Αν υπάρχει μια αγορά που «είδε» τον τζίρο της να αυξάνει και μάλιστα με διψήφιο ποσοστό τη φετινή χρονιά, αυτή δεν είναι άλλη από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ωστόσο τα «χαμόγελα» στις επιχειρήσεις του κλάδου είναι παγωμένα, διότι το «νέο αίμα» καταναλωτών που μπήκε και ξεκίνησε τις διαδικτυακές αγορές το 2018 ήταν μόλις 1%, όταν την τελευταία τριετία η πελατεία είχε αυξηθεί κατά 25%.

Αυτό βέβαια δεν έχει εμποδίσει τους επιχειρηματίες του κλάδου να προχωρήσουν στη δημιουργία μεγαλύτερων σχημάτων, χαρακτηριστική η περίπτωση του συνένωσης δυνάμεων Yoda.gr με Caremarket.gr, να αντλήσουν επενδυτικά κεφάλαια, όπως έγινε στην περίπτωση του Skroutz.gr, ή να προσελκύσουν το ενδιαφέρον φυσικών δικτύων, όπως είναι η περίπτωση της ΑΒ Βασιλόπουλος η οποία, αν και έχει online κατάστημα, συζητά το διάστημα αυτό με το e-fresh.gr, αλλά και η περίπτωση του κλάδου εστίασης της Vivartia που απέκτησε το Forky.gr.

Δεν μπαίνει «νέο αίμα» καταναλωτών

Η μετάβαση των φυσικών δικτύων και στην online αγορά δημιουργεί προσδοκίες. Ωστόσο, το γεγονός ότι εφέτος η «πίτα” των καταναλωτών που έκαναν τις αγορές τους διαδικτυακά δεν διευρύνθηκε, δημιουργεί προβληματισμό, για το εάν τα διψήφια ποσοστά ανάπτυξης που καταγράφει το συγκεκριμένο κανάλι θα διατηρηθούν και στο μέλλον. Και αυτό γιατί μόλις το 1% ξεκίνησε διαδικτυακές αγορές το 2018. Όταν πριν το 2010 το αντίστοιχο ποσοστό των νέων online καταναλωτών που είχε ξεκινήσει να αγοράζει διαδικτυακά ήταν στο 41% και στο 25% την τελευταία τριετία. Ανάπτυξη την τελευταία τριετία η οποία οφείλεται στην επίδραση των capital controls και στην ανάπτυξη των ψηφιακών πληρωμών (πηγή: Ετήσια έρευνα του ΣΕΛΠΕ, του ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του GRECA (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου).

Ανάπτυξη 15-20% της ελληνικής online αγοράς το 2018

Το θετικό πάντως είναι ότι για μια ακόμη χρονιά, το συγκεκριμένο κανάλι κατέγραψε διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης και συγκεκριμένα αύξηση 20% του μέσου αριθμού των online αγορών (σ.σ. στοιχεία εννεαμήνου) από 12,26 (2017) σε 14,86 (2018) και αύξηση 20% της συνολικής μέσης αξίας των online αγορών. Επίσης, από την έρευνα του ΣΕΛΠΕ, του ELTRUN και του GRECA, -σ.σ. διεξήχθη την περίοδο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου σε δείγμα 1.512 online καταναλωτών- προκύπτει ότι το 35% των online καταναλωτών πραγματοποιούν ψηφιακά 1 στις 2 συνολικές τους αγορές (από 31% το 2017) και ότι το 85% κάνει πάνω από το 80% των online αγορών του από Ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (από 70% το 2017 και 60% που ήταν το 2016).

Συγκεκριμένα το 85% των ερωτηθέντων απάντησε ότι κάνει πάνω από το 80% των online αγορών του από τις 7.000 εταιρείες με ψηφιακό κανάλι πώλησης. Την ίδια ώρα πάντως ποσοστό 43%, δήλωσε πως συνεχίζει να αγοράζει από ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα, έστω και περιστασιακά, λόγω των καλύτερων τιμών και τις διαθεσιμότητας των προϊόντων.

Η αναζήτηση καλύτερων τιμών είναι και ο βασικός λόγος που οι καταναλωτές έχουν στραφεί, κατά δήλωσή τους, στο online κανάλι. Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, το 75% του δείγματος ανέφερε πως βρίσκει καλύτερες τιμές, το 52% «χρησιμοποιεί” το συγκεκριμένο εργαλείο για σύγκριση τιμών και το 41% ανέφερε πως βρίσκει νέες προσφορές.

της Αλεξάνδρας Γκίτση

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ