«Δυστυχώς, δεν έχει γίνει κατανοητή / αποδεκτή η τήρηση του Κ.Ο.Κ από την πλειοψηφία των οδηγών, ελλείψει παιδείας οδικής ασφάλειας. Οι συμπολίτες μας χρήστες του οδικού δικτύου της Ρόδου δεν διαφέρουν σε ό,τι αφορά την οδική παιδεία από τους άλλους οδηγούς της χώρας μας».

Στην απροθυμία των οδηγών του νησιού μας να εφαρμόσουν τους κανόνες του ΚΟΚ αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή της στη “δ”, η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ κ. Ελένη Καρύδη.

“Η οδική ασφάλεια πρέπει να αναδειχθεί σε αξία, να αναγνωρίζεται δηλαδή από ένα σύνολο ανθρώπων ως σημαντική για τους ίδιους και να αποτελέσει μέτρο αξιολόγησης προσώπων και συμπεριφοράς, δηλώνει η κ. Καρύδη.

Σε ερώτηση για την κατάσταση του οδικού δικτύου, η κ. Καρύδη δηλώνει:
“Οι όποιες παρεμβάσεις γίνονται, μετά από συνεχείς πιέσεις, είναι αποσπασματικές. Δεν υπάρχει μόνιμη, συνεχής, άμεση και αποτελεσματική φροντίδα. Το οδικό δίκτυο αφήνεται στην τύχη του μαζί με τους χρήστες”.
Η διοίκηση της ΕΥΘΥΤΑ θα μεταφέρει στο νέο περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο και στο νέο δήμαρχο κ. Φώτη Χατζηδιάκο την αναγκαιότητα εκτεταμένου διαλόγου για την Οδική Ασφάλεια σε όλα τα επίπεδα, στη βάση των όσων έχει καταθέσει.
Η συνέντευξη της κ. Ελένης Καρύδη, αναλυτικά:

• Ποιος είναι ο στόχος της καμπάνιας, «η Ρόδος φοράει το κράνος της»;
Στόχος της καμπάνιας «Η Ρόδος φοράει το κράνος της», ως θεμελιώδης σκοπός είναι η ανάπτυξη παιδείας οδικής ασφάλειας στην Ρόδο και ειδικά στους μοτοσικλετιστές για την σπουδαιότητα της χρήσης του κράνους.
Οι φορείς της Πολιτείας (Υπουργεία, Αυτοδιοίκηση), πολλές φορές χωρίς οργάνωση, με αποσπασματικές παρεμβάσεις, χωρίς συντονισμό και διαχρονικό χαρακτήρα, δεν πέτυχαν να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες για τη σοβαρότητα του προβλήματος και για την ανάγκη υπεύθυνης συμπεριφοράς οδήγησης. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, απαιτούνται συνεχείς και συστηματικές συλλογικές προσπάθειες και μακρόπνοος σχεδιασμός, στόχος της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ. Αναγνωρίζεται σήμερα διεθνώς ότι η «Παιδεία Οδικής Ασφάλειας» είναι η στέρεη βάση για την επίτευξη επιμέρους στόχων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχοντας στοιχεία από την έρευνα «Οδηγική Συμπεριφορά Εφήβων» από 9 Λύκεια της Ρόδου (δείγμα 1.100 μαθητών) εικόνες της κυκλοφορίας στους δρόμους, εικόνες έξω από τα σχολεία των γονέων, των συγγενών που περιμένουν για την μεταφορά των μαθητών, θεωρεί υποχρέωση της να ευαισθητοποιήσει τους οδηγούς δικύκλων για την σπουδαιότητα του κράνους. Δεν επιτρέπεται να είμαστε αδιάφοροι, όταν η χρήση του προστατευτικού κράνους σύμφωνα με το World Health Organization (WHO), θα μπορούσε να μειώσει τις κρανιογκεφαλικές κακώσεις κατά 70% και κατά 40% τους θανάτους.

• Η καμπάνια θα συνοδευθεί και με ελέγχους από την Τροχαία και γιατί;
Είναι επιτακτική ανάγκη να καταλάβουμε ότι η επιβολή προστίμου σε παραβάτη οδηγό δεν έχει εισπρακτικό χαρακτήρα, μας υποδεικνύει τον σωστό τρόπο για ασφαλή οδήγηση και την ασφάλεια όλων των χρηστών του οδικού δικτύου.
Ποιος μπορεί να δικαιολογήσει τον οδηγό που σκότωσε νέα παιδιά γιατί οδηγούσε υπό την επήρεια αλκοόλ, ποιος θα δικαιολογήσει τον οδηγό που οδηγούσε με υπερβολική ταχύτητα και σκότωσε μικρά ή μεγάλα παιδιά, ποιος θα δώσει απαντήσεις σε γονείς που έχασαν τα παιδιά τους επειδή δεν φορούσαν το προστατευτικό κράνος τους;
Όταν, λοιπόν, κατανοήσουμε ότι ο Κ.Ο.Κ είναι Κώδικας ΖΩΗΣ, τότε δεν θα έχουμε καμιά έννοια και φόβο αν συναντήσουμε τον τροχονόμο στο δρόμο μας και μας κάνει έλεγχο.
Γιατί, η Τροχαία Ρόδου και οποιαδήποτε Τροχαία στην Ελλάδα, συμβάλλει στην αντιμετώπιση των θεμάτων οδικής ασφάλειας. Ο κάθε οδηγός οχήματος χαρακτηρίζεται από την συμπεριφορά του για την οδική ασφάλεια, στο οποίο συμβάλλει και η παρουσία της Τροχαίας και θα πρέπει να γίνει αποδεκτό από την Κοινωνία. Η συμμόρφωση με τον Κ.Ο.Κ είναι «Κώδικας Ζωής», είναι «Κώδικας Πολιτισμού», βοηθάει σημαντικά στο να σταματήσουν να χάνονται ζωές, στη περιοχή μας, στη χώρα μας. Σκοπός του Κ.Ο.Κ δεν είναι ούτε να τιμωρήσει τους οδηγούς ούτε να μοιράσει πρόστιμα με την έννοια της τιμωρίας. Ο Κ.Ο.Κ προστατεύει τη ΖΩΗ όλων μας. Είναι δική μας ευθύνη να το συνειδητοποιήσουμε και να προσαρμόσουμε τη συμπεριφορά μας. Στόχος του Κ.Ο.Κ είναι, να ρυθμίζει την συνύπαρξη οχημάτων και ανθρώπων στους δρόμους, με σεβασμό προς όλους και να καθορίζει πώς θα κινούμαστε χωρίς να θέτουμε σε κίνδυνο τη ΖΩΗ μας και αυτή των συνανθρώπων μας.
Ο Κ.Ο.Κ ο «Κώδικας ΖΩΗΣ» αποτρέπει τις παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ΖΩΗ, τη δική μας, τη ζωή των αγαπημένων προσώπων μας.

• Οι Ροδίτες έχουν συμμορφωθεί με τον ΚΟΚ, φορούν τις ζώνες ασφαλείας και τα κράνη τους;
Δυστυχώς, δεν έχει γίνει κατανοητή / αποδεκτή η τήρηση του Κ.Ο.Κ από την πλειοψηφία των οδηγών, ελλείψει παιδείας οδικής ασφάλειας. Οι συμπολίτες μας χρήστες του οδικού δικτύου της Ρόδου δεν διαφέρουν σε ό,τι αφορά την οδική παιδεία από τους άλλους οδηγούς της χώρας μας.
Η παιδεία οδικής ασφάλειας αναφέρεται στην ουσιαστική καλλιέργεια της προσωπικότητας του ατόμου και στον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς του. Στο πλαίσιο αυτό η οδική ασφάλεια πρέπει να αναδειχθεί σε αξία, να αναγνωρίζεται δηλαδή από ένα σύνολο ανθρώπων ως σημαντική για τους ίδιους και να αποτελέσει μέτρο αξιολόγησης προσώπων και συμπεριφοράς. (Κανελλαΐδης Γεώργιος Καθηγητής Ε.Μ.Π)
Θα πρέπει να κατανοήσουμε και να εμπεδώσουμε ότι η προστασία της ΖΩΗΣ είναι θέμα προτεραιότητας. Ο Κ.Ο.Κ προστατεύει τη ΖΩΗ όλων μας, είναι δική μας ευθύνη να το συνειδητοποιήσουμε και να προσαρμόσουμε τη συμπεριφορά μας όταν οδηγούμε λαμβάνοντας όλα τα μέσα που μας προστατεύουν. Είναι αδιανόητο λοιπόν η πλειοψηφία των οδηγών να μην χρησιμοποιεί το προστατευτικό ους κράνος ή τη ζώνη ασφαλείας, δεδομένου ότι η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού σε τροχαίο ατύχημα σε περίπτωση μη χρήσης ζώνης ασφαλείας είναι 40%-50% και οι οδηγοί ΙΧ πάντα έχουν μια δικαιολογία για αυτή την αδικαιολόγητη οδηγική συμπεριφορά τους, αγνοώντας ότι όλοι είμαστε εν δυνάμει θύματα τροχαίων δυστυχημάτων.

• Έχουν μειωθεί τα τροχαία ατυχήματα στη Ρόδο και στα άλλα νησιά του νομού μας;
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αστυνομικής Διεύθυνσης Δωδεκανήσου, έχουν μειωθεί τα τροχαία δυστυχήματα στη Ρόδο και στα άλλα νησιά κατά 40%. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η μείωση των τροχαίων δεν είναι συγκυριακή λόγω κρίσης. Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, θα συνεχίσει να μεταφέρει τις θέσεις της στο θέμα της οδικής ασφάλειας και να εναρμονίζεται με διεθνείς και εγχώριες εμπειρίες και καινοτόμες πρακτικές που αποτέλεσαν έναυσμα εκτεταμένης συζήτησης σχετικά με την εφαρμοσιμότητα και την αποτελεσματικότητά τους στην κρίσιμη οικονομικά και κοινωνικά περίοδο που διέρχεται η χώρα μας.

• Έχει βελτιωθεί η κατάσταση του οδικού δικτύου στη Ρόδο;
Γνωρίζοντας το οδικό δίκτυο της περιοχής μας, αλλά και των άλλων νησιών, την αδιαφορία των εμπλεκομένων σε ό,τι αφορά την ασφάλεια όλων των χρηστών της οδού, για ένα ασφαλέστερο οδικό περιβάλλον, το οποίο θα είναι “συγχωρητικό” για τα λάθη των χρηστών, οι βελτιώσεις οι οποίες έχουν γίνει μέχρι τώρα αναδεικνύουν το πώς αντιλαμβάνονται την οδική ασφάλεια.
Μερικά στοιχεία, από την υπάρχουσα κατάσταση στο οδικό δίκτυο, που έχει επισημάνει η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, είναι, οι οριζόντιες σημάνσεις, που δεν είναι εμφανείς, οι πληροφοριακές πινακίδες που αντί να ενημερώνουν και να διευκολύνουν την ενημέρωση οδηγών, τους προβληματίζουν.
Οι νησίδες στους κόμβους είναι εκτός προδιαγραφών και δημιουργούν κινδύνους τόσο στα οχήματα όσο και στους πεζούς. Για τις διαβάσεις των πεζών δεν μπορούμε να συζητάμε με σοβαρότητα. Τα πεζοδρόμια εκατέρωθεν καλύπτονται από δένδρα ή διακόπτονται από στάσεις λεωφορείων αναγκάζοντας τους πεζούς να κατεβαίνουν στο οδόστρωμα. Η παραμονή των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων. Οι φθορές μετά από ατυχήματα των στηθαίων ασφαλείας παραμένουν υπενθυμίζοντας στον οδηγό το ατύχημα ή το δυστύχημα. Αλλοίμονο αν ξανασυμβεί στο ίδιο μέρος. Εθνική οδός Ρόδου-Λίνδου, έχει καθυστερήσεις, κακοτεχνίες, ελλιπή σήμανση, προβλήματα με αντιπλημμυρική προστασία κλπ.
Οι όποιες παρεμβάσεις γίνονται, μετά από συνεχείς πιέσεις, είναι αποσπασματικές. Δεν υπάρχει μόνιμη, συνεχής, άμεση και αποτελεσματική φροντίδα. Το οδικό δίκτυο αφήνεται στην τύχη του μαζί με τους χρήστες.
Οι βελτιώσεις γίνονται αποσπασματικά (ασφαλτοστρώσεις χωρίς σήμανση, χωρίς φρεάτια συλλογής όμβριων υδάτων, χωρίς αντιπλημμυρικά έργα, κυκλικοί κόμβοι στην Εθνική Οδό με πλημμελή εργοταξιακή σήμανση, με απουσία έντονης και έγκαιρης προειδοποιητικής σήμανσης για είσοδο σε κυκλικό κόμβο. Εργοτάξιο δεκαετιών η εθνική οδός στα Αφάντου, κλπ). Όταν το Δεκέμβριο του 2013, η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, κατέθεσε 7σέλιδο υπόμνημα προς τους φορείς καταγράφοντας την κατάσταση του οδικού δικτύου της Ρόδου, δέχτηκε επικριτικά σχόλια για τις επισημάνσεις. Τότε και τώρα, στις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές, με ανοιχτή επιστολή προς τους υποψηφίους δημάρχους και περιφερειάρχες, επισημάνανε την κατάσταση του οδικού δικτύου και επιπλέον θέταμε το θέμα της Β΄φάσης της περιμετρικής και της νέας εισόδου της πόλης που έχει προκύψει με τα τελευταία δημοσιεύματα στον τύπο για την συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών κ. Χρυσοχοϊδη του δημάρχου κ. Κουσουρνά, του κ. Χατζηδιάκου και του κ Χατζημάρκου.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, σε τηλεφωνική επικοινωνία ζήτησε από τον κ. Κουσουρνά, κ. Χατζηδιάκο και κ. Χατζημάρκο να παρίσταται στη συνάντηση με τον Υπουργό, ως μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Μεταφορών, όταν κανονιστεί η συνάντηση, με ένα και μοναδικό σκοπό την οδική ασφάλεια.

• Τι θα ζητήσετε από το νέο δήμαρχο και τον περιφερειάρχη;
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, με την ανάληψη των καθηκόντων του νέου δημάρχου και του περιφερειάρχη, θα μεταφέρει την αναγκαιότητα εκτεταμένου διαλόγου για την Οδική Ασφάλεια σε όλα τα επίπεδα, τα όσα είχε καταθέσει στο υπόμνημα του Δεκεμβρίου 2013, τη λήψη αποφάσεων και κυρίως την υλοποίηση δράσεων. Επίσης θα συζητήσει θέματα επάρκειας κανονισμών, προδιαγραφών και οδηγιών που σχετίζονται με την Οδική Ασφάλεια, γιατί διαπιστώθηκαν ακόμη μια φορά οι σημαντικές ελλείψεις αλλά κυρίως η συστηματική προχειρότητα που αντιμετωπίζει η Πολιτεία τα θέματα αυτά. Προκύπτουν συστηματικά οδηγίες και προδιαγραφές με έλλειψη επιστημονικής κρίσης και τεκμηρίωσης και με διαδικασίες πολλές φορές δεοντολογικά απαράδεκτες (π.χ. εκπόνηση οδηγιών & προδιαγραφών μέσα από τις διαδικασίες ανάθεσης μελετών). Ακόμη και οι τεχνικές προδιαγραφές εκπόνησης μελετών Οδικής Ασφάλειας γίνονται χωρίς στοιχειώδη επιστημονική κρίση και διαβούλευση, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται έντονοι προβληματισμοί και ενστάσεις για την αποτελεσματικότητά τους και τη συνετή στοχευμένη απορρόφηση των ελάχιστων πλέον διατιθέμενων κονδυλίων για την Οδική Ασφάλεια.

Η κύρια ευθύνη για την Οδική Ασφάλεια ανήκει στους αρμόδιους για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία του Συστήματος της Οδικής Κυκλοφορίας. Οι χρήστες είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ).
Η αντιμετώπιση των θεμάτων οδικής ασφάλειας γίνεται με συστημική προσέγγιση (και όχι με αποσπασματική θεώρηση των επιμέρους θεμάτων), λαμβάνοντας υπόψη ότι τα μέρη του συστήματος της οδικής κυκλοφορίας είναι αλληλένδετα και αλληλοεπηρεάζονται.
Απαιτείται η προσαρμογή του σχεδιασμού του συστήματος στις ανάγκες και στους περιορισμούς των χρηστών (και όχι το αντίστροφο) και η διαμόρφωση συγχωρητικού οδικού περιβάλλοντος κα συγχωρητικής συμπεριφοράς στην κυκλοφορία
Οι βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχία των στόχων οδικής ασφάλειας είναι η ισχυρή πολιτική βούληση, το σταθερό πλαίσιο διοίκησης, ο συντονισμός όλων των φορέων, η συμμετοχή των πολιτών, η συστηματική παρακολούθηση και αξιολόγηση των μέτρων (Γ. Κανελλαΐδης, Καθηγητής Ε.Μ.Π, Επίτιμο Μέλος της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ).

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ