Από το 2005 σε εκκρεμότητα η επισκευή του Ταχυδρομείου!

Ακρως αποκαλυπτική της ανικανότητας και της αδιαφορίας των τοπικών μας ταγών να διαφυλάξουν την πολιτιστική κληρονοµιά του νησιού, είναι η αλληλογραφία που ξεκίνησε το έτος 2005 και προηγήθηκε της πρόσφατης διαπιστώσεως της Διεύθυνσης Υπηρεσίας Δόµησης του Δήµου Ρόδου ότι ένα εκ των κεντρικότερων και ιστορικότερων κτηρίων, στο κέντρο της πόλης, είναι ετοιµόρροπο!!
Όπως απεκάλυψε η “δ”, «όνειδος» για τη δηµόσια διοίκηση στα Δωδεκάνησα αποτελεί συγκεκριµένα έκθεση για την επικινδυνότητα του κτηρίου στο οποίο στεγάζονται οι κεντρικές υπηρεσίες των ΕΛΤΑ και η Αποκεντρωµένη Διοίκηση Αιγαίου µε την οποία διαπιστώνεται ότι η κατασκευή θεωρείται επικίνδυνη από στατικής και δοµικής άποψης (κοινώς ετοιµόρροπη)!!
Για το θέμα υπήρξε ήδη παρέμβαση του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Εν πάση περιπτώσει την 27η Ιουνίου 2005 η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων με το υπ’ αριθμ. Πρωτ. 490 έγγραφό της ενημέρωσε την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (Διεύθυνση Τοπικής Αυτοδιοίκησης), την Πολεοδομία του Δήμου Ροδίων, το ΑΤ Ρόδου και ένα φύλακα Αρχαιοτήτων ότι εγκρίνονται άμεσες εργασίες για την άρση της επικινδυνότητας του κτηρίου.
Είχε συγκεκριμένα εγκριθεί η τοποθέτηση σκαλωσιάς, η αφαίρεση των επικίνδυνων λίθων, αφού πρώτα σημειωθούν, φωτογραφηθούν και σχεδιαστούν, η στερέωση των υπολοίπων λίθων, η διεύρυνση της διατομής των υδροροών, η επισκευή και συμπλήρωση της περιμετρικής κορνίζας στο δώμα του κτηρίου, η μόνωση της περιμετρικής κορνίζας, η επισκευή της μόνωσης του δώματος κ.κ.
Στο θέμα επενέβη τρία χρόνια μετά η ΤΥΔΚΥ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου πλέον αρμόδια και η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων συμφώνησε με έγγραφο της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Ρόδου σχετικά με την επικινδυνότητα του κτηρίου και ζήτησε την άμεση επέμβαση σ΄αυτό μετά από μελέτη.
Ενα χρόνο μετά, τον Ιανουάριο του 2009, το τμήμα ΤΥΔΚΥ της Περιφέρειας απέστειλε στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Ροδιων, στη Διεύθυνση Προστασίας Μεσαιωνικής Πόλης, στο Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, στη Διεύθυνση Πολεοδομίας και στην Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων νέο έγγραφο σχετικά με την επικινδυνότητα του κτηρίου…
Στο αποκαλυπτικό αυτό έγγραφο προκύπτουν αναμφίβολα οι ευθύνες για την κατάντια στην οποία έχουν τα ιστορικά κτήρια στο κέντρο της πόλης…
ΘΕΜΑ: Επικινδυνότητα κτηρίου Ταχυδρομείου
ΣΧΕΤ: 1. Το με αριθμ. πρωτ. 2805/08/1-7-08 έγγραφο της Δ/νσης Πολεοδομίας Ρόδου
2. Το με αριθμ. πρωτ. 1063/28-08-2008 έγγραφο της 3ης Εφορίας Νεωτέρων Μνημείων
Σας ενημερώνουμε ότι μετά από σχετικό έγγραφό μας με αρ. πρωτ. 7857/8-6-2005 προς την 3η Εφορία Νεωτέρων Μνημείων ζητήσαμε άδεια για την αφαίρεση των στοιχείων από τις κορνίζες της ανατολικής όψης που ήταν έτοιμα να αποκολληθούν, έτσι ώστε να εξασφαλισθεί η προστασία των διερχόμενων πολιτών.

Η επέμβαση εγκρίθηκε με έγγραφο της 3ης Εφορίας Νεωτέρων Μνημείων με αριθμ. πρωτ. 490/27-6-05 και οι εργασίες πραγματοποιήθηκαν στις 25/10/2006 από τεχνίτες (πετράδες) της Δ/νσης Προστασίας Μεσαιωνικής Πόλης και αρχαιολογικών χώρων του Δήμου Ροδίων με την χρήση καλαθοφόρου οχήματος. Κατά την αφαίρεση των ετοιμόρροπων τμημάτων διαπιστώθηκε ότι στην κορνίζα κάτω από το στηθαίο του δώματος υπάρχουν πέτρες οι οποίες έχουν αποκολληθεί από το ανωτέρω τμήμα αλλά είναι αδύνατον να αφαιρεθούν γιατί αυτό θα προκαλούσε πτώση μεγάλου τμήματος της ογκώδους κορνίζας.
Κατά συνέπεια μέχρι να συνταχθεί η μελέτη συντήρησης και αποκατάστασης του κτηρίου η οποία τώρα θα ξεκινήσει από την υπηρεσία μας (αρχιτεκτονική μελέτη) και να ανατεθεί η στατική μελέτη, πρέπει να ληφθούν κάποια μέτρα προστασίας για τους διερχόμενους πολίτες. Κατά τη γνώμη μας κρίνεται απαραίτητη η τοποθέτηση σκαλωσιάς κατά μήκος όλης της ανατολικής όψης του κτηρίου και σε όλο το ύψος της με την τοποθέτηση ξύλινου παταριού ακριβώς κάτω από την κορνίζα της κορυφής όπου υπάρχουν τα επικίνδυνα τμήματα έτσι ώστε να τα συγκρατήσει σε πιθανή κατάρρευσή τους. Η είσοδος στο Ταχυδρομείο μπορεί να διατηρηθεί με την τοποθέτηση ξύλινου παταριού πάνω από την είσοδο και κατασκευή της σκαλωσιάς έτσι ώστε να υπάρχει άνοιγμα στο συγκεκριμένο σημείο. Η παραπάνω κατασκευή θα βοηθήσει επίσης, στην σύνταξη της μελέτης και στην διαπίστωση των προβλημάτων και του τρόπου στήριξης των κορνιζών καθώς θα είναι δυνατή η προσέγγιση των τμημάτων που βρίσκονται σε μεγάλο ύψος.
Καθώς η υπηρεσία μας δεν διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό και προσωπικό για την παραπάνω κατασκευή παρακαλούμε για την συνδρομή του Δήμου Ροδίων έτσι ώστε να εξασφαλισθεί η ασφάλεια των δημοτών καθώς και των επισκεπτών οι οποίοι κατά τους θερινούς μήνες επισκέπτονται καθημερινά την υπηρεσία του Ταχυδρομείου.
Αμεσα κρίνεται απαραίτητη η τοποθέτηση προστατευτικών κιγκλιδωμάτων που να κατευθύνουν τη διέλευση των πεζών σε απόσταση τουλάχιστον δύο (2) μέτρων από το κτήριο στην ανατολική πλευρά (κεντρική είσοδο Ταχυδρομείου).
ΜΕ Ε.Γ.Γ.Π.
Ο Προϊστάμενος Τ.Υ.Δ.Κ.
Εμμ. Μαριάς
Πολιτικός Μηχανικός