Ιδιαίτερα δύσκολος εκτιμάται ότι θα είναι ο φετινός χειμώνας για τον κλάδο των αερομεταφορών, δεδομένου ότι οι επιδόσεις της τουριστικής περιόδου ήταν σημαντικά χειρότερες σε σχέση με τις αναμενόμενες, με την επιβατική κίνηση να είναι μειωμένη σε ποσοστό της τάξεως του 70% συγκριτικά με το 2019. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων και οι αεροπορικές, που αποτελούν τους πυλώνες του εγχώριου τουρισμού, να βρίσκονται αντιμέτωπες με μια άνευ προηγουμένου απώλεια εσόδων.

Το “Ελ. Βενιζέλος”

Το προσεχές διάστημα και τουλάχιστον μέχρι τις αρχές της επόμενης χρονιάς θα είναι καθοριστικό προκειμένου οι παίκτες των αερομεταφορών να διαχειριστούν την κρίση και να περιορίσουν τις απώλειες. Τα στοιχεία, εξάλλου, επιβατικής κίνησης για τον μεγαλύτερο αερολιμένα της χώρας, το “Ελευθέριος Βενιζέλος”, είναι δραματικά. Κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου η κίνηση ανήλθε στο επίπεδο των 6 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 65,3% σε σχέση με το 2019, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας κατά την περίοδο Μαρτίου-Αυγούστου. Η διεθνής κίνηση μειώθηκε κατά 68,4%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν πτώση της τάξης του 58,3%.

Τον Αύγουστο η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ήταν μειωμένη κατά 60,4% σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019, με 1,2 εκατ. επιβάτες περίπου, ενώ οι επιβάτες τόσο των πτήσεων εσωτερικού όσο και των διεθνών πτήσεων κατέγραψαν μείωση της τάξης του 47% και 66,2% αντίστοιχα.

Η δίχως προηγούμενο συρρίκνωση του αριθμού των επιβατών έχει οδηγήσει τον ΔΑΑ στο να αναστείλει τις επενδύσεις, των οποίων το ύψος μακροπρόθεσμα διαμορφωνόταν σε 500 εκατ. ευρώ και αποσκοπούσαν στην ενίσχυση της ετήσιας χωρητικότητας σε 50 εκατ. επιβάτες. Η εταιρεία έχει προχωρήσει στη σύναψη πρόσθετου δανείου ύψους έως 140 εκατ. ευρώ με στόχο να εξασφαλίσει μεγαλύτερη ευελιξία, όμως, δεδομένων των πρωτόγνωρων συνθηκών, η κατάρτιση “σχεδίου πτήσης” για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας μοιάζει με τον τετραγωνισμό του κύκλου.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η καθίζηση πτητικού έργου δεν επηρεάζει μόνο τα έσοδα από αεροπορικές δραστηριότητες, που αντιπροσωπεύουν άνω του 60% του συνόλου, αλλά και τις εισπράξεις από μη αεροπορικές εργασίες (εμπορικές δραστηριότητες, υπηρεσίες στάθμευσης), που αντιστοιχούν σε περίπου 20% του συνολικού κύκλου εργασιών. Ενδεικτικά, οι επιδόσεις του εμπορικού κέντρου του αεροσταθμού του ΔΑΑ ενισχύθηκαν κατά 15% το 2019 έναντι του 2018, ποσοστό που αντιστοιχεί σε έσοδα 68 εκατ. ευρώ. Αυξημένα κατά 3,7% ήταν και τα έσοδα από τους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων του αεροδρομίου, που ανήλθαν σε 14,3 εκατ. ευρώ, παρότι η κίνηση των Ελλήνων επιβατών με προέλευση-προορισμό την Αθήνα μειώθηκε κατά 2%. Ωστόσο, πλέον τα καλά αυτά μεγέθη παραμένει άγνωστο πότε θα επανεμφανιστούν, ενώ για το καλοκαίρι του 2021 δεν υπάρχει παρά συγκρατημένη αισιοδοξία.

Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια

Σε ασφυξία ρευστότητας βρίσκεται και η Fraport Greece, που διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Τον περασμένο μήνα από τα 14 αεροδρόμια διακινήθηκαν 3.040.810 επιβάτες λιγότεροι σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, με την πτώση της επιβατικής κίνησης να τοποθετείται σε 55,5%. Οι αερολιμένες με υποχώρηση κυκλοφορίας άνω του 60% βρίσκονται στη Σκιάθο (-68,9%, 37.000 επιβάτες), στην Καβάλα (-66%, 23.000) και στη Σάμο (-64%, 33.000).

Σε επίπεδο οκταμήνου η πτώση διαμορφώνεται σε 74,5%, με μόλις 5,5 εκατ. επιβάτες να έχουν διακινηθεί, από 21,7 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Στο “Μακεδονία” της Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, η ελεύθερη πτώση της επιβατικής κίνησης διαμορφώνεται σε -63,2% και -53,3% το οκτάμηνο της χρονιάς και τον μήνα Αύγουστο, αντίστοιχα. Στο αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος” τον Αύγουστο η επιβατική κίνηση ήταν μειωμένη κατά 60,4% σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019, ενώ το οκτάμηνο διαμορφώθηκε σε 6 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 65,3% σε σχέση με το 2019.

Όπως έχει αναφέρει ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Fraport AG, Στέφαν Σούλτε, η κατάσταση αυτή φέρνει αντιμέτωπη με σοβαρές προκλήσεις όχι μόνο την εταιρεία, αλλά και τις αερομεταφορές. Με στόχο την αντιμετώπιση των επιπτώσεων, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε σημαντική περικοπή κόστους, ενώ περισσότερο από 16.000 υπάλληλοί της, από ένα σύνολο 22.000 ατόμων, τέθηκαν σε καθεστώς μερικής απασχόλησης.

Στόχος το cash flow

Οι αεροπορικές εταιρείες, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και εξωτερικό, ύστερα από τα αναιμικά μεγέθη αφίξεων του φετινού καλοκαιριού προσβλέπουν στην ενίσχυση της ρευστότητας μέσω πώλησης των εισιτηρίων τους σε ποσοστό έως και 50% χαμηλότερο σε σχέση με την αρχικά ζητούμενη τιμή. Ως εκ τούτου, ο τελικός λογαριασμός για τις αεροπορικές θα αποτελέσει συνδυασμό της ευρείας περικοπής εξόδων, της εξασφάλισης νέας γραμμής χρηματοδότησης και της ενίσχυσης των εισπράξεων μέσω εκπτωτικών προσφορών. Όσον αφορά τις εταιρείες handling, όλα θα κριθούν από το σε ποιο βαθμό θα καταφέρουν να διατηρήσουν το προσωπικό τους και, κατ’ επέκταση, δεν θα κληθούν να καταβάλουν ένα ιδιαίτερα υψηλό κόστος περικοπής προσωπικού τουλάχιστον μέχρι την τουριστική περίοδο του 2021. Για την ώρα φαίνεται ότι καταφέρνουν και κερδίζουν τη μάχη.

Πηγή : capital.gr

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ