Μια μάλλον ασήμαντη αγοραπωλησία φορτηγών πλοίων και μια μικρή αναφορά της στον διεθνή ναυτιλιακό Tύπο έρχεται να ρίξει φως σε μια άλλη πλευρά του προσφυγικού. Συγκεκριμένα, αρκετές ναυτιλιακές επιχειρήσεις, που συνδέονται με συριακά συμφέροντα, έχουν τα τελευταία λίγα χρόνια μετακομίσει στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο.

«Επιχειρηματίες-πρόσφυγες», όπως χαρακτηριστικά τούς αποκαλεί Ελληνας ναυτιλιακός δικηγόρος, που ξέρει τις δραστηριότητές τους εδώ, με τον οποίο συνομίλησε η «Κ». Οι εν λόγω μετέφεραν την έδρα των ομίλων τους εκτός Συρίας, με τις πρώτες κιόλας ενδείξεις αποσταθεροποίησης της χώρας τους. «Ενδεχομένως και για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που δημιούργησαν οι κυρώσεις κατά του καθεστώτος Ασαντ», συμπληρώνει, αλλά αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα. Τον ίδιο δρόμο, πολύ πριν από τους Σύρους εφοπλιστές, είχαν πάρει και Λιβανέζοι ομόλογοί τους, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν ο εμφύλιος μαινόταν στους δρόμους της Βηρυτού. Με τον Πειραιά αδιαμφισβήτητο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο και τις παραδοσιακά καλές ελληνοαραβικές σχέσεις, η επιλογή της Ακτής Μιαούλη, ως έδρας συριακών εφοπλιστικών συμφερόντων, δεν μοιάζει παράξενη. Είναι όμως εντελώς άγνωστη στο ευρύ κοινό.

Η εξαγορά

Το όλο θέμα ήρθε στο προσκήνιο με την προ ολίγων ημερών φημολογούμενη αγορά του φορτηγού πλοίου «Global Island», χωρητικότητας εκτοπίσματος 53.600 τόνων και ναυπήγησης του 2004, έναντι μόλις 3,7 εκατ. δολ. από την εδρεύουσα στον Πειραιά LA Maritime. Η LA Maritime συνδέεται, σύμφωνα με δημοσίευμα της διεθνούς ναυτιλιακής επιθεώρησης TradeWinds, με τη Shehadah Maritime Co Ltd, που έχει έδρα στο Ταρτούς, το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Συρίας μετά τη Λαττάκεια. Η Shehadah έχει ιδρύσει ναυτιλιακή από το 2002 στον Πειραιά, με την επωνυμία Shehadah Maritime Co (SMC), η οποία διέκοψε όμως τη λειτουργία της τον Ιανουάριο του 2014, λίγους μήνες μετά την ίδρυση της LA Maritime στον Πειραιά τον Ιούλιο του 2013, με έδρα στην ίδια ακριβώς διεύθυνση, αναφέρει το Tradewinds. Η LA Maritime ελέγχει ένα ακόμα φορτηγό πλοίο. Εξαιτίας αυτού του πλοίου όμως, η συριακή ναυτιλιακή φέρεται να σχετίζεται και με τη λιβανέζικων συμφερόντων, που η έδρα της είναι επίσης στον Πειραιά, Blue Fleet Group. Επικεφαλής της Blue Fleet εμφανίζεται μέλος της οικογένειας Khoury, χωρίς να διευκρινίζεται κατά πόσον συνδέεται συγγενικά με τη γνωστή οικογένεια Khury, η οποία μαζί με την οικογένεια Sabbagh ελέγχουν μία από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές του κόσμου, την εδρεύουσα στο Μαρούσι Consolidated Contractors Corp. (CCC). Ειδικότερα το δεύτερο πλοίο της LA Maritime εμφανίζεται και στον υπό διαχείριση στόλο της Blue Fleet.

Ωστόσο οι παραπάνω δεν είναι οι μόνες εν Ελλάδι ναυτιλιακές από τη Συρία. Μία ακόμη συριακή ναυτιλιακή φέρεται να είναι η Prelude Marine, η οποία ιδρύθηκε τον Μάιο του 2015 στον Πειραιά και κατά πληροφορίες, που επικαλείται το TradeWinds, συνδέεται με τις συριακών συμφερόντων Yass Marine και Ghandourah Group από το Ταρτούς. Ως συριακή ναυτιλιακή στην Ελλάδα φέρεται και η Mallah Ship Management, της οποίας όμως η άδεια φέρεται να ανεκλήθη το καλοκαίρι του 2015, επειδή η εταιρεία δεν ανανέωσε, ως όφειλε, την εγγυητική επιστολή που προβλέπει το σχετικό ελληνικό θεσμικό πλαίσιο. Της ανάκλησης αυτής είχε, πάντως, προηγηθεί ρευστοποίηση του στόλου της Mallah Ship Management, καθώς πούλησε μέσα σε λίγους μήνες πέντε παλαιότερα ποντοπόρα φορτηγά, συγκεντρώνοντας περίπου 20 εκατ. δολάρια.

Από τις αρχές του 2000

Η προτίμηση των συριακών ναυτιλιακών στην Ελλάδα, διευκολύνθηκε, σύμφωνα με πηγές της «Κ», και από δύο συμφωνίες μεταξύ Αθήνας και Δαμασκού. Την παλαιότερη συμφωνία αποφυγής διπλής φορολογίας ναυτιλιακών κερδών, που ισχύει από το 1969, αλλά και από τη συμφωνία ναυτιλιακών, που ισχύει από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Οι Σύροι εφοπλιστές δεν είναι άγνωστοι στους Ελληνες ομόλογούς τους. Ενίοτε είναι και αγοραστές ελληνικών πλοίων…

Καθημερινή

 

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ