Διαφημιστική καμπάνια του ΕΒΕΔ για την κατάργηση του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ!

Μείζον θέμα ηθικής τάξεως ανέκυψε σχεδόν ταυτόχρονα με την φημολογούμενη απόφαση του Προέδρου του Επιμελητηρίου κ Γ. Χατζημάρκου να ηγηθεί σχήματος που θα διεκδικήσει τον ενιαίο Δήμο της Ρόδου και έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις από πλευράς μελών του διοικητικού συμβουλίου της μειοψηφίας και όχι μόνο.
Πέραν των καταγγελιών που φέρουν τον κ Χατζημάρκο να κάνει χρήση δομών και μέσων του επιμελητηρίου προκειμένου να προωθήσει την ιδέα της συμμετοχής του στις προσεχείς δημοτικές εκλογές, δεν θεωρείται τυχαίο το γεγονός ότι με εισήγηση της πλειοψηφίας το διοικητικό συμβούλιο του ΕΒΕΔ αποφάσισε μόλις πρόσφατα να διατεθούν πόροι και συγκεκριμένα 50.000 ευρώ για την καταχωρήσεις σε Αθηναϊκά ΜΜΕ με τίτλο «ΞΕΝΗ ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΗ» μέσω των οποίων θα διατρανώνεται το αίτημα για κατάργηση του Δημοτικού Φόρου Δωδεκανήσου.
Παρότι οι θέσεις του ΕΒΕΔ επί του θέματος του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. και οι προσπάθειες για την κατάργηση του είναι γνωστές και ξεκίνησαν πολύ ενωρίτερα από τις «διαρροές» περί της υποψηφιότητας του Προέδρου στον ενιαίο δήμο της Ρόδου, δεν θεωρείται τυχαίο το γεγονός ότι η κριτική του κ Γ. Χατζημάρκου για το φόρο επικεντρώθηκε μόνο στο Δήμο Ροδίων και στο πρόσωπο του δημάρχου κ Χ. Χατζηευθυμίου.
Ο Δήμος Ροδίων έχει αναλάβει καθήκοντα δια νόμου για την κατανομή του φόρου στους υπόλοιπους ΟΤΑ. Η πολεμική όμως του κ Χατζημάρκου δεν στράφηκε κατά της ΤΕΔΚ αλλά περιορίστηκε στο Δήμο Ροδίων.
Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη διαπίστωση ότι το πολεμικό οπλοστάσιο του ΕΒΕΔ για την υποβολή προσφυγών στα αρμόδια δικαστήρια για την κατάργηση του φόρου είναι έτοιμο εδώ και πολύ καιρό έρχεται να ενισχύσει αν όχι να επιβεβαιώσει τις υποψίες που θέλουν τον κ Χατζημάρκο να επένδυσε στο όλο ζήτημα προκειμένου να κερδίσει, σε περίοδο οικονομικής στενότητας και «ισχνών αγελάδων», τη συμπάθεια και τις προτιμήσεις του επιχειρηματικού κόσμου, υποσχόμενος ότι θα τους απαλλάξει από τον φόρο και ταυτόχρονα να τους στρέψει αποκλειστικά κατά του κ Χατζηευθυμίου.
Επιπλέον το γεγονός ότι επιλέγεται να προχωρήσει το ΕΒΕΔ, στην παρούσα μάλιστα φάση, σε διαφημιστικές καταχωρήσεις για να προβάλει περαιτέρω τις αιτιάσεις του γύρω από το ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. και δεν προτιμά την αβέβαιη, πλην προβλεπόμενη για τη στόχευση του, οδό των προσφυγών στη δικαιοσύνη, ερμηνεύεται ως προσπάθεια χειραγώγησης και μάλιστα με ξένα μέσα -“ξένα κόλλυβα”- και συγκεκριμένα με πόρους του ΕΒΕΔ, του εκλογικού σώματος.
Το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου επέμεινε στην κατάργηση του Δημοτικού Φόρου όταν διαπιστώθηκε ότι δεν γίνεται αναφορά σε αυτό το έσοδο των ΟΤΑ στο σχέδιο Καλλικράτης. Μόλις πρόσφατα ο κ Γ. Χατζημάρκος και τα μέλη του συμβουλίου κκ Ν. Παπασταματίου και Γ. Κακλιός (ο τελευταίος εμφανίζεται και ως ο επικεφαλής της ομάδας των εθελοντών που επιμελήθηκαν την λειτουργία του σιντριβανιού στις 100 χουρμαδιές και των δημοσίων τουαλετών στο ενυδρείο) είχαν ζητήσει σε συνέντευξη τύπου την άμεση κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ για την ανακούφιση των επιχειρηματιών του νομού.
Τις θέσεις του ΕΒΕΔ στηλίτευσε συνολικά η ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου καθώς, όπως τονίστηκε, θα οδηγήσουν την τοπική αυτοδιοίκηση σε αφανισμό.
Θυμίζουμε παραπέρα ότι ο Δήμαρχος Ροδίων κ. Χατζηευθυμίου και οι Δήμαρχοι Ιαλυσού κ. Στ. Σάγκας, Καλλιθέας κ. Ι. Ιατρίδης, Νότιας Ρόδου κ. Μ. Σαββής και Λινδίων κ. Μ. Παλλάς εξέφρασαν σε συνεδρίαση του ΠΡΟΤΟΥΡ που είχε προηγηθεί την αγωνία τους για τη μείωση των εσόδων των ΟΤΑ συνεπεία της οικονομικής κρίσεως και της κατάργησης του τέλους παρεπιδημούντων συμφωνώντας μάλιστα ότι τα έσοδα που διατίθενται υπέρ του ΠΡΟΤΟΥΡ για τη διαφημιστική προβολή του νησιού μέσω του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. θα είναι μειωμένα.
Στηλιτεύτηκε δε η άνευ προηγουμένου “εμμονή” του ΕΒΕΔ προς αυτή την κατεύθυνση με αποτέλεσμα να επέμβει ο κ. Χατζημάρκος, ο οποίος αφού επεσήμανε ότι αίτημα του Επιμελητηρίου είναι η κατάργηση του φόρου με ταυτόχρονη λήψη απόφασης για τη συμπλήρωση των χαμένων πόρων για την αυτοδιοίκηση από άλλη πηγή, πρόσθεσε ότι το Επιμελητήριο έχει ήδη δεσμευτεί ότι μετά την κατάργηση του φόρου θα επιχορηγεί από έσοδα και πηγές χρηματοδότησής του, τον ΠΡΟΤΟΥΡ με ποσό της τάξεως του 1 με 1,5 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί ετησίως στα έξοδά του!!
Το τι έγινε στη συνέχεια θα διαβάσετε παρακάτω…
Στο μεταξύ θυμίζουμε πως αυστηρή προειδοποίηση ότι δεν θα επιτρέψει «να γίνει το ΕΒΕΔ γήπεδο για την πραγματοποίηση κανενός είδους φιλοδοξιών ξένων προς τους σκοπούς και στόχους των παραγωγικών τάξεων», απηύθυνε ο κ. Μιχάλης Κάρρας, επικεφαλής της μειοψηφίας στο Επιμελητήριο, διαχωρίζοντας πλήρως τη θέση του από τις ενέργειες και την τακτική που ακολουθεί ο κ Χατζημάρκος, κυρίως επί θεμάτων, διαχειριστής των οποίων είναι ο Δήμος Ροδίων.
Κληθείς να σχολιάσει τους χειρισμούς που έγιναν σε ζητήματα όπως ο ΔΗΦΟΔΩ ο κ. Κάρρας υποστήριξε ότι εντάσσονται «στα πλαίσια της κλιμάκωσης της αντιπαράθεσης και στον πόλεμο των χαρακωμάτων που προφανώς προτιμά η διοίκηση του ΕΒΕΔ» εγκαλώντας τη διοίκησή του ότι «προσωποποίησε επιλεκτικά εχθρούς, ώστε να δικαιούται να συσπειρώσει τις επιχειρήσεις απέναντι στον κοινό εχθρό, κάτω από τη σημαία της διεκδίκησης».
Οι ισχυρισμοί αυτοί που ανέπτυξε τον Οκτώβριο του 2009 ο κ Κάρρας σε συνέντευξη του στη «δ» αποδεικνύονται προφητικοί…
ΤΟ ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΟ
Ένα άλλο ζήτημα που έχει αποτελέσει θέμα αιχμής της αντιπολίτευσης στην τακτική που ακολουθεί ο κ Χατζημάρκος είναι του αποθεματικού που τηρούσε το ΕΒΕΔ σε ομόλογο του Ελληνικού Δημοσίου.
Επί θητείας του αείμνηστου Γιώργου Καραγιάννη το ΕΒΕΔ είχε δημιουργήσει αποθεματικό ύψους 590.000 ευρώ περίπου. Η υπό τον κ Χατζημάρκο διοίκηση προχώρησε τον Ιανουάριο, μετά από απόφαση που έλαβε κατά πλειοψηφία το διοικητικό συμβούλιο, σε ρευστοποίηση του ομολόγου αυτού και σε κατάθεση των χρημάτων στον τρεχούμενο λογαριασμό του προκειμένου να διατεθούν πόροι, διόλου ευκαταφρόνητοι, σε διαφημιστικές καταχωρήσεις στην Ryanair ενώ μόλις πρόσφατα και σε διαφημίσεις του νησιού στο CNN.
Με την αεροπορική εταιρία Ryanair, που έχει ξεκινήσει 12μήνο πρόγραμμα, με δύο απ’ ευθείας πτήσεις εβδομαδιαίως προς τα νησιά της Ρόδου και της Κω, αναμφίβολης σπουδαιότητας, το ΕΒΕΔ έχει συμβληθεί συγκεκριμένα για τρία χρόνια και για ποσό 600.000 ευρώ. Το μισό της δαπάνης ζητήθηκε να καλύψει το παράρτημα του ΕΒΕΔ στην Κω ενώ ζητήθηκε ταυτόχρονα και η συνδρομή του ΠΡΟΤΟΥΡ με ποσό 40.000 ευρώ το έτος.
Προκειμένου δε η Ryanair να δεχτεί να πραγματοποιήσει το πρόγραμμα είχε θέσει ως όρο την ως άνω χρηματοδότηση μέσω διαφημιστικών καταχωρήσεων του ΕΒΕΔ. Η συγκεκριμένη φόρμουλα μάλιστα βρέθηκε ως “αντίδοτο” στο γεγονός ότι το ΕΒΕΔ ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου δεν δύναται να επιδοτεί ή να χρηματοδοτεί εγχειρήματα του είδους.
Από εκεί και πέρα ο ΠΡΟΤΟΥΡ αποφάσισε να μην συμμετέχει στη χρηματοδότηση της Ryanair θεωρώντας ότι αν προχωρούσε σε χρηματοδότηση μιας Low Cost εταιρείας ως οργανισμός της τοπικής αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα των δήμων της ΤΕΔΚ Δωδ/σου θα δημιουργούσε συνολικό πρόβλημα στη συγκεκριμένη κατηγορία των αεροπορικών εταιρειών αφού κι άλλες που πραγματοποιούν όμοιες πτήσεις στο νησί θα είχαν δίκαιες οικονομικές αξιώσεις.
Ο κ Χατζημάρκος έτσι που υποσχόταν γενναίες χρηματοδοτήσεις προς τον Οργανισμό Προώθησης του Ροδιακού Τουρισμού, για να συμπλεύσουν και οι ξενοδόχοι στην προσπάθεια του για κατάργηση του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. έρχεται πλέον και λειτουργεί αυτόνομα, δημιουργώντας μια ανεξάρτητη δομή προβολής και διαφήμισης ενώ φημολογείται ότι λόγω της άρνησης του ΠΡΟΤΟΥΡ να συνεισφέρει στη χρηματοδότηση της Ryanair εξετάζεται το ενδεχόμενο να μειώσει και τη συνδρομή του ΕΒΕΔ στον οργανισμό!
Δεν θα πρέπει εξάλλου να θεωρείται τυχαίο επίσης ότι με τα ίδια χρήματα του αποθεματικού του ΕΒΕΔ προχωρεί και σε διαφήμιση των νησιών στο CNN χωρίς καμία συμμετοχή στο όλο εγχείρημα του ΠΡΟΤΟΥΡ.
ΠΕΡΙ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΩΝ ΚΑΙ
ΚΩΛΥΜΑΤΩΝ
Στο μεταξύ με «νομικούρες» άσχετες με την πραγματικότητα και συγκεκριμένα με τις σαφείς προβλέψεις του Νόμου 3852/2010 “Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης” (ΦΕΚ 87/ 7 Ιουνίου 2010) επιχειρείται με τη μέθοδο των κατευθυνόμενων διαρροών να διαψευστεί ότι υφίσταται ασυμβίβαστο για την υποψηφιότητα του κ Χατζημάρκου.
Στο άρθρο 14 του Νόμου 3852/2010 και στην «στ» παράγραφο καθίσταται σαφές ότι δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωποι της τοπικής κοινότητας μεταξύ άλλων και οι πρόεδροι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.
Όπως αποκαλύπτει σήμερα η «δ» τόσο στο σχέδιο του ως άνω νόμου όσο και στην αιτιολογική του έκθεση που ήλθε προς ψήφιση στη βουλή προβλεπόταν ότι το ως άνω κώλυμα και ασυμβίβαστο δεν θα ίσχυαν στην εκλογική αναμέτρηση του Νοεμβρίου.
Σε μεταβατική διάταξη στο ίδιο άρθρο και στην ενότητα 12 αναφερόταν συγκεκριμένα τόσο στην αιτιολογική έκθεση όσο και στο σχέδιο νόμου το εξής:
“Για τις δημοτικές εκλογές του Νοεμβρίου 2010 και για τη διανυόμενη δημοτική περίοδο ισχύουν αποκλειστικά τα κωλύματα και ασυμβίβαστα του άρθρου 29 του Κ.Δ.Κ στα διοικητικά όρια του νέου δήμου”.
Πλην όμως μετά τη συζήτηση στη βουλή του σχεδίου και τη διαμόρφωση της τελικής του μορφής, ο νόμος που δημοσιεύθηκε στο φύλο της κυβερνήσεως περιλαμβάνει μια διαφορετική μεταβατική διάταξη:
Στην ίδια ενότητα 12 τονίζονται συγκεκριμένα τα εξής:
“Για τους υποψηφίους στις δημοτικές εκλογές του Νοεμβρίου 2010 ισχύουν αποκλειστικά τα κωλύματα του άρθρου 29 του Κ.Δ.Κ. στα διοικητικά όρια της εκλογικής τους περιφέρειας”.
Παράγοντας του ΥΠΕΣΔΔΑ εξήγησε συγκεκριμένα στη “δ” ότι ο νόμος πλέον αναγνωρίζει ρητά το ασυμβίβαστο αφού δεν υφίσταται άλλη μεταβατική διάταξη που να το καταργεί.
Παραπέρα στην ενότητα 11 που προηγείται της ως άνω μεταβατικής διατάξεως αναφέρονται και τα εξής:
“Στους δήμους που συνιστώνται με το άρθρο 1 του παρόντος νόμου τα ανωτέρω κωλύματα και ασυμβίβαστα συντρέχουν στα πρόσωπα που πληρούν τις αντίστοιχες προϋποθέσεις στην εδαφική περιφέρεια του νέου δήμου”.
Με απλά λόγια από εκλογής του ως δημοτικού συμβούλου ο κ Χατζημάρκος δεν θα μπορεί να είναι πρόεδρος στο ΕΒΕΔ και θα πρέπει να επιλέξει.
Εδώ βρίσκεται και ένα κρίσιμο ερώτημα:
Θα επιλέξει να παραιτηθεί δηλώνοντας ότι ανεξαρτήτως αποτελέσματος, εκλογής του δηλαδή είτε ως δημοτικού συμβούλου είτε ως δημάρχου, δεν θα επανέλθει στην Προεδρία του ΕΒΕΔ ή τελικώς αν δεν εκλεγεί δήμαρχος θα παραιτηθεί από δημοτικός σύμβουλος και θα επιλέξει τον ρόλο που είχε πριν αναλάβει καθήκοντα δημοτικού συμβούλου;
Ποιος τελικά θα ψηφίσει μια παράταξη, αν δεν υπάρξουν σαφείς δεσμεύσεις πριν τις εκλογές που θα μείνει ακέφαλη μετά τις εκλογές;
Ποιος σώφρων άνθρωπος θα επιλέξει εξάλλου να διακιδεύσει τη θέση του Προέδρου του ΕΒΕΔ για να καταλήξει δημοτικός σύμβουλος σε ένα νέο πολυμελές σχήμα και σε έναν ενιαίο δήμο με πλείστα όσα προβλήματα;
Το θέμα δε της ύπαρξης κωλύματος ή μη δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη παρά τις διαβεβαιώσεις των ίδιων κύκλων.
Αρκεί μόνο να σημειωθεί ότι ενώ ερμηνεύεται πως η ως άνω μεταβατική διάταξη στην ουσία καταργεί το κώλυμα, αυτό όχι μόνο υφίσταται από την προηγούμενη ενότητα 11 (που προαναφέραμε) αλλά περαιτέρω προβλέπεται η εφαρμογή του κωλύματος από 7ης Ιουνίου 2010 στο άρθρο 286 του ίδιου νόμου.
Στο άρθρο αυτό δεν υπάρχει συγκεκριμένα καμία πρόβλεψη για τη μη εφαρμογή του κωλύματος στην υπό κρίση χρονική περίοδο.
Στο θέμα θα επανέλθουμε με γνωμοδότηση έγκριτου νομικού που θεωρεί παραπέρα ότι το ζήτημα της αντιφατικότητας και της μη σαφούς διατύπωσης του νόμου δεν μπορεί να επιλυθεί με ερμηνευτική εγκύκλιο αλλά απαιτείται η έκδοση τροπολογίας.