• Παραμένουν “αγκάθι” οι παράνομες ξεναγήσεις • Μειώνεται συνεχώς η αγοραστική δύναμη των πελατών που ταξιδεύουν με κρουαζιέρα
Ομαλά εξελίχθηκε η φετινή τουριστική σεζόν για τη Ρόδο, η οποία έριξε “αυλαία” –αν και υπάρχει ακόμη λίγη κίνηση μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.
Όπως υπογραμμίζει με δηλώσεις του προς τη “δ” ο κ. Δημήτρης Σαλαχούρης, πρόεδρος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών Δωδεκανήσου, τα νούμερα κυμάνθηκαν στα περσινά επίπεδα αλλά η σεζόν έκλεισε με θετικό πρόσημο.
«Ήταν μια καλή σεζόν, η οποία εξελίχθηκε ομαλά. Όσον αφορά στα νούμερα, τα στοιχεία δείχνουν ότι κινήθηκαν στα επίπεδα του 2024 (με μία μικρή αύξηση). Για τον δικό μας κλάδο των ξεναγών, η ζήτηση αυξήθηκε μετά τον Αύγουστο έως και τον Οκτώβριο. Όπως είναι γνωστό, οι ξεναγοί αυξάνονται κάθε χρόνο. Ελπίζουμε να συνεχιστεί αυτό και, βεβαίως, να υπάρχει δουλειά για όλους».
Όπως ανέφερε, επειδή και η κρουαζιέρα κινήθηκε σε πολύ καλά επίπεδα –με τις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων να συνεχίζονται και μέσα στον Νοέμβριο- με το βλέμμα στραμμένο στη Μέση Ανατολή και στις ελπίδες ότι θα κοπάσουν οι εχθροπραξίες και θα ανακάμψει η αγορά από εκεί που περιλαμβάνει και την Ρόδο. «Η εκεχειρία στη Γάζα είναι ευαίσθητη και οι εταιρείες δεν είναι σε θέση να προγραμματίσουν κρουαζιέρες που θα περιλαμβάνουν τη Μέση Ανατολή, τόσο γρήγορα» -όπως ανέφερε.
Ερωτηθείς σχετικά με τις εκδρομές, ο κ. Σαλαχούρης δήλωσε: «Παρατηρούμε ότι οι πελάτες πολύ υψηλής οικονομικής δύναμης είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό (αγγίζει σχεδόν το 10%), ενώ ένα ποσοστό από αυτούς δεν ξοδεύουν στο νησί της Ρόδου, καθώς δεν είναι από τους πρώτους προορισμούς των ταξιδιών με κρουαζιερόπλοιο.
Γενικότερα, η τάση για τους επιβάτες που ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια είναι πτωτική. Ενδεχομένως λόγω της ανόδου της δυναμικής των πλοίων αυτών (capacity) που δεν λειτουργεί ισοδύναμα: δηλαδή, αυξάνονται οι αριθμοί αλλά μειώνεται η αγοραστική δύναμη. Κατά την προσωπική μου εκτίμηση, από εδώ και στο εξής αυτή την εικόνα θα έχουμε. Πολλά κρουαζιερόπλοια με πολλούς επιβάτες, αλλά λίγα από αυτά θα έχουν πελάτες υψηλής οικονομικής στάθμης. Ωστόσο, η Ρόδος παραμένει ένα δυνατό brand name και το λιμάνι είναι σημαντική πύλη εισόδου. Μην ξεχνάμε ότι ο τουρισμός είναι μια ευαίσθητη βιομηχανία που επηρεάζεται από τα πάντα. Πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για τις εξελίξεις».
Τα αιτήματα του κλάδου και οι παράνομοι ξεναγοί
Σχετικά με τα αιτήματα του κλάδου, ο κ. Σαλαχούρης επανέλαβε ότι τα προβλήματα διαιωνίζονται και δεν δίνονται λύσεις: «Τα προβλήματα του κλάδου των ξεναγών είναι τα ίδια σε όλη την Ελλάδα.
Το επάγγελμα όσο πάει και φθίνει. Και δεν σας κρύβω ότι όσοι νέοι εισέρχονται τώρα στην αγορά εργασίας και της ξενάγησης, προβλέπω ότι θα αντιμετωπίσουν πάρα πολλές δυσκολίες στο μέλλον. Είναι γεγονός ότι το υπουργείο Τουρισμού, όχι μόνον δεν ακούει τα αιτήματά μας εδώ και χρόνια, αλλά μας δείχνει ξεκάθαρα ότι δεν μας θέλει. Και όσο ακολουθεί αυτή την πολιτική απέναντί μας, δεν μπορούμε να κοιμόμαστε… ήσυχοι. Η ηγεσία αυτού του υπουργείου έχει ταχθεί ανοιχτά κατά των Ελλήνων ξεναγών και τους αντιμετωπίζει εχθρικά. Δεν γίνεται κανένας απολύτως έλεγχος για τις παράνομες ξεναγήσεις, το νομικό καθεστώς ελεγχου δεν είναι εφαρμόσιμο (δεν μπορεί κανένας να σταματήσει τον οποιονδήποτε παράνομο ξεναγό –ούτε η αστυνομία, ούτε η ΠΥΤ κ.λπ.). Συνεπώς, πρέπει να αλλάξει ο νόμος, διαφορετικά θα υπάρχει ασυδοσία».
Όπως τόνισε, στα τελευταία τρία χρόνια εμφανίζονται ξεναγοί από διάφορες (και τρίτες) χώρες, οι οποίοι δεν γνωρίζουν τη Ρόδο ως προορισμό και δεν μπορούν να προωθήσουν αυτό που πρέπει σε επαγγελματικό επίπεδο: «Εάν εμείς κάναμε κάτι τέτοιο σε μια άλλη χώρα, προφανώς θα βρισκόμασταν αμέσως στο αυτόφωρο. Γιατί να επιτρέπεται να γίνεται αυτό στην Ελλάδα; Είναι ευθύνη του Υπουργείου Τουρισμού να προστατέψει τόσο τους εργαζόμενους όσο και τη χώρα και τον κάθε τουριστικό προορισμό».
Σημειώνεται τέλος, ότι οι διπλωματούχοι ξεναγοί μέλη του σωματείου της Δωδεκανήσου είναι 125, ενώ σε όλη την Ελλάδα είναι περίπου 3500.
«Έχουμε μέλη μας στη Ρόδο, στην Κω και στην Πάτμο. Είμαστε εδώ 125 οικογένειες που προσπαθούμε να επιβιώσουμε από το επάγγελμά μας, το τόσο ιδιαίτερο. Να παρουσιάζουμε τον τόπο μας στους επισκέπτες όπως αρμόζει στο νησί μας και συγχρόνως να το προφυλάσσουμε από τους κακοπροαίρετους.
Να υποδεικνύουμε όσο πιο διακριτικά γίνεται τα κακώς κείμενα στους υπεύθυνους φορείς και να εκθειάζουμε τα καλώς κείμενα ως καθημερινοί διαφημιστές της πατρίδας μας.
Οι Έλληνες επίσημοι ξεναγοί γενικά θα έπρεπε να είναι τα μάτια και τα αυτιά του Υπουργείου Τουρισμού και του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως γίνεται τουλάχιστον στη γειτονική μας χώρα. Δυστυχώς, στη δική μας χώρα τα συμφέροντα είναι διαφορετικά» -όπως υπογραμμίζει ο κ. Σαλαχούρης.















