Ο ελληνικός τουρισμός στρέφει όλο και πιο έντονα το βλέμμα σε νέες αγορές που εμφανίζουν έντονη δυναμική, διατηρώντας όμως τη στόχευση στην ενίσχυση των παραδοσιακών πηγών ταξιδιωτών. Στο επίκεντρο του σχεδιασμού βρίσκεται η Ινδία, μια χώρα που εξελίσσεται ταχύτατα σε παγκόσμια τουριστική δύναμη, με εκατομμύρια κατοίκους της να αναζητούν νέους προορισμούς.
Παράλληλα, όμως, επιχειρείται το άνοιγμα σε νέες αγορές, όπως είναι η Σαουδική Αραβία και η Νότια Κορέα, και η ενίσχυση της ταξιδιωτικής κίνησης από την Κίνα. Στα “ραντάρ” υπάρχει ακόμη η προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών από τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.
Παρ’ όλα αυτά, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ αναμένεται να είναι και φέτος οι τρεις σημαντικότερες δεξαμενές εσόδων για τον ελληνικό τουρισμό, με τη ζήτηση για ακόμα μία χρονιά να παραμένει σε υψηλά επίπεδα.
Η ευκαιρία της Ινδίας
Η επιλογή της Ινδίας δεν είναι τυχαία. Πρόκειται για μία από τις πιο ραγδαία αναπτυσσόμενες τουριστικές δυνάμεις διεθνώς. Μετά την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) της Aegean με τη σημαντικότερη ινδική αεροπορική IndiGo, που κατέχει περίπου το 60% της αγοράς στην Ινδία, μπαίνουν ισχυρές βάσεις για τη ροή χιλιάδων Ινδών ταξιδιωτών προς την Ελλάδα και την ενίσχυση της διασύνδεσης με την Ευρώπη.
Η IndiGo ανακοίνωσε ότι, υπό την προϋπόθεση της ρυθμιστικής έγκρισης, θα ξεκινήσει από τις αρχές Ιανουαρίου 2026 έξι εβδομαδιαίες απευθείας πτήσεις προς την Αθήνα, καθιστώντας την τη μοναδική ινδική εταιρεία που θα εκτελεί απευθείας πτήσεις μεταξύ Ινδίας και Ελλάδας, με τρεις πτήσεις την εβδομάδα τόσο από το Δελχί όσο και από τη Βομβάη.
Το 2019, πριν από την πανδημία, περισσότεροι από 27 εκατομμύρια Ινδοί ταξίδεψαν στο εξωτερικό, ενώ οι τουριστικές τους δαπάνες ξεπερνούσαν τα 25 δισ. δολάρια ετησίως. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, το ποσό αυτό θα φτάσει τα 45 δισ. δολάρια έως το 2030, καθώς η μεσαία τάξη της χώρας διευρύνεται και οι ταξιδιωτικές συνήθειες αλλάζουν.
Επί του παρόντος δεν υπάρχει ασφαλής εκτίμηση για τον αριθμό των Ινδών τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας, καθώς η Ελλάδα συνδυάζεται με επίσκεψη και σε άλλους προορισμούς. Ο αριθμός τους υπολογίζεται σε μερικές χιλιάδες.
Εκτός από την Ινδία και τις ΗΠΑ, η στρατηγική του ελληνικού τουρισμού περιλαμβάνει το άνοιγμα σε νέες αγορές υψηλής δυναμικής. Η Σαουδική Αραβία και η Νότια Κορέα συγκαταλέγονται στις χώρες που παρουσιάζουν αυξανόμενο ενδιαφέρον.
Τι προτιμούν
Πρόσφατη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ είχε δείξει πως τη μεγαλύτερη πρόθεση για διακοπές στο εξωτερικό για το 2025 έχει η αγορά της Ινδίας (72,4%). Μια σημαντική ιδιαιτερότητα της αγοράς της Ινδίας είναι ότι έχει το μεγαλύτερο ποσοστό (13,8%) ταξιδιωτών που σχεδιάζουν να κάνουν 5 ή περισσότερα ταξίδια, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στις άλλες χώρες κυμαίνεται μεταξύ 4,2% στην Αυστραλία και 9,9% στην Κίνα.
Σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, παρατηρείται μια τάση για πιο έγκαιρο προγραμματισμό κρατήσεων, τόσο για τη διαμονή όσο και για τη μεταφορά και τις δραστηριότητες. Συνολικά, οι Κινέζοι και οι Ινδοί κάνουν τον πιο έγκαιρο προγραμματισμό.
Η απόλαυση και η χαλάρωση είναι το βασικότερο κίνητρο διακοπών στο εξωτερικό για το 58,2% των Αμερικανών, το 51% των Ινδών και το 64,7% των Αυστραλών. Ακολουθεί η εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού για το 45% των Αμερικανών, το 50,5% των Ινδών και το 49,1% των Αυστραλών. Για τους Κινέζους η σειρά είναι αντίστροφη, με το 42,3% να έχει ως βασικό κίνητρο την εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού και ως δεύτερο την απόλαυση/χαλάρωση με 38,8%. Δεν διαφαίνεται σημαντική μεταβολή ως προς τα κίνητρα σε σχέση με το 2024.
Σχετικά με το είδος των διακοπών στο εξωτερικό, ξεχωρίζουν τα ταξίδια για επίσκεψη σε αξιοθέατα, για Beach/Coast και Resort, City Break, ταξίδια σε συγγενείς και φίλους και τα ταξίδια για περπάτημα ή πεζοπορία. Σημαντική και η προτίμηση για ταξίδια στη φύση, ιδιαίτερα για Ινδούς και Κινέζους. Η πρόθεση για ταξίδια Beach/Coast είναι αυξημένη σε σχέση με πέρυσι σε Κίνα, Ινδία και Αυστραλία.
Το καλάθι από τις βασικές πηγές τουριστικών εσόδων
Τη χρονιά που πέρασε οι αφίξεις από τη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 13,4%, φτάνοντας τα 5,4 εκατομμύρια, ενώ από τη Γαλλία σημειώθηκε άνοδος 8,8%, με 1,9 εκατομμύρια ταξιδιώτες. Αντίστοιχα, η Ιταλία κατέγραψε αύξηση 10%, με τις αφίξεις να διαμορφώνονται σε 2 εκατομμύρια. Αντίθετα, από το Ηνωμένο Βασίλειο παρατηρήθηκε μικρή κάμψη (-1%), με τον αριθμό των επισκεπτών να περιορίζεται στα 4,5 εκατομμύρια. Ανοδική ήταν η εικόνα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, απ’ όπου οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 10%, φθάνοντας τα 1,54 εκατομμύρια ταξιδιώτες.
Παράλληλα, θετικό ήταν και το αποτύπωμα στα τουριστικά έσοδα. Οι εισπράξεις από τη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 3,5% και διαμορφώθηκαν σε 3,69 δισ. ευρώ, ενώ από τη Γαλλία σημείωσαν μείωση 11,4%, στα 1,26 δισ. ευρώ. Πάνω ήταν οι εισπράξεις από την Ιταλία (+13,6%, στα 1,22 δισ.), ενώ από το Ηνωμένο Βασίλειο παρουσίασαν πτώση 3,7%, στα 3,17 δισ. ευρώ. Στον αντίποδα, ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η αύξηση των εισπράξεων από τις ΗΠΑ, που ενισχύθηκαν κατά 15,1% και έφτασαν τα 1,58 δισ. ευρώ.
Πηγή: capital.gr