Ρεπορτάζ

Ο προσβάσιμος τουρισμός κερδίζει έδαφος σε όλο τον κόσμο

Oταν η «άγονη γραμμή» γίνεται «γόνιμη» προκύπτουν πρωτοβουλίες και συνεργασίες που βγάζουν από την απομόνωση τα μικρά νησιά και τους κατοίκους τους αλλά διευκολύνουν και τους επισκέπτες στην επιλογή τους. Όταν μάλιστα οι πρωτοβουλίες αυτές αφορούν ΑΜΕΑ στο πλαίσιο της συμπερίληψης, τότε η προσπάθεια έχει μεγαλύτερη σημασία και το αποτέλεσμα αποκτά υπεραξία.
Μέσα από την συνεργασία «γόνιμων μυαλών» γεννήθηκε η πλατφόρμα ExtraMilers με σκοπό την ενημέρωση και την προώθηση του προσβάσιμου τουρισμού στα ελληνικά νησιά.
Η πλατφόρμα (ιστοσελίδα και εφαρμογή), διατίθεται δωρεάν και απευθύνεται κυρίως σε άτομα με οπτική και κινητική αναπηρία, ενώ έχει σχεδιαστεί για να χρησιμοποιείται από χρήστες με μερική/μειωμένη όραση.
Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν το προφίλ τους βάσει των προσωπικών τους αναγκών και να ανακαλύψουν τις προσβάσιμες δομές και υπηρεσίες που διαθέτουν τα σημεία ενδιαφέροντος που ταιριάζουν στο εξατομικευμένο προφίλ τους.
Η πλατφόρμα στοχεύει στη δημιουργία ενός πλήρους δικτύου πληροφοριών που θα εξασφαλίζει σε άτομα με αναπηρία το δικαίωμα στον τουρισμό, σε μια προσπάθεια να καταπολεμηθούν οι διακρίσεις και να βελτιωθούν οι συνθήκες ζωής για τα ΑμεΑ στην Ελλάδα.
Η αρχή γίνεται με τρία νησιά, τη Σύρο, τη Χίο και τη Ρόδο, με προοπτική στο μέλλον το δίκτυο αυτό να επεκταθεί και να καλύψει ολένα και περισσότερους προορισμούς.
Ωστόσο από το 2019 έχουν αποτυπωθεί οι σχετικές υποδομές σε Σύρο, Ρόδο, Χίο, Σκιάθο, Μύκονο, Κουφονήσια, Λευκάδα και Πάτμο.
Το επόμενο σημαντικό βήμα είναι η δημιουργία μίας βάσης εθελοντών, οι οποίοι σε συγκεκριμένες ημερομηνίες και τόπους που οι ίδιοι θα επιλέγουν, θα μπορούν να βοηθούν ανθρώπους με αναπηρία στο ταξίδι τους.
Στόχος της πλατφόρμας, είναι αποτυπωθούν και να διατεθούν προς το τουριστικό κοινό οι απαραίτητες πληροφορίες για την προσβασιμότητα των ΑμεΑ στους προορισμούς που βρίσκονται στην πλατφόρμα.
Προωθώντας και διαφημίζοντας τον προσβάσιμο τουρισμό μέσω του ExtraMilers, σκοπός σύμφωνα με τους υπεύθυνους είναι να δημιουργηθεί ένα ‘ρεύμα αλλαγής’ ώστε να γίνουν ουσιαστικές βελτιώσεις στους τουριστικούς προορισμούς σχεδιάζοντας ή διαμορφώνοντας τις υποδομές και τις προσφερόμενες υπηρεσίες με βάση τα διεθνή πρότυπα προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρίες.
To site απευθύνεται σε άτομα με αναπηρία και πιο συγκεκριμένα στις παρακάτω κατηγορίες: Παραπληγικοί, τετραπληγικοί, άτομα με οπτική βλάβη, ηλικιωμένοι, ακρωτηριασμένοι, τραυματίες, καθώς και στους συνοδούς τους, την οικογένεια και τους φίλους τους. Στο site μπορούν να εγγραφούν και εθελοντές για συνοδεία των ΑμεΑ στους προορισμούς που καλύπτονται. Η δημιουργία λογαριασμού και η πλοήγηση του site είναι απολύτως δωρεάν.
Το ExtraMilers είναι μια πρωτοβουλία της οργάνωσης Άγονη Γραμμή Γόνιμη με την ιδρυτική χορηγία της Microsoft. Υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της πλατφόρμας είναι η εταιρεία ATCOM. Επιστημονικοί συνεργάτες που εξασφαλίζουν την εγκυρότητα των πληροφοριών της πλατφόρμας είναι οι οργανώσεις: ΛΑΡΑ Ελληνική Σχολή Σκύλων-Οδηγών Τυφλών και ΠΕΡΠΑΤΩ Σύλλογος Ατόμων με Κινητικά Προβλήματα και Φίλων.
Η Άγονη Γραμμή Γόνιμη υλοποιεί προγράμματα από το 2007 σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας που σκοπό έχουν την ενδυνάμωση των κοινωνικών δεσμών για τα μέλη των τοπικών κοινωνιών μέσα από την συνύπαρξη, τη συνεργασία και τη συλλογική δημιουργία. Στόχος της οργάνωσης είναι η ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, την υγεία και τον πολιτισμό για όλους, ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους.
Η ευαισθητοποίηση των επαγγελματιών του τουρισμού είναι ένας από τους κεντρικούς στόχους και της «ExtraMilers», start-up της ΜΚΟ «Άγονη Γραμμή Γόνιμη».
Το ExtraMilers είναι μία πρωτοβουλία της οργάνωσης Άγονη Γραμμή Γόνιμη και της Microsoft, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού.
Να σημειωθεί ότι ένας στους 5 ανθρώπους έχουν κάποιου είδους αναπηρία και περίπου το 88% των ανθρώπων με αναπηρία κάνει διακοπές κάθε χρόνο, με το 12% της ευρωπαϊκής αγοράς να απευθύνεται στα άτομα αυτά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO), η ‘αγορά’ των ‘υπεύθυνων’ επισκεπτών, που επιλέγουν τους προορισμούς τους σύμφωνα με το πόσο βιώσιμοι, πράσινοι ή προσβάσιμοι είναι, γνωρίζει μια αύξηση μεγέθους 40% τα τελευταία χρόνια.
Ο προσβάσιμος τουρισμός κερδίζει έδαφος σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για ένα είδος τουρισμού εμπνευσμένο από την ανάγκη για παροχή σε προορισμούς, προϊόντα και υπηρεσίες προσιτές σε όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από την ηλικία, το φύλο ή την αναπηρία.
Κι ενώ ο αριθμός των προορισμών που προσφέρονται στους τουρίστες με αναπηρίες αυξάνεται σταδιακά καθώς και οι πληροφορίες που παρέχονται στο διαδίκτυο σε πιθανούς ταξιδιώτες, το φάσμα των προσφερόμενων υπηρεσιών παραμένει ανεπαρκές κι αυτό ακριβώς επιχειρεί να αναπτύξει και να βελτιώσει η πλατφόρμα ExtraMilers και η Ρόδος είναι από τους πρώτους προορισμούς που συμμετείχαν ενεργά στην προσπάθεια.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου