Λιτσα Φτακλακη: «”Casus belli” τυχόν μεταφορά της Διεύθυνσης Τουρισμού στην Αθήνα»

«Ο στόχος μας είναι ένας και μοναδικός. Θέλουμε να αναδείξουμε τα νησιά του Αιγαίου- πανέμορφα στολίδια μας – για να αυξήσουμε το τουριστικό μας προϊόν»
Στους στόχους που έχουν τεθεί για τον τουρισμό, αναφέρεται μεταξύ άλλων σε συνέντευξή της στη «δ», η αρμόδια αντιπεριφερειάρχης κ. Λίτσα Φτακλάκη.
Σε ερώτηση σχετικά με τα μηνύματα που έφθασαν στη Ρόδο από την τουριστική έκθεση του Βερολίνου, η κ. Φτακλάκη δηλώνει, πως είναι θετικά.
«Είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός πως ο ίδιος ο Πρόεδρος του Γερμανικού Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Γραφείων (DRV), ο κ.Γιούργκεν Μπίχι, μιλά όχι μόνο για comeback της γερμανικής αγοράς αλλά για ένα comeback με ακριβότερες διακοπές καθώς το οικογενειακό «κομπόδεμα» των Γερμανών για τις διακοπές του καλοκαιριού θα αυξηθεί», δηλώνει η αντιπεριφερειάρχης και προσθέτει πως αν δεν υπάρξουν αιφνίδιοι αστάθμητοι παράγοντες που θα βάλουν σε κίνδυνο τον ελληνικό τουρισμό, τότε μπορούμε να αισιοδοξούμε για τη φετινή σαιζόν.
Η κ. Φτακλάκη αναφέρεται ακόμη και στις προσπάθειες που γίνονται για να συνδεθεί ο πρωτογενής τομέας με τον τουρισμό.
«Ευτυχώς, που μεταξύ μας οι φορείς σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο έχουμε μια πολύ εποικοδομητική και συστηματική συνεργασία για το τουριστικό μας προϊόν και σίγουρα αυτό μας παροπλίζει απέναντι σε ένα μη συνεργάσιμο κράτος. Για αυτό και το μήνυμα που έχουμε στείλει όλοι οι φορείς για την έδρα της Διεύθυνσης Τουρισμού του ΕΟΤ είναι ηχηρό και θα μετατραπεί σε casus belli εάν για άλλη μια φορά η πολιτική ηγεσία κωφεύσει και προχωρήσει στη μεταφορά της έδρας στην Αθήνα», τονίζει η κ. Φτακλάκη.
Η συνέντευξη της κ. Φτακλάκη, αναλυτικά:
• Ποια είναι τα συμπεράσματά σας από τη συμμετοχή της Περιφέρειας στην τουριστική έκθεση του Βερολίνου;
Τα μηνύματα από την έκθεση του Βερολίνου (ITB) όπως ήδη έχουμε ανακοινώσει όλοι οι συμμετέχοντες φορείς, είναι πολύ θετικά καθώς φέτος διαφαίνεται μια αύξηση της τάξης του 15% που μπορεί να φθάσει και το 25%. ¶λλωστε είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός πως ο ίδιος ο Πρόεδρος του Γερμανικού Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Γραφείων (DRV), ο κ.Γιούργκεν Μπίχι, μιλά όχι μόνο για comeback της γερμανικής αγοράς αλλά για ένα comeback με ακριβότερες διακοπές καθώς το οικογενειακό «κομπόδεμα» των Γερμανών για τις διακοπές του καλοκαιριού θα αυξηθεί. Επομένως, εάν και εφόσον δεν υπάρξουν αιφνίδιοι αστάθμητοι παράγοντες που θα βάλουν σε κίνδυνο τον ελληνικό τουρισμό, τότε μπορούμε να αισιοδοξούμε για τη φετινή σαιζόν.

• Τι προσδοκά η Περιφέρεια από τις «διδυμοποιήσεις» με τις Περιφέρειες της Γερμανίας και τις Βαλεαρίδες;
Μιλάμε πλέον για Πρωτόκολλα Συνεργασίας μεταξύ των ενδιαφερομένων πλευρών καθώς ο θεσμός των διδυμοποιήσεων αποτελεί το πλαίσιο αλλά η ουσία βρίσκεται στις συνεργασίες που αναπτύσσονται, στην τεχνογνωσία που μεταφέρεται, στην διεκδίκηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, στα lobbying που αναπτύσσονται και σαφώς και στις επιχειρηματικές δραστηριότητες μεταξύ των δύο περιφερειών.
Υπό αυτό το πρίσμα και με το δεδομένο πως η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου πιστεύει στην εξωστρέφεια και στις συνεργασίες, στο πλαίσιο των διεθνών συνεργασιών που περιγράφονται στον Καλλικράτη, ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη και ενδυνάμωση συνεργασιών με άλλες περιφέρειες που έχουν ομοειδή χαρακτηριστικά με εμάς και σαφώς κοινά σημεία ενδιαφέροντος και συνεργασιών.
Για αυτό λοιπόν, και ανταποκριθήκαμε σε πρόσκληση της Περιφέρειας Βαλεαρίδων και του Επιμελητηρίου της Μαγιόρκα για συνεργασίες σε κοινά πεδία καθώς επίσης και πρόταση του Ελληνογερμανικού Συνδέσμου Φιλίας για ανάπτυξη συνεργασίας με την γερμανική Περιφέρεια Schleswig- Holstein. Επίσης, μας προτάθηκε η συνεργασία με μια Περιφέρεια της Ουκρανίας, την Khmelnytsk. Η πρόταση έγινε από το πρέσβη της Ουκρανίας στην Ελλάδα, Volodymyr Shkurov και σαφώς την εξετάζουμε με ενδιαφέρον καθώς είναι μια κυρίως αγροτουριστική περιοχή και άρα θα είχε ενδιαφέρον για την ανάπτυξη αγροτοτουρισμού στα μικρότερα νησιά μας.
Στην παρούσα φάση αξιολογούμε τις προτάσεις και σε επόμενη φάση θα διοργανώσουμε συναντήσεις εργασίας τόσο στην Περιφέρειά μας όσο και στις άλλες περιφέρειες, σε νευραλγικούς τομείς για τα νησιά μας, που είναι ο πρωτογενής τομέας, η αλιεία, ο τουρισμός, η διαχείριση των λιμανιών, η διαχείριση των σκουπιδιών, η καινοτομία και η χρήση των ΤΠΓ, η ΑΠΕ, η νέα επιχειρηματικότητα, κ.α.
Σαφώς τα οφέλη είναι πολλαπλά και είναι πολύ σημαντικό πέραν των βραχυπρόθεσμων ωφελειών να δημιουργούμε ισχυρές συμμαχίες στο εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές γίγνεσθαι. Για αυτό άλλωστε και προχωράμε και στη δημιουργία του Δικτύου Πολυνησιωτικών Περιφερειών με τη συμμετοχή του Β. Αιγαίου και των Ιονίων Νήσων. Γιατί πιστεύουμε στις συμμαχίες, στις συνεργασίες και στις ανταλλαγές εντός και εκτός των συνόρων.
• Πόσο σημαντική είναι για τη Ρόδο η μελέτη που θα παρουσιαστεί από Ινστιτούτο της Γερμανίας τον Απρίλιο;
Η συγκεκριμένη έρευνα εκπονείται από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο Τουρισμού και Μάνατζμεντ της Γερμανίας, ένα κέντρο με μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία σε θέματα τουρισμού και management.
Η έρευνα που θα παρουσιαστεί το Μάιο στη Ρόδο αφορά στις τάσεις, αντιλήψεις και ανάγκες των Γερμανών επισκεπτών για τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Ήδη η Διευθύντρια του Ινστιτούτου, κα. Karola Tippmann στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης, που έγινε στην ITB με θέμα τον ελληνικό τουρισμό σε περίοδο κρίσης, αναφέρθηκε στις τάσεις των γερμανών επισκεπτών.
Για εμάς αυτή η έρευνα έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί αφενός, θα μας βοηθήσει πολύ στον επανασχεδιασμό της τουριστικής μας πολιτικής καθώς αποτελεί μια διαρκή διαδικασία και όχι στάσιμη και ως εκ τούτου, είναι πολύ σημαντικό να λαμβάνεις στο σχεδιασμό σου τις ανάγκες και τις τάσεις των επισκεπτών σου για να μπορείς να κάνεις ακόμα πιο ελκυστικό το προϊόν σου και σαφώς πιο ανταγωνιστικό, και αφετέρου θα αποτελέσει πιλότο και για τα υπόλοιπα νησιά μας.
• Με ποιες δράσεις η Περιφέρεια θα αναπτύξει τις ειδικές μορφές τουρισμού στους νομούς Δωδεκανήσου και Κυκλάδων;
Στη Στρατηγική μας αναφερθήκαμε στη στροφή που θα δώσουμε στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και στο επιχειρησιακό μας σχέδιο περιγράψαμε αυτές τις δράσεις. Τώρα έχουμε μπει πλέον στη φάση της υλοποίησης για την ανάδειξη του γαστρονομικού τουρισμού, του θρησκευτικού, πολιτιστικού τουρισμού, του περιπατητικού – αναρριχητικού και καταδυτικού τουρισμού και του θαλάσσιου τουρισμού. Οι δράσεις είναι πάρα πολλές και δρομολογούνται ανάλογα με τη μορφή εναλλακτικού τουρισμού που θέλουμε να αναδείξουμε. Π.χ. στον περιπατητικό- αναρριχητικό τουρισμό, καταρχήν ξεκινάμε με τον προσδιορισμό των επίσημων μονοπατιών και την πιστοποίησή τους, όπου δεν υπάρχει, τη ψηφιοποιημένη μορφή των διαδρομών στο τουριστικό portal που ετοιμάζουμε ούτως ώστε, ο κάθε ενδιαφερόμενος να έχει ανά πάσα στιγμή όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται, την εκπαίδευση εκπαιδευτών για την ανάδειξη και αξιοποίηση αυτών των διαδρομών, και σαφώς τη δημιουργία δικτύου όλων των πιστοποιημένων διαδρομών των νησιών της ΠΝΑ και την προβολή τους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Αυτές οι δράσεις αποτελούν οριζόντιες δράσεις, δηλ. αφορούν στο σύνολο των νησιών που διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές και θέλουν να τις προβάλουν και σίγουρα τον πρώτο λόγο τον έχουν οι δήμοι αυτών των νησιών με τους οποίους και συνεργαζόμαστε προκειμένου να αναδείξουμε αυτή τη μορφή τουρισμού. Αντίστοιχα, σχεδιάζουμε δράσεις για κάθε μορφή τουρισμού που η ανάλυση τους αποτελεί αντικείμενο μιας ολόκληρης συνέντευξης, οι οποίες άλλωστε έχουν παρουσιαστεί στο περιφερειακό συμβούλιο στις 15 Δεκεμβρίου, όπου και εγκρίθηκε το Στρατηγικό και Επιχειρησιακό Σχέδιο Δράσης της ΠΝΑ για το 2013-2014 και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα μας, στο διαδίκτυο.
• Μπορεί να γίνει και η γαστρονομία πρεσβευτής της Ρόδου και των υπολοίπων νησιών στο εξωτερικό; Θα προβληθεί μέσω συγκεκριμένων δράσεων;
Το όχημά μας για το 2013 είναι η γαστρονομία για αυτό και ξεκινήσαμε δυναμικά με τη Λέσχη Αρχιμαγείρων Κυκλάδων και Δωδεκανήσου με δράσεις εντός και εκτός συνόρων. Συνεχίζοντας τις δράσεις μας ο σχεδιασμός μας για το επόμενο τρίμηνο περιλαμβάνει τις εξής δράσεις: α) Στις 10 Απριλίου τη συμμετοχή της ΠΝΑ σε εκδήλωση του ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο για την ανάδειξη της γαστρονομίας επιλεγμένων περιοχών, β) τη συμμετοχή μέσω του ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ σε 2 road shows στη Γερμανία και στο Ισραήλ, γ) την παρουσίαση του νέου μας project «Τα Κεράσματα του Αιγαίου» στη διημερίδα με θέμα τα τοπικά προϊόντα στο τραπέζι του επισκέπτη μας, που θα διεξαχθεί για τρίτη συνεχή χρονιά στη Ρόδο, στις 19-20 Απριλίου, δ) την προσφορά των «Κερασμάτων» μέσω της Aegean airlines την περίοδο του Πάσχα στους νησιωτικούς προορισμούς που πετάει η εταιρεία, ε) το ταξίδι των «Κερασμάτων» στο Λονδίνο σε ειδική εκδήλωση σε tour operators και chefs επώνυμων εστιατορίων και στ) τη συμμετοχή της ΠΝΑ στην παγκόσμια έκθεση αγροτικών προϊόντων και γαστρονομίας, την Taste in London, τον Ιούνιο.
• Για τον ελληνικό τουρισμό ποιες δράσεις θα αναπτυχθούν;
Για τον ελληνικό τουρισμό θα κινηθούμε αντίστοιχα σε διοργάνωση στοχευμένων εκδηλώσεων στην Αθήνα και κυρίως με δυνατή διαφημιστική καμπάνια, η οποία και θα βγει σύντομα σε διαγωνισμό για να βρεθεί ο ανάδοχος. Σίγουρα ο χρόνος μας πιέζει και ελπίζουμε να είμαστε έτοιμοι πριν τον Ιούνιο καθώς γνωρίζουμε πως ο Έλληνας επισκέπτης κινείται το τρίμηνο Ιουλίου- Σεπτεμβρίου. Επίσης, θα δώσουμε έμφαση στη φιλοξενία Ελλήνων δημοσιογράφων (press trips) για να αναδείξουμε τα νησιά μας, τους υπέροχους 48 παραδείσους του Αιγαίου που ακόμα παραμένουν ανεξερεύνητοι ίσως και άγνωστοι για πάρα πολλούς Έλληνες. Επομένως, στόχος μας είναι να κινηθούμε δυναμικά και στην ελληνική αγορά παρά το γεγονός πως λόγω κρίσης ο εσωτερικός τουρισμός έχει υποστεί μεγάλη κάμψη και τα τελευταία δυο χρόνια, και σίγουρα τα μηνύματα δεν είναι και πολύ ενθαρρυντικά. Παρ’ όλα αυτά, εμείς θα το παλέψουμε και ας ευχηθούμε τα πράγματα να πάνε φέτος καλύτερα και για την ελληνική αγορά.
• Είναι εφικτή η διασύνδεση του τουρισμού με τον πρωτογενή τομέα καθώς τα Δωδεκάνησα σε αντίθεση με άλλες περιοχές της χώρας δεν έχουν προχωρήσει στον τομέα αυτό;
Είναι το ζητούμενό μας και αυτό επιδιώκουμε ως περιφερειακή αρχή σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς. Για αυτό και υπάρχει στενή και συστηματική συνεργασία μεταξύ της Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης και της Διεύθυνσης Τουρισμού της ΠΝΑ καθώς ο στόχος μας είναι κοινός. Να χτίσουμε τις γέφυρες και να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ούτως ώστε το τραπέζι του επισκέπτη να αποτελείται κυρίως από τοπικά προϊόντα και θα αναδεικνύουν την τοπική γαστρονομία μας. Θέλουμε τη στροφή στα ποιοτικά προϊόντα και το καλάθι του Αιγαίου να αποτελεί την πρώτη ύλη για τους chefs των ξενοδοχείων μας και των παραδοσιακών μας εστιατορίων. Όμως γνωρίζετε πως αυτή η διαδικασία δεν είναι καθόλου εύκολη καθώς υπάρχει μεγάλο χάσμα μεταξύ πρωτογενή και τριτογενή τομέα, ως προς την ανάπτυξη και ως εκ τούτου ως προς τα απαιτούμενα μεγέθη. Σίγουρα, η παραγωγή των νησιών μας δεν επαρκεί για να καλύψει το σύνολο των αναγκών του τουριστικού κλάδου, για αυτό και εμείς επιμένουμε στη στροφή στην ποιότητα. Επίσης, θα πρέπει να πω πως ο συνάδελφός μου, ο Αντώνης Χατζηιωάννου, αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης, έχει δώσει μεγάλη έμφαση στο θέμα αυτό και οργώνει στην κυριολεξία τα νησιά μας και τα χωριά μας μαζί με εξειδικευμένο προσωπικό της Διεύθυνσης του, προκειμένου να ενημερώσουν, να ευαισθητοποιήσουν τους ενεργούς παραγωγούς αλλά και να ενθαρρύνουν νέους παραγωγούς να ασχοληθούν με τη γη.
Εμείς, με τη σειρά μας ως Διεύθυνση Τουρισμού συνεπικουρούμε τις δράσεις που συμβάλλουν σε αυτή τη διασύνδεση και τέλος είμαστε σε στενή συνεργασία με τα δυο Επιμελητήρια Δωδεκανήσου και Κυκλάδων προκειμένου να αναδείξουμε την «Aegean cuisine» αλλά και την τοπική γαστρονομία των νησιών μας.
• Ποιοι είναι οι στόχοι που έχετε θέσει για τον τουρισμό το έτος 2013 και το 2014; Υπάρχει στήριξη από το κράτος και τους αρμόδιους φορείς στην προσπάθεια που κάνει η Περιφέρεια για τον τουρισμό;
Ο στόχος μας είναι ένας και μοναδικός. Θέλουμε να αναδείξουμε τα νησιά του Αιγαίου- πανέμορφα στολίδια μας – για να αυξήσουμε το τουριστικό μας προϊόν. Σαφώς και αυτός ο στόχος συναρτάται με μια στροφή σε ποιοτικά χαρακτηριστικά, στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των νησιών μας, σε αλλαγή νοοτροπίας, σε εκσυγχρονισμό των όρων marketing και management από τις τοπικές αυτοδιοικήσεις και πάνω απ’ όλα στις συνεργασίες, στις συνέργειες και στη συμπληρωματικότητα των δράσεων. Αναφορικά με το κράτος θα τολμούσα να πω πως δεν υπάρχει καμία ουσιαστική στήριξη και ας κόπτεται η υπουργός πως θέλει τις Περιφέρειες συμμάχους της και συνεργάτες στην εθνική τουριστική πολιτική. Στις συνεργασίες οι σχέσεις είναι ισότιμες, και σαφώς ο πιο ισχυρός προσπαθεί να βοηθήσει τον πιο αδύναμο κρίκο, μεταφέροντας του αρμοδιότητες, δίνοντας όπλα για την άσκηση της πολιτικής του σε περιφερειακό επίπεδο. Όμως, εδώ παρατηρείται το αντίθετο, το κράτος να συρρικνώνει ακόμα περισσότερο το πεδίο άσκησης αρμοδιοτήτων των Περιφερειών και των Δήμων ακόμα και στον τουρισμό και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις να μας αντιγράφουν και να αναδεικνύουν δράσεις που έχουμε εμείς ήδη δρομολογήσει, ως δικές τους. Το έχουμε ζήσει και αυτό και πραγματικά λυπάμαι που τελικά το κράτος των Αθηνών δεν θέλει να αλλάξει, να εξευρωπαϊστεί και να συμπορευτεί με την αυτοδιοίκηση.
Ευτυχώς, που μεταξύ μας οι φορείς σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο έχουμε μια πολύ εποικοδομητική και συστηματική συνεργασία για το τουριστικό μας προϊόν και σίγουρα αυτό μας παροπλίζει απέναντι σε ένα μη συνεργάσιμο κράτος. Για αυτό και το μήνυμα που έχουμε στείλει όλοι οι φορείς για την έδρα της Διεύθυνσης τουρισμού του ΕΟΤ είναι ηχηρό και θα μετατραπεί σε casus belli εάν για άλλη μια φορά η πολιτική ηγεσία κωφεύσει και προχωρήσει στη μεταφορά της έδρας στην Αθήνα.