Η επιστροφή των οικογενειακών διακοπών, η ενίσχυση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής και η εκρηκτική άνοδος των all-inclusive πακέτων συγκαταλέγονται στις βασικές τάσεις που καταγράφει η Advantage Travel Partnership, στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου της που διεξάγεται αυτήν την εβδομάδα στη Μάλτα.
Παρά την υποτονική εκκίνηση του 2025 – ιδιαίτερα τον Ιανουάριο – τα συνολικά στοιχεία πωλήσεων παρουσιάζουν αύξηση σε σχέση με πέρυσι, με ενισχυμένες πωλήσεις σε κρουαζιέρες και σε μακρινούς προορισμούς. Οι καταναλωτές δίνουν έμφαση στην αξία έναντι της τιμής, με τις αγορές να ευνοούνται από προσεγμένες προσφορές και οικονομικά πακέτα. Παράλληλα, η παγκόσμια τουριστική ζήτηση διαμορφώνεται πλέον και από πολιτιστικά ενδιαφέροντα, φυσικά φαινόμενα και επιρροές από τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.
Σταδιακή ανάκαμψη με επίκεντρο την αξία και τις προσφορές
Σύμφωνα με τον εμπορικό διευθυντή της Advantage, John Sullivan, οι κρατήσεις και τα έσοδα για το 2025 εμφανίζονται αυξημένα, παρά τη βραδεία εκκίνηση του έτους. Οι κρατήσεις κορυφώθηκαν κυρίως από ζευγάρια, με τις οικογενειακές διακοπές να υστερούν αρχικά, αλλά να ενισχύονται σημαντικά τις τελευταίες εβδομάδες, ιδίως μετά από στοχευμένες εκπτώσεις και προσαρμογές τιμών.
Η έμφαση των καταναλωτών στην «καλή σχέση ποιότητας-τιμής» έχει ωφελήσει προορισμούς όπως η Αίγυπτος, το Μαρόκο, το Πράσινο Ακρωτήρι και η Τυνησία. Το 38% των εβδομαδιαίων κρατήσεων αφορά αναχωρήσεις εντός των επόμενων 12 εβδομάδων, με το τρέχον μήνα να καταγράφει σταθερά τον μεγαλύτερο όγκο κρατήσεων.
Εντυπωσιακή άνοδος σε κρουαζιέρες και μακρινούς προορισμούς
Οι πωλήσεις σε κρουαζιέρες παρουσιάζουν ετήσια αύξηση 16%, με ιδιαίτερη δυναμική σε μακρινούς προορισμούς και πολυτελείς κρουαζιέρες μικρών πλοίων στην Ασία, την Αυστραλασία και τη Βόρεια Αμερική. Οι long-haul διακοπές εμφανίζουν αύξηση 15% στα έσοδα, με την Καραϊβική, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Αυστραλία να πρωταγωνιστούν. Οι πωλήσεις προς ΗΠΑ παραμένουν σταθερές, ενισχυμένες από την επερχόμενη έναρξη λειτουργίας του Universal’s Epic Universe στη Φλόριντα (22 Μαΐου).
All-inclusive: Από παραλιακά θέρετρα σε θεματικές εμπειρίες
Το 2025 σηματοδοτεί την 75η επέτειο των all-inclusive διακοπών, με την Advantage να επισημαίνει τη σημαντική εξέλιξη του μοντέλου. Νέες premium αλυσίδες όπως οι Sani Ikos και Rixos αλλάζουν τα δεδομένα, προκαλώντας αντιδράσεις από παραδοσιακά brands όπως η Hyatt. Από το 2018, οι κρατήσεις all-inclusive διπλασιάζονται κάθε 3-4 χρόνια και πλέον αντιπροσωπεύουν το 30% των συνολικών.
Το all-inclusive μοντέλο δεν περιορίζεται πλέον σε παραλίες, αλλά καλύπτει και κρουαζιέρες, σαφάρι, ski και οικολογικά θέρετρα. Η Ισπανία και η Ελλάδα ενισχύουν τις προσφορές τους σε αυτόν τον τομέα, ενώ η Τουρκία και η Αίγυπτος εξακολουθούν να προσφέρουν εξαιρετική αξία λόγω των εκτεταμένων παροχών.
Οι ΗΠΑ χάνουν τη φήμη της «καλής τιμής»;
Αν και οι ΗΠΑ εξακολουθούν να καταγράφουν ισχυρή ζήτηση, η Advantage σημειώνει ότι οι αυξημένες τιμές, η υποτίμηση της στερλίνας και οι νέες επιβαρύνσεις (όπως οι συνεισφορές σε συντάξεις προσωπικού και η αύξηση στο φιλοδώρημα) υπονομεύουν την εικόνα προορισμού «καλής τιμής». Νέα Υόρκη, Ορλάντο και Λας Βέγκας εξακολουθούν να είναι κορυφαίοι προορισμοί, ενώ το Νάσβιλ εμφανίζει αύξηση, ενδεχομένως λόγω της μουσικής σκηνής και των φεστιβάλ. Το Μαϊάμι, το Σιάτλ και η Νέα Ορλεάνη επωφελούνται από την αύξηση της κρουαζιέρας και του πολιτιστικού τουρισμού.
Νέες τάσεις: νυχτερινός τουρισμός, πολιτισμός και… τηλεόραση
Η Advantage καταγράφει αυξανόμενο ενδιαφέρον για λιγότερο δημοφιλείς αλλά οικονομικούς προορισμούς όπως το Μαυροβούνιο, η Σλοβενία και η Αλβανία – τα λεγόμενα “destination dupes”. Παράλληλα, προορισμοί όπως η Μαδαγασκάρη και η Κολομβία προσελκύουν νέες αγορές.
Ο «νυχτερινός τουρισμός» ή noctourism ανεβαίνει, με δραστηριότητες όπως σαφάρι κάτω από τα αστέρια, παρατήρηση βόρειου σέλας και νυχτερινές επισκέψεις σε μουσεία και γκαλερί. Επιπλέον, το 66% των ταξιδιωτών δηλώνει ότι επηρεάζεται από ταινίες και σειρές, σύμφωνα με την Expedia. Η Gen Z δείχνει προτίμηση σε ταξίδια με πολιτιστικό περιεχόμενο – μουσεία, φεστιβάλ και ιστορικά σημεία αποτελούν πλέον κριτήρια επιλογής προορισμού.
Πηγή: tornosnews.gr