Ειδήσεις

Τουρισμός: Οι επενδύσεις που οδήγησαν στο success story του φθινοπώρου για την Ελλάδα

Η μεγάλη εικόνα του ελληνικού τουρισμού αλλάζει. Το φετινό φθινόπωρο δεν ήταν απλώς «καλό». Ήταν η πιο χειροπιαστή απόδειξη ότι μια χώρα που επένδυσε επιθετικά σε υποδομές, προϊόν και αερομεταφορές τα τελευταία χρόνια, αρχίζει τώρα να αποκομίζει τα οφέλη. Η σταδιακή επιμήκυνση της σεζόν δεν είναι πλέον θεωρία, αλλά μετρήσιμο αποτέλεσμα.

Η Fraport επιβεβαιώνει ότι η αγορά μπαίνει σε μια νέα φάση ωρίμανσης: η κίνηση στους λεγόμενους «περιφερειακούς μήνες» (Μάρτιος, Απρίλιος, Οκτώβριος και Νοέμβριος) ήταν αυξημένη σχεδόν κατά 30% σε σχέση με το 2022, ενώ μόνο για το 2025 αυτοί οι μήνες πρόσθεσαν περίπου 1 εκατ. επιβάτες στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Σε ότι αφορά στο σύνολο των 39 αεροδρομίων της χώρας, η επιβατική κίνηση του Οκτωβρίου ήταν αυξημένη κατά 4,5%.

 Βασιλάκης: Το χτίσιμο του brand Ελλάδα
Ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, μιλώντας στο πλαίσιο του συνεδρίου Reimagine Tourism της Καθημερινής, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι η Ελλάδα έχει οικοδομήσει ένα εξαιρετικά ισχυρό τουριστικό brand τα τελευταία 10 – 12 χρόνια. Επεσήμανε, όμως, την ανάγκη να το υποστηρίξουμε και να μην το προδώσουμε. «Οι ανταγωνιστές βελτιώνονται, οι απαιτήσεις των ταξιδιωτών αυξάνονται και κάθε αστοχία, από τις υποδομές μέχρι και την εξυπηρέτηση, μπορεί να πληγώσει την εικόνα της χώρας» είπε ο κ. Βασιλάκης.

Τόνισε, επίσης, ότι ο κλάδος συνεχίζει να αναπτύσσεται, όμως αυτό απαιτεί καλύτερες υποδομές και στα αεροδρόμια, επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, εκπαίδευση και κουλτούρα φιλοξενίας, όπως και συνεχή προσπάθεια απ’ όλους τους κρίκους της τουριστικής αλυσίδας.

Οι επενδύσεις του ξενοδοχειακού κλάδου
Η άνοδος αυτή οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στις επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει ο ιδιωτικός τομέας. Όπως ανέφερε ο ανώτερος γενικός διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς, Θεόδωρος Τζούρος, ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει αναβαθμιστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, το 55% των δωματίων είναι σήμερα τετράστερα ή πεντάστερα (από 49% το 2019), ενώ η παρουσία διεθνών brands έχει εκτοξευθεί σε 37.000 branded δωμάτια σήμερα, από 25.000 που ήταν δύο χρόνια πριν και 15.000 το 2019.

Όπως εξήγησε ο κ. Τζούρος, αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί υπάρχει σταδιακή «διαφοροποίηση στην πηγή των εσόδων των ξενοδοχείων από τους tour operators προς τα διεθνή brands, τα οποία απευθύνονται και σε μη παραδοσιακούς προορισμούς, όπως η Αμερική, η οποία φέρνει και έναν τουρισμό που είναι λιγότερο εποχικός από αυτόν που είναι σήμερα».

Επιπλέον, τα ελληνικά ξενοδοχεία εμφανίζουν ολοένα και πιο ισχυρούς ισολογισμούς. «Ενδεικτικά το 2024, ο συνολικός τζίρος που κατέγραψε ο κλάδος, ήταν γύρω στα 10 δισ. με μια κερδοφορία προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων στα 3 δισ. ευρώ, άρα 30% EBITDA margin -μια πολύ καλή κερδοφορία. Και αυτό τους έχει επιτρέψει να κάνουν σημαντικές επενδύσεις. Οι επενδύσεις που είδαμε το 2024, όπως εμείς τις μετράμε με τους δικούς μας συμβούλους, ανήλθαν γύρω στα 3,7 δισ. ευρώ. Το 60-70% αυτών των επενδύσεων υλοποιούνται από μεγάλους παίκτες στον χώρο, και αφορά κυρίως σε 4άστερα και 5άστερα ξενοδοχεία. Και αυτό φαίνεται και στον δανεισμό του κλάδου, ο οποίος ανέρχεται γύρω στα 12 δισ. ευρώ, από τα οποία όμως και πάλι το 60% αφορά στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες 4 και 5 αστέρων. Άρα βλέπουμε σαφώς μια σημαντική επενδυτική δραστηριότητα στο Luxury segment, που επικεντρώνεται κυρίως στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες» πρόσθεσε.

Την ίδια στιγμή όμως, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γιάννης Χατζής, στην Ελλάδα λειτουργούν σήμερα περίπου 25.000 επιχειρήσεις με μέσο έσοδο περίπου 80.000 ευρώ. Πολλές από αυτές είναι μικρές οικογενειακές μονάδες, που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν, ειδικά μάλιστα σ’ ένα περιβάλλον στο οποίο η Ελλάδα, λόγω των πολύ υψηλών επιβαρύνσεων, βρίσκεται χαμηλά σε ό,τι αφορά στην ανταγωνιστικότητα.

Κύμα εξαγορών στα ξενοδοχεία
Ταυτόχρονα ο κ. Τζούρος επεσήμανε ότι τα τελευταία χρόνια, από το 2020 και μετά, παρατηρείται ένα κύμα εξαγορών στον ξενοδοχειακό κλάδο, είτε με την είσοδο μεγάλων funds κυρίως από την Αμερική, Σιγκαπούρη και Ισραήλ, είτε με την επαναδραστηριοποίηση παραδοσιακών ελληνικών ομίλων, οι οποίοι κάνουν νέες επενδύσεις ή συμπράττουν με διεθνείς αλυσίδες. «Αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχει ένα μεγάλο επενδυτικό πλάνο, το οποίο θεωρώ ότι δεν σχετίζεται με το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπάρχουν μεγάλοι παίκτες στην Ελλάδα, όπως ενδεικτικά:

Η HIG με τα Ella Resorts με 3.500 δωμάτια,
η Blackstone με την HIP με 2.500 δωμάτια,
η Sani/Ikos με GIC με 2.700 στην Ελλάδα και άλλα 700 στο εξωτερικό,
η αμερικάνικη Hines,
η ισπανική Azora που μπήκε στην Donkey Hotels, οι οποίοι κάνουν μεγάλες επενδύσεις που συνήθως δεν εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης.
»Και ταυτόχρονα βλέπουμε και τους παραδοσιακούς ξενοδοχειακούς ομίλους, όπως είναι η ΤΕΜΕΣ, ο όμιλος Δασκαλαντωνάκη, η Atlantica και ο Μήτσης, οι οποίοι μετά από μια δύσκολη περίοδο, έχουν ξαναρχίσει να κάνουν επενδύσεις τόσο σε αναβάθμιση υφιστάμενων μονάδων όσο και αρκετά greenfield projects -κάτι που αποφεύγουν να κάνουν οι ξένοι».

Επενδύσεις σε αεροδρόμια αλλά όχι σε λιμάνια
Ο CEO της Fraport Greece, Alexander Zinell, ανέφερε ότι στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια έχουν επενδυθεί συνολικά πάνω από 1,8 δισ. ευρώ για τη δημιουργία σύγχρονων και ασφαλών πυλών εισόδου στη χώρα, ενώ κάθε χρόνο επενδύονται περίπου 50 εκατ. ευρώ για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων.

Στον αντίποδα, ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΔΣ της Attica Group, Κυριάκος Μάγειρας, στηλίτευσε τις ελλιπείς ακτοπλοϊκές υποδομές της χώρας. «Διαθέτουμε λιμάνια με υποδομές τριών αστέρων σε νησιά πέντε αστέρων» είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «εδώ και 20 με 25 χρόνια δεν έχουν γίνει ουσιαστικές επενδύσεις στα λιμάνια».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η λύση βρίσκεται στις μακροχρόνιες παραχωρήσεις, στις επενδύσεις με ΣΔΙΤ, στη συνεννόηση κεντρικού κράτους, δήμων, λιμενικών ταμείων και στο στρατηγικό σχέδιο για πράσινη μετάβαση.

Η ευθύνη της βιωσιμότητας
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ξενοδοχειακού ομίλου PHĀEA και Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Αγάπη Σμπώκου, υπογράμμισε την ευθύνη που έχει η χώρα σε ό,τι αφορά στον τουρισμό.

«Πρέπει να έχουμε μια μακροχρόνια και συνεκτική πολιτική, μια πολιτική που θα κάνει νόημα και για τον μεγάλο και για τον μικρό επιχειρηματία, που αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού τουρισμού, θα κάνει νόημα και για τον εργαζόμενο του τουρισμού και τελικά για όλη την κοινωνία, γιατί με κάποιο τρόπο ο τουρισμός αγγίζει όλους» σημείωσε.

Πηγή: powergame.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου