«Χαμένη χρονιά» χαρακτηρίζουν το 2020 επαΐοντες του κλάδου της κρουαζιέρας, καθώς όπως φαίνεται δεν έχει καταρτιστεί πλάνο για την επανεκκίνηση των δρομολογίων.

Ειδικότερα, όπως μεταφέρεται στο Reporter, άκαρπη αποδείχτηκε η προχθεσινή συνάντηση στελεχών της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Το υπουργείο αποδίδει την καθυστέρηση επανέναρξης των δραστηριοτήτων, στα υγειονομικά πρωτόκολλα που αναμένονται από την Ευρώπη, προκειμένου να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις κάθε λιμανιού ξεχωριστά. Ωστόσο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι παρότι τα draft των πρωτοκόλλων έχουν γίνει γνωστά, η επόμενη μέρα για την κρουαζιέρα έχει τεθεί σε δεύτερη μοίρα, λόγω των ανησυχιών για ένα νέο «κύμα» κρουσμάτων της πανδημίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα draft προβλέπουν εντατικούς ελέγχους και αναλυτικό επιχειρησιακό σχέδιο στην περίπτωση εντοπισμού κρούσματος, ενισχυμένη νοσοκομειακή στήριξη στα πλοία, τήρηση αποστάσεων σε κοινόχρηστους χώρους, περιορισμούς στην πληρότητα των πλοίων.

«Απογοήτευση. Αυτό είναι το συναίσθημα που επικρατεί στον κλάδο. Μάθαμε από το υπουργείο Τουρισμού ότι η κρουαζιέρα θα επανεκκινήσει από την 1η Ιουλίου και ελπίζαμε ότι με δεδομένη την προετοιμασία που απαιτείται για να είναι έτοιμο ένα κρουαζιερόπλοιο – τροφοδότηση, επιθεωρήσεις κτλ – θα ξεκινούσαμε την περίοδο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου. Δυστυχώς με τις παρούσες συνθήκες, δε θα ξεκινήσουμε καθόλου φέτος» επισημαίνουν στελέχη της ελληνικής κρουαζιέρας στο Reporter. Μάλιστα, σημειώνεται ότι υπάρχουν εταιρείες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την προσέγγιση της χώρας μας, αλλά περιμένουν το «πράσινο φως» από τους εγχώριους φορείς.

Οι απώλειες είναι τεράστιες για τη βιομηχανία, ενώ με βάση τους υπολογισμούς του προέδρου της ΕΕΚΦΝ, Θεόδωρου Κόντε, για να επανέλθει η κρουαζιέρα σε επίπεδα 2018 και 2019, θα χρειαστεί να περάσουν τουλάχιστον 4-5 χρόνια.

«Να επιτραπεί η προσέγγιση πλοίων στα λιμάνια για παροπλισμό»

Κι εδώ τίθεται ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα. Οι ελληνικές αρχές δεν επιτρέπουν την προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων, τα οποία περιπλανώνται γύρω από τα θαλάσσια ύδατα της χώρας, στα λιμάνια για παροπλισμό. Όπως επισημαίνεται στο Reporter, τα κρουαζιερόπλοια που θέλουν να έρθουν να «δέσουν» σε ελληνικά λιμάνια, δεν μεταφέρουν επιβάτες και είναι διατεθειμένα να υπακούσουν σε οποιουσδήποτε κανονισμούς ή περιορισμούς ασφαλείας. Η έλευση κρουαζιερόπλοιων για παροχή νερού, τροφίμων και καυσίμων, θεωρείται, ότι θα ωφελούσε σε μεγάλο βαθμό τις τοπικές κοινωνίες, ενώ ίσως ορισμένα από αυτά τα πλοία να έθεταν τη χώρα μας στις πρώτες επιλογές προορισμών, μετά την παρέλευση των απαγορεύσεων. Άλλωστε, πρόκειται για μία πρακτική που εφαρμόζουν αρκετές χώρες, ανάμεσά τους και η Κύπρος, στην οποία έχουν «δέσει» έξι πλοία.

Σημειώνεται ότι ο Εθνικός Οργανισμός Υγείας (ΕΟΔΥ) απέστειλε οδηγίες προς τις υγειονομικές αρχές και τους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων που παραμένουν σε μακροχρόνιο ελλιμενισμό σε λιμάνια της ΕΕ, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ειδικότερα, για τα κρουαζιερόπλοια που έχουν αναστείλει τα δρομολόγιά τους και βρίσκονται στη διαδικασία επιστροφής στα λιμάνια που εκκινούν την κρουαζιέρα, τονίζεται ότι είναι επιτακτική ανάγκη να μπορέσουν τα πλοία αυτά να εισέλθουν στους λιμένες εκκίνησης για να μπορέσουν να αποβιβάσουν τα πληρώματα.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΚΦΝ, τη δεδομένη χρονική στιγμή, τα κρουαζιερόπλοια που βρίσκονται σε κατάσταση παροπλισμού (lay-up) ή drifting ανέρχονται παγκοσμίως σε 390, ενώ περίπου 45.000 μέλη πληρωμάτων βρίσκονται εγκλωβισμένα σε κάποιο κρουαζιερόπλοιο, χωρίς τη δυνατότητα επαναπατρισμού.

Γιώργος Γεωργίου

Πηγή: Reporter.gr

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ