιουργία νέων ευέλικτων μονάδων, καθώς και την εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων για την δραστηριοποίησή τους στον νευραλγικό τομέα των ελέγχων και για την ενίσχυση των Δικαστικών Τμημάτων, έχουν πραγματοποιηθεί, μεταξύ άλλων και οι εξής διαρθρωτικές αλλαγές:
α) έχει ανασταλεί, συνολικά, μέχρι σήμερα, η λειτουργία εκατόν πενήντα τεσσάρων (154) Δ.Ο.Υ., μεταξύ των οποίων και της Δ.Ο.Υ. Λέρου, η οποία παρουσιάζει μικρό αριθμό συναλλαγών με πολίτες και εκκρεμεί η αναστολή λειτουργίας δεκατεσσάρων (14) ακόμη: νησιωτικών Δ.Ο.Υ., των οποίων η καθ’ ύλην και κατά τόπον αρμοδιότητα θα μεταφερθεί στις Δ.Ο.Υ. υποδοχής την 01-09-2013.
β) Με βάση το σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων έχουν καταργηθεί εβδομήντα (70) Τμήματα Ελέγχου Δ.Ο.Υ. και έχει ανασταλεί η λειτουργία εβδομήντα ενός (71) Τμημάτων Δικαστικού αυτών και οι αρμοδιότητές τους έχουν περιέλθει, από 1.1.2012, κυρίως, στις Δ.Ο.Υ. που εδρεύουν στην έδρα του νομού, με στόχο την δημιουργία ισχυρών φοροελεγκτικών και φοροεισπρακτικών υπηρεσιών.
Η αναδιοργάνωση των φορολογικών Υπηρεσιών θα ολοκληρωθεί σταδιακά και στον σχεδιασμό κατά το τελικό στάδιο αυτής περιλαμβάνεται και ο περιορισμός των σημείων ελέγχου και αναγκαστικής είσπραξης σε λιγότερες και περισσότερο ενισχυμένες υπηρεσίες. Σε ό,τι αφορά στους Νομούς Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, οι αρμοδιότητες των Τμημάτων ή Γραφείων Ελέγχου και Δικαστικού των Δ.Ο.Υ. των παραπάνω Νομών, θα περιέλθουν, από 01-07-2013 στις Δ.Ο.Υ. Σύρου και Ρόδου, αντίστοιχα.
Με τον περιορισμό των σημείων ελέγχου και αναγκαστικής είσπραξης σε λιγότερες και περισσότερο ενισχυμένες υπηρεσίες επιδιώκεται η δημιουργία ενισχυμένων φοροελεγκτικών και φοροεισπρακτικών υπηρεσιών, αρτίως οργανωμένων και στελεχωμένων, που θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Λαμβανομένης υπόψη της συνταγματικής επιταγής της παρ. 4 του άρθρου 101, περί προστασίας των νησιωτικών περιοχών και τα όσα ορίζουν οι Συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία των περιοχών αυτών, δεν ανεστάλη η λειτουργία Δ.Ο.Υ., σε όσα νησιά λειτουργεί μία μόνο Δ.Ο.Υ., κατά το μεταβατικό στάδιο της αναδιοργάνωσης, αλλά αναστέλλεται στο τελικό στάδιο αυτής.
Β. Επίσης για την καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων σε περιοχές που υπήρχε Δ.Ο.Υ., της οποίας ανεστάλη η λειτουργία, ορίσθηκε η λειτουργία Γραφείων των Δ.0.Υ. υποδοχής, τα οποία στεγάζονται σε χώρους που θα διαθέσουν οι Δήμοι. Με τις αριθ. Δ6Α 1144729 ΕΞ 2012/19-10-2012 (Β’ 2828), Δ6Α 1157277 ΕΞ 2012/15-11-2012 (Β’3042) και Δ6Α 1000737 ΕΞ 2013/3-1-2013 (Β’ 69) Υπουργικές αποφάσεις όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν έχει ορισθεί, συνολικά, η λειτουργία εκατόν τριάντα (130) Γραφείων, μεταξύ των οποίων και στους Δήμους νησιών των οποίων πρόκειται να ανασταλεί η λειτουργία της Δ.Ο.Υ., τα οποία θα λειτουργήσουν μετά από την ημερομηνία αναστολής λειτουργίας των Δ.Ο.Υ. αυτών. Στις προαναφερθείσες αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών έχουν καθορισθεί και οι αρμοδιότητες των Γραφείων, οι οποίες θα διευρύνονται συνεχώς, δεδομένης της εξέλιξης του νέου TAXIS.
Επιδίωξη του Υπουργείου Οικονομικών είναι η λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των Γραφείων, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Γ. Προκειμένου με την αναδιοργάνωση αυτή να επιτευχθεί αφενός η καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και αφετέρου η εστίαση των υπαλλήλων των Δ.Ο.Υ στην εκτέλεση του κύριου έργου τους, διευρύνεται η δυνατότητα των πολιτών να διεκπεραιώνουν φορολογικές υποθέσεις εκτός Δ.Ο.Υ., αναβαθμίζονται σημαντικά οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και υλοποιούνται πολλές νέες, με απώτερο στόχο να μην απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία τους στις Δ.Ο.Υ.
Δ. Σε κάθε περίπτωση, μετά από την ολοκλήρωση των οργανωτικών μεταρρυθμίσεων, θα εντοπιστούν τυχόν προβλήματα, που πιθανόν θα προκύψουν από τις προαναφερθείσες οργανωτικές μεταβολές, τα οποία θα αντιμετωπισθούν με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ