• Με τριάντα τέσσερα θέματα στην ημερήσια διάταξη η συνεδρίαση της Δευτέρας 27 Οκτωβρίου αναμένεται να καθορίσει τη γραμμή της δημοτικής αρχής για υποθέσεις λειτουργίας καταστημάτων σε παραλιακές ζώνες
Η Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Ρόδου εισέρχεται τη Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2025 σε συνεδρίαση με υψηλό ενδιαφέρον και πυκνή ατζέντα. Στο τραπέζι βρίσκονται ζητήματα που αφορούν αδειοδοτήσεις και ελέγχους επιχειρήσεων εστίασης και αναψυχής.
Ιδιαίτερη βαρύτητα λαμβάνει η εισήγηση για ανάκληση ή μη της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας του καταστήματος “Galazio” στο Φαληράκι σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Καλλιθέας όπως αποτυπώνονται στο έγγραφο με αριθμό πρωτοκόλλου 7 και κωδικό 59738 της 2ας Οκτωβρίου 2025.
Το κατάστημα στην παραλιακή ζώνη του Φαληρακίου έχει απασχολήσει επανειλημμένα την επικαιρότητα λόγω καταγεγραμμένων πολεοδομικών ζητημάτων.
Η συζήτηση αναμένεται να επικεντρωθεί στη νομιμότητα της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας και στην τήρηση των όρων που διέπουν τη λειτουργία επιχειρήσεων σε παράκτιες περιοχές με δεδομένα από πρόσφατες αυτοψίες μικτού κλιμακίου και εκθέσεις υπηρεσιών.
Οι ισχυρισμοί του ιδιοκτήτη και το ιστορικό που επικαλείται
Στο πλαίσιο της διαδικασίας έχει διαβιβαστεί ενημερωτική επιστολή του ιδιοκτήτη με ημερομηνία 22 Αυγούστου 2025 προς την Τοπική Κοινότητα Καλυθιών με αίτημα ένταξης των στοιχείων στον φάκελο και χορήγησης αντιγράφων.
Ο ιδιοκτήτης παραθέτει αναλυτικό ιστορικό κατοχής της ιδιοκτησίας από τα μέσα του δεκάτου ενάτου αιώνα με διαδοχή γενεών και αναφορές σε αγροτικές και αλιευτικές δραστηριότητες στην περιοχή. Επικαλείται ότι στις αρχές της τουριστικής ανάπτυξης στήθηκε χώρος εστίασης που λειτούργησε αρχικά με την ονομασία Παράδεισος και στη συνέχεια ως Ταβέρνα Σωτήρης.
Υποστηρίζει ότι η πρώτη άδεια λειτουργίας εκδόθηκε το 1968 στο όνομα της γιαγιάς του και ότι ηλεκτροδότηση υφίσταται στην εγκατάσταση από τη δεκαετία του εβδομήντα. Κατά την ίδια επιστολή η άδεια μεταβιβάστηκε το 1980 στον παππού του ύστερα από αίτηση και από το 1996 λειτουργεί με ισχύουσα άδεια υπό την ιδιοκτησία και ευθύνη του και εγγραφή στο βιβλίο αδειών .
Αναφορές σε δικαστικές αποφάσεις και υπηρεσιακές βεβαιώσεις που επικαλείται
Ο ιδιοκτήτης αναφέρει ότι το 1981 εκδόθηκε πρωτόκολλο διοικητικής αποβολής και κατεδάφισης με την αιτιολογία κατάληψης κοινόχρηστου χώρου αιγιαλού και παραλίας και ότι η πράξη ακυρώθηκε με απόφαση του έτους 1982 του Ειρηνοδικείου Ρόδου. Παραθέτει αποσπάσματα που κατά την εκδοχή του τεκμηριώνουν ότι το ακίνητο βρίσκεται εκτός ορίων αιγιαλού και εκτός ζώνης δώδεκα μέτρων του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου. Επικαλείται επίσης απόφαση του έτους 1986 του Εφετείου με την οποία απορρίφθηκε έφεση του Ελληνικού Δημοσίου.
Σε επίπεδο διοικητικών πιστοποιήσεων αναφέρει βεβαίωση της Τεχνικής Υπηρεσίας του πρώην Δήμου Καλλιθέας, όπου κατά την εκδοχή του βεβαιώνεται ότι το κτίσμα προϋφίσταται του 1955 και ότι συναφείς βεβαιώσεις περιλαμβάνονται στον φάκελο του καταστήματος στην τοπική κοινότητα.
Ως προς το ζήτημα αιγιαλού και παραλίας ο ιδιοκτήτης αναφέρει ότι ούτε κατά τον παλαιό προσδιορισμό ούτε κατά την Προκαταρκτική Οριογραμμή του Αιγιαλού του εθνικού κτηματολογίου η ιδιοκτησία του εντάσσεται εντός των ορίων του αιγιαλού και της παραλίας. Υποστηρίζει επίσης ότι η ιδιοκτησία βρίσκεται εντός των ορίων του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Καλυθιών Φαληρακίου.
Ο ιδιοκτήτης δηλώνει ότι από το 1968 έως σήμερα δεν έχει τεθεί θέμα ανάκλησης άδειας λειτουργίας για την επιχείρηση, πλην μεμονωμένου ελέγχου της δεκαετίας του εβδομήντα που αφορούσε στις τότε υγειονομικές προδιαγραφές. Επικαλείται ότι η τρέχουσα άδεια λειτουργίας ανήκει σε ατομική του επιχείρηση, ενώ για τις ξαπλώστρες έμπροσθεν της εγκατάστασης ενεργεί μονοπρόσωπη ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία της οποίας είναι νόμιμος εκπρόσωπος κατόπιν σύμβασης παραχώρησης αιγιαλού επιφανείας.
Επιπλέον παραθέτει ότι έχει προχωρήσει σε διαδικασίες τακτοποίησης και νομιμοποίησης με δήλωση υπαγωγής στον νόμο. Αναφέρει ακόμη επικαιροποιήσεις αδειών με διαγράμματα εσωτερικής διαμόρφωσης και διάγραμμα ροής καθώς και πιστοποιητικό πυροπροστασίας. Κατά την επιχειρηματολογία του δεν έχουν γίνει μεταβολές ως προς τα μέτρα της ιδιοκτησίας.
Τα πορίσματα ελέγχου και η διαδικαστική εικόνα
Παράλληλα με τους ισχυρισμούς του ιδιοκτήτη παραμένουν σε ισχύ τα πορίσματα του μικτού κλιμακίου που κατέγραψαν κατασκευές και χρήσεις χωρίς άδεια και τα οποία συνοδεύονται από τεχνικές αποτυπώσεις επιφανειών και υπολογισμούς προστίμων.
Η έκθεση προβλέπει διαδικαστικά δικαιώματα ενδικοφανούς προσφυγής εντός συγκεκριμένων προθεσμιών, ενώ η κρίση για την άδεια λειτουργίας συνιστά ξεχωριστό διοικητικό σκέλος που αξιολογεί όρους ασφάλειας χρήσεων και καταλληλότητας χώρου.
Eιδικότερα στον φάκελο της υπόθεσης περιλαμβάνεται Πόρισμα Έκθεσης Αυτοψίας Μικτού Κλιμακίου Ελέγχου που διενεργήθηκε στις 28 και 29 Μαΐου 2025 και απεστάλη την 21η Ιουλίου 2025 προς τις αρμόδιες υπηρεσίες. Το κλιμάκιο κατέγραψε σειρά κατασκευών και χρήσεων που δεν συνοδεύονται από οικοδομικές άδειες και αποτύπωσε αναλυτικά τα στοιχεία θέσης, εμβαδών και υλικών κατασκευής.
Η αυτοψία καλύπτει τόσο τον χώρο εστίασης όσο και γειτνιάζουσες τουριστικές εγκαταστάσεις ενοικιαζόμενων δωματίων που φέρουν συναφείς επωνυμίες στη συγκεκριμένη τοποθεσία.
Το Πόρισμα στηρίχθηκε σε έγγραφα του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου και της Κτηματικής Υπηρεσίας για την αποτύπωση ορίων μερίδων και τη διάκριση ανάμεσα στη μερίδα Κ.Μ. 816 και την έκταση που εμπίπτει στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου βάσει του άρθρου 23 παράγραφος 9 του νόμου 5092 του 2024.
Η τεκμηρίωση περιλαμβάνει σχεδιαγράμματα, ψηφιακή αποτύπωση και φωτογραφική τεκμηρίωση των κατασκευών με προσδιορισμό ακριβών επιφανειών και γεωμετρίας.
Η διάκριση αυτή επηρεάζει τον υπολογισμό επιβαρυντικών συντελεστών και την υπαγωγή δηλώσεων παλαιότερων νόμων τακτοποίησης.
Στον πυρήνα της εγκατάστασης εστίασης η αυτοψία κατέγραψε χώρους κύριας και βοηθητικής χρήσης χωρίς οικοδομική άδεια. Αναφέρονται επεκτάσεις σε χώρους παρασκευής και αποθήκευσης που μετατράπηκαν σε κλειστούς χώρους κύριας χρήσης συνολικού εμβαδού άνω των εκατό τετραγωνικών μέτρων, καθώς και διαμορφώσεις αυλής με στέγαστρα και πέργκολες που προσδιορίζονται τεχνικά ως προς τις διαστάσεις και τα υλικά.
Όλα τα ανωτέρω συνδέονται με παλαιότερο Πρωτόκολλο Κατεδάφισης της Κτηματικής Υπηρεσίας στο οποίο επισημαίνεται ότι οι μεταγενέστερες διαμορφώσεις δεν είχαν καταγραφεί κατά τον χρόνο εκείνων των ελέγχων.
Βορειοδυτικά και όπισθεν του χώρου εστίασης το κλιμάκιο κατέγραψε κλειστούς χώρους κύριας χρήσης ενοικιαζόμενων δωματίων με σημαντικό συνολικό εμβαδό. Τμήμα των κατασκευών αποτυπώνεται να βρίσκεται εντός της έκτασης ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, όπως αυτή ορίζεται από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
Παράλληλα καταγράφονται ημιυπαίθριοι χώροι, αποθήκες και περιφράξεις με αναλυτικό υπολογισμό επιφανειών και τεχνικών χαρακτηριστικών. Στις δηλώσεις υπαγωγής παλαιότερων νόμων οι ελεγκτές σημειώνουν ελλείψεις περιγραφής και απουσία αναρτημένων σχεδίων που δεν επέτρεψαν πλήρη ταυτοποίηση όλων των καταγραφών.
Στο πόρισμα παρατίθεται αναλυτικός αρχικός υπολογισμός προστίμου ανέγερσης ανά περίπτωση με διακριτή θεώρηση για τμήματα εντός μερίδας και για τμήματα εντός έκτασης ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου.
Το συνολικό πρόστιμο ανέγερσης προσδιορίζεται στα 709.745,15 ευρώ, ενώ το πρόστιμο διατήρησης υπολογίζεται στο 50 τοις εκατό του ποσού αυτού, όπως ορίζει η παράγραφος 2 του ίδιου άρθρου, με αποτέλεσμα πρόσθετη επιβάρυνση 354.872,57 ευρώ.
Η Δημοτική Επιτροπή καλείται να συνεκτιμήσει τα έγγραφα των υπηρεσιών, τις καταγραφές της αυτοψίας και τις θέσεις του ιδιοκτήτη, όπως αποτυπώνονται στην επιστολή του και στα συνοδευτικά στοιχεία. Η απόφαση για ανάκληση ή μη της άδειας λειτουργίας θα ληφθεί επί βάσης πραγματικών δεδομένων που έχουν τεθεί στον φάκελο.
Η στάθμιση αυτή δεν προδικάζει τυχόν εκκρεμείς ή μελλοντικές προσφυγές στα αρμόδια όργανα, αλλά θα αποτυπώσει τη διοικητική γραμμή για ανάλογες περιπτώσεις επιχειρήσεων που λειτουργούν σε παραλιακές ζώνες με σύνθετο ιδιοκτησιακό και πολεοδομικό υπόβαθρο.



















