• Φώτης Σκάλτσας: «Τα αιτήματα αφορούν στους ξενοδοχοϋπαλλήλους που ταλαιπωρούνται τους χειμερινούς μήνες» • Παρά τις συνεχείς δεσμεύσεις δεν δίδεται λύση • Με θετικό πρόσημο έκλεισε η σεζόν του 2025, αλλά οι ελλείψεις σε εργατικά χέρια παραμένουν οι ίδιες
Αιφνιδιαστική επίσκεψη πραγματοποίησαν χτες το πρωί, μέλη της ΠΟΕΕΤ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στον Επισιτισμό – Τουρισμό) στο Μέγαρο Μαξίμου με κύριο αίτημα το εποχικό ταμείο ανεργίας. Μεταξύ των μελών, ήταν ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ρόδου κ. Θανάσης Σταμούλης και ο οργανωτικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ρόδου, αντιπρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ρόδου και γενικός γραμματέας της ΠΟΕΕΤ, κ. Φώτης Σκάλτσας.
Μιλώντας προς τη “δ” ο κ. Σκάλτσας υπογράμμισε πως δεν πρόκειται να σταματήσει η διεκδίκηση μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματα, που είναι ρεαλιστικά και κοστολογημένα:
«Προβήκαμε σε μια αιφνιδιαστική (ειρηνική) διαμαρτυρία με πανό έξω από το Μέγαρο Μαξίμου με κυρίαρχο αίτημα την επέκταση του επιδόματος ανεργίας και το τι μέλλει γενέσθαι με τους εποχικά εργαζομένους. Δεν μπορούν οι εποχικά εργαζόμενοι να επιβιώνουν τους χειμερινούς μήνες με ένα επίδομα που έχει διάρκεια μόλις τρεις μήνες. Επιπλέον, αν και το ποσόν είναι στο πλαίσιο του 60% του βασικού μισθού, δεν επαρκεί για την επιβίωση με δεδομένη την ακρίβεια, τις συνεχείς αυξήσεις σε όλα κ.λπ. Ωστόσο, επικεντρωθήκαμε κυρίως στην επέκταση της χρονικής διάρκειάς του. Εμείς σαν ΠΟΕΕΤ έχουμε μια τεκμηριωμένη πρόταση την οποία έχουμε καταθέσει, ζητώντας το ταμείο ανεργίας να λειτουργεί αναλογικά. Δηλαδή, κάποιος που θα εργαστεί τρεις μήνες, να λάβει επίδομα ανεργίας για τρεις μήνες κ.ο.κ. Με αυτή την πρόταση, έχουμε δύο στόχους: τόσο τη χρονική επέκταση, όσο και τη “μαύρη”/ αδήλωτη εργασία. Η διεκδίκηση ξεκίνησε εδώ και καιρό, αλλά δεν έχουμε βρει ευήκοα ώτα. Η πρώτη προσπάθεια ξεκίνησε επί θητείας της κας Έφης Αχτσιόγλου στο υπουργείο Εργασίας και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Στις συναντήσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα, όλοι μας λένε ότι είναι θετικοί απέναντι στα αιτήματά μας, αλλά δεν προχωρούν σε καμία παρέμβαση, με τη δικαιολογία της έλλειψης δημοσιονομικού χώρου. Ωστόσο, το αίτημά μας είναι κοστολογημένο και δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό».
Όπως αναφέρθηκε, σε προηγούμενη συνάντηση που έγινε από εκπροσώπους της ΠΟΕΕΤ με τον γενικό γραμματέα Εργασιακών Σχέσεων κ. Νίκο Μηλαπίδη, δόθηκαν διαβεβαιώσεις ότι μέχρι τις 20 Οκτωβρίου 2025 θα είχαν βγει τα αποτελέσματα της σχετικής έκθεσης του Υπουργείου Οικονομικών, επί της προτάσεως για το επίδομα ανεργίας (που ουσιαστικά είναι σε διαβούλευση από το 2024). Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει ούτε απάντηση, ούτε ανταπόκριση.

Η σεζόν για τους εργαζόμενους και οι εκτιμήσεις για το 2026
Ερωτηθείς ο κ. Σκάλτσας σχετικά με την έκβαση της φετινής τουριστικής περιόδου για τους εργαζόμενους και ποιες είναι οι εκτιμήσεις για το 2026, δήλωσε:
«Η σεζόν του 2025 για τις επιχειρήσεις και σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία, έκλεισε με πολύ θετικό πρόσημο. Ωστόσο, υπήρχαν πολλαπλά προβλήματα με τους εργαζόμενους λόγω της έλλειψης εργατικών χεριών. Αποτέλεσμα, ο κάθε εργαζόμενος να δουλεύει… για τρεις. Επιπλέον, η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας αντί να λειτουργήσει σαν εργαλείο υπέρ της εργασίας (καθώς αποτυπώνονται άμεσα οι ώρες απασχόλησης, οι υπερωρίες κ.λπ.), στην πράξη διαπιστώσαμε παρεμβατικές συμπεριφορές –και σε χώρους εργασίας. Με αυτά τα δεδομένα, δεν περιμένουμε να αλλάξουν πολλά και την επόμενη σεζόν. Όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, οι Έλληνες γυρίζουν την πλάτη στον τομέα του Επισιτισμού – Τουρισμού για πολλούς λόγους, με αποτέλεσμα να υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες κενά, τα οποία καλούνται να καλυφθούν από εισαγόμενους που έρχονται από τρίτες χώρες. Του χρόνου περιμένουμε και πολλούς από την Ινδία. Ωστόσο, δεν μπορούν να αντικαταστήσουν ούτε την ποιότητα στις προσφερόμενες υπηρεσίες, ούτε την πείρα που έχουν οι άλλοι εργαζόμενοι (κυρίως ντόπιοι) στους τομείς απασχόλησης. Εάν δεν αλλάξει η νοοτροπία, δεν επεκταθεί το επίδομα ανεργίας και δεν υπάρξει μια σειρά από άλλες προϋποθέσεις, θα παραμείνουμε στα ίδια επίπεδα. Απαξιώνεται συνεχώς το τοπικό εργατικό δυναμικό χωρίς να μπορεί να αντικατασταθεί. Το brand name της Ελλάδας έχει επιτευχθεί με προσπάθειες εκατέρωθεν (από τους επιχειρηματίες, τους εργαζόμενους κ.λπ.), αλλά στηρίζεται στο εργατικό δυναμικό –το οποίο δεν μπορεί να το υποκαταστήσει κάποιος εισαγόμενος από τρίτες χώρες…».
















