Ενα σοβαρό τροχαίο ατύχημα που σημειώθηκε σε διασταύρωση της επαρχιακής οδού Ρόδου Καμείρου επανήλθε στο προσκήνιο μέσα από απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ρόδου.
Η κρίση του Δικαστηρίου κατέληξε σε επιδίκαση αποζημίωσης υπέρ του ενάγοντος, με αναγνώριση αποκλειστικής υπαιτιότητας του οδηγού του εμπλεκόμενου φορτηγού. Οι νομικοί παραστάτες ήταν ο κ. Γεώργιος Κακακιός για τον ενάγοντα και ο κ. Νικόλαος Σκορδίλης για τους εναγομένους.
Το ιστορικό και το σκηνικό του ατυχήματος
Το τροχαίο συνέβη στις 17/05/2018 και ώρα 08:05. Ο ενάγων, ηλικίας 56 ετών τότε, οδηγούσε δίκυκλη μοτοσυκλέτα στην επαρχιακή οδό με κατεύθυνση προς πόλη. Το οδόστρωμα ήταν στεγνό, ορατότητα καλή, καλοκαιρία, το όριο ταχύτητας 50 χλμ/ώρα λόγω κατοικημένης περιοχής.
Στη διασταύρωση με την οδό Χρ. Σεργιόπουλου, όπου δεν υπήρχε φωτεινή σηματοδότηση ούτε ειδική σήμανση προτεραιότητας, φορτηγό που κινούνταν από κάθετο δρόμο διέκοψε αρχικά την πορεία του αναμένοντας παραχώρηση προτεραιότητας. Ακολούθως επιχείρησε να εισέλθει κάθετα στο ρεύμα της επαρχιακής οδού για να πραγματοποιήσει αριστερή στροφή προς την αντίθετη κατεύθυνση, παραβιάζοντας τη διπλή συνεχόμενη διαχωριστική γραμμή.
Την ίδια στιγμή ο αναβάτης προχώρησε σε προσπέραση ακινητοποιημένου οχήματος από αριστερά εντός του ορίου ταχύτητας. Η κίνηση του φορτηγού μέσα στο ρεύμα κυκλοφορίας του δικύκλου οδήγησε σε πρόσκρουση του εμπρόσθιου μέρους της μοτοσυκλέτας στο εμπρόσθιο αριστερό τμήμα του φορτηγού και σε πτώση του αναβάτη στο οδόστρωμα.
Οι θέσεις των πλευρών και ο πυρήνας της αντιδικίας
Οι εναγόμενοι προέβαλαν ένσταση συνυπαιτιότητας 95% αποδίδοντας στον αναβάτη υπερβολική ταχύτητα, ανεπαρκή προσοχή και μη παραχώρηση προτεραιότητας, επικαλούμενοι επιπλέον μη χρήση κράνους. Αντέτειναν επίσης ότι επιμέρους ιατρικές και λοιπές δαπάνες είχαν καλυφθεί από ασφαλιστικό φορέα και ζήτησαν κατ’ εξαίρεση επιδίκαση τόκου υπερημερίας αντί τόκου επιδικίας.
Ο ενάγων ζήτησε αποκατάσταση υλικών ζημιών και χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης, τεκμηριώνοντας τα ιατρικά περιστατικά, τις θεραπείες, την προσωρινή ανικανότητα για εργασία και το κόστος αντικατάστασης προσωπικού στην επιχείρησή του κατά το διάστημα ανάρρωσης.
Η δικαστική εκτίμηση των πραγματικών περιστατικών
Το Δικαστήριο, συνεκτιμώντας την έκθεση αυτοψίας τροχαίου, τις ένορκες καταθέσεις και τα λοιπά έγγραφα, απέδωσε την αποκλειστική υπαιτιότητα στον οδηγό του φορτηγού. Κρίθηκε ότι η κάθετη είσοδος στη διασταύρωση και ο αριστερόστροφος ελιγμός μέσα από διπλή συνεχόμενη γραμμή συνιστούν παραβάσεις που τελούν σε ευθεία αιτιώδη συνάφεια με το ατύχημα. Η προσπέραση του αναβάτη από αριστερά, εντός ορίου ταχύτητας, δεν μπορούσε ευλόγως να προβλέψει την παράνομη κίνηση του φορτηγού.
Ως προς τη μη χρήση κράνους, το Δικαστήριο έκρινε ότι δεν θεμελιώνει συντρέχον πταίσμα σε αυτή τη συγκεκριμένη σύγκρουση. Ο κρίσιμος τραυματισμός αφορούσε πρωτίστως το κάτω αριστερό μέρος του σώματος και όχι κεφαλή ή αυχένα ώστε η χρήση κράνους να είχε αποτρεπτικό ρόλο στην έκταση της βλάβης.
Οι ιατρικές διαπιστώσεις και η αποκατάσταση της υγείας
Αμέσως μετά το συμβάν ο ενάγων μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου όπου διαπιστώθηκαν κάκωση ρινός, θλαστικό τραύμα μετωπιαίας χώρας, κάκωση αριστερού ισχίου μηριαίου, κάταγμα κοτύλης αριστερά και εξάρθρωση ισχίου αριστερά. Ακολούθησε ανάταξη υπό μέθη και στη συνέχεια μεταφορά σε νοσοκομείο των Αθηνών, όπου στις 23/05/2018 πραγματοποιήθηκε χειρουργική αποκατάσταση της κοτύλης με εσωτερική οστεοσύνθεση. Η ανάρρωση διήρκεσε μήνες με περιορισμούς στην κίνηση, βάδιση με χωλότητα και ανάγκη φυσιοθεραπειών. Η ιατρική τεκμηρίωση κατέδειξε ανικανότητα εργασίας για περίπου 7 μήνες.
Οι οικονομικές επιπτώσεις και οι δαπάνες που αναγνωρίστηκαν
Το Δικαστήριο αναγνώρισε τεκμηριωμένες δαπάνες που σχετίζονται αιτιωδώς με το ατύχημα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται έξοδα μετακίνησης 117,94 ευρώ, μίσθωση αναπηρικού αμαξιδίου 60,00 ευρώ και ιατρικές επισκέψεις 50,00 ευρώ έκαστη για 2 εξετάσεις. Παράλληλα έγινε δεκτό ότι λόγω της πολύμηνης απουσίας από την εργασία απαιτήθηκε πρόσληψη υπαλλήλου γραφείου ορισμένου χρόνου με συνολικό κόστος 4.364,16 ευρώ για μισθοδοσία, εισφορές και επιδόματα.
Αντιθέτως, απορρίφθηκαν απαιτήσεις που δεν αποδείχθηκε ότι συνδέονται αιτιωδώς με το ατύχημα, όπως επίσκεψη σε ιατρό άνευ ειδικότητας και μια επιπλέον πρώτη ιατρική επίσκεψη που δεν πιστοποιήθηκε. Απορρίφθηκε επίσης ισχυρισμός των εναγομένων ότι οι εν λόγω δαπάνες έχουν ήδη αποζημιωθεί από ασφαλιστικό φορέα, καθώς τα σχετικά παραστατικά προσκομίστηκαν πρωτότυπα.
Η ζημία στο δίκυκλο και η οικονομική ολική καταστροφή
Η μοτοσυκλέτα ήταν μοντέλο του 2016, κυβισμού 278 κ.εκ., με έντονη επαγγελματική χρήση. Το κόστος επισκευής ανερχόταν σε 3.786 ευρώ, υπερβαίνοντας την αγοραία αξία της κατά τον κρίσιμο χρόνο που εκτιμήθηκε σε 1.800 ευρώ. Με σωζόμενα ανταλλακτικά αξίας 253,42 ευρώ, η καθαρή περιουσιακή ζημία προσδιορίστηκε σε 1.546,58 ευρώ. Το Δικαστήριο δέχθηκε ότι η επισκευή ήταν οικονομικά ασύμφορη και άρα η καταστροφή του οχήματος ήταν πρακτικά ολική.
Η ηθική βλάβη και ο προσδιορισμός της χρηματικής ικανοποίησης
Λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες της σύγκρουσης, το είδος και την ένταση των τραυμάτων, την ανάγκη χειρουργικής επέμβασης και μακράς αποθεραπείας, την ηλικία του παθόντος, τον πόνο και την ψυχική ταλαιπωρία, καθώς και την αποκλειστική υπαιτιότητα του οδηγού του φορτηγού, επιδικάστηκε ποσό 5.000 ευρώ ως χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Το ποσό κρίθηκε εύλογο κατά το άρθρο 932 ΑΚ.
Το διατακτικό της απόφασης και οι τόκοι
Η αγωγή έγινε εν μέρει δεκτή. Επιβλήθηκε στους εναγομένους υποχρέωση καταβολής συνολικού ποσού 11.188,68 ευρώ αλληλεγγύως και εις ολόκληρον, με νόμιμο τόκο από την επομένη της επίδοσης της αγωγής έως την πλήρη εξόφληση. Απορρίφθηκε το αίτημα κήρυξης προσωρινής εκτελεστότητας για 15.000 ευρώ, εφόσον δεν συντρέχουν εξαιρετικοί λόγοι, και απορρίφθηκε το αίτημα των εναγομένων για εξαίρεση από τον τόκο επιδικίας λόγω έλλειψης αναγνώρισης οφειλής ή ενεργειών ικανοποίησης. Τα δικαστικά έξοδα κατανεμήθηκαν αναλόγως με επιβάρυνση των εναγομένων κατά 300 ευρώ.














