Ειδήσεις

Πώς θα γίνουν οι εξετάσεις για την Α’ Λυκείου

Δεύτερη ευκαιρία στην ηλεκτρονική κλήρωση των θεμάτων για την Α’ Λυκείου αλλά και διαφοροποιήσεις στην προαγωγή των μαθητών είναι μερικές από τις αλλαγές που φέρνει το υπουργείο Παιδείας στο παρά πέντε των ενδοσχολικών εξετάσεων, οι οποίες θα ξεκινήσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, στις 29 Μαΐου.

Παράλληλα, με οδηγίες που έστειλε προς τους διευθυντές των σχολείων ο υπουργός Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος ρίχνει φως στην εξεταστική διαδικασία της πρώτης βαθμίδας του Λυκείου που εγκαινιάζει φέτος το νέο σύστημα της Τράπεζας των Θεμάτων.

Η ανακοίνωση της εφαρμογής της Τράπεζας Θεμάτων είχε προκαλέσει «γκρίνια» σε αρκετά σχολεία, λόγω της αργοπορημένης κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών σε συνδυασμό με το μεγάλο όγκο της ύλης.

Μόνο για φέτος
Επομένως, η υπουργική απόφαση που δίνει μόνο για φέτος τη δυνατότητα στους καθηγητές να ζητήσουν δεύτερη κλήρωση θεμάτων, σε περίπτωση που κληρωθούν θέματα που δεν έχουν διδαχθεί δικαιολογημένα στο σχολείο τους, είναι ανακουφιστική για μεγάλη μερίδα μαθητών.
Στα μόνα μαθήματα που δεν δίνεται η δυνατότητα «δεύτερης ευκαιρίας» είναι οι Ξένες Γλώσσες, η Ελληνική Γλώσσα και η Λογοτεχνία. Για τους μαθητές που θα συμμετάσχουν στις επαναληπτικές του Σεπτεμβρίου, θα ισχύσει ακριβώς η ίδια διαδικασία εξέτασης, με το 50% των ερωτημάτων να προέρχεται από την Τράπεζα Θεμάτων.

Ο γενικός βαθμός
Με διαφορετικά κριτήρια θα γίνεται από φέτος ο υπολογισμός του γενικού βαθμού προαγωγής, καθώς, σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα, στην Α’ Λυκείου ο βαθμός ετήσιας επίδοσης σε κάθε διδακτέο αντικείμενο των μαθημάτων Ελληνική Γλώσσα και Μαθηματικά θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 10, ενώ στα υπόλοιπα μαθήματα τουλάχιστον 8.

Δεύτερη προϋπόθεση που θέτει το υπουργείο είναι ο γενικός βαθμός προαγωγής να είναι ίσος ή ανώτερος του 10. Σε περίπτωση που δεν τηρούνται και οι δύο προϋποθέσεις, ο μαθητής καλείται να επαναλάβει την ίδια τάξη.

Στη Β’ και Γ’ Λυκείου απαιτείται γενικός μέσος όρος εννέα και πέντε δέκατα (9,5), ο οποίος προκύπτει από το μέσο όρο των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων συμπεριλαμβανομένου και του μαθήματος Ερευνητικής Εργασίας.
Στην εκπνοή της προθεσμίας, δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη των ενδοσχολικών εξετάσεων, οι διευθυντές και οι καθηγητές των σχολικών μονάδων σε όλη την Ελλάδα έλαβαν τις τελευταίες οδηγίες για το πώς θα λειτουργήσει το νέο ηλεκτρονικό σύστημα κλήρωσης των θεμάτων.
Από τα ξημερώματα θα πρέπει να βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί στο πόστο τους, καθώς η κλήρωση σύμφωνα με την υπουργική απόφαση θα πρέπει να γίνει δύο ώρες πριν από την έναρξη των εξετάσεων, ενώ για τα μαθήματα των Ξένων Γλωσσών, της Ελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας η κλήρωση θα πρέπει να γίνει τρεις ώρες πριν.
Τα σχολεία θα πρέπει να έχουν αποστείλει στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και να έχουν αναρτήσει στην ψηφιακή πλατφόρμα MySchool το πρόγραμμα των εξετάσεων μέχρι τις 23 Μαΐου. Πρόβλεψη από το υπουργείο υπάρχει και για την περίπτωση κωλύματος με την ηλεκτρονική κλήρωση, όπου αναλαμβάνει η οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας να αποστείλει τα θέματα στο σχολείο.

Οδηγίες προς καθηγητές

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το διδαγμένο κείμενο από το πρωτότυπο, και μαζί με αυτό το οριζόμενο προς μετάφραση τμήμα του, η ερώτηση υπό το στοιχείο «ii» και η ερώτηση υπό το στοιχείο «iii» επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων. Οι υπόλοιπες ερωτήσεις (καθώς και το τμήμα του διδαγμένου από μετάφραση κειμένου της υπό το στοιχείο «i» ερώτησης) ορίζονται από τους διδάσκοντες. Οι ερωτήσεις υπό τα στοιχεία «iii», «iv» και «ν» μπορεί να αναλύονται σε δύο (2) ισοδύναμα βαθμολογικώς υποερωτήματα.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Το πρώτο (α) θέμα βαθμολογείται με είκοσι πέντε (25) μονάδες, το δεύτερο (β) με είκοσι πέντε (25) και το τρίτο (γ) με πενήντα (50). Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις του α’ και του β’ θέματος, οι οποίες μπορεί να αναλύονται σε υποερωτήματα, διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό της δυσκολίας τους και οι βαθμολογικές μονάδες καθορίζονται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνονται γραπτώς στους μαθητές.
Το κείμενο ή τα κείμενα, το πρώτο και το δεύτερο θέμα (υπό τα στοιχεία «α» και «β») επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων, ενώ το τρίτο θέμα (υπό το στοιχείο «γ») ορίζεται από τους διδάσκοντες το μάθημα.

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Το αδίδακτο κείμενο κληρώνεται από την Τράπεζα Θεμάτων, όπως και οι ερωτήσεις «α» και «β» που το συνοδεύουν και βαθμολογούνται με 50 μονάδες (α = 25 μονάδες + β = 25 μονάδες).
Οι ερωτήσεις υπό τα στοιχεία «γ» και «δ» βαθμολογούνται με 50 μονάδες (γ = 25 μονάδες + δ = 25 μονάδες) και ορίζονται από τους διδάσκοντες το μάθημα.

ΙΣΤΟΡΙΑ
Τα θέματα της ομάδας Α’ επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων. Περιλαμβάνονται δύο θέματα που αναλύονται σε επιμέρους ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχονται οι ιστορικές γνώσεις των μαθητών. Στην ομάδα Β’, που προέρχεται από το διδάσκοντα καθηγητή, περιλαμβάνονται δύο θέματα, που το καθένα μπορεί να αναλύεται σε δύο επιμέρους ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχονται η ικανότητα των μαθητών στη σύνθεση των ιστορικών γνώσεων και η κριτική προσέγγισή τους.

ΑΛΓΕΒΡΑ ΚΑΙ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ
Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα (4) θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα το πρώτο μέρος βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες, ενώ το δεύτερο μέρος βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες. Στο δεύτερο, τρίτο και τέταρτο θέμα η κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας τους και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων. Το δεύτερο και το τέταρτο θέμα λαμβάνονται με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων, ενώ το πρώτο και το τρίτο θέμα επιλέγονται από τους διδάσκοντες (ή το διδάσκοντα) το μάθημα καθηγητές.

ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΧΗΜΕΙΑ
Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα καθεμία ερώτηση βαθμολογείται με 5 μονάδες και στο δεύτερο θέμα η πρώτη ερώτηση βαθμολογείται με 12 μονάδες και η δεύτερη με 13 μονάδες. Στο τρίτο και τέταρτο θέμα η κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων. Το πρώτο και το τρίτο θέμα επιλέγονται από τους διδάσκοντες (ή το διδάσκοντα) το μάθημα. Το δεύτερο και το τέταρτο θέμα λαμβάνονται με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων.

ΒΙΟΛΟΓΙΑ
Περιλαμβάνει πέντε (5) ισόβαθμες ανεξάρτητες ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου. Το πρώτο και το τρίτο θέμα επιλέγονται από τους διδάσκοντες και το δεύτερο και τέταρτο από την Τράπεζα Θεμάτων.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση πρόσφατη τροπολογία, τα θέματα για τα μαθήματα Επιλογής, όπως και τα μουσικά μαθήματα, θα προέρχονται 100% από το διδάσκοντα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου