Τοπικές Ειδήσεις

Ελληνικός τουρισμός: Τα πρώτα μηνύματα για μια χρονιά επιβράδυνσης και νέων ισορροπιών το 2026 – Καλά τα προγνωστικά για την Κω

Τα πρώτα μηνύματα για τον ελληνικό τουρισμό το 2026 συνθέτουν μια εικόνα ανάμικτων τάσεων: από τη μία επισημαίνεται ότι ο κλάδος εισέρχεται σε φάση επιβράδυνσης μετά από χρόνια συνεχούς ανόδου, από την άλλη οι απευθείας προκρατήσεις στα ξενοδοχεία καταγράφουν ισχυρή άνοδο, καταδεικνύοντας ότι η ζήτηση παραμένει υψηλή, έστω και πιο «ευαίσθητη» στις τιμές.

Μεγάλοι παίκτες της αγοράς δίνουν ένα πρώτο περίγραμμα για το 2026: πιο δύσκολη χρονιά από τις προηγούμενες, με στενότερα περιθώρια τιμολογιακών αυξήσεων, αλλά με σημαντική δυναμική σε επιμέρους κατηγορίες και προορισμούς.

ΣΕΤΕ: Η Ελλάδα σε φάση αυξημένου ανταγωνισμού και βραδύτερης ανάπτυξης
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Παράσχης, μιλώντας στο συνέδριο Reimagine Tourism της Καθημερινής, υπογράμμισε ότι ο κλάδος δεν μπορεί να θεωρήσει τίποτα δεδομένο. Όπως είπε, η Ελλάδα βρίσκεται 25% πάνω από τα επίπεδα του 2019, κάτι που ελάχιστες χώρες έχουν επιτύχει. Ωστόσο η περίοδος έντονης μεταπανδημικής ανάκαμψης ολοκληρώθηκε.

«Μπαίνουμε σε μια φάση μεγαλύτερου ανταγωνισμού και επιβράδυνσης της ανάπτυξης αυτής, την οποία πρέπει να διαχειριστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», σημείωσε, επισημαίνοντας ότι η διατήρηση της δυναμικής του ελληνικού τουρισμού απαιτεί πλέον πιο στοχευμένη στρατηγική.

Ακόμη πιο ευθύς ήταν ο CEO της Sani/Ikos, Ανδρέας Ανδρεάδης, ο οποίος προέβλεψε «επιπέδωση της τάσης αύξησης των εσόδων». Η Ευρώπη, ανέφερε, αντιμετωπίζει σημαντικές πιέσεις, όπως φορολογικές επιβαρύνσεις σε Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία και ένα ευρώ πιο ακριβό κατά 10% σε σχέση με το δολάριο, με αποτέλεσμα η Ευρώπη να γίνεται λιγότερο ελκυστική για τους Αμερικανούς ταξιδιώτες.

«Με δυσκολία θα προσεγγίσουμε τα περσινά νούμερα», υπογράμμισε, τονίζοντας ότι η Ελλάδα χρειάζεται νέο σχέδιο με σαφείς στόχους για την επόμενη δεκαετία, προκειμένου να διατηρήσει ανοδική πορεία.

Radisson: «Υποτιμημένη αγορά» με τεράστιες δυνατότητες αλλά με προβλέψεις επιβράδυνσης
Ως μια «υποτιμημένη ευρωπαϊκή αγορά» με σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης περιέγραψε την Ελλάδα ο Elie Milky, Αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης της Radisson Hotel Group.

Σε σύγκριση με Κύπρο ή χώρες των Βαλκανίων, η Ελλάδα έχει μεγαλύτερο μέγεθος, ποικιλία και υποδομές. Όπως είπε: «Οι βαλκανικές αγορές, όπως η Κροατία και το Μαυροβούνιο, αναπτύσσονται γρήγορα, αλλά ξεκινούν από χαμηλή βάση. Η Ελλάδα έχει ήδη ισχυρή θέση και μπορεί να εξελιχθεί σε ακόμη πιο ώριμη αγορά τα επόμενα χρόνια».

Παράλληλα, προέβλεψε επιβράδυνση της ανάπτυξης το 2026-2027, χωρίς όμως ανατροπή της θετικής πορείας του κλάδου.

Alltours: Τα πρώτα early bookings δείχνουν κόπωση στα 5άστερα, ισχυρή άνοδο στα 4άστερα
Μια πιο μικροοικονομική εικόνα της αγοράς δίνει ο Oliver Grosse-Kleimann, Διευθυντής Συμβολαίων Ελλάδας της Alltours. «Τα πρώτα early bookings για το 2026 καταγράφουν «ελαφρά επιβράδυνση», και ενώ τα πεντάστερα ξενοδοχεία δείχνουν σημάδια κόπωσης, τα 4αστερα δουλεύουν φανταστικά και κινούνται ανοδικά».

Ο Grosse-Kleimann προειδοποιεί ότι οι οριζόντιες αυξήσεις τιμών δεν μπορούν να συνεχιστούν χωρίς επιπτώσεις: «Έχουμε φτάσει στο όριο. Αν συνεχίσουμε αυξήσεις 2%-5% κάθε χρόνο, η υψηλή περίοδος θα γίνει απλησίαστη».

Nelios: Έκρηξη στις απευθείας κρατήσεις για το 2026 – Ισχυρή online ζήτηση σε νησιά και πόλεις
Σε πλήρη αντίθεση με τα σημάδια επιβράδυνσης στις διεθνείς αγορές, τα στοιχεία της Nelios αποτυπώνουν μια έντονη άνοδο στις απευθείας online ξενοδοχειακές κρατήσεις.

Συγκεκριμένα οι προκρατήσεις είναι αυξημένες κατά +33,3%, με αποτέλεσμα ο τζίρος για το 2026 να εμφανίζει άνοδο 19,2%.

Η εικόνα δείχνει ότι οι μεμονωμένοι ταξιδιώτες κινούνται πιο επιθετικά σε πολιτικές early booking καθώς προσπαθούν να εξασφαλίσουν χαμηλότερες τιμές.

Ποιοι προορισμοί είναι σε άνοδο και ποιοι σε πτώση
Με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία, η Κως εμφανίζει άνοδο 170% στις προκρατήσεις και 132,5% στον τζίρο, η Πάρος +139,5% στις προκρατήσεις και +47,2% στον τζίρο, η Κρήτη +117,5% στις προκρατήσεις και +164,66% στον τζίρο και η Κέρκυρα +69% στις προκρατήσεις και +146% στον τζίρο.

Στον αντίποδα, η Σαντορίνη συνεχίζει να κινείται σε πτωτικούς ρυθμούς, με τις προκρατήσεις να εμφανίζονται μειωμένες κατά 1,1% και τον τζίρο κατά 7,4%. Η Μύκονος από την άλλη, ενώ εμφανίζει άνοδο κατά 15,1% στις προκρατήσεις, ο τζίρος κινείται πτωτικά κατά 19%, δείχνοντας ότι αυτή τη στιγμή πωλούνται τα δωμάτια που κάνουν μεγάλες προσφορές.

Μικρές απώλειες σε προκρατήσεις και τζίρο εμφανίζουν και η Ζάκυνθος και η Ρόδος. Η εικόνα σε αυτά τα νησιά συνδέεται με την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς: οι κρατήσεις γίνονται πλέον σε πολύ μικρότερο χρονικό παράθυρο.

Ισχυρή άνοδος σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Οι πόλεις φαίνεται να ενισχύονται καθώς μετατρέπονται σε προορισμούς city break όλο τον χρόνο. Η Θεσσαλονίκη αποτελεί το μεγάλο φαβορί της χρονιάς, με +67,7% στις προκρατήσεις και +56,2% στον τζίρο. Αλλά και η Αθήνα συνεχίζει το ανοδικό σερί, με +24%  στις προκρατήσεις και +29,22% στον τζίρο.

Η Nelios εντόπισε επίσης ισχυρή άνοδο και για την εορταστική περίοδο του 2025, με τις κρατήσεις να κινούνται αυτή τη στιγμή με ρυθμούς +19,3% σε σύγκριση με πέρυσι, ανεβάζοντας έτσι τον τζίρο κατά 32,5%. Αν και υπάρχει ισχυρή άνοδος και για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ωστόσο η πρωταγωνίστρια των Χριστουγέννων δείχνει να είναι η Αράχωβα, με άλμα 137,5% στις κρατήσεις και 161% στον τζίρο.

Η Πελοπόννησος από την άλλη εμφανίζει μείωση κρατήσεων αλλά άνοδο στον τζίρο.

Η μεγάλη εικόνα: Τι περιμένει η αγορά το 2026
Από την πλευρά των θεσμικών φορέων και των μεγάλων ομίλων δημιουργείται μια σαφή εικόνα: ο ελληνικός τουρισμός εισέρχεται σε πιο σύνθετη φάση, η ανάπτυξη επιβραδύνεται, η τιμολογιακή ισχύς εξασθενεί ενώ απαιτείται νέο στρατηγικό πλαίσιο για να παραμείνει η χώρα στην κορυφή.

Την ίδια ώρα, τα στοιχεία των απευθείας κρατήσεων δείχνουν ότι η ζήτηση παραμένει ισχυρή: οι ταξιδιώτες θέλουν να ταξιδέψουν, αλλά το κάνουν με μεγαλύτερη προσοχή στις τιμές και με αυξημένη αξιοποίηση των early bookings.

Η εικόνα που διαμορφώνεται προμηνύει ένα 2026 πιο απαιτητικό, αλλά όχι αρνητικό: μια χρονιά προσαρμογής, επαναπροσδιορισμού στρατηγικών και αναζήτησης νέας ισορροπίας ανάμεσα στις τιμές, την ποιότητα και την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προϊόντος.

Πηγή: powergame.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου