To Eurocontrol αναθεωρεί τις προβλέψεις για την επόμενη επταετία, εκτιμώντας ότι η ευρωπαϊκή αεροπορική κίνηση θα αυξηθεί κατά 10% έως το 2030 σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
Η ισχυρή ζήτηση για ταξίδια αναψυχής, ειδικά προς τη Μεσόγειο, αναδεικνύεται σε βασικό μοχλό ανάπτυξης, παρά τα προβλήματα στους στόλους και τους περιορισμούς σε εναέριους χώρους λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων.
Ανοδική τροχιά για την ευρωπαϊκή αεροπορία προβλέπει το Eurocontrol, το οποίο παρουσίασε τον Οκτώβριο τη νέα, αναθεωρημένη επταετή πρόβλεψή του. Ο οργανισμός καταγράφει «σημαντικές αλλαγές» στις υπερπτήσεις πάνω από την κεντρική και βορειοδυτική Ευρώπη, εξαιτίας περιορισμών χωρητικότητας και συνεχιζόμενων συγκρούσεων που κρατούν κλειστούς εναέριους χώρους.
Για το 2026, το Eurocontrol προβλέπει αύξηση 3,1% στις πτήσεις εντός του ευρωπαϊκού FIR, με τη φετινή χρονιά να έχει ήδη καταγράψει άνοδο 3,6% σε σχέση με το 2024. Η ζήτηση, κυρίως για leisure ταξίδια, οδηγεί την κίνηση σε επίπεδα που επιστρέφουν πλήρως στην κανονικότητα της προ πανδημίας περιόδου.
Ωστόσο, ο οργανισμός επισημαίνει ότι συνεχίζονται οι έντονες διαφοροποιήσεις ανά κράτος. «Είναι αδύνατο να προβλεφθεί πότε θα ανοίξουν πλήρως οι περιορισμένοι εναέριοι χώροι», σημειώνει το Eurocontrol, προειδοποιώντας ότι οι γεωπολιτικές εξελίξεις διατηρούν υψηλό βαθμό αβεβαιότητας για τον κλάδο.
Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, το Eurocontrol εκτιμά ότι η αεροπορική κίνηση στην Ευρώπη θα αυξάνεται με ρυθμό 2,2% έως το 2031, ξεπερνώντας τα 12 εκατομμύρια πτήσεις το 2030 από 11 εκατομμύρια φέτος. Μέχρι το τέλος του ορίζοντα πρόβλεψης, ο συνολικός αριθμός πτήσεων αναμένεται να ανέρχεται στα 12,4 εκατομμύρια.
Την ίδια ώρα, οι αερομεταφορείς εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στους στόλους τους. Οι παραδόσεις νέων αεροσκαφών παρουσιάζουν καθυστερήσεις, ενώ προβλήματα σε ορισμένους τύπους κινητήρων υποχρεώνουν εταιρείες να καθηλώνουν αεροσκάφη για εκτεταμένη συντήρηση. «Τα ζητήματα στόλου θα συνεχιστούν και το 2026», υπογραμμίζει.
Παρά τις προκλήσεις, η ζήτηση για ταξίδια αναψυχής παραμένει εξαιρετικά ισχυρή. Η Μεσόγειος εξακολουθεί να αποτελεί την «ατμομηχανή» της ανάπτυξης, με αυξημένες ροές προς τις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου αλλά και προς ανατολικές αγορές πέρα από την ήπειρο. Επιπλέον, το Eurocontrol σημειώνει ότι οι αεροπορικοί ναύλοι αυξήθηκαν με πιο αργό ρυθμό από τον πληθωρισμό μέσα στο 2025—κατά 1,7% μεταξύ Ιανουαρίου-Αυγούστου—γεγονός που διατηρεί τη ζήτηση σε υψηλά επίπεδα.
Για το Ηνωμένο Βασίλειο, η πρόβλεψη κάνει λόγο για άνοδο 2,5% το 2026 και μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 1,6% έως το 2031, ενισχύοντας την τάση ανόδου των διεθνών ταξιδιών από τη βρετανική αγορά.
Σε ένα περιβάλλον όπου γεωπολιτικές εντάσεις, στενότητα στόλων και χωρητικοί περιορισμοί διαμορφώνουν ένα σύνθετο σκηνικό, η ευρωπαϊκή αεροπορία φαίνεται πως συνεχίζει να ωθείται από τη σταθερά αυξανόμενη ανάγκη των ταξιδιωτών για διακοπές—ένα στοιχείο που ενδέχεται να καθορίσει και την πορεία της επόμενης πενταετίας
Πηγή: tourismtoday.gr















